ekumenismus (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">ekumenismus</span> Islám vlastní teorii e. nerozvinul, vztah mezi různými náboženstvími je zpravidla iniciován ze strany křesťanství. V 60. letech 20. stol. podnítil [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhý vatikánský koncil]] dialog s islámem. V [[encyklika (JKI-K)|encyklice]] ''Nostra aetate'' byla vyjádřena výchozí zásada: „Církev pohlíží s respektem na muslimy, kteří vyznávají jednoho Boha..., který hovoří k lidem. Snaží se podřídit z celé své duše nařízením božím, i když jsou skrytá, stejně jako se jim podřizoval [[Abraham (JKI-J)|Abraham]], kterého muslim. víra ráda připomíná.“ Tento text lze interpretovat jako kř. výzvu k oceňování muslim. víry a zbožnosti. Na straně muslimů se stanovisko opírá o koránský verš: „Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším…“ (korán 29: 46). Cílem je nezdůrazňovat hlubší rozdíly tří monoteistických náboženství a dialogicky hledat společ. hodnoty.
 
<span id="entry">ekumenismus</span> Islám vlastní teorii e. nerozvinul, vztah mezi různými náboženstvími je zpravidla iniciován ze strany křesťanství. V 60. letech 20. stol. podnítil [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhý vatikánský koncil]] dialog s islámem. V [[encyklika (JKI-K)|encyklice]] ''Nostra aetate'' byla vyjádřena výchozí zásada: „Církev pohlíží s respektem na muslimy, kteří vyznávají jednoho Boha..., který hovoří k lidem. Snaží se podřídit z celé své duše nařízením božím, i když jsou skrytá, stejně jako se jim podřizoval [[Abraham (JKI-J)|Abraham]], kterého muslim. víra ráda připomíná.“ Tento text lze interpretovat jako kř. výzvu k oceňování muslim. víry a zbožnosti. Na straně muslimů se stanovisko opírá o koránský verš: „Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším…“ (korán 29: 46). Cílem je nezdůrazňovat hlubší rozdíly tří monoteistických náboženství a dialogicky hledat společ. hodnoty.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)|dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)]], [[ekumenismus (JKI-K)|ekumenismus (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)|dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)]], [[ekumenismus (JKI-K)|ekumenismus (JKI-K)]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

ekumenismus Islám vlastní teorii e. nerozvinul, vztah mezi různými náboženstvími je zpravidla iniciován ze strany křesťanství. V 60. letech 20. stol. podnítil druhý vatikánský koncil dialog s islámem. V encyklice Nostra aetate byla vyjádřena výchozí zásada: „Církev pohlíží s respektem na muslimy, kteří vyznávají jednoho Boha..., který hovoří k lidem. Snaží se podřídit z celé své duše nařízením božím, i když jsou skrytá, stejně jako se jim podřizoval Abraham, kterého muslim. víra ráda připomíná.“ Tento text lze interpretovat jako kř. výzvu k oceňování muslim. víry a zbožnosti. Na straně muslimů se stanovisko opírá o koránský verš: „Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším…“ (korán 29: 46). Cílem je nezdůrazňovat hlubší rozdíly tří monoteistických náboženství a dialogicky hledat společ. hodnoty.

Zdeněk Müller

Viz též: dialog židovsko-křesťanský (JKI-J), ekumenismus (JKI-K)