eschatologie (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">eschatologie</span> (z řec. eschaton – nejzazší, poslední; logos – slovo, nauka; učení o posledních věcech) Poexilní [[judaismus (JKI-J)|judaismus]] přinesl ve srovnání s izr. náboženstvím před [[exil (JKI-J)|exilem]] změny v pojetí zaslíbení a [[spása (JKI-J)|spásy]]. Zatímco předexilní [[Izrael (JKI-J)|Izrael]] se trvale nacházel ve stavu zaslíbení a možnosti spásy, byla spása v poexilním judaismu vztažena k eschatologickému přelomu dvou věků (hebr. olam, řec. aión). V předexilním období mohl být odpadlík Jahvem kdykoliv zničen (pokud se k němu znovu nepřimknul), avšak svět jako celek zůstal nezměněn. Naproti tomu v poexilním vidění přestal být Jahvův soud stále hrozící možností a stal se jednorázovou dějinnou událostí kosmického dosahu. Přelom věků, jenž je vlastní podstatou e., se měl odehrát jako drama, v němž budou v kulisách katastrofických změn starého světa (zemětřesení, nebeský oheň ap.) vyhubeny pronárody a Izrael bude uveden do věčného světa spásy. Už v počátcích židovské e., jež se váží k postavě [[Izajáš (JKI-J)|Izajáše]] (Iz 40-55), byl nový věk spojen s příchodem ideálního krále. Mesianismus však není centrální myšlenkou e., pojem [[mesiáš (JKI-J)|mesiáše]] vznikl později a teprve ve 2. stol. př.n.l. byl druhotně s e. propojen. Prostřednictvím žid. [[apokalypsa (JKI-J)|apokalyps]] byla potom e. vztažena k vzdálenější budoucnosti. |
<span id="entry">eschatologie</span> (z řec. eschaton – nejzazší, poslední; logos – slovo, nauka; učení o posledních věcech) Poexilní [[judaismus (JKI-J)|judaismus]] přinesl ve srovnání s izr. náboženstvím před [[exil (JKI-J)|exilem]] změny v pojetí zaslíbení a [[spása (JKI-J)|spásy]]. Zatímco předexilní [[Izrael (JKI-J)|Izrael]] se trvale nacházel ve stavu zaslíbení a možnosti spásy, byla spása v poexilním judaismu vztažena k eschatologickému přelomu dvou věků (hebr. olam, řec. aión). V předexilním období mohl být odpadlík Jahvem kdykoliv zničen (pokud se k němu znovu nepřimknul), avšak svět jako celek zůstal nezměněn. Naproti tomu v poexilním vidění přestal být Jahvův soud stále hrozící možností a stal se jednorázovou dějinnou událostí kosmického dosahu. Přelom věků, jenž je vlastní podstatou e., se měl odehrát jako drama, v němž budou v kulisách katastrofických změn starého světa (zemětřesení, nebeský oheň ap.) vyhubeny pronárody a Izrael bude uveden do věčného světa spásy. Už v počátcích židovské e., jež se váží k postavě [[Izajáš (JKI-J)|Izajáše]] (Iz 40-55), byl nový věk spojen s příchodem ideálního krále. Mesianismus však není centrální myšlenkou e., pojem [[mesiáš (JKI-J)|mesiáše]] vznikl později a teprve ve 2. stol. př.n.l. byl druhotně s e. propojen. Prostřednictvím žid. [[apokalypsa (JKI-J)|apokalyps]] byla potom e. vztažena k vzdálenější budoucnosti. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[eschatologie (JKI-K)|eschatologie (JKI-K)]], [[eschatologie (JKI-I)|eschatologie (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[eschatologie (JKI-K)|eschatologie (JKI-K)]], [[eschatologie (JKI-I)|eschatologie (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
eschatologie (z řec. eschaton – nejzazší, poslední; logos – slovo, nauka; učení o posledních věcech) Poexilní judaismus přinesl ve srovnání s izr. náboženstvím před exilem změny v pojetí zaslíbení a spásy. Zatímco předexilní Izrael se trvale nacházel ve stavu zaslíbení a možnosti spásy, byla spása v poexilním judaismu vztažena k eschatologickému přelomu dvou věků (hebr. olam, řec. aión). V předexilním období mohl být odpadlík Jahvem kdykoliv zničen (pokud se k němu znovu nepřimknul), avšak svět jako celek zůstal nezměněn. Naproti tomu v poexilním vidění přestal být Jahvův soud stále hrozící možností a stal se jednorázovou dějinnou událostí kosmického dosahu. Přelom věků, jenž je vlastní podstatou e., se měl odehrát jako drama, v němž budou v kulisách katastrofických změn starého světa (zemětřesení, nebeský oheň ap.) vyhubeny pronárody a Izrael bude uveden do věčného světa spásy. Už v počátcích židovské e., jež se váží k postavě Izajáše (Iz 40-55), byl nový věk spojen s příchodem ideálního krále. Mesianismus však není centrální myšlenkou e., pojem mesiáše vznikl později a teprve ve 2. stol. př.n.l. byl druhotně s e. propojen. Prostřednictvím žid. apokalyps byla potom e. vztažena k vzdálenější budoucnosti.
Viz též: eschatologie (JKI-K), eschatologie (JKI-I)