bódhičitta (Buddh): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">bódhičitta</span> [bodhicitta] – „mysl procitnutí“, totiž mysl (''[[čitta (Buddh)|čitta]]'') upjatá na dospění k procitnutí (''[[bódhi (Buddh)|bódhi]]''), jakýsi sklon či tíhnutí k procitnutí; jedna z ústředních koncepcí ''[[mahájána (Buddh)|mahájány]]'', hlavně v Tibetu. Tantrický buddhismus (san. ''[[vadžrajána (Buddh)|vadžrajána]]'') rozvinul pojetí „mysli procitnutí“ jako konkrétní fyziologické entity. Záměrná volní sublimace tohoto „mysli procitnutí“ chápaná jako „semenná tresť“ (san. ''bídžasára'') vede k procitnutí vnímanému přímo fyziologicky. |
<span id="entry">bódhičitta</span> [bodhicitta] – „mysl procitnutí“, totiž mysl (''[[čitta (Buddh)|čitta]]'') upjatá na dospění k procitnutí (''[[bódhi (Buddh)|bódhi]]''), jakýsi sklon či tíhnutí k procitnutí; jedna z ústředních koncepcí ''[[mahájána (Buddh)|mahájány]]'', hlavně v Tibetu. Tantrický buddhismus (san. ''[[vadžrajána (Buddh)|vadžrajána]]'') rozvinul pojetí „mysli procitnutí“ jako konkrétní fyziologické entity. Záměrná volní sublimace tohoto „mysli procitnutí“ chápaná jako „semenná tresť“ (san. ''bídžasára'') vede k procitnutí vnímanému přímo fyziologicky. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[Atiša (Buddh)|Atiša]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[Atiša (Buddh)|Atiša]] |
||
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
||
[[Kategorie:Buddhismus]] |
[[Kategorie:Buddhismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
bódhičitta [bodhicitta] – „mysl procitnutí“, totiž mysl (čitta) upjatá na dospění k procitnutí (bódhi), jakýsi sklon či tíhnutí k procitnutí; jedna z ústředních koncepcí mahájány, hlavně v Tibetu. Tantrický buddhismus (san. vadžrajána) rozvinul pojetí „mysli procitnutí“ jako konkrétní fyziologické entity. Záměrná volní sublimace tohoto „mysli procitnutí“ chápaná jako „semenná tresť“ (san. bídžasára) vede k procitnutí vnímanému přímo fyziologicky.
Viz též: Atiša