ekumenismus (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">ekumenismus</span> Islám vlastní teorii e. nerozvinul, vztah mezi různými náboženstvími je zpravidla iniciován ze strany křesťanství. V 60. letech 20. stol. podnítil [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhý vatikánský koncil]] dialog s islámem. V [[encyklika (JKI-K)|encyklice]] ''Nostra aetate'' byla vyjádřena výchozí zásada: „Církev pohlíží s respektem na muslimy, kteří vyznávají jednoho Boha..., který hovoří k lidem. Snaží se podřídit z celé své duše nařízením božím, i když jsou skrytá, stejně jako se jim podřizoval [[Abraham (JKI-J)|Abraham]], kterého muslim. víra ráda připomíná.“ Tento text lze interpretovat jako kř. výzvu k oceňování muslim. víry a zbožnosti. Na straně muslimů se stanovisko opírá o koránský verš: „Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším…“ (korán 29: 46). Cílem je nezdůrazňovat hlubší rozdíly tří monoteistických náboženství a dialogicky hledat společ. hodnoty. |
<span id="entry">ekumenismus</span> Islám vlastní teorii e. nerozvinul, vztah mezi různými náboženstvími je zpravidla iniciován ze strany křesťanství. V 60. letech 20. stol. podnítil [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhý vatikánský koncil]] dialog s islámem. V [[encyklika (JKI-K)|encyklice]] ''Nostra aetate'' byla vyjádřena výchozí zásada: „Církev pohlíží s respektem na muslimy, kteří vyznávají jednoho Boha..., který hovoří k lidem. Snaží se podřídit z celé své duše nařízením božím, i když jsou skrytá, stejně jako se jim podřizoval [[Abraham (JKI-J)|Abraham]], kterého muslim. víra ráda připomíná.“ Tento text lze interpretovat jako kř. výzvu k oceňování muslim. víry a zbožnosti. Na straně muslimů se stanovisko opírá o koránský verš: „Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším…“ (korán 29: 46). Cílem je nezdůrazňovat hlubší rozdíly tří monoteistických náboženství a dialogicky hledat společ. hodnoty. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)|dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)]], [[ekumenismus (JKI-K)|ekumenismus (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)|dialog židovsko-křesťanský (JKI-J)]], [[ekumenismus (JKI-K)|ekumenismus (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]] |
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
ekumenismus Islám vlastní teorii e. nerozvinul, vztah mezi různými náboženstvími je zpravidla iniciován ze strany křesťanství. V 60. letech 20. stol. podnítil druhý vatikánský koncil dialog s islámem. V encyklice Nostra aetate byla vyjádřena výchozí zásada: „Církev pohlíží s respektem na muslimy, kteří vyznávají jednoho Boha..., který hovoří k lidem. Snaží se podřídit z celé své duše nařízením božím, i když jsou skrytá, stejně jako se jim podřizoval Abraham, kterého muslim. víra ráda připomíná.“ Tento text lze interpretovat jako kř. výzvu k oceňování muslim. víry a zbožnosti. Na straně muslimů se stanovisko opírá o koránský verš: „Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším…“ (korán 29: 46). Cílem je nezdůrazňovat hlubší rozdíly tří monoteistických náboženství a dialogicky hledat společ. hodnoty.
Viz též: dialog židovsko-křesťanský (JKI-J), ekumenismus (JKI-K)