Náboženská společnost českých unitářů

Verze z 6. 10. 2020, 00:46, kterou vytvořil imported>ZRN

Náboženská společnost českých unitářů

Náboženská společnost českých unitářů je součástí volného světového společenství unitářůa univerzalistů.Z původně křesťanských reformačních důrazů se v tomto společenství vyvinula celá řada postojů až k těm, které již záměrně překročily rámec křesťanství; jen někteří členové unitářské společnosti se považují za křesťany. Důležitější než velmi různo­rodá přesvěd­čení jednotlivých příslušníkůi než jejich odlišná duchovní praxe je pro ně spo­lečný apel na svobodné hledání vlastní náboženské cestya na mravnost v každodenním životě. Moderní česká společnost se s unitářstvím setkala po první světové válce díky působení Norberta F. Čapka, nejprve v podobě tzv. svobodného bratrstvía od roku 1930 se státem uznanou Náboženskou společností československých/českých unitářů. V současnosti jdeo nejmenší státem registrovanou náboženskou společnost.

Historie unitářství

Za předchůdce unitářství je možné považovat křesťanské myslitelei celá společenství, například ebionitů či ariánů, kteří odmítli přijmout myšlenku, že Ježíš Kristus je odvěkým Bohem,a kte­ří si neosvojili pojetí Boha jako Trojice. Podobně se unitáři inspirují těmi křesťany starověkua středověku, kteří se vzepřeli dogmatickému myšlenía projevili se jako nosi­telé nezávisléhoa svobodného ducha. Skutečné kořeny unitářského hnutí jsou ale ažv době reformace. Byla to právě reformace, která zvýšila zájemo Ježíšovu osobua zdůraznila autoritu Biblea nutnost jejího rozumového zkoumání. Racionální přístup k Bibli pak v některých okrajových reformačních proudech přinesl přesvědčení, že naukao boží Trojici neob­stojí před rozumema zároveň není dostatečně zakotvena v Bibli. Svůj antitrinitární postoj teologicky zdůvodnil ve dvou spisech španělský lékař Miguel Serveto (Michael Servetus, ?1511–1553), byl za něj pro­následován jak odpůrci reformace, tak kalvínskými reformátorya nakonec byl popraven.

Ovšem právě v prostředí kalvinismu, který za přijatelnou považuje jen tu tradici, jež může být odvozena z Bible, se antitrinitárním postojům relativně dařilo. Italský reformátor Lelio Sozzini (Laelius Socinus, 1525–1562) vyjadřoval pochybnostio trojiční naucea dalších prvcích křes­ťanské víry, ale teprve jeho známěj­ší synovec Fausto Sozzini (Faustus Socinus, 1539–1604) antitrinitární nauky podrobně rozpracovala spolu italským lékařem Giorgiem Biandra­tou (1516–1588) je úspěšně šířil zvláště v Polskua v Sedmihradsku. V Polsku se s myšlenkami tzv. socinianismu setkalii čeští emigranti z Jednoty bratrské, ale jejich biskup Jan Amos Komen­ský je v jednom ze svých spisů odmítl. Úspěch socinianismu v Polsku způsobil roku 1565 roz­kol v tamní reformované církvia její menší část se stala první antitrinitární církví. V jednom ze svých center, městě Rakówě, se na základě odkazu Fausta Sozziniho shodli na vyznání víry, jež roku 1605 formulovaliv Rakovském katechismu. Ovšem stejně jako ostatní nekatolíci muselii sociniáni v padesátýcha šedesátých letech 17. století Polsko opustit.

Jedním z útočišť polských sociniánů se stalo Sedmihradsko. Unitářské sbory tam tehdy ale už žily v ústranía jejich slavná doba minula. Ta je spojena s Biandratovým působeníma se získá­ním reformovaného duchovního Ference Dávida (1510–1579) pro antitrinitární učení. K to­muto učení se Dávid přiznal roku 1566a dařilo se mu ho rozšířit mezi kalvinisty, tehdy ještě nezakotvenév žádném pevném vyznání víry. Stoupenci Sozzinihoa Biandraty byli snad právěv Sedmihradsku poprvé po­jmenováni jako „unitáři“. Biandrataa Dávid se zaslou­žilio vyhláše­ní tolerančního dekretu, takže unitářská církev se roku 1571 stala jednou ze čtyř uznaných sedmihrad­ských církví. Dávid se stal jejím biskupem, ale jeho radikální postoje ho nakonec přivedly ke konflik­tu s ostatními unitáři, tak­že byl uvězněna ve vězení zemřel. Po změně politické situace se unitářské sbory sice ocitly na okraji zájmua v izolaci od dalšího vývoje unitářství, ale udržely sea na území dnešního Rumunskaa v malé mířei Maďarska dosud působí.

Vliv polských sociniánů dosáhl až do Angliea měl ohlas v životěa díle anglikánského učitele Johna Biddlea (1615–1662). Právě jemu se připisuje překlad Rakovského katechismu do angličtiny. Roku 1654 vytvořil vlastní katechismusa byl za toto dílo anglickým parlamentem trestán. Šířící se antitrinitární učení bylo roku 1689 výslovně postaveno mimo zákon. Navzdory tomu se díky sympatiím, jichž se mu dostávalo ze strany deistických intelektuálů, toto učení během 18. století úspěšně etablovalo v britské společnosti. Výraznou postavou závěru tohoto procesu byl chemika presbyteriánský duchovní Joseph Priestley (1733–1804). Stal blízkým přítelema podporovatelem anglikánského du­chovního Theophila Lindseyho (1723–1808), jenž od sedmdesátých let 18. století přednášel na antitrini­tární témataa postupně se stal organizátorem britského unitářství. Spolu s přáteli zařídil koupi domu v Londýně, v němž pak roku 1774 vznikla první britská unitářská obec. Lindsey založil také nakladatelskoua vzdělávací společnost, která se roku 1825 stala jednou ze tří organizací, jež se sloučily do Britskéa zahraniční unitářské asociace.

Kvůli potížím, které mu způsobily antitrinitární postoje, Priest­ly odešel roku 1794 do Spojených státůa po sérii kázání založilv pensylvánské Philadelphii unitářskou obec. Americké unitářství se ale rozvíjelo již předtím,a to předevšímv bostonské oblasti. Většina tamního episkopálního sboru Králova kaple se pod vedením duchovního Jamese Freemana (1759–1835), později významného unitářského činitele, přiklonila již roku 1782 k antitrinitární teo­logii. Bostona vlastně celý stát Massachusetts se na konci 18. stoletía v prvních desetiletích 19. století staly centrem odporu proti rychle se rozmáhajícímu evangelikalismua základnou pro liberální křesťanství, k němuž se tehdejší unitářství přimykalo. Důležitým vítězstvím nad evangelikály bylo jmenování unitá­ře Henryho Warea (1764–1845) profesorem teologie na Harvardově univerzitě roku 1805a obsazení dalších tamních pozic křesťanskými liberálya unitáři.

Již dřívějším absolventem této univerzity byl William Ellery Channing (1780–1842), duchovní kongregacionalistické církvea přední teologa organizátor jejího unitářského křídla. Channin­govo kázání s názvem Unitářské křesťanství, které proslovil roku 1819a které pak bylo tiště­noi jako trak­tát, se stalo manifestem amerického unitářstvíi předmětem sporů s evangeli­kály. Spory přiměly unitáře k semknutía k vytvoření Americké unitářské asociace roku 1825. Je příznačné, žez obcí, které se na vzniku asociace podílely, jen několik nesídlilo ve státě Massachusetts. Channin­gova literární díla obsahovala myšlenky, které v unitářství převládaly nejméně po celé násle­dující století: koncept boží Trojice považoval za nebiblickýa neracio­nální, Ježíše chápal jako dokonaléhoa následováníhodného člověka, vedle Bible doporu­čoval ke studiui spisy jiných duchovních tradic, podporo­val úsilío zlepšování stavu společ­nostia podobně. V posledním z těchto bodů byl sám velice aktivní: nejen že se celou svou auto­ritou zasazovalo zrušení otroctví, ale inspiroval řadu unitářů k intenzivní sociální práci. Mezi nimi vynikal Joseph Tuckerman (1778–1840) v péčio chudé, lékař Samuel Gridley Howe (1801–1876) v péčio nevidomé či Dorothea Lynde Dixová (1802–1887) v péčio mentálně nemocné.

Ve stejné době jako unitářství prožíval vzestup –i když v daleko menší míře – také americký univerzalismus. Také příčina vzestupu byla patrně podobná: univerzalismus se stával protipólem šířícímu se evangeli­kalismu, zvláště jeho podobě ovlivněné klasickým kalvinismem, tedy s přesvědčenímo naprosté zkaženosti člověka,s důrazem na boží hněv kvůli jeho hříš­nostia s výhledem na po­smrtný trest, nebude-li činit pokání tak, jak si ho evangelikálové představovali. Univerzalisté, jejichž předchůdce je možno – obvykle v nevelkém počtu – naléztv celé historii církve, jsou naopak přesvěd­čeni, že každý člověk dříve či později dojde spásya že myšlenka věčného trestu je nejenom v rozporu s představou Boha jako laska­vé bytosti, ale je také z hlediska Bible nedostatečně podložena.

Podobně jako v případě unitářů se také kořeny novodobého univerzalismu nalézají ve Velké Británii,s velmi připravenou půdou se ale setkaly v amerických koloniích, respektive ve Spojených státech. Britské kořeny představuje velšský metodistický pastor James Relly (1722–1778), žijí­cí v Londýně v blízkosti zakladatele metodismu Johna Wesleye (1703–1791, víceo metodismu v kapitole Evangelická církev metodistická). Relly byl autorem knihy Jed­nota (1759), v níž odmítl kalvínské učení, především doktrínuo omezeném počtu vyvolených. Jedním z těch, jež Relly výrazně ovlivnil, byl John Murray (1741–1815), později též metodis­tický duchovní, jenž se roku 1770 vydal na misijní cestu do americké oblasti New Jersey. Na severovýchodním pobřeží nalezl rozptýlené zastánce univerzalismua roku 1779 založilv Gloucesteru ve státě Massachusetts první univerzalistický sbor ve Spojených státech. Rozvoj univerzalismu ale nebyl rychlýa teprve roku 1833 vznikla Generální rada univerzalistů ve Spojených státech jako zastřešující orgán nové denominace, která se od roku 1942 nazývala Univerzalistická církev Ameriky.

Další rozvoj univerzalismu silně poznamenal americký učitela univerzalistický duchovní Hosea Ballou (1771–1852). Ve svém Traktátuo vykoupení z roku 1805 šel v odmítnutí kalvinis­mu ještě dále než Murraya za podstatu vykoupení označil nikoli oběť Ježíšova těla jako právní akt ke smíře­ní božího hněvu, ale Ježíšovo utrpení jako výraz lásky motivující ostatní lidi k po­dobnému laskavému jednání. Lidstvo je podle Balloua jako boží potomstvo v zásadě dobréa schopné zdokonalo­vání. Proto mohl Ballou odmítnouti víru v zázrakya místo ní apelovat na vlastní úsilí člověkao dobroa o zdokonalení sebe samého. Ježíš v jeho pojetí nebyl Bohem, nýbrž božím synem, vyvoleným k tomu, aby se stal příkladem pro ostatní lidi. Koncept boží Trojice tedy Ballou po­važoval za omyl. Vliv těchto Ballouových přesvědčení na ostat­ní univer­za­listy způsobil, že se svými názory ocitli velmi blízko unitářům. