zár (Islam)
zár – vymítací obřad, který je rozšířen především v severovýchodní Africe a na Arabském poloostrově. Podle převažujících představ má tento obřad svůj původ na etiopské náhorní planině. Exorcistické obřady záru mají určité společné základní prvky, ale rovněž tak části proměnlivé a regionálně podmíněné. Z Etiopie se praktiky záru postupně rozšířily do Súdánu, Egypta a Hidžázu a dále až do Ománu a do zemí Maghribu. Arabové označují slovem zár nejen vlastní proces vymítání, ale též zlé duchy, jichž se tato procedura (domněle) týká. Stejně jako na počátku islámu byla některá pohanská božstva (viz džáhilíja) zařazena mezi džinny, tak i v průběhu 19. století, kdy hovoříme o masivním rozšíření tohoto fenoménu, se něco obdobného přihodilo zárům; byli důvtipně začleněni do nepřehledné galerie kategorií džinnů, jako jsou kupříkladu ghúlové či máridové.
Obřady záru bývaly mnohdy velmi okázalé a dlouhé. V Egyptě se ještě na počátku minulého století konávaly záry jakožto obřadné slavnosti. V čele oslav byla kúdija, přezdívaná též šajcha nebo sáhibat az-zár. Většinou touto exorcistkou bývala starší žena a velmi často též černoška, neboť o černoškách panovala všeobecná představa, že mají jaksi blíže ke světu magie. Nemocná žena nejprve pozvala kúdiji, aby ta „odborně“ určila, zda příčinou onemocnění je zlý duch či nikoliv. Podle převažujících představ se při léčení nejedná o vymítání ve vlastním slova smyslu, ale spíše o jakési „uklidnění hostujícího ducha“. Na počátku „léčby“ musí kúdíja nejprve odhalit totožnost zlého ducha, čímž citelně oslabí jeho moc. Při obřadu musí kúdija určit, jaký druh melodie je ten správný a jaký zpěv či oblečení je vhodné. Národnost a původ ducha zjišťuje kúdija tak, že se jej dotazuje různými dialekty arabštiny a navíc přitom používá tajného jazyka záru, který znají jen zasvěcenci. Tímto jazykem se jej vyptává na jeho přání a touhy. Nedílnou součástí obřadu bývala též oběť (nahr), většinou berana nebo slepice.
Dále k tématu
- Bešková, Katarina. „Zár - exorcismus na egyptský způsob.“ Svet orientu včera a dnes 3, č. 1 (2021): 75-6;
- Kropáček, Luboš. „Exorcismus v islámu.“ Studia theologica 14, č. 4 (2012): 147–156. https://www.studiatheologica.eu/pdfs/sth/2012/04/09.pdf;
- Kropáček, Luboš. „O ženách, které posedl zár.“ Nový Orient 27, č. 8 (1972): 242–244. https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:95492a32-4c6a-11e1-8339-001143e3f55c.