Pravoslavná církev
Pravoslavná církev
Pravoslavné křesťanství se výrazně dotklo české historie již před více než jedenácti sty lety, ale novodobá obec těchto křesťanů se začala formovat teprve na konci 19. století. Jejich působení na území současné České republiky bylo sice povoleno tolerančním patentem Josefa II. roku 1781, v roce 1864 získali formální rovnoprávnost vzhledem k římskokatolické církvi, skutečnéa trvalé církevní společenství však na českém území nevzniklo. Jeho zárodek představoval teprve spolek Pravoslavná beseda, založený v roce 1903, který se po vzniku Československa na základě dřívějšího zákonného povolení transformoval do pravoslavné církve. Česká pravoslavná církev byla prakticky zdecimována za heydrichiádya poválečná obnova vzešla zejména z pravoslavných reemigrantů z východní Evropy. Rovněž současný vysoký nárůst počtu pravoslavných věřících, který se týkái Ruské pravoslavné církve (viz toto heslo), je způsoben především migracemi z těchto oblastí. Autokefalitu získali češtía slovenští pravoslavní křesťané z politických důvodů od ruské pravoslavné církve roku 1951; cařihradský ekumenický patriarchát ji ovšem uznal teprve v roce 1998.
Historie pravoslavného křesťanství
Pravoslavná církev v českých zemícha na Slovensku je církev východního obřadua řadí se k takzvanému východnímu pravoslavnému (ortodoxnímu) křesťanství, tedy k církvím s kořeny ve čtyřech starobylých patriarchátech (cařihradském, antiochijském, alexandrijskéma jeruzalémském)a patriarchátech vzniklých jejich misií. Oddělením těchto čtyř patriarchátů na jedné straněa pátého (římského) patriarchátu na straně druhé se od 11. století začaly dvě velké větve křesťanstva – východnía západní – vyvíjet do značné míry samostatně. V této kapitole můžeme přirozeně poskytnout jenom základní obrysy dvoutisícileté historiea náboženských specifik pravoslavného křesťanství, nesrovnatelně stručnější než v případě jiných zařazených církví.
Ačkoli je oddělení křesťanského Západua Východu vyznačeno rokem 1054, k postupnému vzdalování dvou částí křesťanstva docházelo jižo celá staletí dříve. Kromě kulturních rozdílů se projevovalo také politické soupeření dvou mocenských center na území původní Římské říše (Konstantinopole/Cařihradua Říma), podporované soupeřením dvou církevních stolců. Rozhodnutí chalcedonského koncilu roku 451 totiž potvrdilo vůdčí postavení cařihradského patriarchátu mezi východními patriarchátya jeho stejnou vážnost jako patriarchátu římského. Rovnováhu sil mezi úřady cařihradského ekumenického patriarchya římského papeže v dalších staletích často narušovaly jurisdikční spory. K tomu přistoupily zpočátku drobné, ale čím dále tím nesnadněji překonatelné rozdíly ve formulaci křesťanského učení, poněkud odlišné důrazy v osobním duchovním životě křesťanůa především rozdílná liturgická praxe.
Předmětem hlavního teologického sporu se stala nejasnost ohledně svatého Ducha, který podle nicejsko-cařihradského (nebo též nikajsko-konstantinopolského) vyznání víry z roku 381 „vychází z Otce“. Zatímco východní křesťané chápali, že Duch svatý vychází pouze z Boha Otce, západní křesťané této části vyznání rozuměli tak, že Duch vychází z Otcea Syna. Doplnili proto kolem roku 1000 do vyznání výraz filioque (latinsky „a [ze] Syna“), což na Východě byloa je považováno za nepřípustnýa jednostranný zásah do společně přijatého textu. Postupně se také nahromadily výtky Východu vůči západnímu jednotícímu zavádění latiny do liturgie, používání nekvašeného chleba při eucharistii, celibátu kněží, postním pravidlůma mnohému jinému.
Vzájemné vztahy mezi Cařihradema Římem oslabovaly jurisdikční spory, které se netýkaly jen vymezení vlivu na christianizovaných územích, ale zasahovalyi do misie, předevšímu jižnícha západních Slovanů. Ambivalentní roli v těchto zápasech sehrála takzvaná konstantinovská donace, listinný padělek, který měl dokládat, že císař Konstantin (?285–337) přenechal kolem roku 330 vládu nad západní částí říše papeži Silvestru I. (+335). V době svého vzniku asi v polovině 8. století měla údajná donace patrně bránit Řím před nároky Cařihradu, později byla naopak využívána k ospravedlnění nároku římského papeže na správu celého křesťanského světa.
Zásadní význam pro budoucnost Východua Západu měl sporo oprávněnost ustanovení Fotia (820–891) cařihradským patriarchou. Do rozhodnutí sporu se vložil římský papež Mikuláš I. (?800–867)a roku 862 se postavil proti Fotiovi. Jako vynikající teolog ovšem Fotios během sporů sepsal seznam věroučnýcha liturgických rozdílů mezi Východema Západem, kterýi po smrti všech aktérů konfliktua po urovnání vztahů nadlouho sloužil jako doklad nepravověrnosti Západu. Také exkomunikacea případná rehabilitace se v důsledku Fotiova sporu již definitivně staly zbraněmi v politickém zápase. Rovněž svatořečení Fotia roku 1012 mělo význam nejen duchovní, ale také politický, neboť je ctěn jako obhájce pravé vírya nezávislosti na římské církvi.
K dalšímu, tentokrát již fatálnímu vyostření vzájemného soupeření Východua Západu došlo v důsledku jurisdikčních sporů v polovině 11. století. Patriarcha Michael I. Kerullarios (?1000–1059) posílil v těchto sporech svou pozici ostrou kritikou západní církvea uzavíráním latinských kostelůa klášterů v Cařihradě. Vyslanci římského papeže Lva IX. (1002–1054) v čele s kardinálem Humbertem de Silva Candida (+1061) ovšem spor ještě vyhrotilia kardinál nakonec v červnu roku 1054 položil na oltář cařihradského chrámu svaté Moudrosti bulu, v níž byla nad patriarchou vyhlášena klatba. Kerullarios odpověděl exkomunikací kardinála. Patrněi proto, že papežský stolec byl v tu dobu uprázdněn, nebyl na obou stranách dostatek vůle spor urovnat. Roztržka se naopak v dalších letech prohlubovala. Do vztahu těžce zasáhlyi politické tahy při křížových výpravách: zatímco první byla ještě motivována snahou pomoci Cařihradu proti Seldžucké říši, při čtvrté výpravě bylo toto město roku 1204 západními vojsky vypleněno. Později se sice objevily snahyo znovuspojení církve, nejvýrazněji na koncilu ve Florencii roku 1439, nebyly však dlouhodobě úspěšnéa schisma trvá dodnes. Situaci komplikuje rovněž existence tzv. uniatských církví, tedy společenství pravoslavných křesťanů, která se z různých důvodů připojila k římskokatolické církvia uznala nad sebou autoritu papeže; současně si však ponechala svá liturgickáa další specifika (v České republice jdeo Řeckokatolickou církev).
V době rozchodu Východua Západu patřily k východnímu pravoslavnému křesťanství kromě čtyř patriarchátů nejen autokefální církve s velmi dlouhou tradicí (církev kyperskáa gruzínská získaly od antiochijského patriarchátu autokefalitu již roku 431, resp. 466), alei relativně nová misijní pole mezi jižnímia východními Slovany. Tlak ze strany muslimů, který východní patriarcháty pociťovaly již od sedmého století, totiž možnosti jejich misijního působení omezil na expanzi pouze v severním směru. Antiochijskýa alexandrijský patriarchát byly navíc oslabeny monofyzitskými sporya spolu s jeruzalémským patriarchátem se stávaly stále více závislými na patriarchátu cařihradském. Ten jediný měl proto sílui prostor nadále rozšiřovat svou působnost.
Zvláště během Fotiova patriarchátu se uskutečnilo několik významných misijních podniků: po roce 860 začala první vlna christianizace Rusů, bratři Michael (? 815–885, později přijal jako mnich jméno Metoděj)a Konstantin (?827–869, mnišským jménem Cyril) vykonali roku 861 svou první misijní cestu k Chazarům na Krymský poloostrova roku 863 byli vysláni na Velkou Moravu, pokračovala christianizace Srbskaa roku 864 přijal křest bulharský panovník Boris (+907). Bulharská církev získala autokefalitu už roku 870a byla v osmdesátých letech posílena některými Metodějovými žáky, tehdy už vyhnanými z Velké Moravy.
Rozhodující obrat v christianizaci Rusů nastal až díky křtu knížete Kyjevské Rusi Vladimíra (956–1015) roku 988. Ruská církev se ovšem stala fakticky autokefální až roku 1448,a oficiální uznání samostatnosti se jí dostalo dokonce teprve roku 1589, kdy byl v Moskvě zřízen patriarchát (podrobněji v kapitole Ruská pravoslavná církev). Vůdčí roli mezi pravoslavnými církvemi ale začala hrát již po pádu Cařihradua zániku Byzantské říše roku 1453; Moskva si postupně začala činit nárok na čestný titul „třetí Řím“ (po Římua Konstantinopoli). Mezitím dosáhli roku 1219 statutu autokefální církvei srbští pravoslavní křesťané pod vedením Sávy (1169–1236). V důsledku národních obrození se pak zformovaly další autokefální církve:v 19. století řeckáa rumunská, ve 20. století polská, albánskáa československá. Autokefalita americké církve, vyhlášená roku 1970, nebyla dosud plně akceptována. V rámci několika významných patriarchátů působí autonomní církve. Takový status mají pravoslavná společenství například ve Finsku, Japonsku nebo Číně, ale ne vždy jsou tyto autonomní církve uznány všemi autokefálními církvemi. Dále je běžné, žek národním pravoslavným církvím patříi skupiny jejich příslušníků žijících v cizině. Pojetí církve ztěžuje pravoslavným křesťanům sčítat její příslušníky, což ztěžuje celkové odhady. Ty se zpravidla blíží 300 milionům pravoslavných křesťanů ve světě.
Religionistická charakteristika pravoslavného křesťanství
Po rozdělení východnía západní části křesťanstva na začátku druhého tisíciletí církve se křesťané na Východě vždy cítili jako zastánci staré, původní podoby křesťanství. Vyjadřují toi výrazem „ortodoxní“ („pravověrný“i „pravoslavný“, tj. „správně slavící [liturgii]“), jímž označují svou církeva její jednotlivé samostatně spravované součásti. Díky této snaze ochránit duchovní dědictvía jistěi kvůli vnějšímu tlaku, který pociťovali především ze strany muslimů, sev pravoslaví vždy prosazovaly konzervativní tendence. Stáléa těsné sepjetí s původní (anebo alespoň za původní považovanou) podobou křesťanství pro pravoslavného křesťana znamená vědomé vstoupení do nepřerušeného proudu tradice, jehož zdroji dějinný směr utváří – podle jeho víry – svatý Duch.
To, co se v této „svaté tradici“ týká věrouky, vycházíz Bible, spisů církevních otcůa z formulací sedmi všeobecných církevních sněmů (poslední z nich se konal v Niceji roku 787), tedy z toho, co je společné téměř všem křesťanům (kromě těch, kteří tvoří takzvané starobylé orientální církve). Společné jim všem jei nicejsko-cařihradské vyznání, přijaté na sněmu v Cařihradu roku 381.V pravoslaví má toto vyznání zásadní význam (který podtrhuje jeho recitace či zpěv při nejdůležitějších bohoslužbách)a samozřejmě neobsahuje sporné filioque. Pravoslavná teologie, která z tohoto věroučného základu vychází, naproti tomu netvoří žádný jednotnýa uzavřený dogmatický blok, ale obsahujei rozdílné,a někdy dokonce vzájemně nesouhlasné pohledy, které si samy nečiní nárok na konečnou pravdivost.
I v teologii se tak odráží porozumění pro tajemství, které jeu pravoslavných křesťanů větší než na spíše racionálně argumentujícím Západě. V tomto rozdílu je snad patrná různost řeckéhoa římského kulturního dědictví. Smysl pravoslaví pro tajemství se projevujei ve výrocícho Bohu, které vedle pozitivních pojmových charakteristik obsahují také apofatická vyjádření toho, jaký Bůh není. Pochopení pro tajemství také více dovoluje nahlížet kosmické důsledky Ježíšova příběhu. Kristus je tak spatřován především jako vzkříšený Pantokrator, panující nade vším. Pravoslavný křesťan má perspektivu plného uskutečnění této vize při dokončení procesu, jehož rozhodujícím impulsem bylo boží vtělení. Boží energie, jež takto vstoupila do stvořeného kosmu, podle víry pravoslavných křesťanů tento kosmos díky Kristovu vítěznému vzkříšení postupně proměňuje, uzdravujea prostupuje božskou kvalitou. Na konci tohoto procesu proměny člověka (theósis)a celého kosmu se tak má uskutečnit naděje již prvních křesťanů, vyjádřená slovy Bible (1 K 15, 28), že Bůh bude „všechno ve všem“. Pravoslavní křesťané jsou přesvědčeni, že ve prospěch uskutečnění této naděje ve světě skrytě působí svatý Ducha že oni sami se připodobňují Bohu účastí na liturgickém životě církvea osobní zbožností.
Jak je patrnéi z tohoto stručného popisu perspektivy pravoslavného myšlení víry, odlišnost východnía západní teologie je při téměř stejném vyznání dána mírně odlišnými důrazy. Kromě zásadních teologických výpovědí spjatých s filioque jsou odlišnosti spíše v okrajových částech věrouky: v otázkách posmrtného určení člověka, mariánské úcty, postavení papeže, pojetí svátostía podobně. V některých bodech (například v obvyklém odmítnutí předpokladu existence očistce nebo v odmítnutí privilegií papeže) se pravoslavná teologie setkává s protestantskou. Není to ovšem přesně formulovaný obsah víry (jako často na křesťanském Západě), ale účast na liturgii, co je pro pravoslavného křesťana tím nejdůležitějším.
Jako „svatá liturgie“ (nebo též „božská liturgie“) se označuje bohoslužba s eucharistií konaná obvykle podle verze připisované Janu Zlatoústému (349–407). Desetkrát ročně (o některých svátcícha během předvelikonočního půstu) je tato liturgie sloužena podle podobné verze připisované Basileiovi Velikému (330–379). Po přípravě, která spočívá hlavněv přinesenía přichystání prosfor (kulatých bochníků kvašeného pšeničného chleba)i vínaa modliteb nad nimi, následuje takzvaná liturgie katechumenů. Tato první část liturgie obsahuje chvalozpěv na svatou Trojici, zpěvy žalmůa blahoslavenství, čtení evangeliai apoštolských listů (obvykle s kázáním)a přímluvné modlitby. Dosud nepokřtěnía ještě vyučovaní katechumeni nemají zatím přístup do druhé části, takzvané liturgie věřících, jejímž hlavním dějem je eucharistie. Obklopuje ji vyznání víry, modlitba Otče náš, posvěcenía proměnění svatých darů (eucharistického pokrmu), děkovnéa přímluvné modlitby, požehnánía podobně. Liturgické dění je bohatě symbolickéa kromě slova zpěvů ho doprovází zapalování svící, okuřování, křižování, klekánía další úkony. Podobně promyšlenýa plný významů jei chrámový prostor, v němž se odehrává. Je obvykle orientován k východua rozdělen na tři části: předsíň katechumenů, chrámovou loď pro laické věřícía oltářní prostor, přístupný pouze duchovním. Loď je od oltářního prostoru oddělena ikonostasem, stěnou s kanonicky určenou ikonickou výzdoboua třemi dveřmi, jimiž jsou k lidu do lodi přinášeny evangeliářa eucharistický pokrm. Ikonostas oslovuje účastníky bohoslužby zpodobením výjevů ze života Ježíšea Marie (Bohorodice)a obrazy evangelistů, apoštolů, patriarchů, prorokůa svatých.
Eucharistie je jednou ze sedmi tradičních křesťanských svátostí (ve slovanském pravoslavném prostředí jsou označovány jako „tajiny“). Dalšími je křest, prováděný trojím ponořením ve jménu Otce, Synaa svatého Duchaa poskytovaný též nemluvňatům. Bezprostředně na něj navazuje myropomazání, jímž se stejně jako v západním biřmování křtěnci udělují dary svatého Ducha. Myro, svěcený olivový olej smíšenýs vonnými látkami, jímž je křtěnec označen na čele, nose, očích, uších, ústech, prsou, rukoua nohou, má posvětit jeho rozum, smysly, cítěníi jednání. Tajina pokání smiřuje zpovídaného s Bohema tajina pomazání nemocných prostředkuje posvěceným olejema modlitbou boží milost dušii tělu trpícího věřícího. Tajinou manželství přijímají ženicha nevěsta milost ke společnému životu, plození dětía jejich křesťanské výchově. Tvoří tak malou církev. Při tajině kněžství uvádí biskup modlitboua položením rukou na hlavu muže do úřadu diakona (zvaného též jáhen), kněze (jereje) nebo biskupa (archijereje nebo též vladyky). Biskupa uvádí do úřadu sbor dalších biskupů.
Kromě svaté liturgie se konajíi další, méně slavnostní bohoslužby, například jitřní, večerní či liturgie hodin, při nichž není slavena eucharistie. Ke zbožnosti pravoslavného křesťana patří úcta k Marii,a to především jako k Bohorodici,a ke svatým jako vzorům křesťanského života. Podobně jako v chrámui v domácnostech bývají ikony, tedy obrazy vytvořené podle kanonických pravidela posvěcené církevní autoritou. Tvorbou ikon navazuje pravoslaví na způsob úcty přítomnýv křesťanství již ve 4. stoletía potvrzený po ikonoklastických zápasech rozhodnutím sedmého ekumenického koncilu v Niceji roku 787. Podle něj úcta prokazovaná ikoně dosahuje až k zobrazované skutečnosti. Ikona se tuto skutečnost pokouší vystihnout v jejím vnitřním významu,a proto odhlíží od projevů vnějších citových hnutí, časovýcha prostorových daností, zákonitostí perspektivya podobněa hojně využívá symbolů.
Vzorem osobní zbožnosti jsou pro pravoslavné křesťany mniši,a to jak pro laiky, taki pro obvykle ženaté kněze. Právě mniši se totiž mohou blížit ideálu plného propojení svého života s Bohem prostřednictvím několika typů modlitby, z nichž bývá považována za nejvzácnější takzvaná modlitba srdce. Označuje se tak dosažení stavu celkového nasměrování k Bohu. Oceňována je takév hésychasmu, kontemplativní spiritualitě, která v mnišském prostředí vznikala snad již od 7. století. Pro dosažení hésychie, tedy klidu, zmlknutía spočinutí v Bohu, metodicky využívá opakování takzvané Ježíšovy modlitby („Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou hříšným“) v určitých tělesných polohácha při koncentraci na rytmus dechua tlukot srdce. V takzvaném hésychastickém sporu obhájil tuto zbožnost athoský mnicha později soluňský arcibiskup Řehoř Palama (1296–1359). Novou vlnu obliby hésychasmu podnítilo vydání Filokalie (poprvé roku 1782), obsáhlé antologie mystickýcha kontemplativních textů, sestavené řeckým teologem Nikodémem Hagioritou (1749–1809)a jeho spolupracovníky.
Pravoslavné mnišství je tak soustředěno na kontemplacia askezi (včetně zřeknutí se manželství); někdy se mniši též věnují ikonopisectví či pastorační službě (zvláště ceněna je služba duchovního otcovství takzvaných starců) nebo – v případě kněží – zpovědím. Vysokou prestiž mnichů prokazujei jejich častá volba za biskupy, pokud zůstali svobodní. Obvyklejší jsou ovšem laičtí mniši, existují přitom také ženská společenství monašek. Kromě jednotlivých poustevníků existují jak malé mnišské komunity, taki velké kláštery (monastýry), nebo dokonce – jako na takzvané mnišské hoře Athos v Řecku – celé místní komplexy klášterů. Veškeré pravoslavné mnišství se jednotně odvolává v základu na řádová pravidla Basilia Velikého, k tomu případě též na pravidla zakladatelů jednotlivých monastýrů.
Mniši spolu s ostatními kněžímia laiky tvoří církevní společenstvía považují je za živý organismus: za „Kristovo tělo“ ve smyslu slov biblického listu Efezským (1, 23). V pravoslavném pojetí sestává tento živý duchovní útvarz jednotlivých místních společenství, v nichž se slaví eucharistie. Věřící předpokládají, že svatý Duch, který je ve svaté liturgii vzýván, z nich činí církevní společenství podobně, jako tomu podle jejich víry mělo být s Ježíšovými učedníkya stoupenci při vzniku církve během prvního svátku Letnic po Ježíšově vzkříšení. Místní společenství jsou chápána jako vzájemně rovnocennáa vytvářející jednotu podobně, jako jsou rovnocennéa jednotné osoby boží Trojice. Z těchtoi dalších důvodů tak má církev v očích pravoslavných křesťanů božskou podstatu. Není tedy možné ani přípustné ji administrativně ovládat, sčítat její příslušníky nebo nařizovat její pojetía postoje. Ani Biblea další závažné texty nejsou chápány jako nezávislé autority, stojící nad církví, nýbrž jejich hodnota je v synergickém spolupůsobení s ostatními součástmi svaté tradice. Nakoneci usnesení sněmů jako nejvyšších orgánů jsou považována za platná až tehdy, když je celá církev přijme jako autentické vyjádřenía když se v její praxi osvědčí.
Pravoslavná církev, teologicky chápaná jako jednotná, je spravována na sobě nezávislými, autokefálními církvemi (tedy církvemi s vlastní „hlavou“, řecky „kefalé“). Ačkoli správa autokefálních církví je v jednotlivostech rozdílná, jejich nejvyššími orgány jsou všeobecné sněmy. Synody biskupů volí do čela církví patriarchy (v některých autokefálních církvích) nebo metropolity (v ostatních). Základními jednotkami jsou církevní obce. Vyššími celky jsou eparchie (diecéze), spravované eparchiálním biskupem. Cařihradský patriarcha je tradičně považován za „prvního mezi sobě rovnými“a z tohoto důvodu nese titul „ekumenický patriarcha“. Ve vztahu k jednotlivým autokefálním církvím nemá však žádné pravomocia jeho role je čestnáa spíše koordinační. Díky tradiční citlivosti pravoslavných misií k místním kulturáma jazykům jsou autokefální církve většinou organizovány na národním principua podporujía rozvíjejí národní cítění. Ve vztahu k národním státům je proto někdy oživován byzantský ideál „symfonie“, tedy shodya blízké spolupráce patriarchů s reprezentanty světské moci. Může to přispívat (a například v současné Ruské federaci výrazně přispívá) k nesnadnému postavení náboženských menšin ve společnosti.
Slovům nicejsko-cařihradského vyznání víry „[věřím]v jednu svatou, obecnoua apoštolskou církev“ rozumějí pravoslavní křesťané obvykle tak, že se týkají pouze, anebo alespoň především jejich společenství.U ostatních křesťanských společenství shledávají nedostatky v učenía hlavněv praxi křesťanského života. Vzhledem k dramatickým událostem, které provázely oddělování čtyř východních patriarchátůa patriarchátu římského, je pro pravoslaví nejcitlivějším vnějším vztahem poměr k hlavní dědičce tohoto oddělení, římskokatolické církvi.I nejvážnější pokusyo znovusjednocení na koncilech v Lyonu roku 1274a ve Florencii roku 1439 zůstaly bez úspěchu; ten druhý, na němž byla dokonce uzavřena Florentská unie, možnái proto, že k němu došlo pod naléhavým vlivem vnějších okolností (ohrožení Cařihradu Turky). Významným krokem k překonání oddělení se tak stala až gesta ekumenického patriarchy Athenagorase I. (1886–1972)a papeže Pavla VI. (1897–1978) na jejich prvním setkání roku 1964a po něm. Patrně nejpůsobivější se odehrálo roku 1965, na samém konci druhého vatikánského koncilu, kdy byly současně v Istanbulu (Cařihradu)a ve Vatikánu obě klatby z roku 1054 slavnostně sňaty.
Pouze částečný úspěch, vedoucí navíc ke zhoršení vztahů, zaznamenaly snahy římskokatolické církve připojit k sobě jednotlivé pravoslavné církve vytvořením unií. Na základě jedné z nich, brestlitevské unie, domluvené na sněmu roku 1596, tak došlo ke sjednocení (místyi násilnému) velké části pravoslavné církve na Ukrajině s římskokatolickou církví. Ti pravoslavní křesťané, kteří souhlasilis primátema dalšími privilegii římského papeže (a stali se tedy takzvanými uniaty), si mohli ponechat liturgiia vlastní liturgický jazyk, hierarchii svých církevních hodnostářůa další východní specifika. Vytvořili řeckokatolickou církev. Podobně jako uniatství se s nesouhlasem, ba rozhořčením pravoslavných křesťanů (a zvláště jejich představitelů) setkávají také současné misijní snahy římskokatolické církve v zemích s tradičně pravoslavným obyvatelstvem.
Většina pravoslavných církví jsou členy Světové rady církví, ale v posledních desetiletích zaznívají z jejich strany vážné výhrady k této ekumenické organizaci. Postoj k rozvíjení ekumenických vztahů s ostatními církvemi nemají autokefální církve jednotný. Zatímco cařihradský patriarchát doporučil již roku 1920 všem autokefálním církvím tyto vztahy rozvíjet, na straně moskevského patriarchátu je patrná uzavřenosta opatrnost,a v řecké pravoslavné církvi (zvláště mezi mnichy na Athosu) dokonce odpor.
Pravoslaví v českých zemích
Pravoslavná církev ve svých dějinách odkazuje na cyrilometodějskou misii na Velkou Moravu, která od poloviny 9. století umožnila sloužit liturgii ve slovanském jazyce. Nejasná přitom zůstává podoba liturgie, která mohla vycházet jakz východní (byzantské), tak ze západní tradice (římské, případně tzv. svatopetrské); spekulace různých autorů jsou často ovlivněny jejich konfesionálními hledisky. Slovanská liturgie každopádně zanikla nejpozději v 11. století (Sázavský klášter)a byla jen exkluzivně obnovena ve 14. – 15. století (pražský klášter Na Slovanech). Přímá jazyková či liturgická kontinuita mezi cyrilometodějskou bohoslužboua husitstvím, natož pozdějším náboženským vývojem českých zemí není doložitelná; tato kontinuita naopak existuje v případě východního Slovenska, přičemž tamní věřící jsou integrální součástí Pravoslavné církve v Českých zemícha na Slovensku. Údajný „most“ mezi 9.a 19. stoletím, spočívající ve skryté afiliaci českého lidu k pravoslavné církvi, je podle nekonfesních historiků účelovou konstrukcí, která měla ospravedlnit moderní pravoslavnou misii. Je ovšem rovněž významnou součástí sebepojetí moderních českých pravoslavných, kteří se jej snaží doložit kupříkladu založením kláštera Na Slovanech nebo husitským zavedením přijímání pod obojí způsobou, podáváním eucharistie dětema podobně. Pravoslavní historikové dále připomínajíi obrozenský zájemo cyrilometodějšký kulta Rusko, který podle jejich názoru nelze vysvětlit pouze dobovým panslavismem.
Třebaže pravoslaví povoloval již toleranční patent Josefa II., v českých zemích žádná pravoslavná obec nevzniklaa k dalšímu, opět čistě formálnímu uznání (rovnoprávnosti) pravoslaví došlo v roce 1864. Důvody těchto právních aktů spočívaly v existenci pravoslavných srbských komunit v Haličia Bukovině, jejichž členové příležitostně migrovali do dalších oblastí rakouské/rakousko-uherské monarchie,a ve snazeo legislativní unifikaci. K pravoslavné církvi konvertovali jenom jednotlivci, primárně z odporu vůči habsburské monarchiia ve snaze deklarovat své panslavistické zájmy (Karel Sladkovský, 1823–1880). Významnější byly dlouhodobéa časté pobyty ruských pravoslavných šlechticůa dalších věřících v západočeských lázeňských městech (Františkovy Lázně, Karlovy Vary, Mariánské Lázně)a v Praze, které vedly k pronájmu pražského kostela sv. Mikulášea pozdějik vybudování pravoslavných chrámův lázeňských městech. Tyto kostely patřily ruské pravoslavné církvia v meziválečném období (i později) se jejich vlastnictví stalo předmětem soudních sporů. Obsazení pražskéhoa později dalších kostelů pravoslavnými duchovními (A. A. Lebeděv, 1833–1898, A. P. Apraksin, 1847–1907, N. N. Ryžkov, 1868–1920), které financovala ruská vláda, vedlo k určitým misijním snahám, avšak bez větších výsledků. Ruské duchovní ostatně sledovalaa jejich aktivitám bránila rakouská policie.
Čeští konvertité k pravoslaví, jichž tehdy bylo kolem dvaceti, v květnu 1903 založili spolek Pravoslavná beseda, který pod vedením Miloše Červinky (1863–1936) přečkali odsouzenía uvěznění protojereje Ryžkova za první světové válkya po válce fakticky přešel do nového spolku Československá obec pravoslavná. Spolek však nikdy neměl víc než několik desítek členů. K pravoslaví přestoupila také skupina kolem Františka Išky (1863–1924), který se na přelomu 19.a 20. století pokoušel vytvořit Národní církev českoslovanskou (více v hesle Starokatolická církev). V roce 1900 přitom se svými asi dvěma stovkami stoupenců vstoupil do starokatolické církve, po jeho brzkém odchodu do Spojených států však nastalo štěpení. Část „iškovců“ ve starokatolické církvi zůstala, část v prosince 1904 vytvořila Českou obec pravoslavnou, která chtěla propojit cyrilometodějskéa husitské tradice s pravoslavím. Tato skupina v roce 1905 vstoupila do pravoslavné církve, respektive Pravoslavné besedy. V období první světové válkya později v české pravoslavné církvi z vnějších důvodů poklesl vliv ruských duchovních, jejichž místo v tomto ohledu začali zaujímat Češi.
Po první světové válce podnikli nečetní čeští pravoslavní, od roku 1920 formálně zaštítění novým spolkem Československá obec pravoslavná, pokusyo znovuzřízení náboženské obcea její postavení na pevnější církevní základ prostřednictvím formálního přijetí do svazku srbské pravoslavné církve. Do Československa se z Volyně vrátil syn jednoho ze zakladatelů Pravoslavné besedy archimandrita Sawatij (Antonín Vrabec, 1880–1959), který byl v květnu 1922 zvolen episkopema zároveň se konstituovala pravoslavná náboženská obec, kterou schválilo ministerstvo školstvía národní osvětya která následujícího roku získala rovněž povolení vést matriky. Protože srbská církev na žádosto přijetí jurisdikcea biskupské svěcení Sawatije nereagovala, členové české pravoslavné obce jich v roce 1923 dosáhli od ekumenického patriarchy v Cařihradě. V následujících letech došlo ke sporům této skupiny s mnohem rozsáhlejší pravoslavnou obcí, která vzešla z dřívějších členů Církve československé (husitské)a hlásila se k jurisdikci srbské pravoslavné církve. Do sporu začal zasahovati stát, který prostřednictvím ministerstva školství Sawatijovi v roce 1926 zakázal jakoukoli činnost. Vysvěcený arcibiskup se skupinou svých věrných však zůstal neoblomnýa udržoval (nepočetný) vlastní proud pravoslaví až do druhé světové války.
Nereagování srbské pravoslavné církve na Sawatijovy žádosti bylo patrně způsobeno jejím zájmemo mnohem rozsáhlejší skupinu, která později vytvořila hlavní proud meziválečného českého pravoslaví. Jednalo seo nespokojené římské katolíky, zprvu především část duchovních, kteří usilovalio nacionalizacia liberalizaci katolické církvea v podstatě navazovali na hnutí tzv. katolické moderny z přelomu 19.a 20. století. Několik stovek převážně mladšícha nižších římskokatolických duchovních v roce 1919 vytvořilo Jednotu katolického duchovenstva, která po církvi požadovala rozsáhlé reformy liturgiea náboženského života,a když jich nedosáhla, malá část z nich se v lednu 1920 od církve odtrhlaa vytvořila Církev československou (od roku 1971 Církev československá husitská), státem uznanou v září téhož roku. Duchovní byli často následováni (některými) věřícími ze svých farností, takže k československé církvi se v nejbližším sčítání lidu v roce 1921 přihlásilo více než půl milionu osob. Její ideová orientace byla ovšem předmětem sporů, v raných dvacátých letech se hodně uvažovaloo spojení se srbskou pravoslavnou církví, která vůči tomuto zájmu nebyla chladnáa Církvi československé v září 1921 vysvětila prvního biskupa Gorazda (Matěj Pavlík, 1879–1942). Pavlíkův/Gorazdův směr v rodící se církvi však nebyl jediný, velmi silně by zastoupen rovněž náboženský liberalismus (modernismus) Karla Farského (1880–1927). Ke střetu obou tendencí došlo v letech 1922–24, v Církvi československé (husitské) přitom zvítězil liberální směr, zatímco Gorazd se svými stoupenci, především z Moravy, církev v roce 1924 opustila přešel k pravoslaví. Jakožto řádně vysvěcený biskup srbské pravoslavné církve přitom nad sebou uznal její jurisdikcia s podporou státu, který se obával mezinárodních konfliktů se spojeneckým Královstvím Srbů, Chorvatůa Slovinců (Jugoslávií), se stal oficiálním představitelem pravoslavné církve v Československu, upozadiv přitom směr arcibiskupa Sawatije.
Česká (československá) pravoslavná církev se plně institucionalizovala pod Gorazdovým vedením v letech 1926–29. Biskup Gorazd pro svoji eparchii přijal východní bohoslužebný řád, který ovšem zjednodušila upravil pro české poměry (vč. zpěvu neliturgických písní apod.), umožnil slavení některých místních svátkůa další změny. Došlo k ustavení místních církevních obcía k výstavbě chrámů, ačkoli snahao zřízení vlastního monastýru v českých zemích vyzněla naprázdno. Ve třicátýcha čtyřicátých letech se zejména na projektování nových kostelů podílel pozdější archimandrita Andrej (Vsevolod Kolomackij, 1896–1980). S toutoa několika dalšími výjimkami stáli členové ruské pravoslavné církve, především meziváleční „bílí“ emigranti z Ruska, mimo strukturu české pravoslavné církve. Představitelem této skupiny byl od roku 1922 deportovaný vikář chelmské eparchie biskup Sergij (Koroljov) (1881–1952), který stál v čele pražské ruské farnosti až do roku 1946. Významnou úlohu hrálo také Uspenské pohřební bratrstvo, nenáboženská organizace, jež fakticky zajišťovala fungování obce,a v neposlední řadě podpora vlivných osobností (Karel Kramář).
Pravoslavná církev byla zcela zakázána v září 1942 za svoji podporu odbojářů, kteří provedli atentát na Heydricha. Několik členů pražské pravoslavné obce (ne však biskup Gorazd, který seo tom dozvěděl až po zničení Lidic) totiž na konci května 1942 v kryptě cyrilometodějského chrámu v Resslově ulici ukrylo výsadkáře, kteří atentát provedli,a kteří zde rovněž 18. června nalezli smrt. Biskup Gorazd byl vzápětí zatčena spolu s dalšími odsouzen k smrti, celá pravoslavná církev pak byla úředně rozpuštěna. Její duchovnía řada laiků byli deportováni na nucené práce do Říše, chrámy byly zabavenya uzavřeny. Zdecimovaná církev mohla být obnovena teprve v poválečném období, ačkoli na několika místech byly v následujících válečných letech konány tajné domácí bohoslužby.
Poválečná obnova pravoslavné církve byla silně vázána na ruskou pravoslavnou církev,a to ze tří důvodů. Česká církev byla v důsledku válečného zákazu silně poškozená, neměla dostatek duchovních ani dalších aktivních činitelů. Ty jí nemohla poskytnout ani podobně postižená církev srbská, zatímco ruská pravoslavná církevi s podporou tehdejšího vedení Sovětského svazu disponovala všíma těšila se, jako vše ruské, velké úctě. Konečně byly řady českých pravoslavných v poválečných letech, zejména v období 1949–50, výrazně rozšířeny příchodem pravoslavných reemigrantů z Volyně, kteří rovněž akcentovali tento vliv. Faktickým důsledkem souhry těchto okolností bylo převedení české církve pod jurisdikci moskevského patriarchátu,a to v podobě autonomního exarchátu, k němuž po složitých jednáních v lednu až dubnu 1946 srbská pravoslavná církev z donucení přivolila. Definitivně bylo toto rozhodnutí potvrzeno v květnu 1948. V srpnu téhož roku byl pražským arcibiskupem zvolen z Ruska přišedší Jelevferij (Venijamin A. Voroncov, 1892–1959). Toto řešení bylo předstupněm pro dosažení autokefality, již ruská pravoslavná církev udělila Pravoslavné církvi v Československu v listopadu 1951; autokefalita československé církve nebyla ovšem všeobecně uznána, zejména cařihradský ekumenický patriarchát ji uznal teprve v roce 1998.
Komunistický režim byl vůči loajální většině pravoslavné církve vstřícnýa do jisté míry ji využíval ve své církevní politice. Nejviditelnějším případem bylo zmanipulované včlenění uniatské řeckokatolické církve na (východním) Slovensku do pravoslavné církve po tzv. prešovském soboru v dubnu 1950. Řeckokatolická církev byla postavena mimo zákona její struktury nahrazeny pravoslavnými, s čímž se většina duchovních ani věřících neztotožnila; částečná obnova řeckokatolické církve byla umožněna teprve v roce 1968a pokračovala ještě po roce 1989. Oficiální vedení pravoslavné církvea řada jejích duchovníchi v dalších případech viditelně podporovali komunistickou politikua spojenectví se Sovětským svazem, což – spolu s všeobecnou státní (proti-)církevní politikou – od této církve řadu lidí spíše odrazovalo. Náboženský život ve většině obcí proto upadal, často v souvislosti s generační výměnou; typickými případy je většina obcí vytvořených z poválečných reemigrantů z Volyně. Nevyřešenou otázkou zůstává, nakolik se na tomto náboženském úpadku podíleli někteří pravoslavní duchovní, kteří byli tajnými spolupracovníky komunistické Státní bezpečnosti.
Svobodný náboženský života jistou obnovu přinesl až listopadový převrat v roce 1989, který mimo jiné poprvé v historii české (československé) pravoslavné církve umožnil vznik monastických komunit. Církev ovšem nadále vedli metropolité původem z Ruska či Ukrajiny (až do roku 1999)a k větším změnám nedošlo ani mezi duchovními. Na konci roku 1992 se v souvislosti s rozdělením Československa církev přejmenovala na Pravoslavnou církev v českých zemícha na Slovensku. Novým prvkem se od devadesátých let 20. století stal její výrazně imigrační charakter, velkou většinu aktivních věřících (i duchovních) tvoří dnes přistěhovalci z Ruskaa dalších zemí bývalého Sovětského svazu. Vnitřní sporya diskuseo orientaci církve, snadi v souvislosti s tzv. restitucemi církevního majetku, vedly v dubnu 2013 k rezignaci arcibiskupa Kryštofa (Radim Pulec, *1953)a silnému vyhrocení vnitrocírkevní situace.
Organizace církve
Třebaže šloo státem uznané vyznání, do první světové války neměla pravoslavná církev na českém území eparchiální strukturu. Tu nahrazoval v roce 1903 založený spolek Pravoslavná besedaa později Československá obec pravoslavná. V činnosti nebylo ovšem bráněno ani ruské pravoslavné církvi, která na českém území sloužila hlavně cizincůma vlastnila chrámy v západočeských lázeňských městech. Ve dvacátých letech došlo k jurisdikčním sporům mezi srbskoua cařihradskou církví, respektive různými proudy v rámci československého pravoslaví (a rovněž ke sporůmo majetek ruské pravoslavné církve), čeští (a slovenští) pravoslavní nakonec připadli jurisdikci srbské pravoslavné církvea v roce 1929 byly v jejím rámci vytvořeny dvě samostatné eparchie, českomoravská (pražská)a karpatoruská. V letech 1942–45 byla pravoslavná církev zcela zakázánaa perzekvována. Po obnově byla v roce 1946 jurisdikce československých pravoslavných přenesena ze srbské na ruskou pravoslavnou církeva zároveň byl v Praze vytvořen autonomní exarchát. Šloo předstupeň udělení autokefality, k němuž došlo v roce 1951. Ještě v letech 1949–50 byly přitom dosavadní eparchie rozděleny na čtyři, které trvají dodnes, totiž pražskoua olomoucko-brněnskou, respektive michalovskoua prešovskou. Po rozdělení Československa zůstala církevní jednota zachována, změnil se jen název církve na Pravoslavnou církev v českých zemícha na Slovensku.
Eparchie, v jejichž čele stojí volenýa vysvěcený arcibiskup (eparchiální arcijerej), se dělí na okružní protopresbyteráty, v jejichž čele stojí protopresbyter (jeden z duchovních daného protopresbyterátu)a církevní obce, vedené duchovními (jereji či protojereji). Se souhlasem eparchie mohou jednotlivé obce zřizovat také filiální obce. Celocírkevní shromáždění představuje Posvátný synod, tvořený eparchiálními biskupy,a sněm, tvořený jednak členy synodua dále volenými zástupci eparchií; obdobně na nižší úrovni fungují eparchiální shromáždění, případně farní shromáždění. Výkonným orgánem sněmů jsou metropolitní rady. Samostatnou církevní strukturu tvoří monastýry, podřízené přímo místnímu eparchovi. V čele monastýtu stojí bratry/sestrami volený igumen (igumena).
Vzhledem k tomu, že pravoslavná církev je z hlediska římskokatolického církevního práva církví schismatickou, nikoli heretickou, mohou jí být propůjčovány římskokatolické kostelya kaple (časté je to zejména v případě hřbitovních kostelů). Toho je zejména v současnosti hojně využíváno, v některých případech je pravoslavná církev jediným uživatelem, jindy spoluuživatelem.
Náboženské obcea monastýry
obce | monastýry | |
---|---|---|
1930 | 11 | 0 |
1940 | 13 | 0 |
1950 | 46 | 0 |
1960 | 56 | 0 |
1970 | 55 | 0 |
1980 | 52 | 0 |
1990 | 49 | 0 |
2000 | 60 | 5 |
2010 | 89 | 7 |
2020 | 87 | 6 |
Počet pravoslavných obcí před oficiální institucionalizací církve nelze přesně určit, totéž platí pro období komunistické vlády. Pro tato období nejsou k dispozici ani vnitrocírkevní údaje. Naopak údaje od roku 1990 vycházejí z oficiálních církevních schematismů.
Církevní zařízení
V meziválečném období sídlilo eparchiální ústředí v Prazea od roku 1934 do likvidace církve v roce 1942 v Řimicích. V období po druhé světové válce sídlila metropolitní rada společně s pražskou eparchií v Praze 1 (tuto budovu dnes církev smluvně provozuje jako hotel), později se přestěhovala na Prahu 6. Eparchiální rada přesídlila do prostor při katedrálním chrámu svatých Cyrilaa Metoděje v Resslově ulici. Olomoucko-brněnská eparchie, ustanovená roku 1949, sídlí v Olomouci na Masarykově třídě, kde je rovněž umístěno detašované pracoviště Pravoslavné bohoslovecké fakulty Přešovské univerzity.
Pro vzdělávání pravoslavných duchovních vznikl v roce 1948 seminář v Karlových Varech, následujícího roku přenesený do Prahya v roce 1950 včleněný do nově založené samostatné Pravoslavné bohoslovecké fakulty v Prešově. Pravoslavná fakulta byla v roce 1990 včleněna do svazku Univerzity P. J. Šafárika v Košicícha při vzniku Prešovské univerzity v roce 1997 do této univerzity. Tato fakulta je nadále – vedle zahraničních univerzit, především v Ruskua pozdějiv Řecku – nejvýznamnějším vzdělávacím střediskem pro české pravoslavné. V roce 1990 fakulta zřídila výše uvedené detašované pracoviště v Olomouci, sloužící především jako kontaktní centrum pro externí studenty z České republiky. Olomoucko-brněnská eparchie dálev roce 1995 zřídila Pravoslavnou akademii ve Vilémově, která slouží jako vzdělávací středisko; akademie sídlí v Monastýru zesnutí Přesvaté Bohorodicea využívá tamní Gorazdovo cyrilometodějské středisko duchovních setkání.
Významnou část pravoslavného náboženského života tvoří monastýry (v západokřesťanské tradici kláštery), určené k liturgickémua kontemplativnímu životu řeholních osob (monachůa monašek). Monastýry se dělí na mužskéa ženské. Každý monastýr má svá pravidla,z nichž základní jsou: půst, modlitba, poslušnost, čistotaa chudoba. Členové monastýrské komunity se modlí, pracujía hospodaří společně. Nemají žádný vlastní majetek. Výhradně z jejich řad církev vybírá kandidáty pro biskupskou službu, někteří monaši mohou být zároveň duchovními v církevních obcícha vykonávat charitativní službu. Monastýry bývají také poutními místy, často se při nich budují duchovní střediska,v nichž se konají konference, seminářea duchovní setkání. V novodobých dějinách byl v rámci Československé republiky založen pouze monastýr svatého Joba Počajevského v obci Ladomirová (východní Slovensko); na konci druhé světové války se tato mnišská komunita přestěhovala do Mnichovaa později založila nový monastýr se stejným jménem v Jordanville (USA). Další monastýry mohly vzniknout teprvev devadesátých letech 20. století. Mužské monastýry jsou v Hrubé Vrbce (Monastýr sv. mučedníka Gorazda, založen 1994)a Těšově (Monastýr Proměnění Páně, založen 2011), ženské monastýry jsou v Brně (Monastýr sv. kněžny české Ludmily, založen 2003), Loděnici (Monastýr sv. Václavaa sv. Ludmily, založen 2006 původně v Novém Sedle), Karlových Varech (Monastýr sv. Mikuláše, založen 2000)a Vilémově (Monastýr Zesnutí přesvaté Bohorodice, založen 1994). Mužské monastýryv Chabařovicích (Monastýr sv. Rostislava)a Mostě (Monastýr sv. Prokopa Sázavského) zanikly.
Pravoslavná církev nemá vlastní nakladatelství, oficiálně vydává pouze periodický tiska výjimečně další informační nebo bohoslužebné tiskoviny. V letech 1935–42a 1945 vycházel jako měsíčník Věstník české pravoslavné eparchie, od roku 1946 nahrazený dodnes vycházejícím časopisem Hlas pravoslaví. V letech 1967–89 nepravidelně vycházel také akademicky orientovaný Pravoslavný teologický sborník, v letech 1997–2001 nahrazený Ortodox revue s půlroční periodicitou. Od roku 2007 vychází časopis Parrésia, vydávný nakladatelstvím Pavel Mervart.
Počet věřících
Pravoslavná církev se považuje za církev lidovou, proto z náboženskoprávních důvodů nevede žádnou statistiku svých členů. Údaje ze sčítání lidu (do roku 2011) naopak nezohledňují případnou jurisdikční příslušnost pravoslavných na českém území k jiné než česko-slovenské pravoslavné církvi; census z tohoto roku připouští ještě Ruskou pravoslavnou církev (viz toto heslo).
sčítání lidu | |
---|---|
1880 | 924 |
1890 | 256 |
1900 | 594 |
1910 | 1063 |
1921 | 9082 |
1930 | 24488 |
1940 | -- |
1950 | 50365 |
1960 | -- |
1970 | -- |
1980 | -- |
1991 | 19354 |
2001 | 22968 |
2011 | 20628 |
Literatura
Pavel ALEŠ: Pravoslavná církevu nás. Přehled dějinné cesty. Světlo světa, Brno 1993.
Pavel ALEŠ (ed.): Pastýřa martyr. Prešovská univerzita, Olomouc 1995.
Pavel ALEŠ (ed.): Směřování. Textya dokumenty 80. vročí svěcení prvního českého pravoslavného biskupa sv. Gorazda. Pravoslavná eparchie, Olomouc 2002.
František CINEK: K náboženské otázce v prvních letech naší samostatnosti 1918–1925. Lidové závody tiskařskéa nakladatelské, Olomouc 1926.
Pavel ČERNÝ: Pravoslavná církev v Československu. SPVC MK ČSR, Praha 1983.
Edward G. FARRUGIA: Encyklopedický slovník křesťanského Východu. Refugium Velehrad-Roma, Olomouc 2008.
Vladimír GRIGORIČ: Pravoslavná církev v Republice československé. V. Šerých, Praha 1926.
Eugen HÄMMERLE – Heinz OHME – Klaus SCHWARZ: Zugänge zur Orthodoxie. Vandenhoeck und Ruprecht, Göttingen 1998.
Štefan HORKAJ – Štefan PRUŽINSKÝ: Pravoslavná cirkev na Slovensku v 19.a 20. storočí. Ľudia – udalosti – dokumenty. Prešovská univerzita, Prešov 1998.
Josef KALOUSEK: O historii kalicha v dobách předhusitských. Vl. n., Praha 1881.
Metropolita KRYŠTOF: Naše pravoslaví.O pravoslavné vířea životě pravoslavné církveu nás. Pravoslavná církev, Praha 2009.
Pavel MAREK: Církevní krize na počátku první Československé republiky 1917–1924. L. Marek, Brno 2005.
Pavel MAREK – Volodymyr BUREHA: Pravoslavní v Československu v letec1918–1953. Centrum pro studium demokraciea kultury, Brno 2008.
John Anthony McGUCKIN (ed.): The Concise Encyclopedia of Orthodox Christianity. Wiley – Blackwell, Chichester 2014.
František POLÁŠEK: Východní křesťanské církve. Ortodoxnía katolické. Matice cyrilometodějská, Olomouc 200.
Pravoslavný sborník 1967–1989.
Jaroslav ŠUVARSKÝ: Biskup Gorazd. Metropolitní rada pravoslavné církve, Praha 1979.
Jaroslav VACULÍK: Dějiny volyňských Čechů I.–III. Masarykova univerzita, Brno 2001.
Václav VAŠKO: Likvidace řeckokatolické církve. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2007.
Gorazd VOPATRNÝ: Dědictví otců. Osudy svaté pravoslavné víry na území bývalého Československa. Rubato, Praha 1999.
Gorazd VOPATRNÝ: Pravoslavná církev v Československu v letech 1945–1951. L. Marek, Brno 1998.
Oficiální internetové stránky: http://www.pravoslavnacirkev.info/
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR
Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek