https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz/index.php?title=svajambh%C3%BA_(Hind)&feed=atom&action=historysvajambhú (Hind) - Historie editací2024-03-28T18:25:06ZHistorie editací této stránkyMediaWiki 1.35.2https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz/index.php?title=svajambh%C3%BA_(Hind)&diff=8159&oldid=previmported>ZRN: import JKI a Hind2021-12-11T10:43:42Z<p>import JKI a Hind</p>
<p><b>Nová stránka</b></p><div><span id="entry">''svajambhú''</span> [svayambhū] – „sám sebou existující“; nestvořený; neodkázaný svou existencí na žádného jiného činitele. Tento výraz označuje ''brahma'' upanišad jako sám sebou existující božský zdroj veškeré manifestované reality. Byl však v upanišadách použit jako epiteton i pro Brahmu ve smyslu Pána (''íša''), nejvyššího Boha, čímž mu vlastně byla přiznána rovnomocná podstata jako ''brahma'' či stejná existenční základna s ním. Později byl tento termín adoptován vyznavači Višnua a Šivy, když svého zvoleného boha prohlásili nejen za nejvyššího Boha a hlavního člena božské trojice (''trimúrti''), nýbrž současně za pravé transcendentní Absolutno, totožné s ''brahma'' upanišad. Proniká tu tedy již nejméně od dob upanišad pojetí jednotné absolutní skutečnosti, jež v sobě spojuje z hlediska jevové skutečnosti nebo pojmového chápání protikladné rysy jak neosobního jsoucna, tak osobního boha. Pálijský ekvivalent (''sajambhu'') se objevuje i v buddhismu, v komentářích a dalších nekanonických textech (''Milindapaňha'', ''Visuddhimagga'', ''džátaky''), ve smyslu „soběstačný“. Sanskrtský termín s jeho původním významem byl adoptován též mahájánovými texty pro Ádibuddhu (srovn. též jméno buddhistického komplexu u Káthmándú v Népálu Svajambhunátha, tj. sám sebou existující Pán).<br />
<br />
''[[:Kategorie:Aut: Werner Karel|Karel Werner]]''<br /><br />
[[Kategorie:Aut: Werner Karel]]<br />
[[Kategorie:Hinduismus]]<br />
</div>imported>ZRN