Společenství Josefa Zezulky
Společenství Josefa Zezulky
Společenství Josefa Zezulky náboženským společenstvím registrovaným českým státem (od roku 2014, bez tzv. zvláštních práv), v jehož základu je léčitelská praxe. Ta je ovšem zakotvena v propracovaném originálním věroučném systému, který navazuje na tradici západního esoterismu.
Historie Společenství Josefa Zezulky
Společenství, které se hlásí k léčiteli Josefu Zezulkovi, se začalo formovat v devadesátých letech 20. století kolem Zezulkova nejbližšího žáka Tomáše Pfeiffera (* 1953). Ten od roku 1993 postupně získával přístup do rozhlasovýchi televizních stanica stal se mediálně velmi známým léčitelem s vlastními pořady, vysílanými několik let s týdenní frekvencí. Léčitelskou schopnost převzal podle vlastních vyjádření právě od Josefa Zezulky.
Josef Zezulka (1912–1992) údajně získal náhlea překvapivěo Velikonocích roku 1945 „dar léčby“a zároveň „dar ducha“. Darem léčby je myšlena tzv. biotronika, která spočívá v přenosu léčivé energie na jakoukoli vzdálenost, darem ducha pak tzv. životní filosofie Bytí, v jejímž rámci má své místoi biotronika. Zezulka diagnostikoval pomocí svého vidění pacientovy aurya léčil vitální silou (přikládáním rukou). Léčení doplňoval dietetickými radamia popřípadě nabádal pacienty ke změně životního stylu. Postupně si získal pověst vynikajícího léčitele zvláště onkologických onemocnění. Jeho biotronika získala souhlas komunistické státní moci, neboť někteří její představitelé ji považovali za součást tzv. parapsychologie, jejíž zkoumání bylo od sedmdesátých let v Československu oficiálně podporováno. Ve dvou obdobích let 1981a 1982 probíhal experimentální výzkum biotronického působení na interním oddělení nemocnice ve Vimperku se závěrem místní lékařky, který při vědomí krátkodobosti experimentu přeci jen konstatoval léčivé účinky biotroniky.
Tomáš Pfeiffer byl původně letecký konstruktéra pracovník Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Na této vysoké škole působila od roku 1981 pod vedením Františka Kahudy (1911–1987) Psychoenergetická laboratoř, která se zabývala jevy tzv. parapsychologie. V laboratoři byly kromě jiného též zkoumány léčitelské schopnosti Josefa Zezulkya při této příležitosti došlo k prvnímu setkání Zezulkys Pfeifferem. Vztah učitelea žáka se mezi oběma muži nadále rozvíjel, až Josef Zezulka ustanovil Tomáše Pfeiffera svým nástupcem. Po Zezulkově smrti Pfeiffer roku 1994 potvrdil, že převzal náboženskéi léčitelské dědictví od Josefa Zezulky jako jediný pověřený pokračovatel tohoto přinašeče. V období velké mediální pozornosti, kterou Pfeiffera biotronika v devadesátých letech 20. století vyvolávali, ovšem někteří lékaři varovali veřejnost před biotronikou jako před nevědeckou, „šarlatánskou“ metodou, která ohrožuje pacienty především tím, že kvůli ní mohou zanedbat lékařskou péči (například v prohlášení z 16. 5. 1997, které připravil primář Jan Hnízdil). Tomáš Pfeiffer od té doby intenzivněji zdůrazňuje, že biotronika není náhradou, ale doplněním vědecké medicíny.
Religionistická charakteristika Společenství Josefa Zezulky
Životní filosofie Bytí je podle stoupenců Josefa Zezulky novodobým náboženským učením, které odpovídá nastupující éře „věku Vodnáře“. Její základy jsou popsány v Zezulkově knize Bytí – životní filosofie. Zezulkovo učení považují jeho stoupenci za úplnoua jedinou pravdua také za jediné náboženství; jiné náboženské tradice mohou také pocházet od přinašečů, ale jsou lidmi pokřiveny.
Ačkoli Zezulka neodkazuje na žádné zdroje své naukya ačkoli jeho společenství trvá na tom, že před svým transformativním náboženským zážitkem roku 1945 se Zezulkao náboženství nezajímal, jeho nauka zjevně vychází z tradice západního esoterismu,a zvláště z učení Theosofické společnosti. Doktrínám, jejichž původ má být v indických tradicích (například učenío reinkarnacia karmě, resp. zákon odrazu), Zezulka rozuměl tak, jak je pro Západ interpretovala právě Theosofická společnosta její pokračovatelé. Mezi těmito pokračovateli koresponduje se Zezulkovým učením zvláště hnutí Nového věku.
Za základ všeho považoval Zezulka neosobní božské bytí, jež nazýval Podstatou. Součástía zároveň projevem této Podstaty je Tvůrčí dílo. V jeho evoluci vzniklo kdysi živé bytí ve vhodných podmínkách na planetě Zemi spojením duchaa hmotya ožilo vitální silou (duší). Další evolucí nabylo toto bytí stále dokonalejších forem, až bylo schopno sebereflexe. Tak vznikl člověk. V kosmu vládne „zákon odrazu“, který způsobuje, že každý čin přinese své nevyhnutelné důsledky. Člověk je na rozdíl od jiných živočichů schopen tento zákon reflektovata vnitřní změnou předcházet jeho účinkům. Tak člověk nastoupil na duchovní cestu. Díky převtělování (reinkarnaci) je lidský duch schopen v průběhu období, kdy máa nemá tělo, vývoje. Hlavní etickou zásadou tohoto vývoje je neubližování živým tvorům; z ní vychází vegetariánství.
V současné době je planeta Země na konci jednoho z cyklů, jimiž stejně jako celý kosmos stále prochází. Období konce jednohoa začátku dalšího věku se vyznačuje společenskou krizía příchodem přinašeče, který lidstvu poskytne duchovní nauku pro nové období. V současnosti je planeta na konci šestitisíciletého období, v němž každé dva tisíce let přišli přinašeči původem ze židovského národa: Abraham, Mojžíša Ježíš. V nadcházejícím období budou takoví přinašeči přicházet z národa českého. Pro první část tohoto období (první dvoutisíciletí, které je dobou zvířetníkového znamení Vodnářea dobou mírua duchovnosti) je tímto přinašečem Josef Zezulka. Paralelu Zezulkovaa Ježíšova života nacházejí jeho stoupenci například v tom, že Zezulka prožil své prozření ve 33 letech, tedy ve věku, v němž také Ježíš měl prožít vrcholné události své mise.
Biotronika je zakotvena v systému filosofie Bytí. Vychází z koncepce tří složek člověk: hmotná složka má být v případě nemoci léčena klasickou medicínou, duše psychoterapií. Pokud jsou porušeny buněčné nebo orgánové vitální systémy, anebo dokonce celé tělo, je podle této filosofie pomoc v biotronice. Biotronik (sanátor) je přitom při léčbě pouze prostředníkem toku vitální energie. Před biotronickou léčbou musí biotronik očistit své ruce nad plamenem ohně. Pak se soustředí na léčbu, přičemž tok energie usměrňuje napřaženýma rukamaa roztaženými dlaněmi. Při léčbě na dálku je pro soustředění vhodná fotografie pacienta. Podobně se musí soustředit též pacienta „naladit se“ na sanátora.I v tom pomůže fotografie, případně televizní obraz apod.
Pacientům je doporučeno vegetariánství (podobně jako zdržování se alkoholua drog),a to nejdříve ze zdravotních důvodů, později z etických důvodů (kvůli zásadě neubližování jiným tvorům).
Příležitostným obřadem je ve společenství požehnání. Tomáš Pfeiffer ho obvykle provádí po přednáškách. Může mít formu též požehnání manželským párům nebo křtu nově narozených dětí. Obřadem svého druhu jei přenos energie za účelem uzdravení, který se také často děje po přednáškách. Vrcholnou událostí je každoroční pouť na horu Říp v den Zezulkových narozenin (30. března). Tento den je slaven od roku 1995 jako Den otevřeného nebe. Pod Řípem se má nacházet významné pozitivní energetické centrum.
Organizace náboženské společnosti
Tomáš Pfeiffer se v devadesátých letech stal pravděpodobně nejznámějším českým léčitelem, veřejným propagátorem léčitelství v duchu Josefa Zezulkyi obhájcem léčitelství před lékařia dalšími odborníky. K tomuto účelu založil několik organizací. Roku 1991 vzniklo občanské sdružení Sanátor – svaz biotroniků, v současné době má právní postavení zapsaného ústavu pod názvem Mezinárodní ústav Sanátor. V témže roce vznikloi občanské sdružení (v současnosti zapsaný spolek) Česká asociace odborného léčitelství. Tomáš Pfeiffer je ředitelemi dalšího zapsaného ústavu, Ústavu pro nemedicínské terapie, založeného roku 2019.
Pro šíření Zezulkova pohledu na svět založil Tomáš Pfeiffer roku 1994 Duchovní univerzitu Bytí (DUB)a v rámci této vzdělávací organizace se konají veřejné aktivity, přednášky, koncerty Společná věc s promítáníma zvukem „vodnářského zvonu“, oslava Dne otevřeného nebe apod. Také studium na této univerzitě probíhá především formou poslechu Pfeifferových přednášeka jeho odpovědí na otázky studentů. Univerzita provozuje internetovou televizi Biovid. Studium na univerzitě je zahajovánoi ukončováno při slavnosti Dne otevřeného nebe na Řípu.
Stejného dne jako DUB vzniklai Nadace Bytí, v současnosti s názvem Nadační fond Bytí pro životní filozofiia léčbu biotronikou. Jedním z účelů nadace bylo vybudovat Biotronické centrum sociální pomoci. Pro tento účel Tomáš Pfeiffer využil svou značnou popularitua pod heslem „Pomozte nám pomáhat“ zorganizoval veřejnou sbírku. Základní kámen Biotronického centra sociální pomoci byl položen roku 1997, slavnostně otevřeno bylo roku 1999 (ale nebylo tehdy ještě dokončeno). Ve čtyřpatrové budově uvnitř bloku domů v Praze na Novém Městě (Soukenická 21) je lůžkové oddělení, přednáškový sál, zázemí personálua administrativní místnosti, v přízemí domuv ulici je umístěn obchod se zdravou výživou. Biotronické centrum sociální pomoci má od roku 1996 právní subjektivitu jako zájmové sdružení právnických osob. Vedle nadačního fondu Bytí existuje od roku 2014 také Nadační fond Josefa Zezulky.
Činnost společenství provázela zvláště v devadesátých letech poměrně bohatá publikační činnost.V nakladatelství Dimenze 2+2 byly vydávány spisy Josefa Zezulkya od roku 1994 do roku 1998 nepravidelně vycházel časopis Bytí (celkem vyšlo 16 čísel). V letech 2010–2015 vycházel časopis Infolisty, roku 2016 ho nahradil časopis Biotronika. V novém tisíciletí jsou vydávány především překlady spisů Josefa Zezulky v cizích jazycích. K dispozici jsoui nahrávky přednášek Tomáše Pfeiffera. Příležitostně vyšel také kompaktní disk CD s relaxační hudbou. Nakladatelství působilo od roku 1990, ale teprve roku 2015 se stalo společností s ručením omezeným. Památce Josefa Zezulkya vzpomínkám na něj je věnována internetová prezentace Josef Zezulka.
Roku 2014 bylo Ministerstvem kultury jako náboženská společnost registrováno Společenství Josefa Zezulky. Jediným duchovním této náboženské společnosti (sanátorem) je Tomáš Pfeiffer. Jeho funkce je doživotnía jemu také náležejí hlavní pravomoci. Očekává se od něho, že písemně jmenuje dalšího sanátoraa předá mu funkci. Pokud se to nestane, zvolí nového sanátora tříčlenná rada, zvolená koordinátory územních společenství. V současné době (2020) je územních společenství pět (v Praze, Brně, Plzni, Ostravěa Českých Budějovicích). Podle Základního dokumentu náboženské společnosti existují také místní společenství (těch je roku 2020 osmnáct). Valnou hromadu tvoří koordinátoři územních společenství. Náboženská společnost zřídila evidované právnické osoby: náboženskou instituci Biotronika Josefa Zezulkya účelové zařízení Sanátor – svaz biotroniků Josefa Zezulky. Tento svaz se představuje jako profesní komora sanátorů.
Počet věřících
Společenství Josefa Zezulky počet svých členů či věřících neudává, dosud nebylo předmětem sčítání lidu.
Literatura
Robert BEZDĚK: „Přinašeča jeho žák.“ Dingir 8, 2005, 2, s. 44–46.
Tomáš PFEIFFER: Život přinašeče. Dimenze 2 + 2, Praha 2012.
Zdeněk VOJTÍŠEK: „Dědicové H. P. Blavatské.“ Dingir 11, 2008, 1, s. 20–24.
Zdeněk VOJTÍŠEK: „Léčitelská církev.“ Dingir 11, 2008, 1, s. 20–24.
Josef ZEZULKA: Bytí: životní filosofie. Dimenze 2 + 2, Praha 1990.
Josef ZEZULKA: Cesta. Dimenze 2 + 2, Praha 1992.
Josef ZEZULKA: Čtyři doby. Dimenze 2 + 2, Praha 1992.
Josef ZEZULKA: Odpovědi. 1976–1982. Dimenze 2 + 2, Praha 2014.
Josef ZEZULKA: Přednášky I.–II. Dimenze 2 + 2, Praha 2014.
Oficiální internetové stránky: https://www.dub.cz/cs/spolecenstvi-josefa-zezulky
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR
Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek