preexistence (JKI-K): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">preexistence</span> Pojem christologické a trinitární [[teologie (JKI-K)|teologie]]. Označuje se jím věčný způsob bytí [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše Krista]] jako soupodstatného s Bohem předtím, než se stal člověkem. Skutečnost, že Kristus jako nositel [[spása (JKI-K)|spásy]] je věčný a preexistentní, vyjadřuje, že spása sice přichází v dějinách, avšak není odvoditelná z dějin a z člověka, nýbrž zakládá se v samotném Bohu. Toto kat. pojetí bylo zejm. v moderním [[protestantismus (JKI-K)|protestantismu]] interpretováno jako mytologická (původem helénistická) představa a nahrazováno zdůrazněním existenciálního významu spojení spásy se stvořením pro lidskou víru.
 
<span id="entry">preexistence</span> Pojem christologické a trinitární [[teologie (JKI-K)|teologie]]. Označuje se jím věčný způsob bytí [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše Krista]] jako soupodstatného s Bohem předtím, než se stal člověkem. Skutečnost, že Kristus jako nositel [[spása (JKI-K)|spásy]] je věčný a preexistentní, vyjadřuje, že spása sice přichází v dějinách, avšak není odvoditelná z dějin a z člověka, nýbrž zakládá se v samotném Bohu. Toto kat. pojetí bylo zejm. v moderním [[protestantismus (JKI-K)|protestantismu]] interpretováno jako mytologická (původem helénistická) představa a nahrazováno zdůrazněním existenciálního významu spojení spásy se stvořením pro lidskou víru.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[ospravedlnění (JKI-K)|ospravedlnění]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Horyna Břetislav|Břetislav Horyna]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Horyna Břetislav|Břetislav Horyna]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[ospravedlnění (JKI-K)|ospravedlnění]]
 
[[Kategorie:Aut: Horyna Břetislav]]
 
[[Kategorie:Aut: Horyna Břetislav]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

preexistence Pojem christologické a trinitární teologie. Označuje se jím věčný způsob bytí Ježíše Krista jako soupodstatného s Bohem předtím, než se stal člověkem. Skutečnost, že Kristus jako nositel spásy je věčný a preexistentní, vyjadřuje, že spása sice přichází v dějinách, avšak není odvoditelná z dějin a z člověka, nýbrž zakládá se v samotném Bohu. Toto kat. pojetí bylo zejm. v moderním protestantismu interpretováno jako mytologická (původem helénistická) představa a nahrazováno zdůrazněním existenciálního významu spojení spásy se stvořením pro lidskou víru.

Břetislav Horyna

Viz též: ospravedlnění