Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů

Verze z 5. 10. 2020, 23:45, kterou vytvořil imported>ZRN

Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů

Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů je největšía nejvýznamnější z denominací, které vznikly v rámci mormonismu, původně amerického hnutí s počátky v první polovině 19. století. Ačkoli praktický náboženský život příslušníků mormonských církví připomíná praxi kon­zervativních evangelikálů, v některých oblastech teologie tyto círk­ve překračují hranice, jimiž bývá běžně vymezováno křesťanství. Sama Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů se ovšem za křesťanskou považuje. Česká část dnes již celosvětové Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů v býva­lém Československu působila v letech 1929–50a po čtyřicetiletém zákazu byla úředně registrována roku 1990, od té doby požívái tzv. zvláštních práv.

Historie mormonismua Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů

Mormonismus je vedle adventismu druhým velkým mileniálním hnutím (očekávajícím brzký Kristův druhý příchod), které vzniklo ve Spojených státech v době rychle se šířícího evangelikalismu ve třicátých letech 19. století. Vznik tohoto hnutí je spjat se svědectvím Josepha Smithe (1805–1844), že se mu roku 1820 dostalo zjevení Boha Otcea Syna. Při něm mu božské bytosti odpověděly na jeho znepokoje­nou otázku, ke které církvi se má připojit. Evangelikální denominace totiž v předchozích desetiletích christianizovaly oblast, do níž patřiloi Smithovo bydliště, s takovou intenzitou probuzeneckého zápalu, že byla přezdívána „spálená země“. Božské postavy odmítly všechny tehdejší církvea zvěstovaly Smithovi, že nemá vstupovat do žádné z nich. Později bylo Smithovi zjeveno, že po „velkém odpadnutí“ veškerého křesťan­stva bude pravá církev v posledních dnech tohoto světa obnovena právě jeho prostřednic­tvím.

Podle své zprávy, která se stala součástí kanonických spisů mormonismu, měl Smith po tom­to prvním zjevení ještě další náboženské zkušenosti: roku 1823 se mu zjevil anděl jménem Moronia vyprávěl muo dávné americké civilizaci, která zanechala zprávyo sobě zapsané na zlatých deskácha ukryté na úbočí pahorku, který byl ve Smithově době znám jako Cumoraha který se nacházel v blízkosti Palmyry, poblíž Smithova tehdejšího bydliště. Smith měl toto místo každoročně nav­štěvovat, ale teprve roku 1827 směl desky vyzvednout spolu s náprsníkem, k němuž byly při­pevněny dva kameny, zvané urimthumim. Mezi lety 1827a 1829 pak Smith překládal do angličtiny text, zapsaný hieroglyfy na zlatých deskách, z jazyka, který považoval za egyptštinu. Postupoval tak, že hleděl na text skrze kameny upevněné ve stříbrných obrubách na způsob brýlí, viděl ho v angličtiněa diktoval ho svému spolupracovníku. Ten byl od něho oddělen závěsem tak, aby zlaté desky nespatřil, neboť toho nikdo – kromě Josepha Smithe – ne­byl hoden.

Ještě téhož roku Joseph Smitha jeho nejbližší přítela hlavní zapisovatel jeho překladu Oliver Cowdery (1806–1850) svědčilio tom, že byli pokřtěni Janem Křtitelem, který jako anděl sestoupil z nebe. Podle Smithea jeho následovníků tak byla na Zemi obnovena pravá církev. Úředně bylo společen­ství založeno násle­dujícího roku 1830 pod jménem Církev Kristova krátce poté, co překlad ze zlatých desek vyšel knižně jako Kniha Mormonova. Církev ovšem používalai další jména (Církev Ježíše Krista, Církev Boží nebo Církev svatých posledních dnů). Pochybnosto existenci zlatých desek církev vyvrací poukazem na svědectví nejprve osmia pak tří dalších osob (včetně Cowderyho), které spatřily desky v truhle dříve, než je anděl Moroni definitivně odnesl do nebe. Tato svědectví jsou uvedena na začátku každé Knihy Mormonovy.

Kniha Mormonova jako „další svědectvío Ježíši Kristu“ se stala pro ty, kteří uvěřili v její pravost, důvodem pro připojení se ke společenství, jež považovali za jedinou pravou církev, jejímž prostřednictvím je obnoveno křesťanství. Význam tohoto posvátného spisu byl už pro první příslušníky nového společenství tak zásad­ní, že je jejich okolí začalo nazývat „mormoni“. S touto původně zesměšňujícía hanlivou pře­zdívkou se po­stupně smířilia dnes ji dokonce při styku s veřejností někdyi sami používají. Obvykle ovšemo sobě hovoří po vzoru prvních křesťanů jakoo „svatých“ (ai v češtině trvají v tomto významu na podobě „Svatý“), případně jakoo „Svatých posledních dnů“. Vyjadřují tím nejen úsilío naplnění církevního mravního standardu, alei hrdost na svou církev, která – podle jejich přesvědčení – obnovila pravé kněžství, obřadya církevní organizaci, která je v pří­mém styku s Bohem prostřednictvím svých proroků, v níž se projevují zázrakya nadpřirozené duchovní dary,a která se tedy ve všech ohledech vrátila k ideálu prvotního křesťanství.

Hrdost na významnou roli Amerikya Američanů v náboženských dějinách světa podle Knihy Mormonovya nadšení pro pří­slušnost k pravé církvi patrně přispěly k rychlému růstu společenství Svatých. Velmi charakteristické pro ně bylo především intenzivní očekávání Kristova příchodu. Svatí se pro setkání s Kristem shromažďovali v místech, která nazývali Sion (význam jména „Sion“ ukazuje podle mormonských textů k lidem „čistého srdce“). Prvním Sionem se stal Kirtland ve státě Ohio. Tam se společenství za šest let rozrostlo na asi 16 tisíc příslušníků,a to navzdory nepřátelstvía někdyi násilí ze strany sousedů jiných vyznání. Ještě roku 1831 bylo Smithovi zjevením určeno místo dalšího Sionuu města Independence ve státě Missouria část Svatých se přesunulaa zakoupila pozemky právě tam. První misionáři se vy­pravili k původním indiánským obyvatelům Ameriky (jež považovali za potomky Lamanitů)a v dalších letech na různá místa Spojených státůi Kanadya do Velké Británie, kde misie byla obzvlášť úspěšná. Joseph Smith řídil církev na základě zjevení, která byla poprvé roku 1833 shrnuta do Knihy přikázánía která se později stala základem kanonické knihy Naukaa smlouvy. Společenství Svatých v Missouri sice prožívalo odpor svého okolí, ale v Kirtlandu prosperovaloi materiálněa jeho vůdčí osobnosti tam založily banku. Roku 1836 byl slavnostně zasvěcen kirtlandský chrám.

Peněžní machinacea krach kirtlandské banky, úsilí Svatýcho politický vliv v oblastech, kde se usadili,a jistěi nenávist vůči sebevědomému, nábožensky odlišnémua ekono­micky prosperujícímu společenství – to vše způsobilo vážné pronásledování. Roku 1838 museli Svatí město opustita vydat se do Missouri. V tomto státě se ovšem setkávali s ještě větším odpo­rem (první skupina mormonů se zde ocitla v ozbrojených bojích již roku 1833), který přerostlv tzv. missourskou mormonskou válku, krutý konflikt mezi starousedlíky s podporou státua osadníky ze společenství Svatých. Jednou z nejtragičtějších událostí války bylo zabití 17 Svatých v události známé jako masakr v Haun‘s Mill. Po těžkém pronásledování v Missouri znamenalo poměrně vstříc­né přijetí ve státě Illinois pro Svaté velkou úlevu. Budování města Nauvoo (původně Com­merce) v letech 1839–44, kam se shromáždila většina Svatých v počtu asi 30 tisíc, bylo sice velmi namá­havé, ale v podstatě pokojné. Svatým sev místě dalšího Sionu podařilo postavit velkéa výstavné městoa založit mohutný chrám. V Nauvoo se také značná část Svatých (včetně jejich vedení) dosta­la do úzkého kontaktu se svobodným zednářstvím,a to se projevilo na chrámových obřadech, jejichž podoba se tehdy ustalovala.

V období tohoto relativního klidu do Nauvoo přicházeli noví konvertité z celých Spojených státůi Velké Británie,a Smith dokonce kandidoval na prezidenta Spojených států. Zároveň ale rostl početi vliv odpadlíkůa dalších odpůrců mormo­nismu. Příležitostí se pro ně stalo Smithovo zjevenío tzv. plu­rálním (tedy polygamním) manželství z roku 1843. Zjevení bylo původně určeno pouze pro Smithovu manželku Emmu (1804–1879)a další nej­bližší spolupracovníky, odpůrci ho ale prostřednictvím publika­ce The Nauvoo Expositor dopl­nilio komentářea rozšířili ke všem Svatými k nemormonským obyvatelům. Joseph Smith v roli starosty reagoval na zveřej­nění tvrdě: tiskařské zařízení, na němž byla publikace vyro­bena, nechal rozbít. Byl proto stíhán úřady státu Illinois, nakonec se nechal spolu se dvěma dalšími vedoucími církve vzít do vazbya v blízkém městě Carthage očekával soud. V červnu roku 1844 však do vězení vtrhl dava Josepha Smithei jeho bratra Hyruma (1800–1844) zabil.

Nečekaná smrt zakladatele uvrhla společenství do značného chaosua do zápasuo nástupnictví v roli vůdce, navíc v době, kdy nepřátelství ze strany nemormonského okolí zase síli­lo. Ze skupin, do nichž se společenství roztříštilo, se největší vytvořila kolem Brighama Younga (1801–1877). Zformovala se ze Svatých, kteří roku 1846 uposlechli Youngovu výzvu k opuštění Nauvooa také – což bylo obzvláště bolestné – sotva dokončeného chrámua k cestě na západ do ne­obydlené krajiny. Tato strastiplná pouť byla chápána jako „vyjití z Egypta“ pod vedením novodobého „Mojžíše“ (Younga)a končila roku 1847 po asi tisíci mílích na břehu Vel­kého solného jezera na tehdejším území Mexika. Tam Young určil místo dalšího Sionu. Společenství Svatých, kteří postupně přicházeli v dalších karavanách poutníků, v následujících desetiletích vybudovalo prospe­rující město Salt Lake Citya kolonizovalo široké okolí. Roku 1851 přijalo jméno Církev Ježíše Krista Sva­tých posledních dnů, zjevené Josephu Smithovi již roku 1838,a roku 1853 začalo stavět chrám, ve velmi skrovných podmínkách překvapující svou velkorysou architekturou.

Ani odlehlost tohoto kraje ovšem Svatým nezaručila úplný pokoj od jejich tehdejšího největšího nepřítele – vlády Spojených států. Po vítězství Spojených států nad Mexikem vytvořilo společenství Svatých roku 1849 prozatímní stát Desereta myšlenky na vlastní stát se nevzda­lo ani po roce 1850, kdy Kongres návrh na jeho ustavení odmítl. Jako kompromis vzniklo na podstatně menším území teritorium Utah s Brighamem Youngem jako prvním guvernérem. Kromě teokratických ambicí komplikovala vztahy mormonů s vládou především praxe plurál­ního manželství (polygamie), která byla roku 1852 vyhlášena jako povinnost pro všechny mormonské mužea jako podmínka pro dosažení posmrtné celestiální (nebeské) slávy. Ne­ústupnost Svatých v této věcia nedůvěra amerických úřadů ke spojení církevnía světské vlády v teritoriu byly hlavními příčinami tzv. utažské mormonské války, která probíhala v letech 1857–58a skončila bez krveprolití podřízením teritoria federální armádě. Ve vypjaté atmosféře během války mormoni za nejasných okolností vy­vraždili neozbrojenou karavanu putující přes jejich území do Kalifornie. Při tzv. masakruv Mountain Meadow zahynulo roku 1857 až asi 140 poutníků.

Společenství Svatýchi jeho vztah ke Spojeným státům se od šedesátých let 19. století rychle měnily. Nebylo výjimkou, když díky výborné pracovní morálce příslušníci církve prosperovalia přáli si vyjít z obchodnía společenské izolace. Svatí se proto podíleli na stavbě telegrafního vedeníi transkontinentální železnice. Nutným důsledkem této větší otevřenosti ovšem byli větší tlak ze strany federálních úřadů kvůli polygamii. Někteří mormoni byli uvězněnia představitelé církve museli prchat za hranice. V již téměř neúnosné situaci zveřejnil ro­ku 1890 tehdejší prezident církve Wilford Woodruff (1807–1898) oficiální prohlášení, v němž bylo na základě zjevení zastaveno uzavírání dalších plurálních manžel­ství na Zemi. Nesouhlas s prohlášením způsobil vznik odpadlických církví, které jsou dodnes skrytě polygamní. Roku 1893 byl pak za velké pozornosti americké veřej­nosti dokončen chrám v Salt Lake Citya o tři roky později se teritorium Utah stalo 45. státem Unie.

Přijetí většinově mormonského státu Utah do svazku Spojených států přineslo nejen postup­né začlenění Svatých do americké společnosti, alei změny v učenía praxi mormonské církve. Začlenění je možné dokumentovat na příkladu třináctého prezidenta církve Ezry Tafta Bensona (1899–1994), který bylv letech 1953–61 federálním ministrem zemědělství. V rétorice Svatých byl oslaben nepřátelský vztah k nemormonům (jejich plošné označování jako „zkaže­ných“ či „bezbožných“ téměř vymizelo)a očekávání druhého Kristova příchodu se do značné míry přesunulo do symbolické roviny (například vyjití z Babylonua shromáždění na Sionu se může odehrávati v lidském srdci). K poslední významné doktrinální změně došlo roku 1978: tehdejší církevní prezident Spencer W. Kimball (1895–1985) na základě zjevení zveřejnil oficiální prohlášení, v němž vyhlásil možnost získání kněžství pro každého muže bez ohledu na rasua barvu pleti. Těmitoa mnoha dalšími ústupkya také velkorysou prací s veřejným míněním získali Svatí posledních dnů postupně větší důvěru americkéi světové veřejnosti, takže v jejich metro­poli byly roku 2002 pořádány olympij­ské hrya jejich čelný představitel Mitt Romney (*1947) kandidoval (byť neúspěšně) na prezidenta Spojených států.

Roku 2015 udávala Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů počet svých členů na celém světě asi na 15 milionů. Asi 40 % z nich žije ve Spojených státech, přičemž Svatí tvoří asi 70 % obyvatel státu Utah, asi čtvrtinu obyvatel státu Idahoa asi desetinu obyvatel státu Wyoming. Ačkoli počet Svatých v celých Spojených státech dosahuje pouze ke dvěma procentům dospělé populace, jsou považováni za velmi vlivnou menši­nu, která se dokázala široce prosadit v ekonomických, finančníchi politických strukturách. Velmi významné je také jejich sociální působení, překračující církevní hranice. Misie mimo Spojené státya Evropu je v posledních desetiletích úspěšná, zvláště v Latin­ské Americe, ve východní Asii či na Ukrajině. Odhaduje se, že Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů je jedním z nejrychleji rostoucích náboženských společenství současného světa. Sama církev si klade otázku, kolik jejích příslušníků je skutečně aktivních – je možné, že pouze polovina, nebo dokonce jen třetina.

Religionistická charakteristika mormonismu

Jako mormonismus je označována skupina zaniklýchi dosud existujících církví, které vznikly v souvislostis působením Josepha Smithe. První schizma se ve Smithově hnutí událo ještě před oficiálním založením církve: jeden z jeho prvních následovníků, Hiram Page (?1800–1852) tvrdil, že také získává zjevenío církvi za pomoci kamene, ale stoupenci ho brzy opustili. Společenství s názvem Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů je zdaleka největším útvarem z této „rodiny“ mormonských církví.

