Církev Nový Život

Verze z 5. 10. 2020, 23:45, kterou vytvořil imported>ZRN

Církev Nový Život

Církev Nový Život je protestantskou evangelikální církví, jejíž počátky sahají do osmdesátých let 20. století. Prvnía nadlouho jediný sbor vznikl v Ústí nad Labem v roce 1989. Tento sbor se stal druhým výrazným společenstvím neocharismatického hnutí víry v české společnosti (prvním byla Voda živo­ta, dnešní Církev Slovo života). Ve svých posledních vyjádřeních se však Církev Nový Život za součást hnutí víry nepovažujea se zařazením do neocharismatického hnutí nesouhlasí. Díky misijnímu úsilí ústeckého sboru postupně vznikaly další sborya roku 2013 byla Církev Nový Život registro­vána ministerstvem kultury (bez tzv. zvláštních práv).

Religionistická charakteristika Církve Nový Život

Při svém vzniku byl sbor Nový Život v Ústí nad Labem nesen podobnými důrazy charismatickéhoa neocharismatického hnutí jako rychle rostoucí společenství kolem Dana Drápala (*1949), vikáře Českobratrské církve evangelické v Praze na Maninách (více v hesle Církev Křesťanská společenství). Podobně jako v případě sboru v Praze na Maninách také v Ústí nad Labem tvořili jádro vznikajícího společenství bývalí členové etablované deno­minace – v tomto případě Církve bratrské.A podobně jako na maninské společenství měl na ústecký sbor vliv neocharismatický učitel Derek Prince, berlínské Společenství na cestě nebo australský misionář Steve Ryder (víceo Ryderoviv hesle Církev Nová naděje). Navzdory těmto podobnostem se ale ústecký sbor Nový Život ke svazku Křesťanských společenství, do něhož se ve svobodných poměrech maninské společenství rozrostlo, nepřipojil. Od roku 1991 se nadto ve sboru Nový Život pod vedením pastora Mikuláše Töröka projevila zásadní orientace na neocharismatické hnutí víry (více v hesle Církev Slovo života). Nový Život byl ovlivněn především budapešťským Sborem víry.

Sbor víry v Budapešti byl založena je dosud veden pastorem Sándorem Némethem (*1950). Németh se v sedmdesátých letech 20. století účastnil činnosti charismatické katolické obnovy v Maďarskua studoval římskokatolický seminář. S katolickou církví se ale roku 1977 rozešel kvůli otázce křtu dětía téhož roku se oni jeho manželka Judit nechali (znovu) pokřtít jako dospělí,a to ponořením. Po sezná­me­ní s britským pastorema učitelem neocharismatického hnutí Derekem Princem (1915–2003) založil Németh církevní společenství v Budaörs na předměstí Budapešti. Při své cestě do Spojených států roku 1980 byli Némethi jeho manžel­ka ve sboru Princova přítele Jima Crofta ve Fort Lauderdale na Floridě ustanoveni za pastorya povzbuzeni pro misijní práci v Maďarsku. Téhož roku budapešťské spole­čenství přijalo název Sbor vírya přihlásilo se k neocharismatickému hnutí víry, inspirované­mu americkým pastorem Kennethem E. Haginem (1917–2003). Podrobnější pojednánío Haginovia o hnutí víry je v hesleo Církvi Slovo života.

Ačkoliv Sbor víry nebyl oficiálně uznán maďarským státem,a náboženské aktivity tedy nemohl vykonávat veřejně, společenství poměrně rychle rostloa počet jeho členů ještě v osmdesátých letech dosáhl dvou tisíc. Vliv sboru už tehdy překračoval Budapešť. Ve svobodných poměrecha po uznání státem roku 1989 se růst Sboru víry ještě zrychlila současná návštěvnost boho­služeb v Budapešti se odhaduje asi na 12–15 tisíc lidí. Roku 1998 sbor otevřel vlastní budovu. V dalších sborecha skupinách (celkem je jich v Maďarsku snad až 250), jejichž vznik budapešťský Sbor víry podnítil, se schází dalších asi 40 tisíc lidí, celá církev vlastní asi dvě desítky budov. Roku 1997 začala zřizovat školya v současné době provozuje několik mateř­skýchi základních škola také teo­logickou kolej (Akademii svatého Pavla). Od roku 2001 má vlastní televizní vysílání. Vydává teologický časopisa společenský týdeník. Církev je známai svou rozsáhlou charitativní čin­nostía působením ve prospěch Židůa Státu Izrael. Pří­mý vliv této církve se projevil v několika evropských zemích:v Německu, Rakousku, Srbsku nebo na Slovensku.V České republice čer­pala inspiraci z pastora Némethaa budapešťského Sboru víry především dvě společenství: Církev víry (viz tam)a Církev Nový Život. K pastoru Némethovia Sboru víry v Budapešti se hlásí též samostatné společenství Křesťanský sbor víry Havířov.

Na rozdíl od společenství, která se zformovala do Církve víry, vliv Sboru víry na společenství pod vedením pastora Töröka přibližně od roku 2005 slábla kolem roku 2010 ustal docela. Tato počáteční inspirace je sice nadále patrná, ale nikoli rozhodujícía církev působí jako zcela samostatné společenství. Popsanému vývoji společenství, které se dnes nazývá Církev Nový Život, odpovídái postupná změna jeho veřejného působení. Hromadné misijní akce z první poloviny devadesátých let 20. století – například evangelizace s americkým uzdravujícím kazatelem Maheshem Chavdou (*1946) nebo s indic­kým evangelistou Sadhuem Sundarem Selvarajem – vzbudily značný zájem veřejnosti, ale způsobilyi nepřátelské postoje vůči sboru. Projevily se zvláště roku 1994 v sérii skanda­lizujících mediálních kauz. Z tohoto důvodua také kvůli malé úspěšnosti těchto misijních metod během let výrazně ubylo hromadných pouličních akcía církev se ve své veřejné prezentaci soustře­ďuje spíše na přednáškya hudeb­ní či divadelní vystoupení. Misijní záměr se uskutečňuje především v navazo­vánía rozvíjení osobních vztahů. Církev vykonávái sociálnía charitativní činnost.

Jako mnoho neocharismatických církevních útvarů trvái Církev Nový Život na tom, že společenství věřících má být podřízeno boží vládě prostřednictvím Bible jako „božího slova“a pro­střednictvím lidí, povolaných Bohema nadpřirozeně vybavených svatým Duchem. Z tohoto přesvědčení vychází povinnost členů církve respektovat její vedenía učení. Vedení církve (pastoři, členové Rady Církve Nový Života vedoucí pastor) rozhodujío členství jednotlivých věřících. Vedoucí pastor ne­může být odvolána sám jmenuje své nejbližší spolupracovníky (Radu Církve Nový Život). Typický pro neocharismatické hnutí je také zdvořilýa respektující, ale nijak vřelý přístupk ostatním křesťanským církvím. Zapojení do některé formy spolupráce mezi církvemi je tak spíše výjimkou.

V Církvi Nový Život se tak projevují všechny tři hlavní rysy neocharismatického hnutí. Na prvním místě jsou to důrazy hnutí víry na sebepochopení křesťana jako božího dítěte, který může svého Otce, Boha, s nepochybující vírou žádato naplnění všech svých potřeb.O teologii hnutí víry podrobněji pojednává kapitola Církev Slovo života. V úvodní kapitole s názvem Evangelikalismus jsou zmíněny další dva rysy neocharismatic­kého hnutí: důraz na evangelizaci, již má provázet uzdravování, prorokování, vymítání démo­nůa další projevy boží moci,a pojetí církve jako neformálního svazku sborů, spojených niko­liv byrokratickou strukturou, církevními řády nebo společnými dogmaty, ale nezpochybnitel­nou autoritou božího služebníka, který je duchovně vybaven („pomazán“) k tomu, aby tomu­to svazku sborů sloužil v roli apoštola.

Historie Církve Nový Život

Sbor Nový Život v Ústí nad Labem vznikl v prosinci roku 1989 ze skupiny křesťanů, jejíž jádro v počtu asi třinácti lidí se vytvářelo během druhé poloviny osmdesátých letz vysokoškolských studentůa dalších pře­vážně mladých křesťanů často s původním zázemím v ústeckém sboru Církve bratrské. Samostatnýa nezávislý (tedy „svobodný“) sbor Nový Život

Roku 1994 se sbor stal občanským sdružením s názvem Křesťanská společnost Nový Život. Během dalších let se nedělní bohoslužby začaly konat na dalších čtyřech místech (Teplice, Náchod, Prahaa Havířov),v dalších šesti městech se místní skupiny scházejí ve všední dny či nepravidelně. V Náchodě se církvi podařilo získat do vlastnictví nemovitost. Společenství bylo ministerstvem kultury registrováno jako církev roku 2013 (první žádosto registraci byla v roce 2010 církví stažena)a Mikuláš Török se stal jejím vedoucím pastorem.

Organizace církve

Společenství, jehož současný název je Církev Nový Život, bylo dlouho tvořeno jediným sborem v Ústí nad Labem. Dominantní postavení tohoto sboru v církvi trvá dosud. Ústecký sbor je nejen domovským sborem vedoucího pastora, ale je rovněž početně nejsilnějším.

Církevní sbory

Církev Nový Život se chápe jako jediný celek, ve kterém nejsou jednotlivé sbory samostatnéa jejich zakládání, správai případné sdružování či začleňování do jiných probíhá dle aktuálních potřeb. V současnosti lze hovořito pěti místech s pravidelnými bohoslužbami (shromážděními) Církve Nový Život, další sbory či skupiny jsou jim podřízené.

Počet věřících

Členstvo Církve Nový Život není podchyceno prostřednictvím údajů ze sčítání lidu. Podle vnitrocírkevní statistiky má Církev Nový Život v současnosti více než 300 dospělých členů; více než 90 % z nich bylo získáno evangelizační činností, nikoli přechodemz jiných církví.

Literatura

Oficiální internetové stránky: http://www.novyzivot.cz/
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR

Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek