Církev Oáza: Porovnání verzí

imported>ZRN
imported>ZRN
Řádek 6: Řádek 6:
   
 
</div>
 
</div>
Církev Oáza je protestantskou evangelikální církví patřící do neocharisma­tické vlny pentekostalismu. Její počátky v první polovině devadesátých let 20. století jsou spojeny s působením nigerijského misionáře Festuse Nsohy v Lounech. Díky intenzivní misii se společenství rozšířilo do několika dalších českých města roku 2014 bylo ministerstvem kultury registrováno jako církev (bez tzv. zvláštních práv).
+
Církev Oáza je protestantskou evangelikální církví patřící do neocharisma­tické vlny pentekostalismu. Její počátky v první polovině devadesátých let 20. století jsou spojeny s působením nigerijského misionáře Festuse Nsohy v Lounech. Díky intenzivní misii se společenství rozšířilo do několika dalších českých měst a roku 2014 bylo ministerstvem kultury registrováno jako církev (bez tzv. zvláštních práv).
   
== Religionistická charakteristikaa organizace Církve Oáza ==
+
== Religionistická charakteristika a organizace Církve Oáza ==
   
Církev Oáza je typickým neocharismatickým společenstvím. Poselství Festuse Nsohy je zcelav souladu s hnutím vírya je podporovánoa potvrzováno návštěvami zahraničních misionářů. Vždy několik hostů vystupuje na církevních konferencích Majestát. Snad poněkud více, než je ve společenstvích hnutí víry obvyklé, Církev Oáza zdůrazňuje, že lidstvo žijev „posledním čase“. Je to ostatně v souladu s názvem občanského sdružení (nyní spolku) Holy Ghost End Time Ministries International (název by mohl být přeložen jako Mezinárodní služba svatého Ducha v posled­ním čase), na jehož existen­ci Církev Oáza navazuje.
+
Církev Oáza je typickým neocharismatickým společenstvím. Poselství Festuse Nsohy je zcela v souladu s hnutím víry a je podporováno a potvrzováno návštěvami zahraničních misionářů. Vždy několik hostů vystupuje na církevních konferencích Majestát. Snad poněkud více, než je ve společenstvích hnutí víry obvyklé, Církev Oáza zdůrazňuje, že lidstvo žije v „posledním čase“. Je to ostatně v souladu s názvem občanského sdružení (nyní spolku) Holy Ghost End Time Ministries International (název by mohl být přeložen jako Mezinárodní služba svatého Ducha v posled­ním čase), na jehož existen­ci Církev Oáza navazuje.
   
Rovněž nezpochybnitelné vedoucí postavení Festuse Nsohy v roli apoštola je plně v duchu neo­charismatického hnutí, respektive v duchu hnutí nové apoštolské reformace. Své postavení apoš­tola Festus Nsoha odvozuje od přímého božího povolání k misii v Československu/České republice. Řád Církve Oáza stanoví, že nástupcem apoštola Nsohy bude biskup, zvolený nejvyšším orgánem církve, Kolegiem starších. Členy Kolegia jmenuje apoštol (později to bude biskup)a toto Kolegium také může za určitých okolností apoštola či biskupa odvolat. Kolegium rozhodujei o ustano­venía odvolání ostatních duchovních církve – starších, pastorůa diákonů,o založenía zruše­ní místních sborůi o vyloučení členů církve,a to na návrh pastora toho sboru, k němuž člen patří. Apoštol, respektive biskup, svolává podle potřeby Radu církve jako poradní orgán. Rada se­stává z duchovnícha dalších pracovníků církve pověřených konkrétními úkoly.
+
Rovněž nezpochybnitelné vedoucí postavení Festuse Nsohy v roli apoštola je plně v duchu neo­charismatického hnutí, respektive v duchu hnutí nové apoštolské reformace. Své postavení apoš­tola Festus Nsoha odvozuje od přímého božího povolání k misii v Československu/České republice. Řád Církve Oáza stanoví, že nástupcem apoštola Nsohy bude biskup, zvolený nejvyšším orgánem církve, Kolegiem starších. Členy Kolegia jmenuje apoštol (později to bude biskup) a toto Kolegium také může za určitých okolností apoštola či biskupa odvolat. Kolegium rozhoduje i o ustano­vení a odvolání ostatních duchovních církve – starších, pastorů a diákonů, založení a zruše­ní místních sborů i o vyloučení členů církve, a to na návrh pastora toho sboru, k němuž člen patří. Apoštol, respektive biskup, svolává podle potřeby Radu církve jako poradní orgán. Rada se­stává z duchovních a dalších pracovníků církve pověřených konkrétními úkoly.
   
Církev Oáza charakterizuje zájemo menšiny, předevšímo ruskou, ukrajinskoua romskou menšinu,a obětavost jejích členů ve snazeo integraci společensky znevýhodněných návštěvníků bohoslužeba jiných akcí. Církev Oáza nevstupuje do vztahů s jinými církvemi působícími v české společnosti,a to ani s těmi, které jí jsou teologickyi organizačně podobné. Tyto vzta­hy nahrazuje poměrně čilý styk se zahraničními kazatelia misionáři.
+
Církev Oáza charakterizuje zájem o menšiny, především o ruskou, ukrajinskou a romskou menšinu, a obětavost jejích členů ve snaze o integraci společensky znevýhodněných návštěvníků bohoslužeb a jiných akcí. Církev Oáza nevstupuje do vztahů s jinými církvemi působícími v české společnosti, a to ani s těmi, které jí jsou teologicky i organizačně podobné. Tyto vzta­hy nahrazuje poměrně čilý styk se zahraničními kazateli a misionáři.
   
 
== Historie českého společenství Církve Oáza ==
 
== Historie českého společenství Církve Oáza ==
   
Festus Chikezie Nsoha (*1963) se podle vlastního vyjádření narodil v rodině římských katolíkůa po evangelikálním zážitku obrácení se připojil k nigerijskému společenství kamerunské církve Misie plného evangelia. Tuto církev založil roku 1961 německý misionář Werner Knorr (*1940). Jako mnoho jiných afrických církví přijala Misie plného evangelia v osmdesátých letech 20. století teologii prosperitya posunula se od klasického pentekostalismu ke hnutí vírya k dal­ším podobám neocharismatismu; vznika charakteristika neocharismatického hnutí jsou v této Encyklopedii popsány v jedné z úvodních kapitola o hnutí víry podrobněji pojednává kapitola Církev Slovo života.
+
Festus Chikezie Nsoha (*1963) se podle vlastního vyjádření narodil v rodině římských katolíků a po evangelikálním zážitku obrácení se připojil k nigerijskému společenství kamerunské církve Misie plného evangelia. Tuto církev založil roku 1961 německý misionář Werner Knorr (*1940). Jako mnoho jiných afrických církví přijala Misie plného evangelia v osmdesátých letech 20. století teologii prosperity a posunula se od klasického pentekostalismu ke hnutí víry a k dal­ším podobám neocharismatismu; vznik a charakteristika neocharismatického hnutí jsou v této Encyklopedii popsány v jedné z úvodních kapitol a o hnutí víry podrobněji pojednává kapitola Církev Slovo života.
   
Roku 1991 Festus Nsoha pocítil, že ho – podle jeho slov – Bůh povolává do Československa. Ještě téhož roku do Československa poprvé zavítala roku 1993 se usadil v Lounecha zahájil hlásání evangelia v duchu hnutí víry. Mezi prvními účastníkyv lounském společenství byli členové tamního pěveckého sboru Kvítek. Jako zastřešující organizace pro zakládání místních společenství vzniklo roku 1994 v Praze občanské sdružení Holy Ghost End Time Ministries International. Tato místní společenství nesla jméno Oáza nebo (častěji) Světlo života. Název Oáza se postupně rozšířil na všechny místní sbory, založenéa vedené pastorem Festusem Nsohou. Roku 2014 to byly sbory v Praze, Lounech, Teplicícha v Mostěa misijní skupiny ve Žďáru nad Sázavoua v Třebíči. Církev působila také v Kladněa ve Slanéma založila Dětské centrum v Obrnicíchu Mostu; zatímco ve Slaném později došlo ke vzniku sboru, mostecký sbor zanikl.
+
Roku 1991 Festus Nsoha pocítil, že ho – podle jeho slov – Bůh povolává do Československa. Ještě téhož roku do Československa poprvé zavítal a roku 1993 se usadil v Lounech a zahájil hlásání evangelia v duchu hnutí víry. Mezi prvními účastníky v lounském společenství byli členové tamního pěveckého sboru Kvítek. Jako zastřešující organizace pro zakládání místních společenství vzniklo roku 1994 v Praze občanské sdružení Holy Ghost End Time Ministries International. Tato místní společenství nesla jméno Oáza nebo (častěji) Světlo života. Název Oáza se postupně rozšířil na všechny místní sbory, založené a vedené pastorem Festusem Nsohou. Roku 2014 to byly sbory v Praze, Lounech, Teplicích a v Mostě a misijní skupiny ve Žďáru nad Sázavou a v Třebíči. Církev působila také v Kladně a ve Slaném a založila Dětské centrum v Obrnicích u Mostu; zatímco ve Slaném později došlo ke vzniku sboru, mostecký sbor zanikl.
   
 
== Organizace církve ==
 
== Organizace církve ==
Řádek 36: Řádek 36:
 
=== Počet věřících ===
 
=== Počet věřících ===
   
Vzhledem k malému rozsahua teprve nedávné oficiální registraci církve se její členstvo dosud nestalo předmětem sčítání lidu, vnitrocírkevní statistika není dostupná.
+
Vzhledem k malému rozsahu a teprve nedávné oficiální registraci církve se její členstvo dosud nestalo předmětem sčítání lidu, vnitrocírkevní statistika není dostupná.
   
 
== Literatura ==
 
== Literatura ==

Verze z 5. 10. 2020, 23:48

Církev Oáza

Církev Oáza je protestantskou evangelikální církví patřící do neocharisma­tické vlny pentekostalismu. Její počátky v první polovině devadesátých let 20. století jsou spojeny s působením nigerijského misionáře Festuse Nsohy v Lounech. Díky intenzivní misii se společenství rozšířilo do několika dalších českých měst a roku 2014 bylo ministerstvem kultury registrováno jako církev (bez tzv. zvláštních práv).

Religionistická charakteristika a organizace Církve Oáza

Církev Oáza je typickým neocharismatickým společenstvím. Poselství Festuse Nsohy je zcela v souladu s hnutím víry a je podporováno a potvrzováno návštěvami zahraničních misionářů. Vždy několik hostů vystupuje na církevních konferencích Majestát. Snad poněkud více, než je ve společenstvích hnutí víry obvyklé, Církev Oáza zdůrazňuje, že lidstvo žije v „posledním čase“. Je to ostatně v souladu s názvem občanského sdružení (nyní spolku) Holy Ghost End Time Ministries International (název by mohl být přeložen jako Mezinárodní služba svatého Ducha v posled­ním čase), na jehož existen­ci Církev Oáza navazuje.

Rovněž nezpochybnitelné vedoucí postavení Festuse Nsohy v roli apoštola je plně v duchu neo­charismatického hnutí, respektive v duchu hnutí nové apoštolské reformace. Své postavení apoš­tola Festus Nsoha odvozuje od přímého božího povolání k misii v Československu/České republice. Řád Církve Oáza stanoví, že nástupcem apoštola Nsohy bude biskup, zvolený nejvyšším orgánem církve, Kolegiem starších. Členy Kolegia jmenuje apoštol (později to bude biskup) a toto Kolegium také může za určitých okolností apoštola či biskupa odvolat. Kolegium rozhoduje i o ustano­vení a odvolání ostatních duchovních církve – starších, pastorů a diákonů, o založení a zruše­ní místních sborů i o vyloučení členů církve, a to na návrh pastora toho sboru, k němuž člen patří. Apoštol, respektive biskup, svolává podle potřeby Radu církve jako poradní orgán. Rada se­stává z duchovních a dalších pracovníků církve pověřených konkrétními úkoly.

Církev Oáza charakterizuje zájem o menšiny, především o ruskou, ukrajinskou a romskou menšinu, a obětavost jejích členů ve snaze o integraci společensky znevýhodněných návštěvníků bohoslužeb a jiných akcí. Církev Oáza nevstupuje do vztahů s jinými církvemi působícími v české společnosti, a to ani s těmi, které jí jsou teologicky i organizačně podobné. Tyto vzta­hy nahrazuje poměrně čilý styk se zahraničními kazateli a misionáři.

Historie českého společenství Církve Oáza

Festus Chikezie Nsoha (*1963) se podle vlastního vyjádření narodil v rodině římských katolíků a po evangelikálním zážitku obrácení se připojil k nigerijskému společenství kamerunské církve Misie plného evangelia. Tuto církev založil roku 1961 německý misionář Werner Knorr (*1940). Jako mnoho jiných afrických církví přijala Misie plného evangelia v osmdesátých letech 20. století teologii prosperity a posunula se od klasického pentekostalismu ke hnutí víry a k dal­ším podobám neocharismatismu; vznik a charakteristika neocharismatického hnutí jsou v této Encyklopedii popsány v jedné z úvodních kapitol a o hnutí víry podrobněji pojednává kapitola Církev Slovo života.

Roku 1991 Festus Nsoha pocítil, že ho – podle jeho slov – Bůh povolává do Československa. Ještě téhož roku do Československa poprvé zavítal a roku 1993 se usadil v Lounech a zahájil hlásání evangelia v duchu hnutí víry. Mezi prvními účastníky v lounském společenství byli členové tamního pěveckého sboru Kvítek. Jako zastřešující organizace pro zakládání místních společenství vzniklo roku 1994 v Praze občanské sdružení Holy Ghost End Time Ministries International. Tato místní společenství nesla jméno Oáza nebo (častěji) Světlo života. Název Oáza se postupně rozšířil na všechny místní sbory, založené a vedené pastorem Festusem Nsohou. Roku 2014 to byly sbory v Praze, Lounech, Teplicích a v Mostě a misijní skupiny ve Žďáru nad Sázavou a v Třebíči. Církev působila také v Kladně a ve Slaném a založila Dětské centrum v Obrnicích u Mostu; zatímco ve Slaném později došlo ke vzniku sboru, mostecký sbor zanikl.

Organizace církve

Církevní sbory

2014 6
2020 6

Počet věřících

Vzhledem k malému rozsahu a teprve nedávné oficiální registraci církve se její členstvo dosud nestalo předmětem sčítání lidu, vnitrocírkevní statistika není dostupná.

Literatura

Oficiální internetové stránky: http://www.cirkevoaza.cz/
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR

Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek