logos (JKI-K)

Verze z 24. 10. 2024, 18:41, kterou vytvořil imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu)

logos (řec. pův. sběr, soubor, od legein, číst, sbírat, sečítat, později ve významu slovo, řeč, vypravování, ale také rozum, racionální kosmický řád, smysl, důvod aj.) Ústřední pojem řec. filosofie s konstitutivním významem pro celkový vývoj evrop. intelektuální kultury. Jako fil. termín je l. doložen už ve zlomcích Herakleita z Efezu (kol. 540-480 př.n.l.), kde má několik významů: kosmologický, kde pravděpodobně označuje všeobecný zákon, podle kterého probíhá dění ve světě (pořádající princip kosmu), a epistemologický, kdy je l. zákl. zákonem myšlení, které chce vystupovat s nárokem na pravdivost, verifikovatelnost, rozumnost a správnost. Teprve tato vymezení mohla vést k formulaci klasického protikladu mýtu a l. U Aristotela má l. zprvu čtyři významy: slovo, myšlení, rozum a poměr (ve smyslu proporce). V těsné návaznosti na Herakleita rozpracovala fil. představy o l. stoická škola v helénistické době. Stoikové chápali v rámci své monistické a panteistické filozofie l. jako aktivní a řídící stránku kosmického praohně. V jejich pojetí je l. světový rozum, jenž proniká a řídí celý kosmos; je zároveň universálním zákonem, prozřetelností, osudem i nejvyšším božstvem. Pojem l. od stoiků převzal a podstatně transformoval filosof helénistického Židovstva Filón Alexandrijský. V jeho koncepci se stal l. zprostředkujícím článkem mezi transcendentním Bohem a hmotným světem. Filón pojímal l. jako souhrn (platonsky chápaných) idejí v mysli Boha, jako koncentrovanou boží moudrost, a obrazně jej označoval jako prvorozeného syna, jehož prostřednictvím Bůh působí na svět. Jeho zásluhou také získal význam boží moudrosti, božího rozumu: v koncepci tzv. spermatického l. (logos spermatikos), dle níž v sobě každý živý tvor nese zárodek, semeno božského l. Významová různost pojmu l. vedla již antické učence k tomu, aby strukturovali jeho možná užití: Dionýsios z Alexandrie stanovil dvacet tři odlišných významů ve filosofii. Spekulace o l. pronikly prostřednictvím zřejmě helénistické filosofie nebo některého směru gnóze do kř. teologie, jak o tom svědčí prolog Janova evangelia. Pokračuje tak tradice výkladu l. jako božího slova, božího sdělení, resp. zjevení; tento význam je odvozen ze starších, zejm. řec. mysterijních náboženství, užívajících spojení hieros logos, tj. svatý příběh, svaté vyprávění o počátečním božském dění. V pozdějším dogmatu o Trojici se z Logu (Syna Božího) stala druhá božská osoba soupodstatná s Bohem Otcem. Alexandrijský presbyter Areios a jeho stoupenci soupodstatnost Boha Otce a Syna (Logu) popírali (arianismus); tento problém se stal předmětem věroučných sporů.

Viz též: logos (JKI-J)

Břetislav Horyna