Théravádový buddhismus

Verze z 5. 10. 2020, 23:46, kterou vytvořil imported>ZRN

Théravádový buddhismus

Náboženská společnost Théravádový buddhismus se roku 2018 stala druhou buddhistickou náboženskou společností registrovanou Ministerstvem kultury České republikya první společností, hlásící se k tradici théravády. Neregistrovaných théravádo­vých spole­čenství ovšem působí v české společnosti více; kromě toho zde stabilně vyučuje několik théravádových mnichůa mnišek jak českého, tak zahraničního původu. Náboženská společnost Théravádový buddhismus zpočátku reprezentovala specific­kou část théravá­dového buddhismu, tzv. tradici lesních mnichů. Brzy po svém vzniku ale rozšířila svůj zájema v současnosti (2020) se orientuje již na širší spektrum théravádo­vých učitelůa vyvíjí v rámci théravádového buddhismu širší škálu aktivit.

Historie théravádového buddhismu v tradici lesních mnichů

Théravádový buddhismus je jednouz hlavních větví buddhismu; západní věda zpravidla označuje za další dvě hlavní větve mahájánovýa vadžrajánový buddhismus. Výraz théraváda, převzatýz jazyka páli, má význam „cesta starších“, čímž se rozumí nauka starších mnichů (thérů). Stoupenci této buddhistické tradice mají za to, že na rozdíl od inovativních mahájánovýcha vadžrajánových škol má théravádový buddhismus nejblížek původní podobě učenía praxe Siddhatthy Gótamy, zvaného Buddha, který žil asiv letech 563–483 př. Kr., podle théravádové tradice 623–543 př. Kr. Ve shoděs akademickými buddhology předpokládají, že toto učeníi pravidla mnišské kázně jsou nejvíce zachovány v kanonic­kém souboru textů zvaném Tipitaka (ve významu „Trojí koš“), který vznikl patrně ve 3. století před naším letopočtema dochoval sev jazyce páli.

Pro théravádový buddhismus je typické úzké spojení mnichůs laiky. Mniši musejí přede­vším dodržovat pravidla řádového života (jichž je 227), dále pak vyučovat laikya jejich děti buddhistické nauce, praxia morálce,a i dalšími způsoby konatv jejich prospěch. Laici naproti tomu mnišské komunity podporují materiálně,a mnišia mnišky jsou tedy na laicích závislí. Kláštery jsouv oblastech rozšíření théravádového buddhismu nezbyt­nými centry náboženského života, alei vzdělávánía sociální pomoci.V této tradiční po­době je théravádový buddhismus rozšířen na Šrí Lance,v Thajsku, Barmě (Myanmaru), Kambodži, Laosua velmi okrajově ve Vietnamu. Na Západě je théravádový buddhismus obvykle vyučována praktikovánv meditačních centrech, která mnišia mnišky pouze příležitostně navštěvují. Ovšemi v západních zemích bylo již založeno několik klášterů se záměrem, aby náboženský život západních théravádových buddhistů byl co nejpodob­nější ideálu, odvozenémuz předpokládaného Buddhova životaa z kánonu Tipitaka.

V tradičních zemích théravádového buddhismu se v posledních letech projevuje touha žen po mnišském životě. Svůj záměr vytvořit ženské kláštery tyto ženy opírajío tradici, podle níž Buddha existenci ženského mnišství povolil,i když mnišky v náboženských ohledech zcela podřídil mnichům. V další théravádové tradici ovšem nejsou ženské kláš­tery povoleny. Zatímco nově vznikající komunity mnišek jsou v těchto zemích okrajovýma velmi kontroverzním jevem, ve svobodných poměrech Západu mnišky běžně působí, ačkoli oprávněnost jejich působení je též široce diskutována. Náboženská společnost Théravádový buddhismus tuto diskusi reflektuje ve svém Základním dokumentua nevylučuje, že by v budoucnu mohla vznik ženského kláštera iniciovat.

V širokém rámci théravádového buddhismu, tradičně žitéhov oblastech dnešních výše jmenovaných států Východu, postupně vzniklo několik mnišských řádů,a to na základě různé interpretace mnišských řádových pravidel. Jedenz těchto řádů, dhamajuttika-nikája, vznikl roku 1833 díky reformnímu úsilí thajského prince Mongkuta (1804–1868), který byl roku 1851 korunován králem Ramou IV. Mnichy řádu dhamajuttika-nikája byli později také zakladatelé takzvané thajské lesní tradice adžán Sao Kantasíló (1861–1941)a adžán Man Bhúridattó (1870–1949). Na počátku této tradice stála touha těchto mnichů po autentičtějším mnišském životě vedeném způsobem co nejvíce odpovídajícím Bud­dhovým nárokům. Thajský výraz adžán ve významu „učitel“ je titulem staršího mnicha (théry). Výraz „lesní“v názvu tradice odkazuje jednak na významné momenty legendár­ního Buddhova života, jednak na oddělení od většinového thajského buddhismu, spjaté­hos královskou rodinoua podezřeléhoz poklesu mnišské kázně,a konečněi na aske­tický mnišský způsob života, věrný původnímu mnišskému ideálu. Právěk řádu dhama­juttika-nikájaa k thajské lesní tradici se náboženská společnost Théravádový buddhis­mus výslovně přihlásila ve svém Základním dokumentu, předloženém na počátku jejího registračního procesu.

Žákem adžána Manaa významným nositelem lesní tradicev další generaci byl adžán Čá Subható (1918–1992), obvykle známý jen jako adžán Čá. Jako duchovní učitela zaklada­tel klášterů se stal významnou osobností v Thajsku,a zvláště po svých návštěvách Evropya Spojených států získali řadu příznivců ze západních zemí. Do kláštera Wat Pah Pong, který adžán Čá roku 1954 založila jehož byl představeným, přišel roku 1967 Američan Robert Jackman (*1934), patrně první západní mnichv této tradici. Pro další mnichy ze Západu, jichž stále přibý­valo, založil adžán Čá roku 1975 klášter Wat Pah Nanachata Robert Jackman se již jako adžán Sumédhó stal jeho představeným. Od roku 1979 začaly vznikat kláštery této tradicei na Západě. Představeným prvníhoz nich, který tohoto roku vzniklv obci Chithurst ve Velké Británii, se stal právě adžán Sumédhó. Další kláštery byly zřizovány ve Velké Británii (především klášter Amaravatiu Londýna, založený roku 1984 též adžá­nem Sumédhóem), alei v Austrálii, Itálii, na Novém Zélanděa ve Švýcar­sku. Prostřednic­tvím misijní činnosti adžána Čáaa adžána Sumédhóa se tak thajský théravádový bud­dhismus lesní tradice postupně na Západě etabloval. Také thajský mnich Phrapalad Sunthon Sophap (pra Auen), první předseda náboženské společnosti Théravádový buddhismus, je žákem adžána Čáa.

Jak je řečeno již výše, v samém závěru registračního procesu se ovšem vztah náboženské společnosti Théravádový buddhismus k tradici lesních mnichů uvolnil. Poslední přijatá verze Základního dokumentu z 21. května 2018o vazbě na dhama­juttika-nikáju již ne­hovoří.

Religionistická charakteristika společenství Théravádový buddhismus

Nauka théravádového buddhismu je odvozenaz kanonic­kého souboru textů Tipitakaa z výkladůa komentářů k němu. Jádrem buddhistické nauky (dhammy) jsou takzvané čtyři ušlechtilé pravdy, které podle tradice pronesl sám Buddha brzy po svém probuzení. První z těchto ušlechtilých pravd tvrdí, že existence ve všech svých projevecha podo­bách neuspokojivá, neboť je strastná, není stáláa nemá žádnou podstatu. Druhá ušlechtilá pravda odhaluje, jak toto utrpení vzniká; je důsledkem touhy, žádostivosti nebo spíše „žízně“ po životě, která vytváří pevné pletivo příčina následků (kamma), jež každou bytost poutá v řetězci strastiplných narození (samsára) ve stále novýcha dalších tělech. Třetí ušlechtilá pravda učí, že sled utrpenía strastí může být zastaven tím, že je odstraněna ona žádostivost,a tak je přerušen řetězec nových naro­zení. Cesta, vedoucí k vyhasnutí žádostivosti (nib­bána), má osm částía jejich vyjmeno­vání tvoří čtvrtou ušlechtilou pravdu: je to pravé pochopení, pravý záměr, pravá řeč, pravé konání, pravý způsob života, pravé úsilí, pravá bdě­losta pravé soustředění. Díky vnitř­nímu pochopenía přijetí těchto čtyř pravda pro­střednictvím sledování osmidílné cesty může bytost zažít zkušenost probuzení (bódhi)a stát se probuzenou (buddhou).

Základní náboženská praxe théravádového buddhisty vychází z těchto čtyř ušlechtilých pravd. První dvě části osmidílné stezky mají rozvíjet jeho poznánía moudrost formou hlubokého vhledu do strastné povahy veškeré existencea mají ho podněcovat k od­hodlání, aby uskutečňoval další části osmídílné cestya spěl k probuzení. Další tři části osmidílné stezky poskytují základ etiky: zabývají se již pohnutkami myslia volními aktivitami, které se projevují v mluvenía jednánía které jsou završenya uzavřeny v komplexním způsobu živobytí. Poznáníi etika jsou rozvíjeny kázní (disciplínou), na niž ukazují poslední tři části osmidílné cesty: jde v nicho vědomé zapojení vůle, vědomé po­zorovánía sebepozorování (všímavost)a vědomé upoutání mysli na jednom předmětu. Tuto kázeň cvičía prohlubují především tzv. meditační techniky.

Buddhistou (v nábožensky pluralitních společnostech) nebo mnichem (v buddhistických společnostech) se člověk tradičně stává obřadem přijetí Trojího útočiště nebo též Tří kle­no­tů. Jeho jádrem je vyznání, že dotyčný nachází své útočiště v Buddhovi,v jeho učení (dhamma)a ve společenství jeho následovníků (sanga). Společenství mu poskytuje nejen naukovéa etické zakotvení (především prostřednictvím vyučování ze strany mni­chů), alei účast na obřadecha znalost meditačních technik, které pak rozvíjí individuál­ně nebo při společných aktivitách.

Zpočátku se členové náboženské společnosti Théravádový buddhismus shromažďovaliv Tygřím klášteřev Kolodějích nad Lužnicí, kde pobývali thajští mniši lesní tradice. Tam se konala mnišská vyučování laikůa ostatní duchovní služby, například veřejně přístupné meditace, recitace manter, požehnání po darování jídlaa další obřady. Podobně jako v celém théravádovém buddhismu jsou nejčastějšími aktivitami meditace všímavosti či vhledu (vipassaná)a meditace laskavosti (mettá). Zvláštními příleži­tostmi pro setkání členů náboženské společnosti jsou svátkya slavnosti. Hlavní svátky jsou tři: Vésákha (svátek narození Buddhy, jeho probuzenía vstupu do parinibbány), Mághá púdžá (Den buddhistické obce – sanghy)a Asalha púdža (Den buddhistické nauky – dhammy). Další významnou událostí je slavnost Kathintthára (též Kathina), při níž laici obřadně předávají mnichům roucho (kathina). Jak se rozvolňoval vztah náboženské společnosti Théravádový buddhismus s Tygřím klášterem, dostaly se do centra náboženského života této společnosti kurzy meditace, meditační víkendyi delší pobyty, přednášky mnichů též jiné než thajské lesní tradice, série takových přednášeka mediatcí apod. Tyto aktivity se konají mimo Tygří klášter. Vedou je mniši thajské lesní tradice ze zahraničí nebo český mnich této tradice adžán Gavésakó (Jakub Bartovský, *1975), alei théravádoví mniši, kteří v této tradici nebyli zasvěceni: Ashin Ottama (Pavel Smrčka, *1947) nebo bhante Dhammadipa (Tomáš Petr Gutman, *1949).

Historiea organizace théravádového buddhismu v České republice

První česká skupina inspirovaná thajskou lesní tradicív linii adžána Čáaa adžána Su-médhóa vznikla již před rokem 1989 kolem Libora Válkaa ve svobodných poměrech působí od roku 1991 veřejně pod jménem Přátelé Dhammy. Toto společenství se podílí na vydávání kanonických textů théravádového buddhismui textů thajské lesní tradicea několikrát se stalo hostitelem mnichů přijíždějícíchz ciziny. Vyšelz něj také bhikkhu Gavésakó, první český mnich zasvěcený adžánem Sumédhóemv thajské lesní tradici.

Ačkoliv tato tradice tedy bylav české společnosti přítomna (byť okrajově), thajští mniši, kteří roku 2014 přišli do České republikyz kláštera Wat Pa Luangta Bua, nebyli zpočátkus českými buddhistyv kontaktu. Lesní klášter Wat Pa Luangta Bua se nacházív provincii Kančanaburi severozápadně od thajského hlavního města Bangkokua je díky chovatelství tygrů znám jako Tygří chrám. Představený tohoto kláštera, Phra Wisutthisa­rathen (*1950), zjednal roku 2013 koupi bývalého šlechtického sídlav Kolodějích nad Lužnicí za účelem založení pobočky svého kláštera. Vlastnictví sídla bylo roku 2015 převedeno do Nadace Pra Wisutthikuampi, kterou Phra Wisutthisarathenem založil. Stal se předsedou správní rady Nadacea též čestným členem rady starších náboženské společ­nosti Théravádový buddhismus.

První mnišiz thajského kláštera Wat Pa Luangta Bua přišli do Kolodějí nad Lužnicí roku 2014. Ještě téhož roku opravili střechu budovy, fatálně poškozené při povodnio rok dří­ve. Brzy po příchodu mniši uspořádali zahradní slavnostv areálu budovy, již pojmeno­vali Tygří klášter. Vstoupili do kontaktu s obyvateli obce Koloděje nad Lužnicíi města Týn nad Vltavou,k němuž Koloděje administrativně patří. Počáteční rozvoj kláštera zastavil spor mnichů s jejich příznivci, kteří roku 2014 vytvořili zapsaný spolek The Buddhist Theravada Association of the European Region in Czech Republic. Po rozchodus mnichy je spolek od roku 2016v likvidaci.

Další etapu vývoje kláštera charakterizovala spolupráce thajských mnichůs českými théravádovými buddhisty, hlavněs těmi, kteří již dříve praktikovali buddhismus ve společenství Bódhiv Pardubicícha v klubu Sativ Pardubicícha kteří tvoří současně působící společenství Dóanv Pardubicích. Z této spolupráce vznikla náboženská společnost Théravádový buddhismus; založena byla roku 2015a státem registrována jako náboženská společnost roku 2018. Pro společné aktivity byl roku 2016 zapsán také spolek Asociace théravádových buddhistů. V náboženské společnosti Théravádový buddhismus měli mít mnišiz kláštera Wat Pa Luangta Bua výsadní postavenív radě starších, nejvyšším orgánu náboženské společnosti. Phrapalad Sunthon Sophap (phra Auen, *1968) měl být předsedou rady staršícha Phra Niyom Thammaprakop (phra Niyom, *1965) zástupcem předsedy. Sekretářem se stal Ladislav Král (*1977).

Jak je několikrát řečeno výše, ani tato spolupráce netrvala dlouho. Thajští mniši nadále figurují ve správních úřadech Nadace Pra Wisutthikuampi, ale jejich působení v Kolodě­jích nad Lužnicí bylo na začátku roku 2020 přerušeno kvůli pandemii. Také ve vedení nábo­ženské společnosti Théravádový buddhismus se thajští mniši již od roku 2018 ne­nacházejí. Od roku 2019 je předsedou rady starších mnich Ashin Ottama, úřad zástupce předsedy zůstává neobsazen. Kontinuitu s předchozím vedením společnosti zajišťuje sekretář Ladislav Král. Náboženská společnost založila roku 2020 Lesní poustevnu Dhammasára jako evidovanou právnickou osobu. Nachází se v Praze.

Počet věřících

Náboženská společnost Théradávový buddhismus byla registrována teprve po posledním sčítání lidu (2011)a počet svých praktikujících či věřících sama neudává. K buddhismu bez bližšího určení se v rámci uvedeného sčítání lidu přihlásilo 2 617 osob (vedle toho byla samostatně sčítána tehdy již registrovaná náboženská společnost Buddhismus Diamantové cesty), nejčastěji v Prazea v Brně. Jen část z nich však zřejmě byla v trvalém kontaktu s nějakou buddhistickou náboženskou organizací či skupinou.

Literatura

Adžán BRAHMAVAMSÓ: Stezka klidua jasu. Pražské buddhistické centrum Lotus, Praha 2003.
Adžán BRAHMAVAMSÓ: Jádro Buddhova učení. Pražské buddhistické centrum Lotus, Praha 2004.
Adžán BRAHMAVAMSÓ: Kráva, která plakala,a jiné buddhistické příběhyo štěstí. Alternativa, Praha 2007.
Adžán BRAHMAVAMSÓ: Tadya teď: milující pozornost. Euromedia, Praha 2017.
Adžán ČÁ: Tiché lesní jezírko. ADA, Praha 1994.
Adžán ČÁ: Jak chutná svoboda. Stratos, Praha 1996.
Adžán ČÁ: Strom v lese. DharmaGaia, Praha 1999.
Jiří ČERNEGA: Lesní mniši. Pragma, Praha 1995.
Miltner MILTNER: Malá encyklopedie buddhismu. Práce, Praha 1997.
Adžán SUMEDHO – Adžán ČÁ: Osvobození mysli. Stratos, Prahha 1995.
Ajahn SUMEDHO: Bdělost – cesta k nesmrtelnosti. CAD Press, Bratislava 1992.
Libor VÁLEK: Buddhismus – uvedení do praxe. Dharma, Praha 1995.
Zdeněk VOJTÍŠEK: „Náboženská společnost ‚Théravádový buddhismus‘ registrována.“ Náboženský infoservis 4. 8. 2018.
Karel WERNER: Náboženství jižnía východní Asie. Masarykova univerzita, Brno 1995.

Oficiální internetové stránky: https://www.sasana.cz/
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR

Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek