Višva Nirmala Dharma: Porovnání verzí

imported>ZRN
imported>ZRN
Řádek 6: Řádek 6:
   
 
</div>
 
</div>
Náboženská společnost Višva Nirmala Dharma reprezentuje v české společnosti indickou tradici šaktismu. Orientuje se přitom na jedenz novodobých šaktických směrů, založený indickou duchovní učitelkou, zvanou Šrí Mátadží Nirmala Déví. Její náboženská cesta je známa jako „sahadža jóga“a společnost Višva Nirmala Dharma na veřejnosti vystupuje jako poskytovatel kurzů této metody. Registrovanou náboženskou společností se stala v roce 2007, bez tzv. zvláštních práv.
+
Náboženská společnost Višva Nirmala Dharma reprezentuje v české společnosti indickou tradici šaktismu. Orientuje se přitom na jeden z novodobých šaktických směrů, založený indickou duchovní učitelkou, zvanou Šrí Mátadží Nirmala Déví. Její náboženská cesta je známa jako „sahadža jóga“ a společnost Višva Nirmala Dharma na veřejnosti vystupuje jako poskytovatel kurzů této metody. Registrovanou náboženskou společností se stala v roce 2007, bez tzv. zvláštních práv.
   
 
== Historie společenství sahadža jóginů ==
 
== Historie společenství sahadža jóginů ==
   
Počátky šaktismu jsou v nedohledné minulosti árijského obyvatelstva Indie, anebo dokonce ještě před jeho příchodem na území dnešní Indie ve druhém tisíciletí před naším letopočtem. Výraz ''šakti'' pochází ze sanskrtua nese význam „síla, moc či energie“, v ná­boženském kontextu označuje tvořivoui udržující, dynamickou, všepronikající božskoua vesmírnou sílu. Tato síla má ženský charakter,a je proto ztělesňována v postavách bo­hyňa bož­ských manže­lek, nejvíce ovšem v bohyni Šakti, manželce Šivy. Ta se v indické mytologii projevuje také jako Durgá, Ambá (Ambika), Kálía je v těchtoa ještě dalších podobách také uctívána. Soustředěním na plodivý aspekt ženské síly (''šakti'') navazuje na šaktismus indická tantra (tantrismus), která je kvůli práci se sexualitoua jinými tabuizo­vanými tématy poněkud skrytou formou indického náboženského života. České společen­ství Višva Nirmala Dharma se ale orientuje na jiný aspekt ''šakti'',a totiž na mateřskou, lás­kyplnou energii. Za mistryni této mateřské energie považuje indickou duchovní učitelku Šrí Mátadží Nirma­lu Déví, titulovanou též jako Božská Matka, Svatá Matka, Čistá Bohyně, Matka Kundalinía podobně. Oddanost této učitelce přiřazuje české společenství k mezi­národní organizaci, zvané Sahaja Yoga International nebo Vishwa Nirmala Dharma.
+
Počátky šaktismu jsou v nedohledné minulosti árijského obyvatelstva Indie, anebo dokonce ještě před jeho příchodem na území dnešní Indie ve druhém tisíciletí před naším letopočtem. Výraz ''šakti'' pochází ze sanskrtu a nese význam „síla, moc či energie“, v ná­boženském kontextu označuje tvořivou i udržující, dynamickou, všepronikající božskou a vesmírnou sílu. Tato síla má ženský charakter, a je proto ztělesňována v postavách bo­hyň a bož­ských manže­lek, nejvíce ovšem v bohyni Šakti, manželce Šivy. Ta se v indické mytologii projevuje také jako Durgá, Ambá (Ambika), Kálí a je v těchto a ještě dalších podobách také uctívána. Soustředěním na plodivý aspekt ženské síly (''šakti'') navazuje na šaktismus indická tantra (tantrismus), která je kvůli práci se sexualitou a jinými tabuizo­vanými tématy poněkud skrytou formou indického náboženského života. České společen­ství Višva Nirmala Dharma se ale orientuje na jiný aspekt ''šakti'', a totiž na mateřskou, lás­kyplnou energii. Za mistryni této mateřské energie považuje indickou duchovní učitelku Šrí Mátadží Nirma­lu Déví, titulovanou též jako Božská Matka, Svatá Matka, Čistá Bohyně, Matka Kundaliní a podobně. Oddanost této učitelce přiřazuje české společenství k mezi­národní organizaci, zvané Sahaja Yoga International nebo Vishwa Nirmala Dharma.
   
Duchovní jméno Šrí Mátadží Nirmala Déví patří Indce Nirmale Salve-Šríva­stavové (1923–2011). Narodila se do bohatéa vzdělané křesťanské rodiny, která usilovalao nezávislost Indiea v dětství příležitost­ně pobývala v Gándhího ášramu (klášteře). Studovala lékařství, ale studium z politických důvodů nedokončila. Provdala se za politicky angažovaného mužea pozdějšího vysokého úředníkav Organizaci spojených národů. Roku 1970 nakonec dospěla k vlastní originální náboženské zkušenosti. Interpretovala ji jako otevření sedmé, nej­vyšší čakry na kolektivní úrovni, tedy s platností pro celé lidstvo. Díky tomuto otevření má nyní každý člověk snadný přístup ke sjednocení s božstvím (k seberealizaci či ke stavu s''amáhdi''). Metodu, jak toho dosáhnout, proto nazvala ''sahadža jóga'' (výraz ''sahadža'' nese význam „přirozený“).
+
Duchovní jméno Šrí Mátadží Nirmala Déví patří Indce Nirmale Salve-Šríva­stavové (1923–2011). Narodila se do bohaté a vzdělané křesťanské rodiny, která usilovala o nezávislost Indie a v dětství příležitost­ně pobývala v Gándhího ášramu (klášteře). Studovala lékařství, ale studium z politických důvodů nedokončila. Provdala se za politicky angažovaného muže a pozdějšího vysokého úředníka v Organizaci spojených národů. Roku 1970 nakonec dospěla k vlastní originální náboženské zkušenosti. Interpretovala ji jako otevření sedmé, nej­vyšší čakry na kolektivní úrovni, tedy s platností pro celé lidstvo. Díky tomuto otevření má nyní každý člověk snadný přístup ke sjednocení s božstvím (k seberealizaci či ke stavu s''amáhdi''). Metodu, jak toho dosáhnout, proto nazvala ''sahadža jóga'' (výraz ''sahadža'' nese význam „přirozený“).
   
Snad již roku 1970 se v Indii zformoval nevelký kruh následovníků Šrí Mátadží Nirmaly Déví, pro něž se stala Božskou Matkoua ztělesněním mateřské lásky. Na mezinárodním poli její tvůrkyně představila ''sahadža jógu'' poprvé roku 1974 v Londýně. Následujících třicet let intenzivně cestovala, veřejně přednášela, zasvěcovala své žákya vyučovala je na akcích určených jen pro ně. Ačkoli počet zasvěcených při přednáškách dosahoval jistě stovek tisíc, počet skutečně oddaných následovníků je odhadován jen na jednu nebo dvě desítky tisíc na celém světě. Společenství sahadža jóginů (obvykle nevelká) se podle mezinárodní prezentace nacházejív asi 70 zemích světa. Šrí Mátadží přikládala ve svých hovorech s následovníky zvláštní význam výchově dětí,a tak internátní školya školicí střediska v Itálii, Velké Britániia Indii slouží jako centra hnutí, které se kolem ní vytvořilo.
+
Snad již roku 1970 se v Indii zformoval nevelký kruh následovníků Šrí Mátadží Nirmaly Déví, pro něž se stala Božskou Matkou a ztělesněním mateřské lásky. Na mezinárodním poli její tvůrkyně představila ''sahadža jógu'' poprvé roku 1974 v Londýně. Následujících třicet let intenzivně cestovala, veřejně přednášela, zasvěcovala své žáky a vyučovala je na akcích určených jen pro ně. Ačkoli počet zasvěcených při přednáškách dosahoval jistě stovek tisíc, počet skutečně oddaných následovníků je odhadován jen na jednu nebo dvě desítky tisíc na celém světě. Společenství sahadža jóginů (obvykle nevelká) se podle mezinárodní prezentace nacházejí v asi 70 zemích světa. Šrí Mátadží přikládala ve svých hovorech s následovníky zvláštní význam výchově dětí, a tak internátní školy a školicí střediska v Itálii, Velké Británii a Indii slouží jako centra hnutí, které se kolem ní vytvořilo.
   
 
== Religionistická charakteristika společenství Višva Nirmla Dharma ==
 
== Religionistická charakteristika společenství Višva Nirmla Dharma ==
   
S indickou náboženskou tradicí šaktismu sdílí náboženská společnost Višva Nirmala Dharma představu všepronikající božské síly; západní žáci Šrí Mátadží přitom obvykle hovořío „energii“, popřípadě „jemné energii“a vnímají ji jako boží mateřskou lásku. V rámci šak­tismu se v Indii vyvinula specifická antropologie (pojetí lidského těla)a Šrí Mátadží ji převzalaa rozvinula. Základem šaktistické atropologie je předpoklad, že všepronikající kosmická energie se v lidském těle projevuje jako síla ''kundaliní''. Je-li probuzena, proudí vlákny po celém tělea je přitom rozháněna sedmi koly (čakrami), která tvoří energetická centra lidského těla. Ta mají být různými technikami (tzv. ''kundaliní jógou'') probouzenaa očišťována tak, aby ''kundaliní'' postupně vystoupala celým tělem, mohla v něm volně proudita dosáhla až do nejvyšší čakry. V pozadí je předpoklad šaktismu, že vrcholného stavu seberealizace (''samádhi'') je možné dosáhnout spojením ženské sílya mužské síly (personalizovanýchv božstvech Šaktia Šivy) právě v nejvyšší čakře. Spíše nežo Šivovi se ale v textecho ''sahadža józe'' hovořío otcovském principu.
+
S indickou náboženskou tradicí šaktismu sdílí náboženská společnost Višva Nirmala Dharma představu všepronikající božské síly; západní žáci Šrí Mátadží přitom obvykle hovoří o „energii“, popřípadě „jemné energii“ a vnímají ji jako boží mateřskou lásku. V rámci šak­tismu se v Indii vyvinula specifická antropologie (pojetí lidského těla) a Šrí Mátadží ji převzala a rozvinula. Základem šaktistické atropologie je předpoklad, že všepronikající kosmická energie se v lidském těle projevuje jako síla ''kundaliní''. Je-li probuzena, proudí vlákny po celém těle a je přitom rozháněna sedmi koly (čakrami), která tvoří energetická centra lidského těla. Ta mají být různými technikami (tzv. ''kundaliní jógou'') probouzena a očišťována tak, aby ''kundaliní'' postupně vystoupala celým tělem, mohla v něm volně proudit a dosáhla až do nejvyšší čakry. V pozadí je předpoklad šaktismu, že vrcholného stavu seberealizace (''samádhi'') je možné dosáhnout spojením ženské síly a mužské síly (personalizovaných v božstvech Šakti a Šivy) právě v nejvyšší čakře. Spíše než o Šivovi se ale v textech o ''sahadža józe'' hovoří o otcovském principu.
   
Stejně jako v šaktismui v učení Šrí Mátadží Nirmaly Déví tvoří energetické kanálya čakry soustavu nesoucí mnoho významů.V takzvaném subtilním (jemnohmotném) systé­mu ''sahadža jógy'' tak má každá čakra svou kvalitu (například ''anáhata čakra'', umístěná v srdeční oblasti, má kvalitu lásky, radosti či empatie)a také může být z určitých příčin poškozena (v tomto případě například kvůli problémům s rodiči). Z těchto předpokladů se pak vyvozují způsoby energetického očišťovánía léčení. ''Sahadža jógini'' jsou pak přesvědčeni, že pravidelná praxe (očišťování, meditace, recitace manter apod.) napra­vuje porušené funkce organismua je odpovědí na všechny nemoci. Zároveň je ''sahad­ža jóga'' metodou pro duchovní růst ke stálému vědomí vlastní podstaty jako součásti bož­ství. Tyto všechny zájmyo sebeléčení, duchovní růsti náboženské zážitkyi předpoklad existence kosmické energiea jejích center (čaker) v lidském těle podobně jako metody meditace či recitace manter přibližují společenství ''sahadža jóginů'' k hnutí Nového věku (''New Age'')a k tzv. nenáboženské spiritualitě. Z tohoto úhlu se pak může náboženská společnost Višva Nirmala Dharma jevit jako společenstvís primárně léčitelskou agen­doua nikoli jako společenství explicitně náboženské.
+
Stejně jako v šaktismu i v učení Šrí Mátadží Nirmaly Déví tvoří energetické kanály a čakry soustavu nesoucí mnoho významů. V takzvaném subtilním (jemnohmotném) systé­mu ''sahadža jógy'' tak má každá čakra svou kvalitu (například ''anáhata čakra'', umístěná v srdeční oblasti, má kvalitu lásky, radosti či empatie) a také může být z určitých příčin poškozena (v tomto případě například kvůli problémům s rodiči). Z těchto předpokladů se pak vyvozují způsoby energetického očišťování a léčení. ''Sahadža jógini'' jsou pak přesvědčeni, že pravidelná praxe (očišťování, meditace, recitace manter apod.) napra­vuje porušené funkce organismu a je odpovědí na všechny nemoci. Zároveň je ''sahad­ža jóga'' metodou pro duchovní růst ke stálému vědomí vlastní podstaty jako součásti bož­ství. Tyto všechny zájmy o sebeléčení, duchovní růst i náboženské zážitky i předpoklad existence kosmické energie a jejích center (čaker) v lidském těle podobně jako metody meditace či recitace manter přibližují společenství ''sahadža jóginů'' k hnutí Nového věku (''New Age'') a k tzv. nenáboženské spiritualitě. Z tohoto úhlu se pak může náboženská společnost Višva Nirmala Dharma jevit jako společenství s primárně léčitelskou agen­dou a nikoli jako společenství explicitně náboženské.
   
Ke kořenům v šaktismu ale v ''sahadža józe'' přistupuje několik inovativnícha specifických motivů. Kromě úcty ke Šrí Mátadží jako k božské Matcea oddanosti jía jejímu učení je to hlavně myšlenka evoluce lidského vědomí. Čakry, které podle šaktistické antropologie roztáčejía distribuují životní energii v lid­ském těle, existují v pojetí Šrí Mátadžíi na kolektivní úrovni,a stav těchto kolektivní­ch čaker tak určuje situaci celého lidstva. Jednot­liví světoví náboženští učitelé v minulosti postupně zpřístupňovali tyto kolektivní čakry, takže například Buddha, Mahavíraa Ježíš takto údajně otevřeli šestou čakru. Jak je na­značeno výše, Šrí Mátadží vstoupila do této evoluce tím, že zpřís­tupnila všem lidem nej­vyšší čakru (''sahasrára čakra''),a umožnila jim tak snadnou seberealizaci. Její jedinečnost jei v tom, že nemusela mít žádného duchovního učitele, neboť se jako seberealizovaná již narodila. Budoucí učitel Kalkí, avatár (sestoupení) boha Višnua, tuto evoluci dovrší; s ním přijde jedenáct ničivých sil, díky nimž skoncuje s veškerým zlem.
+
Ke kořenům v šaktismu ale v ''sahadža józe'' přistupuje několik inovativních a specifických motivů. Kromě úcty ke Šrí Mátadží jako k božské Matce a oddanosti jí a jejímu učení je to hlavně myšlenka evoluce lidského vědomí. Čakry, které podle šaktistické antropologie roztáčejí a distribuují životní energii v lid­ském těle, existují v pojetí Šrí Mátadží i na kolektivní úrovni, a stav těchto kolektivní­ch čaker tak určuje situaci celého lidstva. Jednot­liví světoví náboženští učitelé v minulosti postupně zpřístupňovali tyto kolektivní čakry, takže například Buddha, Mahavíra a Ježíš takto údajně otevřeli šestou čakru. Jak je na­značeno výše, Šrí Mátadží vstoupila do této evoluce tím, že zpřís­tupnila všem lidem nej­vyšší čakru (''sahasrára čakra''), a umožnila jim tak snadnou seberealizaci. Její jedinečnost je i v tom, že nemusela mít žádného duchovního učitele, neboť se jako seberealizovaná již narodila. Budoucí učitel Kalkí, avatár (sestoupení) boha Višnua, tuto evoluci dovrší; s ním přijde jedenáct ničivých sil, díky nimž skoncuje s veškerým zlem.
   
