Sítá (Hind)
Sítá [sītā] – „brázda“, (1) védská bohyně polí a sadů; její jarní svátek se vyznačoval obřadem slavnostního vyorání první brázdy králem za účasti celého dvora před početím jarních polních prací; (2) jméno Rámovy manželky, známé z eposu Rámájana. Byla přijatou dcerou Džanaky, krále Vidéhy, neboť se zrodila z brázdy (jako dcera Matky Země), když oral pole během jarní slavnosti, a proto se nazývá též Ajónidža („zrozená nikoli z lůna“) a je považována za vtělení bohyně Lakšmí. Svého manžela ochotně následovala do vyhnanství a zachovala si svou ctnost i v zajetí, když byla unesena králem Lanky Rávanou do jeho paláce, což po návratu dokázala zkouškou ohněm. Přesto ji Ráma později zavrhl, když se doslechl, že jeho poddaní pochybují, že by byla mohla zůstat čistou v domě Rávanově. Když ji později po svědectví samotné matky Země chtěl přijmout zpět, Sítá dala přednost návratu do země, odkud přišla. Ráma ji získal za manželku v soutěži, když jediný dokázal ohnout Šivův luk. Byla jeho jedinou manželkou. Je dodnes namnoze pokládána za ztělesnění čistoty, něžnosti a manželské věrnosti a jako taková kladena za vzor indickým ženám. Těžké zkoušky, které jí přineslo zacházení ze strany mužů a obzvláště Rámy, který popřál sluchu pomlouvačným pochybnostem o její věrnosti, z ní učinily symbol utlačeného ženství pro moderní feministické hnutí, bojující za zlepšení dosud (přes moderní zákonodárství) podřízeného a někdy i potupného postavení žen v indické společnosti, což bylo působivě zdramatizováno v polotanečním dramatu Sita’s Daughters (Dcery Síty, 1990); tvůrci: John Martin & Mallika Sarabhai.
Literatura:
Chakra (1995), Cycle of Indian Dance Theatre, program taneční skupiny Darpana, Bloomsbury Theatre, London.