sambhógakája (Buddh): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">sambhógakája</span> [saṃbhogakāya] – tělo nejvyššího blaženství, skrze něž se [[Buddha (Buddh)|Buddha]] v ''[[mahájána (Buddh)|mahájáně]]'' stal opravdovým bohem, avšak nebyl to Tvůrce světa a všehomíra; tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. Stále podléhal zákonu podmíněné příčinnosti, to jest zákonitosti iluze či vidiny (''[[májá (Buddh)|májá]]''), povrchní pravdy (san. ''sanvrtisatja''). Toliko vesmírné tělo ve svém dvojakém aspektu (san. ''džňánakája'', intelektuální tělo, a ''svabhávakája'' či ''svábhávikakája'', tělo vlastní držby) zůstalo mimo iluzi a podmíněnou příčinnost. |
<span id="entry">sambhógakája</span> [saṃbhogakāya] – tělo nejvyššího blaženství, skrze něž se [[Buddha (Buddh)|Buddha]] v ''[[mahájána (Buddh)|mahájáně]]'' stal opravdovým bohem, avšak nebyl to Tvůrce světa a všehomíra; tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. Stále podléhal zákonu podmíněné příčinnosti, to jest zákonitosti iluze či vidiny (''[[májá (Buddh)|májá]]''), povrchní pravdy (san. ''sanvrtisatja''). Toliko vesmírné tělo ve svém dvojakém aspektu (san. ''džňánakája'', intelektuální tělo, a ''svabhávakája'' či ''svábhávikakája'', tělo vlastní držby) zůstalo mimo iluzi a podmíněnou příčinnost. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[trikája (Buddh)|trikája]]'' |
||
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[trikája (Buddh)|trikája]]'' |
||
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
||
[[Kategorie:Buddhismus]] |
[[Kategorie:Buddhismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
sambhógakája [saṃbhogakāya] – tělo nejvyššího blaženství, skrze něž se Buddha v mahájáně stal opravdovým bohem, avšak nebyl to Tvůrce světa a všehomíra; tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. Stále podléhal zákonu podmíněné příčinnosti, to jest zákonitosti iluze či vidiny (májá), povrchní pravdy (san. sanvrtisatja). Toliko vesmírné tělo ve svém dvojakém aspektu (san. džňánakája, intelektuální tělo, a svabhávakája či svábhávikakája, tělo vlastní držby) zůstalo mimo iluzi a podmíněnou příčinnost.
Viz též: trikája