Seberealizace dosáhli podle Šrí Mátadží také největší osobnosti historiea sebe­realizace je cílem (třeba nevyřčeným) všech náboženství. ''Sahadža jóga'' tak v pojetí Šrí Mátadžía jejích stoupenců završuje všechna náboženstvía překonává rozpory mezi nimi. Proto také mohou například hovořito jemné energii jakoo Duchu svatém,o Kalkím jakoo jezdci z Apokalypsy, využívat v me­ditaci modlitbu Otčenáša podobně, anebo za osobnosti hodné následování považovat napříkladi muslimské mystiky.
+
Seberealizace dosáhli podle Šrí Mátadží také největší osobnosti historie a sebe­realizace je cílem (třeba nevyřčeným) všech náboženství. ''Sahadža jóga'' tak v pojetí Šrí Mátadží a jejích stoupenců završuje všechna náboženství a překonává rozpory mezi nimi. Proto také mohou například hovořit o jemné energii jako o Duchu svatém, o Kalkím jako o jezdci z Apokalypsy, využívat v me­ditaci modlitbu Otčenáš a podobně, anebo za osobnosti hodné následování považovat například i muslimské mystiky.
   
Vedle myšlenky existence čaker na kolektivní úrovni je v tradici šaktismu také nezvyklé, že zážitek otevření nejvyšší čakry (''samádhi'', seberalizace) není vzdálenýma těžko dosažitelným cílem, ale – díky výše zmíněnému ději roku 1970 – v podstatě začátkem nábo­ženské cesty. Má k ní vést jednoduchá úvodní meditace, při níž je Šrí Mátadží oslovována jako Matkaa při níž jsou k ní pronášeny prosby. Tuto snadnou seberalizaci pak násle­dovníci Šrí Mátadží upevňujía rozvíjejí v dalším životě očišťovacímia meditačními technikami. Bez duchovního kontaktus Matkou by se cítili vystaveni negativním siláma moci démo­nů. Obavy z ne­úspěchůa z toho, že by se neosvědčili jako seberealizovaní jedinci, mohou stoupence Šrí Mátadží vést k tomu, aby dychtivě přijímali radya návody k duchovnímui osobnímu životu. Silné usměrňování následovníků ze strany Šrí Mátadží v takových zá­ležitostech, jakými je na­příklad výchova dětí nebo výběr partnera, způsobovalo přede­vším za jejího životaa především v západních společnostech kritický zájem veřejnosti. Nezvyklý v těchto společnostech jei způsob výchovy dětí, který Šrí Mátadží doporučova­la: kolektivní s malým kontaktem s rodiči (aby k nim rodiče nebyli připoutáni), v izolaci od ne-jóginského okolía se silným zaměřením na kázeňa poslušnost. Šrí Mátadží také vedla své stoupence k co největšímu zapojení do kolektivu ''sahadža jóginů''a k nepřipoutanosti k věcem tohoto světa,a tími střízlivému způsobu oblékánía stravování.
+
Vedle myšlenky existence čaker na kolektivní úrovni je v tradici šaktismu také nezvyklé, že zážitek otevření nejvyšší čakry (''samádhi'', seberalizace) není vzdáleným a těžko dosažitelným cílem, ale – díky výše zmíněnému ději roku 1970 – v podstatě začátkem nábo­ženské cesty. Má k ní vést jednoduchá úvodní meditace, při níž je Šrí Mátadží oslovována jako Matka a při níž jsou k ní pronášeny prosby. Tuto snadnou seberalizaci pak násle­dovníci Šrí Mátadží upevňují a rozvíjejí v dalším životě očišťovacími a meditačními technikami. Bez duchovního kontaktu s Matkou by se cítili vystaveni negativním silám a moci démo­nů. Obavy z ne­úspěchů a z toho, že by se neosvědčili jako seberealizovaní jedinci, mohou stoupence Šrí Mátadží vést k tomu, aby dychtivě přijímali rady a návody k duchovnímu i osobnímu životu. Silné usměrňování následovníků ze strany Šrí Mátadží v takových zá­ležitostech, jakými je na­příklad výchova dětí nebo výběr partnera, způsobovalo přede­vším za jejího života a především v západních společnostech kritický zájem veřejnosti. Nezvyklý v těchto společnostech je i způsob výchovy dětí, který Šrí Mátadží doporučova­la: kolektivní s malým kontaktem s rodiči (aby k nim rodiče nebyli připoutáni), v izolaci od ne-jóginského okolí a se silným zaměřením na kázeň a poslušnost. Šrí Mátadží také vedla své stoupence k co největšímu zapojení do kolektivu ''sahadža jóginů'' a k nepřipoutanosti k věcem tohoto světa, tím i střízlivému způsobu oblékání a stravování.
   
 
== Společenství Višva Nirmala Dharma v České republice ==
 
== Společenství Višva Nirmala Dharma v České republice ==
   
''Sahadža jógu'' poprvé v české společnosti propagovala stejnojmenná brožura Daniela Devina, vydaná roku 1990 společností Sri Mataji Nirmala Devi and Life Eternal Trust. Zahraniční mise byla vedena především rakouskými ''sahadža jóginy''a největší úspěchy zaznamenala ve Zlíně. První veřejné vystoupení Šrí Mátadží se uskutečnilov Praze roku 1992. Následujícího roku vzniklo občanské sdružení Společnost Sahadža jóga. Již roku 1993 se duchovní programy ''sahadža jógy'' konaly ve více než deseti českých městech. Významnými okamžikyv činnosti občanského sdružení se staly návštěvy Šrí Mátadží, zpočátku téměř každoroční. Jako centrum svých aktivit vybudovalo společenství na konci devadesátých let minulého století ášram v Úvalechu Prahy. Šrí Mátadží ho nazvala ''Nirmal Dham'', tedy „čisté místo“. V devadesátých letech také vycházel časopis ''Nirmalá Vidja'' (mezi lety 1994–98), roku 1999 přejmenovaný na ''Nirmala jóga'',a interní bulletin ''Noviny z ráje'' (od roku 1996). S rozvojem internetu tato média zanikla. Podobně jako ve světě projevujei české společenství ''sahadža jóginů'' zájemo vedení dětía vyučování jógy pro děti. Tento zájem vede ''sahadža jóginy'' k účasti v různých aktivitách pro děti.
+
''Sahadža jógu'' poprvé v české společnosti propagovala stejnojmenná brožura Daniela Devina, vydaná roku 1990 společností Sri Mataji Nirmala Devi and Life Eternal Trust. Zahraniční mise byla vedena především rakouskými ''sahadža jóginy'' a největší úspěchy zaznamenala ve Zlíně. První veřejné vystoupení Šrí Mátadží se uskutečnilo v Praze roku 1992. Následujícího roku vzniklo občanské sdružení Společnost Sahadža jóga. Již roku 1993 se duchovní programy ''sahadža jógy'' konaly ve více než deseti českých městech. Významnými okamžiky v činnosti občanského sdružení se staly návštěvy Šrí Mátadží, zpočátku téměř každoroční. Jako centrum svých aktivit vybudovalo společenství na konci devadesátých let minulého století ášram v Úvalech u Prahy. Šrí Mátadží ho nazvala ''Nirmal Dham'', tedy „čisté místo“. V devadesátých letech také vycházel časopis ''Nirmalá Vidja'' (mezi lety 1994–98), roku 1999 přejmenovaný na ''Nirmala jóga'', a interní bulletin ''Noviny z ráje'' (od roku 1996). S rozvojem internetu tato média zanikla. Podobně jako ve světě projevuje i české společenství ''sahadža jóginů'' zájem o vedení dětí a vyučování jógy pro děti. Tento zájem vede ''sahadža jóginy'' k účasti v různých aktivitách pro děti.
   
Společenství ''sahadža jóginů'' bylo roku 2007 registrováno Ministerstvem kultury jako náboženská společnost s názvem Višva Nirmala Dharma. Toto jméno je v Základní charakteristice vysvětleno takto: „Višva znamená univerzální, celosvětové; Nirmala představuje čisté; Dharma znamená soubor přirozených vnitřních pravidel chovánía jednání člověka, jež nejenže nepoškozují, ale naopak rozvíjejí lidskou bytost.“ Prezentuje se ovšem spíše jako metoda ''sahadža jóga''a zve na kurzy meditace, přednášky na témata osvícení, jemnohmotného energetického systémua čaker, léčebných důsledků praktikování ''sahadža jógy'' apod.
+
Společenství ''sahadža jóginů'' bylo roku 2007 registrováno Ministerstvem kultury jako náboženská společnost s názvem Višva Nirmala Dharma. Toto jméno je v Základní charakteristice vysvětleno takto: „Višva znamená univerzální, celosvětové; Nirmala představuje čisté; Dharma znamená soubor přirozených vnitřních pravidel chování a jednání člověka, jež nejenže nepoškozují, ale naopak rozvíjejí lidskou bytost.“ Prezentuje se ovšem spíše jako metoda ''sahadža jóga'' a zve na kurzy meditace, přednášky na témata osvícení, jemnohmotného energetického systému a čaker, léčebných důsledků praktikování ''sahadža jógy'' apod.
   
 
== Organizace církve ==
 
== Organizace církve ==
   
V roli koordinátora Národní rady náboženské společnosti od počátku vystupuje Radim Ryška (*1965). V době vzniku náboženské společnosti byla ''sahadža jóga'' praktikována na asi 30 místech České republiky, v současnosti (2020) udává vlastní prezentace takových míst více než 35. Není ovšem jasné,o jak trvaláa organizačně ukotvená společenství vlastně jde. Oficiální sídlo společnosti Višva Nirmala Dharma je v Praze.
+
V roli koordinátora Národní rady náboženské společnosti od počátku vystupuje Radim Ryška (*1965). V době vzniku náboženské společnosti byla ''sahadža jóga'' praktikována na asi 30 místech České republiky, v současnosti (2020) udává vlastní prezentace takových míst více než 35. Není ovšem jasné, o jak trvalá a organizačně ukotvená společenství vlastně jde. Oficiální sídlo společnosti Višva Nirmala Dharma je v Praze.
   
