exegeze (JKI-K): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">exegeze</span> (řec. exégésis – výklad) Odborný výklad klasického textu, zejm. [[bible (JKI-K)|bible]]. V helénistické době se pěstovala e. klasických textů v Múseiu a později Písma v žid. teol. škole v Alexandrii. V Alexandrii a v syrské Antiocheji se také koncem 2. stol. ustavily význ. exegetické kř. školy. – Smyslem e. je vyložit vnitřní strukturu textu, jeho vztah k prostředí, v němž vznikl a pro které byl určen, a konečně jeho vztah k současnosti. Ve starověku často aktualizovali starší texty pomocí alegorie, která vnitřní strukturu textu uvádí do vztahu k jiným skutečnostem, než jsou ty, o nichž text vypovídá. V Antiocheji převažovala metoda typologie hledající dovršení událostí, o nichž mluví jedna část bible (tzv. typů nebo předobrazů – většinou jde o příběhy ze Starého zákona), v analogických událostech (antitypech) části druhé (Nového zákona). Alegorická metoda v sobě zahrnovala prvek svévole v přesunu jednotlivých textů na novou sémantickou rovinu a oddělila tak strukturu výroku od jeho referující funkce, ale obohatila e. o schopnost obě tyto stránky odlišit. E. bibl. textů je hl. úkolem [[biblistika (JKI-K)|biblistiky]]; je to na bibl. text aplikovaná [[hermeneutika (JKI-K)|hermeneutika]]. Zákl. výsledkem e. je komentář sledující postup vykládaného textu.
 
<span id="entry">exegeze</span> (řec. exégésis – výklad) Odborný výklad klasického textu, zejm. [[bible (JKI-K)|bible]]. V helénistické době se pěstovala e. klasických textů v Múseiu a později Písma v žid. teol. škole v Alexandrii. V Alexandrii a v syrské Antiocheji se také koncem 2. stol. ustavily význ. exegetické kř. školy. – Smyslem e. je vyložit vnitřní strukturu textu, jeho vztah k prostředí, v němž vznikl a pro které byl určen, a konečně jeho vztah k současnosti. Ve starověku často aktualizovali starší texty pomocí alegorie, která vnitřní strukturu textu uvádí do vztahu k jiným skutečnostem, než jsou ty, o nichž text vypovídá. V Antiocheji převažovala metoda typologie hledající dovršení událostí, o nichž mluví jedna část bible (tzv. typů nebo předobrazů – většinou jde o příběhy ze Starého zákona), v analogických událostech (antitypech) části druhé (Nového zákona). Alegorická metoda v sobě zahrnovala prvek svévole v přesunu jednotlivých textů na novou sémantickou rovinu a oddělila tak strukturu výroku od jeho referující funkce, ale obohatila e. o schopnost obě tyto stránky odlišit. E. bibl. textů je hl. úkolem [[biblistika (JKI-K)|biblistiky]]; je to na bibl. text aplikovaná [[hermeneutika (JKI-K)|hermeneutika]]. Zákl. výsledkem e. je komentář sledující postup vykládaného textu.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[exegeze (JKI-J)|exegeze (JKI-J)]], [[exegeze koránu (JKI-I)|exegeze koránu (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Pokorný Pavel|Pavel Pokorný]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Pokorný Pavel|Pavel Pokorný]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[exegeze (JKI-J)|exegeze (JKI-J)]], [[exegeze koránu (JKI-I)|exegeze koránu (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Pokorný Pavel]]
 
[[Kategorie:Aut: Pokorný Pavel]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

exegeze (řec. exégésis – výklad) Odborný výklad klasického textu, zejm. bible. V helénistické době se pěstovala e. klasických textů v Múseiu a později Písma v žid. teol. škole v Alexandrii. V Alexandrii a v syrské Antiocheji se také koncem 2. stol. ustavily význ. exegetické kř. školy. – Smyslem e. je vyložit vnitřní strukturu textu, jeho vztah k prostředí, v němž vznikl a pro které byl určen, a konečně jeho vztah k současnosti. Ve starověku často aktualizovali starší texty pomocí alegorie, která vnitřní strukturu textu uvádí do vztahu k jiným skutečnostem, než jsou ty, o nichž text vypovídá. V Antiocheji převažovala metoda typologie hledající dovršení událostí, o nichž mluví jedna část bible (tzv. typů nebo předobrazů – většinou jde o příběhy ze Starého zákona), v analogických událostech (antitypech) části druhé (Nového zákona). Alegorická metoda v sobě zahrnovala prvek svévole v přesunu jednotlivých textů na novou sémantickou rovinu a oddělila tak strukturu výroku od jeho referující funkce, ale obohatila e. o schopnost obě tyto stránky odlišit. E. bibl. textů je hl. úkolem biblistiky; je to na bibl. text aplikovaná hermeneutika. Zákl. výsledkem e. je komentář sledující postup vykládaného textu.

Pavel Pokorný

Viz též: exegeze (JKI-J), exegeze koránu (JKI-I)