zjevení (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">zjevení</span> Sebeodhalení [[Bůh (JKI-J)|Boha]] nebo jeho vůle člověku. Principem každého z. je boží rozhodnutí, člověk tedy nemůže Boha kdykoliv poznat, ale jen tehdy, když to Bůh sám chce, mnohdy dokonce proti vůli člověka. Sebeodhalení Boha (teofanie) má zpravidla zdůraznit samotný obsah z. a způsobit, aby člověk závažnosti z. uvěřil. V [[bible (JKI-J)|bibli]] nejčastěji probíhá ve formě vize, snu, nebo náhlého vnitřního oslovení. Talmudští učenci popsali z. jako ohromující odhalení boží přítomnosti (hebr. giluj ha-šchina). Podle [[tradice (JKI-J)|tradice]] se z. dostalo [[patriarchové (JKI-J)|patriarchům]], [[soudci (JKI-J)|soudcům]], [[Mojžíš (JKI-J)|Mojžíšovi]] a [[prorok (JKI-J)|prorokům]]. Bůh se však nezjevuje pouze jednotlivcům, ale může odhalit svou slávu (hebr. kavod) také celému národu, chce-li ho vzít za svědka (Ex 20, 19; Dt 5, 3). Nejzávažnějším z., jež se za takových okolností dostalo [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]], bylo předání [[Desatero (JKI-J)|Desatera]] a dalších přikázání [[Mojžíš (JKI-J)|Mojžíšovi]], tedy božské zprostředkování [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] (hebr. matan Tora) jako zákl. podoby z. Přes drobné rozdíly se talmudští učenci shodují v tom, že na [[Sínaj (JKI-J)|Sínaji]] byla zjevena celá Tóra včetně [[ústní tóra (JKI-J)|ústní tóry]] a všech budoucích autoritativních interpretací, jež se stanou součástí [[halacha (JKI-J)|halachy]]. |
<span id="entry">zjevení</span> Sebeodhalení [[Bůh (JKI-J)|Boha]] nebo jeho vůle člověku. Principem každého z. je boží rozhodnutí, člověk tedy nemůže Boha kdykoliv poznat, ale jen tehdy, když to Bůh sám chce, mnohdy dokonce proti vůli člověka. Sebeodhalení Boha (teofanie) má zpravidla zdůraznit samotný obsah z. a způsobit, aby člověk závažnosti z. uvěřil. V [[bible (JKI-J)|bibli]] nejčastěji probíhá ve formě vize, snu, nebo náhlého vnitřního oslovení. Talmudští učenci popsali z. jako ohromující odhalení boží přítomnosti (hebr. giluj ha-šchina). Podle [[tradice (JKI-J)|tradice]] se z. dostalo [[patriarchové (JKI-J)|patriarchům]], [[soudci (JKI-J)|soudcům]], [[Mojžíš (JKI-J)|Mojžíšovi]] a [[prorok (JKI-J)|prorokům]]. Bůh se však nezjevuje pouze jednotlivcům, ale může odhalit svou slávu (hebr. kavod) také celému národu, chce-li ho vzít za svědka (Ex 20, 19; Dt 5, 3). Nejzávažnějším z., jež se za takových okolností dostalo [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]], bylo předání [[Desatero (JKI-J)|Desatera]] a dalších přikázání [[Mojžíš (JKI-J)|Mojžíšovi]], tedy božské zprostředkování [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] (hebr. matan Tora) jako zákl. podoby z. Přes drobné rozdíly se talmudští učenci shodují v tom, že na [[Sínaj (JKI-J)|Sínaji]] byla zjevena celá Tóra včetně [[ústní tóra (JKI-J)|ústní tóry]] a všech budoucích autoritativních interpretací, jež se stanou součástí [[halacha (JKI-J)|halachy]]. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[zjevení (JKI-K)|zjevení (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[zjevení (JKI-K)|zjevení (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
zjevení Sebeodhalení Boha nebo jeho vůle člověku. Principem každého z. je boží rozhodnutí, člověk tedy nemůže Boha kdykoliv poznat, ale jen tehdy, když to Bůh sám chce, mnohdy dokonce proti vůli člověka. Sebeodhalení Boha (teofanie) má zpravidla zdůraznit samotný obsah z. a způsobit, aby člověk závažnosti z. uvěřil. V bibli nejčastěji probíhá ve formě vize, snu, nebo náhlého vnitřního oslovení. Talmudští učenci popsali z. jako ohromující odhalení boží přítomnosti (hebr. giluj ha-šchina). Podle tradice se z. dostalo patriarchům, soudcům, Mojžíšovi a prorokům. Bůh se však nezjevuje pouze jednotlivcům, ale může odhalit svou slávu (hebr. kavod) také celému národu, chce-li ho vzít za svědka (Ex 20, 19; Dt 5, 3). Nejzávažnějším z., jež se za takových okolností dostalo Izraeli, bylo předání Desatera a dalších přikázání Mojžíšovi, tedy božské zprostředkování Tóry (hebr. matan Tora) jako zákl. podoby z. Přes drobné rozdíly se talmudští učenci shodují v tom, že na Sínaji byla zjevena celá Tóra včetně ústní tóry a všech budoucích autoritativních interpretací, jež se stanou součástí halachy.
Viz též: zjevení (JKI-K)