 
=== Počet věřících ===
 
=== Počet věřících ===
   
V rámci sčítání lidu v roce 2011 se ke společenství Višva Nirmala Dharma přihlásilo 1 098 osob, převážně v Praze, Brněa dalších větších městech. Interní údajeo počtu praktikujících nejsou k dispozici.
+
V rámci sčítání lidu v roce 2011 se ke společenství Višva Nirmala Dharma přihlásilo 1 098 osob, převážně v Praze, Brně a dalších větších městech. Interní údaje o počtu praktikujících nejsou k dispozici.
   
 
== Literatura ==
 
== Literatura ==
Řádek 47: Řádek 47:
 
Daniel DEVINE: ''Sahadža jóga''. B. m., 1990.<br />
 
Daniel DEVINE: ''Sahadža jóga''. B. m., 1990.<br />
 
Šrí Mátadží NIRMALA DEVI: ''Metamoderní éra''. Společnost Sahadža jóga, Praha 2001.<br />
 
Šrí Mátadží NIRMALA DEVI: ''Metamoderní éra''. Společnost Sahadža jóga, Praha 2001.<br />
Karin PETRÁŇOVÁ: „Božská matkaa čisté vztah.“ ''Dingir'' 5, 2002, 2.<br />
+
Karin PETRÁŇOVÁ: „Božská matka a čisté vztah.“ ''Dingir'' 5, 2002, 2.<br />
 
Luděk SMOLKA – Radim RYŠKA: ''Sahadža meditace pro každého''. Společnost Višva Nirmala Dharma, b. m. 2012.<br />
 
Luděk SMOLKA – Radim RYŠKA: ''Sahadža meditace pro každého''. Společnost Višva Nirmala Dharma, b. m. 2012.<br />
 
''Úvod do Sahadža jógy''. Společnost Sahadža jóga, Praha 1994.<br />
 
''Úvod do Sahadža jógy''. Společnost Sahadža jóga, Praha 1994.<br />

Verze z 6. 10. 2020, 00:48

Višva Nirmala Dharma

Náboženská společnost Višva Nirmala Dharma reprezentuje v české společnosti indickou tradici šaktismu. Orientuje se přitom na jeden z novodobých šaktických směrů, založený indickou duchovní učitelkou, zvanou Šrí Mátadží Nirmala Déví. Její náboženská cesta je známa jako „sahadža jóga“ a společnost Višva Nirmala Dharma na veřejnosti vystupuje jako poskytovatel kurzů této metody. Registrovanou náboženskou společností se stala v roce 2007, bez tzv. zvláštních práv.

Historie společenství sahadža jóginů

Počátky šaktismu jsou v nedohledné minulosti árijského obyvatelstva Indie, anebo dokonce ještě před jeho příchodem na území dnešní Indie ve druhém tisíciletí před naším letopočtem. Výraz šakti pochází ze sanskrtu a nese význam „síla, moc či energie“, v ná­boženském kontextu označuje tvořivou i udržující, dynamickou, všepronikající božskou a vesmírnou sílu. Tato síla má ženský charakter, a je proto ztělesňována v postavách bo­hyň a bož­ských manže­lek, nejvíce ovšem v bohyni Šakti, manželce Šivy. Ta se v indické mytologii projevuje také jako Durgá, Ambá (Ambika), Kálí a je v těchto a ještě dalších podobách také uctívána. Soustředěním na plodivý aspekt ženské síly (šakti) navazuje na šaktismus indická tantra (tantrismus), která je kvůli práci se sexualitou a jinými tabuizo­vanými tématy poněkud skrytou formou indického náboženského života. České společen­ství Višva Nirmala Dharma se ale orientuje na jiný aspekt šakti, a totiž na mateřskou, lás­kyplnou energii. Za mistryni této mateřské energie považuje indickou duchovní učitelku Šrí Mátadží Nirma­lu Déví, titulovanou též jako Božská Matka, Svatá Matka, Čistá Bohyně, Matka Kundaliní a podobně. Oddanost této učitelce přiřazuje české společenství k mezi­národní organizaci, zvané Sahaja Yoga International nebo Vishwa Nirmala Dharma.

Duchovní jméno Šrí Mátadží Nirmala Déví patří Indce Nirmale Salve-Šríva­stavové (1923–2011). Narodila se do bohaté a vzdělané křesťanské rodiny, která usilovala o nezávislost Indie a v dětství příležitost­ně pobývala v Gándhího ášramu (klášteře). Studovala lékařství, ale studium z politických důvodů nedokončila. Provdala se za politicky angažovaného muže a pozdějšího vysokého úředníka v Organizaci spojených národů. Roku 1970 nakonec dospěla k vlastní originální náboženské zkušenosti. Interpretovala ji jako otevření sedmé, nej­vyšší čakry na kolektivní úrovni, tedy s platností pro celé lidstvo. Díky tomuto otevření má nyní každý člověk snadný přístup ke sjednocení s božstvím (k seberealizaci či ke stavu samáhdi). Metodu, jak toho dosáhnout, proto nazvala sahadža jóga (výraz sahadža nese význam „přirozený“).

Snad již roku 1970 se v Indii zformoval nevelký kruh následovníků Šrí Mátadží Nirmaly Déví, pro něž se stala Božskou Matkou a ztělesněním mateřské lásky. Na mezinárodním poli její tvůrkyně představila sahadža jógu poprvé roku 1974 v Londýně. Následujících třicet let intenzivně cestovala, veřejně přednášela, zasvěcovala své žáky a vyučovala je na akcích určených jen pro ně. Ačkoli počet zasvěcených při přednáškách dosahoval jistě stovek tisíc, počet skutečně oddaných následovníků je odhadován jen na jednu nebo dvě desítky tisíc na celém světě. Společenství sahadža jóginů (obvykle nevelká) se podle mezinárodní prezentace nacházejí v asi 70 zemích světa. Šrí Mátadží přikládala ve svých hovorech s následovníky zvláštní význam výchově dětí, a tak internátní školy a školicí střediska v Itálii, Velké Británii a Indii slouží jako centra hnutí, které se kolem ní vytvořilo.

Religionistická charakteristika společenství Višva Nirmla Dharma

S indickou náboženskou tradicí šaktismu sdílí náboženská společnost Višva Nirmala Dharma představu všepronikající božské síly; západní žáci Šrí Mátadží přitom obvykle hovoří o „energii“, popřípadě „jemné energii“ a vnímají ji jako boží mateřskou lásku. V rámci šak­tismu se v Indii vyvinula specifická antropologie (pojetí lidského těla) a Šrí Mátadží ji převzala a rozvinula. Základem šaktistické atropologie je předpoklad, že všepronikající kosmická energie se v lidském těle projevuje jako síla kundaliní. Je-li probuzena, proudí vlákny po celém těle a je přitom rozháněna sedmi koly (čakrami), která tvoří energetická centra lidského těla. Ta mají být různými technikami (tzv. kundaliní jógou) probouzena a očišťována tak, aby kundaliní postupně vystoupala celým tělem, mohla v něm volně proudit a dosáhla až do nejvyšší čakry. V pozadí je předpoklad šaktismu, že vrcholného stavu seberealizace (samádhi) je možné dosáhnout spojením ženské síly a mužské síly (personalizovaných v božstvech Šakti a Šivy) právě v nejvyšší čakře. Spíše než o Šivovi se ale v textech o sahadža józe hovoří o otcovském principu.

Stejně jako v šaktismu i v učení Šrí Mátadží Nirmaly Déví tvoří energetické kanály a čakry soustavu nesoucí mnoho významů. V takzvaném subtilním (jemnohmotném) systé­mu sahadža jógy tak má každá čakra svou kvalitu (například anáhata čakra, umístěná v srdeční oblasti, má kvalitu lásky, radosti či empatie) a také může být z určitých příčin poškozena (v tomto případě například kvůli problémům s rodiči). Z těchto předpokladů se pak vyvozují způsoby energetického očišťování a léčení. Sahadža jógini jsou pak přesvědčeni, že pravidelná praxe (očišťování, meditace, recitace manter apod.) napra­vuje porušené funkce organismu a je odpovědí na všechny nemoci. Zároveň je sahad­ža jóga metodou pro duchovní růst ke stálému vědomí vlastní podstaty jako součásti bož­ství. Tyto všechny zájmy o sebeléčení, duchovní růst i náboženské zážitky i předpoklad existence kosmické energie a jejích center (čaker) v lidském těle podobně jako metody meditace či recitace manter přibližují společenství sahadža jóginů k hnutí Nového věku (New Age) a k tzv. nenáboženské spiritualitě. Z tohoto úhlu se pak může náboženská společnost Višva Nirmala Dharma jevit jako společenství s primárně léčitelskou agen­dou a nikoli jako společenství explicitně náboženské.

Ke kořenům v šaktismu ale v sahadža józe přistupuje několik inovativních a specifických motivů. Kromě úcty ke Šrí Mátadží jako k božské Matce a oddanosti jí a jejímu učení je to hlavně myšlenka evoluce lidského vědomí. Čakry, které podle šaktistické antropologie roztáčejí a distribuují životní energii v lid­ském těle, existují v pojetí Šrí Mátadží i na kolektivní úrovni, a stav těchto kolektivní­ch čaker tak určuje situaci celého lidstva. Jednot­liví světoví náboženští učitelé v minulosti postupně zpřístupňovali tyto kolektivní čakry, takže například Buddha, Mahavíra a Ježíš takto údajně otevřeli šestou čakru. Jak je na­značeno výše, Šrí Mátadží vstoupila do této evoluce tím, že zpřís­tupnila všem lidem nej­vyšší čakru (sahasrára čakra), a umožnila jim tak snadnou seberealizaci. Její jedinečnost je i v tom, že nemusela mít žádného duchovního učitele, neboť se jako seberealizovaná již narodila. Budoucí učitel Kalkí, avatár (sestoupení) boha Višnua, tuto evoluci dovrší; s ním přijde jedenáct ničivých sil, díky nimž skoncuje s veškerým zlem.

Seberealizace dosáhli podle Šrí Mátadží také největší osobnosti historie a sebe­realizace je cílem (třeba nevyřčeným) všech náboženství. Sahadža jóga tak v pojetí Šrí Mátadží a jejích stoupenců završuje všechna náboženství a překonává rozpory mezi nimi. Proto také mohou například hovořit o jemné energii jako o Duchu svatém, o Kalkím jako o jezdci z Apokalypsy, využívat v me­ditaci modlitbu Otčenáš a podobně, anebo za osobnosti hodné následování považovat například i muslimské mystiky.

Vedle myšlenky existence čaker na kolektivní úrovni je v tradici šaktismu také nezvyklé, že zážitek otevření nejvyšší čakry (samádhi, seberalizace) není vzdáleným a těžko dosažitelným cílem, ale – díky výše zmíněnému ději roku 1970 – v podstatě začátkem nábo­ženské cesty. Má k ní vést jednoduchá úvodní meditace, při níž je Šrí Mátadží oslovována jako Matka a při níž jsou k ní pronášeny prosby. Tuto snadnou seberalizaci pak násle­dovníci Šrí Mátadží upevňují a rozvíjejí v dalším životě očišťovacími a meditačními technikami. Bez duchovního kontaktu s Matkou by se cítili vystaveni negativním silám a moci démo­nů. Obavy z ne­úspěchů a z toho, že by se neosvědčili jako seberealizovaní jedinci, mohou stoupence Šrí Mátadží vést k tomu, aby dychtivě přijímali rady a návody k duchovnímu i osobnímu životu. Silné usměrňování následovníků ze strany Šrí Mátadží v takových zá­ležitostech, jakými je na­příklad výchova dětí nebo výběr partnera, způsobovalo přede­vším za jejího života a především v západních společnostech kritický zájem veřejnosti. Nezvyklý v těchto společnostech je i způsob výchovy dětí, který Šrí Mátadží doporučova­la: kolektivní s malým kontaktem s rodiči (aby k nim rodiče nebyli připoutáni), v izolaci od ne-jóginského okolí a se silným zaměřením na kázeň a poslušnost. Šrí Mátadží také vedla své stoupence k co největšímu zapojení do kolektivu sahadža jóginů a k nepřipoutanosti k věcem tohoto světa, a tím i střízlivému způsobu oblékání a stravování.

Společenství Višva Nirmala Dharma v České republice

Sahadža jógu poprvé v české společnosti propagovala stejnojmenná brožura Daniela Devina, vydaná roku 1990 společností Sri Mataji Nirmala Devi and Life Eternal Trust. Zahraniční mise byla vedena především rakouskými sahadža jóginy a největší úspěchy zaznamenala ve Zlíně. První veřejné vystoupení Šrí Mátadží se uskutečnilo v Praze roku 1992. Následujícího roku vzniklo občanské sdružení Společnost Sahadža jóga. Již roku 1993 se duchovní programy sahadža jógy konaly ve více než deseti českých městech. Významnými okamžiky v činnosti občanského sdružení se staly návštěvy Šrí Mátadží, zpočátku téměř každoroční. Jako centrum svých aktivit vybudovalo společenství na konci devadesátých let minulého století ášram v Úvalech u Prahy. Šrí Mátadží ho nazvala Nirmal Dham, tedy „čisté místo“. V devadesátých letech také vycházel časopis Nirmalá Vidja (mezi lety 1994–98), roku 1999 přejmenovaný na Nirmala jóga, a interní bulletin Noviny z ráje (od roku 1996). S rozvojem internetu tato média zanikla. Podobně jako ve světě projevuje i české společenství sahadža jóginů zájem o vedení dětí a vyučování jógy pro děti. Tento zájem vede sahadža jóginy k účasti v různých aktivitách pro děti.

Společenství sahadža jóginů bylo roku 2007 registrováno Ministerstvem kultury jako náboženská společnost s názvem Višva Nirmala Dharma. Toto jméno je v Základní charakteristice vysvětleno takto: „Višva znamená univerzální, celosvětové; Nirmala představuje čisté; Dharma znamená soubor přirozených vnitřních pravidel chování a jednání člověka, jež nejenže nepoškozují, ale naopak rozvíjejí lidskou bytost.“ Prezentuje se ovšem spíše jako metoda sahadža jóga a zve na kurzy meditace, přednášky na témata osvícení, jemnohmotného energetického systému a čaker, léčebných důsledků praktikování sahadža jógy apod.

Organizace církve

V roli koordinátora Národní rady náboženské společnosti od počátku vystupuje Radim Ryška (*1965). V době vzniku náboženské společnosti byla sahadža jóga praktikována na asi 30 místech České republiky, v současnosti (2020) udává vlastní prezentace takových míst více než 35. Není ovšem jasné, o jak trvalá a organizačně ukotvená společenství vlastně jde. Oficiální sídlo společnosti Višva Nirmala Dharma je v Praze.

Počet věřících

V rámci sčítání lidu v roce 2011 se ke společenství Višva Nirmala Dharma přihlásilo 1 098 osob, převážně v Praze, Brně a dalších větších městech. Interní údaje o počtu praktikujících nejsou k dispozici.

Literatura

Grégoire de KALBERMATTEN: Advent. Krigl, Praha 2008.
Daniel DEVINE: Sahadža jóga. B. m., 1990.
Šrí Mátadží NIRMALA DEVI: Metamoderní éra. Společnost Sahadža jóga, Praha 2001.
Karin PETRÁŇOVÁ: „Božská matka a čisté vztah.“ Dingir 5, 2002, 2.
Luděk SMOLKA – Radim RYŠKA: Sahadža meditace pro každého. Společnost Višva Nirmala Dharma, b. m. 2012.
Úvod do Sahadža jógy. Společnost Sahadža jóga, Praha 1994.

Oficiální internetové stránky: https://www.nirmala.cz/
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR

Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek