Kapec Jaroslav

Kapec Jaroslav


ve Slezské Ostravě (dnes Ostrava)
v Havířově (okr. Karviná)

Akademický malíř, člen Křesťanských sborů. Vyučil se aranžérem, v letech 1943–44 studoval na obchodní škole, během protektorátu musel ale nastoupit do Vítkovických železáren. Po vojně a absolvování umělecké přípravné školy v Liberci studoval v letech 1952–58 Akademii výtvarných umění v Praze. Po ukončení studií se vrátil do Ostravy, kde se v roce 1964 stal členem Tvůrčí skupiny Kontrast, ovšem po roce 1968 začaly být jeho obrazy odstraňovány. Jeho tvorba a výstavy byly během vlády komunistického režimu omezovány, bylo mu dovolenou pouze vyučovat na školách (Lidová škola umění v Ostravě) a od roku 1975 pracoval z existenčních důvodů na komerčních zakázkách. Od roku 1969 spolupracoval na grafické úpravě církevního časopisu Živá slova a od roku 1990 na vydávání knih nakladatelství A-Alef. Velká souborná výstava jeho díla byla uspořádána v Domě umění v Ostravě v roce 1989. Jeho díla jsou umístěna ve sborových místnostech v Ostravě, Batizovcích a Havířově, dále jsou součástí expozice na zámku v Hradci nad Moravicí. Mezi jeho významná díla patří Zločin a trest (1962), Ostrava (1963), Horizontála a vertikála (1964), Tíha (1964), Boj světla a tmy (1964), Triumf života (1966), Zápas bílé (1967), Proroctví (1968), Hledání universa, figura Hledač absolutna (1969), Madona (1969), Strom vědění (1969), Geneze (1969) či Vertikála života (1988), tvořil ale také krajiny a portréty. Ilustroval oba díly českého překladu knihy Wernera de Boora Evangelium dle Jana (1984–85) či církevní zpěvník Píseň nového života (1981).

Literatura:
Petr Holý: Jaroslav Kapec. Hledání universa. Výtvarné centrum Chagall, Ostrava 1992; Tomáš Pala: Následujte jejich víru. A-Alef, Ostrava 2009, s. 15–18; Ján Ostrolucký: Pamätný kameň. Svedectvo o Božej milosti. Křesťanské sbory, Ostrava 2017, s. 56–57.

Andrea Beláňová