Teologický základ mormonismu určuje Kniha Mormonova, na jejímž základě Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů vznikla. Kniha Mormonova obsahuje vyprávěnío dvou civilizacích, které na území amerického kontinentu založily dvě vlny emigrantů z Blízkého Východu. Podle Knihy Mormonovy tvořili mladšía důležitější vlnu zbožní Židé, kteří opustili svou vlast kolem roku 600 př. Kr. Tito potomci proroka Lehiho se později rozdě­lili na Lamanity, kteří byli po většinu vyprávění zlovolní,a na spravedlivější, ale ta­ké chybující Nefity. Kolem roku 33 zvěstoval vzkří­šený Ježíš evangelium také oběma kmenům v Americea založil v jejich domovině svou církev. Lamanité ovšem po čase od víry odpadlia pokračovali ve zlém jed­nání, za něž byli potrestáni tmavou barvou ků­že. Nakonec zbožné Nefity vyhubili v poslední bitvě, která se odehrála asi roku 385 blízko pahorku pozdě­ji nazvaného Cumorah. Před smrtí se zde podařilo Nefitovi Moronimu ukrýt zápisyo těchto příbězích na zlatých deskách. Žádný z popisovaných dějů či jevů ovšem není potvrzen historickými doklady. Literár­ně se Kniha Mormonova podobá Biblia kromě příběhů obsahuje proroctvío Kristu či častá ujištěnío budoucích odměnách věrnýma trestech ne­věřícíma zlovolným.I formál­ně připomíná Kniha Mormonova anglický překlad Bible (takzvanou verzi krále Jakuba), jak jej znali Smithovi sou­časníci: pat­náct knih Knihy Mormonovy je rozděle­no do kapitol (a od roku 1920i do veršů)a každá kapitola je uvozena shrnutím.

Kromě Knihy Mormonovy jsou dalšími kanonickými spisy Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů,a tedy základem jejího učeníi náboženské praxe, knihy Naukaa smlouvy, Drahocenná perlaa Bible. Zatím­co Kniha Mormonova je psána z větší části ve stylu historického vyprávění, Naukaa smlouvy obsahuje 138 oddílůa dvě již zmíněná oficiální prohlášení prezidentů Woodruffaa Kimballa. Mezi oddíly jsou především zjevení Josepha Smithe (včetně zjevenío plurálním manželství)a pouze několik dalších doku­mentů, které se týkají hlavně praktických otázek správy církve. Drahocenná perla obsahuje dvě kratší knihy (Moj­žíšovua Abrahamovu), Smithova líčení jeho prvních zjevenía okolností překladu zlatých de­seka také jím zformulované Člán­ky víry. Bible je kanonickým spisem pouze tehdy, „pokud je správně přeložena“. Církev používá překlad krále Jakubaa v poznámkách pod čarou má zapracován text revidovanýa upravený Josephem Smithem. Běžně ovšem používái překlady do místních jazyků. Víra Svatých v přímé boží vedení církve prostřednictvím inspirova­ných proroků přiřazuje k těmto čtyřem „standardním dílům“i výroky prezidentů, pokud jsou vyřčeny jménem Ježíše Kristaa označeny jako zjevení.Z víry v živého Boha vyplývá, že kánon Písma nemůže být ukončena že nauky církve musejí být stále doplňoványa upřesňovány. Při rozdílnosti tvrzenív posvátných spisech je závazné vždy to pozdější,a tedy aktuálnější. Příkladem jsou tvrzenío plurálním manželství, přičemž platné je to poslední z roku 1890. Žádná část textu nebyla dosud vypuštěna.

Standardní díla jsou vykládána často doslovně,a to například včetně biblických antropomorfních výrazů vztahujících se k Bohu (např. „Bůh je náš Otec“ nebo „boží ústa“). Tento výklad vede k učenío tělesné podstatě Boha, ale vzhledem k víře Svatých, žei duch je hmotou (jemnějšía čistší), se vlastně jednáo „duchovní tělo“ (též „oslavené tělo“). Podle učení církve vládne Zemi ve vzájemné součinnosti Božstvo tvořené třemi samostatnými osobami (bohy): Elohimem (věčným Otcem), jeho nejstarším duchovním synem Ježíšem Kristema Duchem Svatým. První dvě z těchto osob mají také tělo z masaa kostí, třetí je „bytostí ducha“. Nebeský věčný Otec byl původně člověkem, žil životem podobným životu lidía byl povýšen do stavu božství. Svatí předpokládají, že vedle Otce existujei nebeská Matka. Lidé jsou jako jejich duchovní děti bratrya sestrami Ježíše Krista.

Podle přesvědčení Svatých lidé původněv „předsmrtelném životě“ žili v blízkosti Nebeského Otce na hvězdě Kolob. Tato hvězda je – podle Knihy Abrahamovy – „nejblíže trůnu Božímu“. K tomu, aby se preexistující boží děti osvědčilya mohly se také stát bohy, bylo třeba dát jim fyzická tělaa připravit pro ně způ­sob, jak toho dosáh­nout. Rada v nebi tento způsob hledalaa Nebeský Otec dal přednost Ježíšovu plánu spasení lidí prostřednictvím jeho oběti před plánem Ježíšova bratra Lucifera, podle nějž by lidé byli ke spasení donuceni. Jak dále popisuje kniha Naukaa smlouvy, toto rozhodnutí vedlo k válce v nebi, v níž byl Lucifer se svými příznivci nakonec poražen. Ježíš prosadil, že lidé mají svobodnou vůli, stal se stvořitelem Zeměa jev Bibli znám jako „Bůh“ (Svatí ho také nazývají „Jehovou“). Do fyzického těla se narodilz nebeského Otcea panny Marie, měl čtyři manželkya je­ho dokonalý pozemský život je podle Svatých vzorem pro všechny lidi. Lucifer se na Zemi naopak stal satanema jeho příznivci démony. Učení, že trestem za váhavost v této válce, je narození do fyzického tělas černou kůží, již v současnosti – jak je uvedeno výše – není aktuální.

