trimúrti (Hind)

trimúrti [trimūrti] – hinduistická božská trojice, kterou tvoří bohové Brahma stvořitel, Višnu udržovatel a Šiva bořitel. V symbolické interpretaci představuje trimúrti neustálý proces cyklických manifestací jevové skutečnosti s jejím trojtaktním rytmem vzniku, trvání a zániku vesmíru. Tento symbolismus platí stejně pro životy jednotlivých bytostí v koloběhu znovuzrozování s jejich zrozením, délkou života a smrti jakož i pro všechny ostatní věci a jevy samsárové reality, které rovněž mají svůj počátek a dobu existence, po níž nutně přichází jejich rozklad a rozpad, s následnou „recyklizací“ v nekončícím procesu dění.

První náznak božské trojice se nachází v Maitrjupanišadě (4.5), v níž se vedle sebe vyskytují Brahma, Rudra a Višnu, spolu s jinými božstvy a různými jevy jako vhodné objekty meditace, a jsou prohlášeni za formy brahma. V dalším oddílu (5.1–2) upanišada vyjmenovává Brahmu, Višnua a Rudru, spolu s Pradžápatim, Agnim, Varunou, Vájuem, Indrou a několika menšími božstvy, a prohlašuje je za totožné se skrytým, míruplným átmanem. Dále se dovíme, že tento skrytý šántátman je pánem a tvůrcem všeho, co je, a v této roli se jeví jako Pradžápati, jehož podstatou je nezměřitelné vědomí či inteligence (čétámátra), má však další charakteristiky, a to jsou: radžas, sattva a tamas (v pozdějších textech známé jako guny, tj. tvořivé síly přírody či prakrti), které jej vedou k tomu, aby vytvořil mnohost čili svět. V tomto tvůrčím procesu se pak guny čili Pradžápatiho charakteristiky manifestují jako jeho „agenti“ Brahma, Višnu a Rudra. Korelace, kterou upanišada pak vytváří mezi třemi gunami a těmito bohy vystihuje jejich pozdější úlohy stvořitele, zachovatele a bořitele. Konečné vypracování teorie božské trojice pak bylo dílem teologické spekulace bráhmanů, kteří se v údobí, kdy probíhal proces obnovy védsko-bráhmanské tradice, snažili vytvořit komplexní sjednocující systém v situaci, kdy se množila fragmentární hnutí a na scénu se vynořovala četná regionální božstva. Tento pokus o syntézu je uložen v některých puránových textech, avšak přes zjevné úsilí bráhmanských teologů se jim nepodařilo zajistit svému systému všeobecné uznání; byl zastíněn lidovými kulty jednotlivých bohů, hlavně Višnua a Šivy. V mytologiích jednotlivých tradic si teologický pojem trimúrti udržel jen jakousi stínovou existenci v tom smyslu, že se různé verze snaží dokázat, že jejich zvolený bůh je Nejvyšší Pán a ostatní dva bohové mu jsou podřízeni. Další populární kulty se soustřeďují kolem postavy Kršnovy, různých forem Déví, a často též kolem místních božstev. Velké popularity nabyl v poslední době i Ganéša.

Literatura:
Mathothu, Kurian (1974), The Development of the Concept of Trimūrti in Hinduism, Palai, Kerala.

Karel Werner