smrti (Buddh): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">smrti</span> [smṛti], pál. ''sati'' – sebeupamatování, introspekce, bedlivost. Je to sedmá součást ušlechtilé osmidílné stezky (san. ''[[árjáštángamárga (Buddh)|árjáštángamárga]]'', ''arijatthangikamagga''), první ze sedmi stupňů procitnutí (san. ''[[bódhjanga (Buddh)|bódhjanga]]'', pál. ''bodždžhanga'') a třetí ze sil (''[[bala (Buddh)|bala]]''), jakož i jedna z pěti schopností (''[[indrija (Buddh)|indrija]]''). Znamená to uvědomovat si stále a přesně všechnu svou činnost a bytí včetně samovolných procesů, jako např. dýchání, chůze, usínání ap. K posílení bedlivosti je vhodné „cvičení čtyř bedlivostí“ (san. ''[[smrtjupasthána (Buddh)|smrtjupasthána]]'', pál. ''satipatthána''). Soustředěné sebeovládání, upamatování se, vyžaduje uvědomělou snahu (san. ''pradhána'', ''sanjakpradhána'', pál. ''padhána'', ''sammappadhána'') o čtyřech stupních. Buddhův výklad na tento námět je v ''Trojím koši'' uveden na několika místech. „Nuže, mnichové, mnich pojme záměr (''čhanda''), snaží se, napře úsilí (san. ''[[vírja (Buddh)|vírja]]'', pál. ''virija''), zaměří a posílí mysl (''[[čitta (Buddh)|čitta]]''), aby se neobjevily hříšné (''pápaka''), neblahé (san. ''[[akušala (Buddh)|akušala]]'', pál. ''akusala'') jevy, jež se zatím neobjevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby pominuly hříšné, neblahé jevy, jež už se objevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby se objevily blahé (san. ''kušala'', pál. ''kusala'') jevy, jež se zatím neobjevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby setrvaly, nepomíjely, množily se, šířily se, rozvíjely se a zdokonalovaly blahé jevy, jež se už objevily.“ Smrti znamená též paměť svých dřívějších životů, k níž přivádí desatero sil (san. ''[[dašabala (Buddh)|dašabala]]'', pál. ''dasabala'').
 
<span id="entry">smrti</span> [smṛti], pál. ''sati'' – sebeupamatování, introspekce, bedlivost. Je to sedmá součást ušlechtilé osmidílné stezky (san. ''[[árjáštángamárga (Buddh)|árjáštángamárga]]'', ''arijatthangikamagga''), první ze sedmi stupňů procitnutí (san. ''[[bódhjanga (Buddh)|bódhjanga]]'', pál. ''bodždžhanga'') a třetí ze sil (''[[bala (Buddh)|bala]]''), jakož i jedna z pěti schopností (''[[indrija (Buddh)|indrija]]''). Znamená to uvědomovat si stále a přesně všechnu svou činnost a bytí včetně samovolných procesů, jako např. dýchání, chůze, usínání ap. K posílení bedlivosti je vhodné „cvičení čtyř bedlivostí“ (san. ''[[smrtjupasthána (Buddh)|smrtjupasthána]]'', pál. ''satipatthána''). Soustředěné sebeovládání, upamatování se, vyžaduje uvědomělou snahu (san. ''pradhána'', ''sanjakpradhána'', pál. ''padhána'', ''sammappadhána'') o čtyřech stupních. Buddhův výklad na tento námět je v ''Trojím koši'' uveden na několika místech. „Nuže, mnichové, mnich pojme záměr (''čhanda''), snaží se, napře úsilí (san. ''[[vírja (Buddh)|vírja]]'', pál. ''virija''), zaměří a posílí mysl (''[[čitta (Buddh)|čitta]]''), aby se neobjevily hříšné (''pápaka''), neblahé (san. ''[[akušala (Buddh)|akušala]]'', pál. ''akusala'') jevy, jež se zatím neobjevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby pominuly hříšné, neblahé jevy, jež už se objevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby se objevily blahé (san. ''kušala'', pál. ''kusala'') jevy, jež se zatím neobjevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby setrvaly, nepomíjely, množily se, šířily se, rozvíjely se a zdokonalovaly blahé jevy, jež se už objevily.“ Smrti znamená též paměť svých dřívějších životů, k níž přivádí desatero sil (san. ''[[dašabala (Buddh)|dašabala]]'', pál. ''dasabala'').
 
<span class="section_title">Viz též:</span> ''[[paňčabala (Buddh)|paňčabala]]'', ''[[upasthána (Buddh)|upasthána]]''
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> ''[[paňčabala (Buddh)|paňčabala]]'', ''[[upasthána (Buddh)|upasthána]]''
   
 
Význam pojmu v hinduismu viz [[smrti (Hind)]]
 
Význam pojmu v hinduismu viz [[smrti (Hind)]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

smrti [smṛti], pál. sati – sebeupamatování, introspekce, bedlivost. Je to sedmá součást ušlechtilé osmidílné stezky (san. árjáštángamárga, arijatthangikamagga), první ze sedmi stupňů procitnutí (san. bódhjanga, pál. bodždžhanga) a třetí ze sil (bala), jakož i jedna z pěti schopností (indrija). Znamená to uvědomovat si stále a přesně všechnu svou činnost a bytí včetně samovolných procesů, jako např. dýchání, chůze, usínání ap. K posílení bedlivosti je vhodné „cvičení čtyř bedlivostí“ (san. smrtjupasthána, pál. satipatthána). Soustředěné sebeovládání, upamatování se, vyžaduje uvědomělou snahu (san. pradhána, sanjakpradhána, pál. padhána, sammappadhána) o čtyřech stupních. Buddhův výklad na tento námět je v Trojím koši uveden na několika místech. „Nuže, mnichové, mnich pojme záměr (čhanda), snaží se, napře úsilí (san. vírja, pál. virija), zaměří a posílí mysl (čitta), aby se neobjevily hříšné (pápaka), neblahé (san. akušala, pál. akusala) jevy, jež se zatím neobjevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby pominuly hříšné, neblahé jevy, jež už se objevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby se objevily blahé (san. kušala, pál. kusala) jevy, jež se zatím neobjevily. Pojme záměr, snaží se, napře úsilí, zaměří a posílí mysl, aby setrvaly, nepomíjely, množily se, šířily se, rozvíjely se a zdokonalovaly blahé jevy, jež se už objevily.“ Smrti znamená též paměť svých dřívějších životů, k níž přivádí desatero sil (san. dašabala, pál. dasabala).

Vladimír Miltner

Viz též: paňčabala, upasthána

Význam pojmu v hinduismu viz smrti (Hind)