vidžátíjakšanótpáda (Buddh): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">vidžátíjakšanótpáda</span> [vijātīyakṣaṇotpāda] – vznik nesourodého okamžiku, jenž je důsledkem toho, že každý okamžik je okamžitě následován okamžikem dalším, takže žádné dění ani žádná činnost nejsou dokonány dokonale. Nesourodý je proto, že je výhodné nedbat nepřetržitého sledu okamžikových bytí a povšimnout si ho jen při změně kvantity v kvalitu, totiž při takové změně, která nám vnukne změnu v myšlení nebo v chování. Totožnost předchozích okamžiků v bytí je jen zdánlivá a tkví toliko v nevšímavosti vůči jejich rozdílnostem. Přerušení této zdánlivé totožnosti neznamená přerušení jejich pohybu; je to sjednocení okamžiků, jejichž rozdíl je nepovšimnutelný. „Podstatou skutečnosti je pohyb,“ praví [[Šántarakšita (Buddh)|Šántarakšita]], neboť skutečnost je vskutku hybná. |
<span id="entry">vidžátíjakšanótpáda</span> [vijātīyakṣaṇotpāda] – vznik nesourodého okamžiku, jenž je důsledkem toho, že každý okamžik je okamžitě následován okamžikem dalším, takže žádné dění ani žádná činnost nejsou dokonány dokonale. Nesourodý je proto, že je výhodné nedbat nepřetržitého sledu okamžikových bytí a povšimnout si ho jen při změně kvantity v kvalitu, totiž při takové změně, která nám vnukne změnu v myšlení nebo v chování. Totožnost předchozích okamžiků v bytí je jen zdánlivá a tkví toliko v nevšímavosti vůči jejich rozdílnostem. Přerušení této zdánlivé totožnosti neznamená přerušení jejich pohybu; je to sjednocení okamžiků, jejichž rozdíl je nepovšimnutelný. „Podstatou skutečnosti je pohyb,“ praví [[Šántarakšita (Buddh)|Šántarakšita]], neboť skutečnost je vskutku hybná. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[kšanatva (Buddh)|kšanatva]]'', ''[[nirantarakšanótpáda (Buddh)|nirantarakšanótpáda]]'' |
||
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[kšanatva (Buddh)|kšanatva]]'', ''[[nirantarakšanótpáda (Buddh)|nirantarakšanótpáda]]'' |
||
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
||
[[Kategorie:Buddhismus]] |
[[Kategorie:Buddhismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
vidžátíjakšanótpáda [vijātīyakṣaṇotpāda] – vznik nesourodého okamžiku, jenž je důsledkem toho, že každý okamžik je okamžitě následován okamžikem dalším, takže žádné dění ani žádná činnost nejsou dokonány dokonale. Nesourodý je proto, že je výhodné nedbat nepřetržitého sledu okamžikových bytí a povšimnout si ho jen při změně kvantity v kvalitu, totiž při takové změně, která nám vnukne změnu v myšlení nebo v chování. Totožnost předchozích okamžiků v bytí je jen zdánlivá a tkví toliko v nevšímavosti vůči jejich rozdílnostem. Přerušení této zdánlivé totožnosti neznamená přerušení jejich pohybu; je to sjednocení okamžiků, jejichž rozdíl je nepovšimnutelný. „Podstatou skutečnosti je pohyb,“ praví Šántarakšita, neboť skutečnost je vskutku hybná.
Viz též: kšanatva, nirantarakšanótpáda