sambhógakája (Buddh): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">sambhógakája</span> [saṃbhogakāya] – tělo nejvyššího blaženství, skrze něž se [[Buddha (Buddh)|Buddha]] v ''[[mahájána (Buddh)|mahájáně]]'' stal opravdovým bohem, avšak nebyl to Tvůrce světa a všehomíra; tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. Stále podléhal zákonu podmíněné příčinnosti, to jest zákonitosti iluze či vidiny (''[[májá (Buddh)|májá]]''), povrchní pravdy (san. ''sanvrtisatja''). Toliko vesmírné tělo ve svém dvojakém aspektu (san. ''džňánakája'', intelektuální tělo, a ''svabhávakája'' či ''svábhávikakája'', tělo vlastní držby) zůstalo mimo iluzi a podmíněnou příčinnost.
 
<span id="entry">sambhógakája</span> [saṃbhogakāya] – tělo nejvyššího blaženství, skrze něž se [[Buddha (Buddh)|Buddha]] v ''[[mahájána (Buddh)|mahájáně]]'' stal opravdovým bohem, avšak nebyl to Tvůrce světa a všehomíra; tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. Stále podléhal zákonu podmíněné příčinnosti, to jest zákonitosti iluze či vidiny (''[[májá (Buddh)|májá]]''), povrchní pravdy (san. ''sanvrtisatja''). Toliko vesmírné tělo ve svém dvojakém aspektu (san. ''džňánakája'', intelektuální tělo, a ''svabhávakája'' či ''svábhávikakája'', tělo vlastní držby) zůstalo mimo iluzi a podmíněnou příčinnost.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> ''[[trikája (Buddh)|trikája]]''
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> ''[[trikája (Buddh)|trikája]]''
 
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]]
 
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]]
 
[[Kategorie:Buddhismus]]
 
[[Kategorie:Buddhismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

sambhógakája [saṃbhogakāya] – tělo nejvyššího blaženství, skrze něž se Buddhamahájáně stal opravdovým bohem, avšak nebyl to Tvůrce světa a všehomíra; tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. Stále podléhal zákonu podmíněné příčinnosti, to jest zákonitosti iluze či vidiny (májá), povrchní pravdy (san. sanvrtisatja). Toliko vesmírné tělo ve svém dvojakém aspektu (san. džňánakája, intelektuální tělo, a svabhávakája či svábhávikakája, tělo vlastní držby) zůstalo mimo iluzi a podmíněnou příčinnost.

Vladimír Miltner

Viz též: trikája