Júsuf (Islam)
Júsuf (Josef) – významný prorok. Muslimy je všeobecně chápán jako vzor zbožnosti a velkorysososti. Jeho příběh vychází ze stejnojmenné súry (Korán), která se v muslimském světě těší mimořádné oblibě jak pro své kvality stylistické a obsahové, tak i pro hodnoty mravoučné (viz etika). Júsuf proslul svou moudrostí a stal se též archetypem vykladače snů (výklad snů). Hned v úvodu súry (12:4-7) nacházíme sen, který předznamenává celou Josefovu životní cestu. „Hle, pravil Josef otci svému: ‚Otče můj, spatřil jsem ve snu jedenáct hvězd, slunce i měsíc a zřel jsem, jak přede mnou se klaní.‘ I odpověděl otec jeho: ‚Synáčku můj, nevyprávěj bratřím svým sen svůj, jinak proti tobě úklady nastrojí, vždyť satan je člověka nepřítel zjevný. A takto si tě Pán tvůj vyvolí a záhady tě vykládat naučí a tak přízeň svou vůči tobě i rodu Jakubovu završí, stejně jako již dříve ji dovršil vůči tvým dvěma předkům, Abrahamovi a Izákovi. Pán tvůj věru vševědoucí je i moudrý.‘ A stali se Josef a bratři jeho znameními pro ty, kdož se táží.“ V závěru téže súry (12:99–102) nacházíme rozuzlení Josefova příběhu, které zároveň vykládá jeho dávný sen z mládí. „A když všichni přišli k Josefovi, přitáhl blízko k sobě rodiče své a řekl: ‚Vstupte do Egypta v bezpečí, chce-li tomu Bůh!‘ A uvedl rodiče své na trůn, zatímco ostatní se mu klaněli padajíce na tváře. Pak pravil: ‚Otče můj, toto zde je výklad mého snu dávného a Pán můj jej uskutečnil...‘“ Nežli se po letech odloučení opět setká se svými rodiči, musí Josef projít nelehkou cestou, kdy je závistivými bratry vhozen do studny, prodán do otroctví, koupen do domu egyptského velmože, jehož žena se jej pokusí svést, a konečně se dostává až na vrchol moci. Životní cesta jej přivádí i do vězení. Tam Júsuf vykládá sny svých spoluvězňů (12:36–41). „A spolu s ním přišli do vězení dva mladíci a jeden z nich prohlásil: ‚Viděl jsem se ve snu, jak víno vytlačuji.‘ A druhý pravil: ‚Viděl jsem se ve snu, jak nesu na hlavě chleby, z nichž klovou ptáci. Sděl nám, Josefe, výklad toho, neb vidíme, že patříš mezi lidi dobro konající.‘ I odpověděl: ‚Předtím než dostanete stravu, jež vám je dávána, sdělím vám výklad toho, dříve než ony sny se uskuteční. (…) Přátelé moji vězenští, jeden z vás bude napájet pána svého vínem, a pokud o druhého jde, ten bude ukřižován a ptáci mu budou klovat do hlavy. A rozhodnuta je již věc, o níž jste žádali dobrozdání.‘“ Umění vykládat sny Josefa nakonec zachrání z vězení, když vyloží proslulý sen egyptského panovníka, který předznamenává budoucnost země a který se později stal vzorem pro vizionářský sen vůbec (12:43–49). „Pravil král: ‚Viděl jsem ve snu sedm tučných krav, jež požíralo sedm krav hubených, a viděl jsem sedm zelených klasů a sedm klasů uschlých. Velmožové, vyložte mi sen můj, jste-li výkladu snů schopni.‘ I řekli: ‚Popletené sny to jsou a my ve výkladu snů se nevyznáme.‘ Tu pravil ten, jenž zachránil se z těch dvou vězňů, vzpomenuv si po čase: ‚Já sdělím vám výklad toho snu, pošlete-li mne.‘ ‚Josefe spravedlivý, vylož nám sen o sedmi kravách tučných, jež budou sežrány sedmi kravami hubenými, a sen o sedmi klasech zelených a sedmi klasech uschlých! Možná, že k lidem se vrátím a možná, že vědět budou.‘ Odpověděl Josef: ‚Budete mít sedm let podle zvyku svého a to, co sklidíte, ponechte v klasech kromě té malé části, již sníte. A poté později přijde sedm let suchých, jež pozřou vše, co předtím jste shromáždili, kromě malé části, již stranou uschováte. A po tomto přijde jeden rok, v němž lidem dostane se deště a v němž opět tlačit víno budou!‘“
Dále k tématu
- Al-Kisáʼí, Abúʼl-Hasan. Kniha o počiatku a konci a rozprávania o prorokoch: Islamské mýty a legendy. Přel. Ján Pauliny. Bratislava: Tatran, 1980.