pradžňápáramitásútra (Buddh)

pradžňápáramitásútra [prajñāpāramitāsūtra] – mahájánský početný soubor různě obsáhlých spisů, traktátů o dokonalosti [v] moudrosti, nejvyšším intelektu, vrcholu poznání. Pradžňápáramitásútry tvoří vlastně celou filozofickou literaturu samu o sobě. Svým obsahem chtějí vyjádřit nezvratné výsledky vrcholného vzepětí intelektu, opravdovou křišťálově čirou dokonalost (páramitá) lidského vnímání, poznání a vědění, jež vedou k moudrosti (san. pradžňá, pál. paňňá). Jsou to hluboké zdroje teorie prázdnoty (san. šúnjatá, pál. suňňatá), zásadní doktríny významné mahájánské filozofické školy madhjamaka. Pradžňápáramitásútry bývají charakterizovány a také pojmenovány podle svého rozsahu, to jest podle počtu veršovaných strof nebo prozaických odstavců o témž počtu slabik. (Indická písma jsou vesměs slabičná.) Úplně nejdelší a velmi proslulá Šatapaňčavinšatisáhasrikápradžňápáramitásútra má takových slohových jednotek sto dvacet pět tisíc, ale nedochovala se; lze předpokládat, že nikdy ani nebyla a že je to jakási hypotetická fikce. Jsou zachovány sanskrtské originály mnoha dalších: Šatasáhasrikápradžňápáramitásútra o 100 000 slabikách, Paňčavinšatisáhasrikápradžňápáramitásútra o 25 000 slabikách, zřejmě nejoblíbenější Aštasáhasrikápradžňápáramitásútra o 8 000 slabikách, Sárdhadvisáhasrikápradžňápáramitásútra o 2 500 slabikách, Saptašatikápradžňápáramitásútra o 700 slabikách, Alpákšarápradžňápáramitásútra či Svalpákšarápradžňápáramitásútra o „maličko“ slabikách. Nejkratší ze všech je Ékákšarípradžňápáramitásútra, Jednoslabičná sútra o dokonalosti [v] moudrosti, obsahující toliko A co symbol vší nauky a elementární základ veškera slovního vyjádření; a protože jako předpona je to záporka, takzvané „alfa privativum“, symbolizuje také pradžňápáramitovskou negaci negace, tedy dialektický vývoj. Existují i některé další pradžňápáramitásútry, ale jen v tibetských překladech. V sanskrtu je sepsána ještě proslulá Vadžraččhédikábhagavatípradžňápáramitásútra, známější stručněji co Vadžraččhédiká, která „poltí jako hrom“ či „řeže jako diamant“, a některé další, zejména Pradžňápáramitáhrdajasútra, Srdce dokonalosti [v] moudrosti, stručný výtah a výklad nauky; od tohoto textu známe dvě recenze. Původním základem všech pradžňápáramitásúter je nejdávnější vrstva mahájánských súter z období kolem počátku našeho letopočtu. Avšak vskutku nejvýznamnější svou původností, stářím a hodnotou naukového výkladu je Aštasáhasrikápradžňápáramitásútra, Osmitisícová sútra o dokonalosti [v] moudrosti, která jistě nikoli náhodou podnítila vznik rozsáhlé výkladové písemnosti, tedy komentářů a podkomentářů.

Vladimír Miltner