Lidé tedy mohou dosáhnout spasení z duchovní smrti vírou podle třinácti Článků víry, pokáním, přijetím křtua daru Ducha Svatého, zachováváním přikázání, skutky láskyi poslušností učení církve. Za svůj úděl je každý osobně odpovědný. Vytrvalým úsilím na cestě k dokonalosti tak každý může dosáhnout nejvyššího nebeského království („celestiální slávy“)a – pokud bylo v chrámu zpe­četěno jeho manželství – bude „oslaven“ do stavu božství podobně jako Ježíša Nebeský Otec. Druhého stupně slávy (pozemské, tedy „terestriální slávy“) dosáhnou vlažní příslušníci mormonské církvea další mravní lidé, zatím­co ostatním (kromě zatracených) je připravena „telestriální (podzemská) sláva“. Ve stavu zatracení (duchovní smrti) zůstanou ti, kdo násle­dovali Lucifera během „předsmrtelného života“,a upadají do něj ti, kdo satanovi sloužili ve fyzickém tělea „zhřešili proti Duchu Svatému“. Svatí věří, že těm, kteří ve svém životě neměli možnost „poznat Krista“, milující Bůh toto poznání ještě poskytne.

Zvláště v prvních desítkách let existence církve byla pro Svaté velmi důležitá naukao blízkém druhém příchodu Ježíše Kristaa vzniku tisícileté říše. Nejstarší proroctví Josepha Smithe ukazova­la už k roku 1832, kdy mělv jižní Karo­líně začít poslední soud (současná církev ovšem toto proroctví vykládá jako popis války jižnícha severních států). Od té doby již nebyla sta­novována konkrétní data, ale druhý fyzický příchod Kristaa jeho vláda v pozemském králov­ství byly v prvních desetiletích existence církve očekávány velmi naléhavě. Důležitou součástí této naukyo tisícileté říši vždy bylo „shromáždění Svatých“v „Sionu“, což mormoni chápali nejen jako bezpečný úkryt před apokalyptickým utrpením posledních dnů, alei před pronásledováním. Sionem přitom měla být dvě místa na Zemi: Jeruzalém, do něhož se shromáždí Židé,a „nový Jeruzalém“ na americkém kontinentu, do něhož se shromáždí jed­nak Lamanité (původní obyvatelé Ameriky), kteří údajně také mají izraelský původ, jednak mormoni jako „Svatí z pohanů“. Ačkoli všechny tytoa mnohé další mileniální nauky jsou do­dnes v platnosti, v praktickém životě současných Svatých již svou nalé­havost ztratily.

S přesvědčenímo brzkém druhém Kristově příchodu souvisí sebepojetí Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů jako církve obnovené na konci časů po „velkém odpadlictví“ všeho křesťanstva. Základním prvkem sebepojetí přitom je obnova církve („znovuzřízení evangelia“),a tov jejím učení, hierarchii církevních úřadůi v její praxi. Církev sice nevede teologickou diskusio svém učenía vyhýbá se dohadůmo historii předkolumbovské Ameriky, ale vzdělání v jiných oborech podporuje. Univerzita Brighama Younga v utažském městě Provoi jiná církevní školská zařízení mají obvykle velmi dobrou pověst. Učení církve má ostatně pro Svaté nesrovnatelně menší význam než praktický duchovní života život církevního společen­ství.

Místní společenství nemá žádné profesionální duchovenstvoa je vedeno biskupem či mužem v jiném úřadu. V podstatě každý způsobilý mormonský muž se může na základě inspiracea vkládáním rukou stát knězema působí s autoritou „ve jménu Páně“. Jednou z nejdůležitějších součástí „znovu­zřízení“ církve je totiž dvojí kněžství. Nižší, Aronovo kněžství zahrnuje úřady jáhna, učitele, knězea biskupa, přičemž je ob­vyklé, že chlapci jsou na první tři z těchto stupňů postupně uváděni už od svých dvanácti let. Biskupský úřad pak muže opravňuje k vedení sboru. Ve vyšším, Melchisedechově kněžství jsou úřady staršího, vysokého kněze, patriarchy, sedmdesátníkaa apoštola. V úřadě staršího jsou obvykle muži v misijní službě (tedy ve věku vysokoškolských studentů). Vysocí kněží často působí jako biskupovéa další církevní předsta­viteléa patriar­chové přijímají zvláštní zjevení pro jednotlivé osobya udělují jim požehnání. Sedmdesátníci (členové Prvního kvora Sedmdesáti)a apoštolové (Kvorum Dvanácti apoštolů) jsou nejvyššími představiteli („gene­rální­mi auto­ritami“) církve. První předsednictvo, tvořené prezi­dentema jeho dvěma rádci je nejvyšším orgánem církve. Prezident „drží všechny klíče božího království“a jeho výroky na základě zjevení jsou považovány za aktuální pro­roctví,a mají tedy pro Svaté závaznost božích slov.

Místní společenství se scházejí v neděli v jednoduchých modlitebnách k shromážděním, která strukturou (písně, kázánía svědectví) připomínají evangelikální bohoslužby. Každou neděli je prováděn obřad večeře Páněs chlebema vodoua často se konajíi další obřady: křest ponoře­ním, žehnání dětí, udílení daru Ducha Svatého (takzvaná konfirmace), předávání kněžstvía jiné. Po bohoslužbě se Svatí scházejí k náboženskému vyučování po třídách: děti navštěvují takzvané Primárky, ostatní Nedělní školu. Poté jsou chlapci v kvoru Aronovaa muži v kvoru Melchisedechova kněžství, ženy mají programv rámci dvou ženských organizací: „Mladé ženy“ jsou určeny dívkám od 12 do 17 let, „Pomocné sdružení“ pak ženám od 18 let.

Během týdne má místní společenství obvykle velmi bohatý vzdělávací, kulturnía sportovní program. Jednotlivé sbory také bývají velmi aktivní v podpoře chudýcha v různých svépomocnýcha dalších sociálních programech,a to jak ve prospěch svých příslušníků, tak široké veřejnosti. Ostatně, Pomocné sdružení (Relief Society), které vzniklo roku 1842a jehož první prezidentkou byla Emma Smithová, je patrně nejstarší ženskou podpůrnou organizací (v současnosti působí na celém světě). Na místech s větším podílem Svatých v populaci vznikají významné sportovní kluby, umělecká tělesai sociální programy, například síť veřejných obchodů s potravinami či oděvy téměř zdarma. Světovou proslulost získal pěvecký sbor Mormon Tabernacle Choir (tabernákl je původní shromažďovací budova v Salt Lake City vybavená varhanami), jenž je považován za největší pěvecký sbor na světě. Součástí misie mezi původ­ními obyvateli Amerikya Tichomoří jsou kulturní aktivi­ty s folklorní náplní.

Neveřejná část života Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů je spjata s chrámy. Je jich v současnosti na světě více než 140a přístup do nich má pouze způsobilý člen církve na základě doporučení biskupaa prezidenta kůlu (vyšší organizační jednotky). V chrámech nosí všichni přítomní bílý chrámový oděv. Ačkolio tom oficiál­ní zdroje církve z důvodu posvátnosti detailně neinformují, v chrámech se vykonávají obřady, které mají platit na Zemii v nebi. Základním z nich je obdarování. Po projití chrámem Svatí nosí zvláštní oděv (takzvané garmenty), který jim má připomínat jejich kněžstvía smlouvy s Bohem. Tento spodní oděv nositele oddě­luje od světských záležitostía chrání ho před vším zlým. Dalšími obřady jsou uzavírání manželství na věčnost (pečetění manželů)a pečetění dětí k rodičům (pečetění rodiny). Tyto obřady jsou prováděnyi zástupně za zemřelé předky, kteří neměli příležitost připojit se k církvi,a to na základě znalosti jejich jménaa život­ních dat.I oni tak díky zástupnému křtu mohou svým posmrtným rozhodnutím „přijmout evangelium“a dosáhnout výsad, které z toho vyplývají. Kvůli této možnosti církev shromažďuje matriční data co největšího počtu lidí,a disponuje proto největšíma stále se rozšiřujícím genealogickým archivem na světě.V obřadech se uplatňují symboly, gesta, instrukcea přísahy podobné těm, které pou­žívají při svých obřa­dech svobodní zednáři. Církev jim ovšem přikládá odlišný význam.

Společenství Svatých je tvořeno lidmi, kteří – v souladu s třináctým článkem víry – věří, že mají být „čestní, opravdoví, cudní, dobročinnía ctnostní“a že mají „prokazovat dobro všem lidem“. V tomto úsilí jim pomáhá vědomí, že takto následují Ježíše, jejž chápou jako svého staršího duchovního bratra. S podobnou péčí Svatí přistupujíi ke svému tělu, které by vždy mělo být zachováno v nejlepším zdravotním stavu. „Slovo moudrosti“, které bylo Josephu Smithovi zjeveno roku 1833a které tvoří 89. oddíl knihy Naukaa smlouvy, varuje před lihovinami, ta­bákema horkými nápojia doporučuje kromě jinéhoi omezení konzumace masa. Na základě tohoto zjevení Svatí od­mítají kávu, čaja zásadně také drogy. K jejich mravnímu profilu patří rovněž poctivé poskytování nejméně desetiny finančního příjmu místnímu společenství. Značná část takto získaných prostředků je vydávána na podporu jiných lidí v nouzi. Na dobročinné účely určené lidem bez ohledu na jejich vyznání jsou také vydávány prostředky v hodnotě dvou jídel,a to na základě jednodenního půstu, jejž Svatí drží zpravidla jednou měsíčně.

Patrně největší pozornost je ale v sou­časné Církvi Ježíše Krista Svatých posledních dnů věnována rodině. Církev vytváří množství vzdělávacích programůa příruček pro vytváření pevných manželskýcha rodinných vztahůa oceňuje nadprůměrný počet dětív rodinách. Manželství jsou v současnosti přísně monogamnía církev udává, žei v 19. století se polygamie týkala asi jen 3 % jejích členů. Jako podpora vztahů slouží například takzvaný rodinný večer, při němž rodina tráví vždy jeden den v týdnu (zpravidla v pondělí) společně při vlastní interpre­taci hudby, dalších tvořivých činnostech, zábavě, náboženském vzdělávánía podobně. Pozor­nost rodině spolu s výše zmíněnou bohatostí kulturnícha sportovních akcía s rozvíjením so­ciální citlivosti jsou patrně v pozadí toho, že na místech s významným podílem mormonského obyvatelstva bývá nízká úroveň kriminalityi nižší rozvodovost.

K posílení role rodiny slouží také způsob misie. V podstatě od narození dítěte totiž rodina shromažďuje finance na jeho misijní službua různými způsoby ho na ni připravuje. Na misii do jiných zemí odcházejí obvykle děti mormonských rodičů ve věku od 18 do 21 let,a to chlapci zpravidla na 24a dívky na 18 měsíců. Misionáři vyhledávají příležitost ke svědectvío své víře většinou ve dvojicích. Prostředky na misii si zajišťují sami. Jejich podpora ze strany církve zahrnuje především přípravná školení, pomoc při zvládnutí cizího jazyka, doporučení vhodného oděvu či sledování úspěšnosti na základě počtu rozdaných Knih Mormonových nebo počtu pokřtě­ných. Obvyklé je, že misionáři z anglicky ho­vořících zemí posky­tují zdarma výuku angličtinya další prospěšnou službu. Snahao úspěšnou misii vede v nezanedba­telném počtu případů k fluktuaci členstva místních sborů: dochází totiž ke značné disproporci mezi počtem pokřtěnýcha počtem těch, kteří se ke společenství trvale připojí.

Zmíněné teologické, liturgické, etickéi další charakteristiky vytvářejíz Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů zcela specifické společenství,a to dokoncei v rámci mormonismu, tedy svazku několika desítek náboženských organizací, které vycházejí z učení Josepha Smithe. Při povrchním pohledu připomínají příslušníci této církve konzervativní evangelikální křesťany, zvláště příslušníky hnutí obnovy (základní snahouo obnovení církve po jejím „velkém odpadnutí“) nebo svědky Jehovovi (opuštěním trojiční teologie nebo po­jetím pozemské tisícileté říše). Důraz na duchovní dary, přítomný obzvláště silně v raném mormonismu, je zase podobný pentekostálnímu evangelikalismu. Ovšem polyteismus, pojetí božství, role Je­žíše, autorita prezidentů církve, vlastní kanonické knihya mnoho dalšího velmi ztěžují přiřazení této církve nejen k evangelikalismu, ale ke křesťanství vůbec.

Svatí posledních dnů v českých zemích

První misionáři církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů, Thomas Biesinger (1844–1931)a Paul Hammer, přišli do Prahyv roce 1884 (do Vídně již 1865), avšak zhruba po měsíci byli kvůli ilegální náboženské misii zatčenia později vyhoštěni. Prvním známým českým konvertitou se stal Antonín Just, po kterém snad následovalo několik dalších křtů; nově pokřtění Svatí posledních dnů však kvůli nepříznivým podmínkáma silné proticírkevní agitaci odcházeli do Spojených států. Výraznější misie začala teprve v meziválečném Československu v roce 1929 (jižo rok dříve se na české území nakrátko vrátil T. Biesinger); byl založen spolek, který představoval organizační zázemí církve,i Pomocné sdružení, v jehož čele stála Františka Brodilová (1881–1931), konvertitkaz roku 1913a výrazná podporovatelka šíření víry v Československu. Misie využívala výuku angličtinya různé sportovní události, Svatí posledních dnů se rovněž začali podílet na mezicírkevních protestantských aktivitách (YMCA ad.). Výsledkem bylo zřízení celkem šestnácti odboček (sborů), ačkoli celkový počet věřících v Československu nepřesáhl několik desítek; jednalo se všako relativně nejúspěšnější misii ze všech zemí východní střední Evropy. Všechny odbočky se tehdy shromažďovaly v pronajatých prostorách, obvykle v hostinských sálech.

Nacistická okupace vedla k likvidaci československé misie. Několik misionářů bylo uvězněnoa úřady za jejich propuštění žádaly vysoké výkupné, proto vedení církve rozhodloo evakuaci zbývajícícha pověření Čecha Josefa Roubíčka dočasnou správou. Církev tak v omezených podmínkách přečkala období druhé světové války, došloi k několika novým křtům. Misie byla oficiálně obnovena v roce 1946, kdy se do Československa vrátili její meziváleční představiteléa více než deset nových misionářů. Opětovný dílčí rozmach – v krátkém poválečném období bylo pokřtěno zhruba stejně osob jako mezi světovými válkami – však ukončil komunistický převrat. Američtí občané museli zemi opustit, Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů nebyla povolena (proti-)církevními zákony z roku 1949a jako spolek byla rozpuštěna v dubnu 1950. Ilegální schůzky členů se udržely v Brně, Plznia Praze, věřící však většinou ztratili kontakty na zahraniční vedení církve. Přesto se v omezených možnostech snažili nejeno udržení vlastní víry, alei o jistou misijní činnost,a to mimo jinéi prostřednictvím výuky jógy. K posílení těchto aktivit došlo po roce 1975, kdy byl předsedou ilegální misie jmenován Jiří Šnederfler (1932–2006). Ačkoli se celkově jednaloo velice malou skupinu, pracující navíc v přísné konspiraci, ještě na konci osmdesátých let se podařilo zřídit další ilegální odbočky církve v Uherském Hradištia v Jičíně.

Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů využila porevolučního nadšení pro vše americkéa v únoru 1990 získala státní uznání na základě speciálního usnesení vlády. Téhož roku do Československa přišli noví misionáři, často vystupující rovněž jako učitelé angličtiny. V několika větších městech byly oficiálně obnoveny nebo znovuzaloženy odbočky, kterým zahraniční finanční pomoc umožnila koupě či pronájmya adaptace církevních budov. Prvotní nadšení však rychle ustupovaloa Svatí posledních dnů v českých zemích zůstali poměrně malou skupinou. Působí však rovněž na Slovensku (v rámci okrsku Brno), kde je v současnosti 7 církevních odboček. V posledních asi deseti letech dochází k rozšiřování misijní činnostia také ke vstupu mormonské sociální pomoci do českých zemí, častov podobě (spolu-)financování místních rozvojových programů, což však nesouvisí s misionářskou činnostía nepodílí se tedy na získávání nových členů církve. Církev v České republice nemá vlastní charitativní distribuční organizaci,a proto spolupracuje s jinými organizacemi jako je ADRA, Katolická charita, Červený kříža jiné, (případně spolupracuje přímo s nemocnicemi nebo vedením obcí), které pomáhají s distribucí pomoci od církve – jde napříklado hygienické materiály, ošacení, potraviny, léčiva, vozíčky pro postižené, inkubátory nebo jiná nemocniční zařízení. Kromě přímé pomoci členůa misionářů (při povodních apod.), v České republicea na Slovensku působí také Nadace Toronto, při které každoročně více než stovka členů církve provádí různé rekonstrukční práce pro některou charitativní organizaci – domovy důchodcůa jiné ústavy, romské vesničkya podobně, pokaždé v jiném městě na celém území dřívějšího Československa.

Organizace církve

Kromě struktury, kterou vytvářejí dva druhy kněžství, je Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů organizovánai územní strukturou. Její základní jednotkou jsou sbory, jež mají až několik stovek členů. Několik blízkých sborů tvoří kůlo několika tisících členů. Několik kůlů vytváří území, jejichž působnost se zpravidla kryje se státními útvary (častoi několika). V misijních oblastech, kde kůly ještě nemohly být založeny, se nehovořío sborech, aleo odbočkách; několik odbo­ček pak vytváří okrsky. V současnosti se českáa slovenská misie dělí na dva okrsky, český se sídlem v Prazea moravsko-slovenský se sídlemv Brně. Zatímco presidentem (vedoucím) misie je Američan, jeho rádci jsou Češia jednotlivé odbočky vedou většinou čeští členové; v podstatě stabilní součástí každé odbočky jsou ovšem také misionáři, přicházející nejčastěji ze Spojených států, ale rovněžz Brazílie, Kanady, Lotyšska, Německa, Portugalska, Velké Britániea odjinud. Vedoucí odbočky může být na základě inspirace povolán (jmenován) kterýkoli způsobilý držitel vyššího kněžství.

Církev odmítá státní dotace na provoza je financována z desátkůa darů věřících, případně dalších příznivců.

Církevní sbory (odbočky)

1930 1
1939 16
1990 5
2000 --
2010 13
2020 15

Vzhledem ke gründerskému charakteru meziválečné misijní organizace v českých zemí je třeba počet tehdejších odboček chápat spíše jako počet působišť misionářů. Teprve od roku 1990 vzniká stabilní církevní organizace odboček, předcházející budoucí formaci sborů.

Církevní zařízení

Církevní ústředí pro Českou republiku sídlí v Praze, činnost církvei její sociální pomoc je však organizována celosvětově, z ústředí v USA.

Prostřednictvím svého amerického vydavatelství církev publikuje kanonickoua další náboženskou literaturu v národních jazycích (Kniha Mormonova vyšla poprvé česky v roce 1933). Vedle toho byl v letech 1929–39 vydáván měsíčník Hvězdičkaa v letech 1945–48 měsíčník Nový hlas, jehož zástavě komunistickými úřady nezabránil ani podtitul „kulturně-náboženský měsíčník“. Po roce 1989 převzal název Nový Hlas zvláštní bulletin pro misionáře,a tak původní časopis nahradily překlady celocírkevního časopisu Liahona, s doplněním článkya informacemi místního původu. Jeho česká mutace začala vycházet v roce 1993a nyní vychází čtyřikrát ročně. Došlo tak ke sjednocení různě vydávaných lokálních časopisů.

Počet věřících

sčítání lidu církevní statistika
1930 -- 7
1940 -- --
1950 -- --
1960 -- --
1970 -- --
1980 -- --
1991 549 225
2001 1366 1875
2011 926 2310

Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů považuje dotazování státních úřadů (včetně statistického úřadu) na náboženské vyznání občanů za nezákonné, proto velkáa rostoucí část jejích členů příslušnou rubriku v rámci sčítání lidu nevyplňuje. Podle posledních dostupných vnitrocírkevních statistik je v České republice 2450 věřících (2014).

Literatura

Newell G. BRINGHURST – Darron T. SMITH (eds.): Black and Mormon. University of Illinois Press, Urbana 2004.
Drahocenná perla. Kniha nauka smluv. Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů, Pardubice 1939.
Encyclopedia of Latter-day Saints History. Deseret Book, Salt Lake City 2000.
Kniha Mormonova. Další svědectvío Ježíši Kristu. Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů, Salt Lake City 2004.
Kahlile B. MEHR: „Czech Saints.A Brighter Day.“ Ensign, August 1994, s. 46–52.
Kahlile B. MEHR: Mormon Missionaries Enter Eastern Europe. Deseret Book + Brigham Young University Press, Salt Lake City 2002.
Tomáš NOVOTNÝ: Mormonia Děti Boží. Votobia, Praha 1998.
Tomáš NOVOTNÝ: „Ježíš přišel do Ameriky.“ Dingir 4, 2001, 3, s. 14–16.
Tomáš NOVOTNÝ: „Svobodné zednářstvía mormoni.“ Dingir 4, 2001, 3, s. 19–20.
Our Heritage.A Brief History of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, Salt Lake City 1996.
Dana ŘEZNÍČKOVÁ: „Svatí v naší zemi.“ Dingir 4, 2001, 3, s. 20–21.
Joseph SMITH: History of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. Period I. Deseret Book, Salt Lake City 1946.
John L. SORENSON: Mormon/Kodex. An Ancient American Book. Deseret Book, Salt Lake City 2013.
Jan SUŠER: „Masakr na horských lukách.“ Dingir 10, 2007, 3, s. 76–77.
Ivan O. ŠTAMPACH: „Čemu věří mormoni.“ Dingir 4, 2001, 3, s. 16–18.
James E. TALMAGE: Studium článků víry, jež obsahuje úvahyo hlavních zásadách Církve Ježíše Krista Svatých Posledních Dnů. Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů, Pardubice 1939.
Zdeněk VOJTÍŠEK: „Do zaslíbené země.“ Dingir 5, 2002, 1, s. 4–6.
Zdeněk VOJTÍŠEK: „Mormonia jejich cestak denominaci.“ Theologická reflexe 7, 2002, 1, s. 50–65.

Oficiální internetové stránky: http://www.cirkev-jezise-krista.cz/
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR

Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek