víra (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">víra</span> (hebr. emuna) Naprosté a bezvýhradné spolehnutí na [[Bůh (JKI-J)|Boha]] spojené s neochvějným přesvědčením o jeho existenci. Přestože je v. považována v [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] za nejvyšší náb. ctnost (Gn 15, 6; Iz 7, 9), nebyla ani v bibl. ani v talmudické [[tradice (JKI-J)|tradici]] pociťována potřeba jejího normativního vymezení. Hl. důvodem byl důraz, který judaismus namísto zkoumání [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] klade na konání jejích příkazů (''Avot'' 1, 17). Pokusy o systematické postižení zákl. věroučných článků spadají proto až do doby konfrontace s kř. dogmatikou ve středověké žid. [[filosofie židovská (JKI-J)|filosofii]] (Josef [[Albo, Josef (JKI-J)|Albo]], [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]]). Nejzávažnějším výsledkem těchto snah se stalo Maimonidovo shrnutí v podobě [[Třináct článků víry (JKI-J)|Třinácti článků víry]], které proniklo i do žid. [[liturgie (JKI-J)|liturgie]]. |
<span id="entry">víra</span> (hebr. emuna) Naprosté a bezvýhradné spolehnutí na [[Bůh (JKI-J)|Boha]] spojené s neochvějným přesvědčením o jeho existenci. Přestože je v. považována v [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] za nejvyšší náb. ctnost (Gn 15, 6; Iz 7, 9), nebyla ani v bibl. ani v talmudické [[tradice (JKI-J)|tradici]] pociťována potřeba jejího normativního vymezení. Hl. důvodem byl důraz, který judaismus namísto zkoumání [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] klade na konání jejích příkazů (''Avot'' 1, 17). Pokusy o systematické postižení zákl. věroučných článků spadají proto až do doby konfrontace s kř. dogmatikou ve středověké žid. [[filosofie židovská (JKI-J)|filosofii]] (Josef [[Albo, Josef (JKI-J)|Albo]], [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]]). Nejzávažnějším výsledkem těchto snah se stalo Maimonidovo shrnutí v podobě [[Třináct článků víry (JKI-J)|Třinácti článků víry]], které proniklo i do žid. [[liturgie (JKI-J)|liturgie]]. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[víra (JKI-K)|víra (JKI-K)]], [[víra (JKI-I)|víra (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[víra (JKI-K)|víra (JKI-K)]], [[víra (JKI-I)|víra (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
víra (hebr. emuna) Naprosté a bezvýhradné spolehnutí na Boha spojené s neochvějným přesvědčením o jeho existenci. Přestože je v. považována v judaismu za nejvyšší náb. ctnost (Gn 15, 6; Iz 7, 9), nebyla ani v bibl. ani v talmudické tradici pociťována potřeba jejího normativního vymezení. Hl. důvodem byl důraz, který judaismus namísto zkoumání Tóry klade na konání jejích příkazů (Avot 1, 17). Pokusy o systematické postižení zákl. věroučných článků spadají proto až do doby konfrontace s kř. dogmatikou ve středověké žid. filosofii (Josef Albo, Maimonides). Nejzávažnějším výsledkem těchto snah se stalo Maimonidovo shrnutí v podobě Třinácti článků víry, které proniklo i do žid. liturgie.
Viz též: víra (JKI-K), víra (JKI-I)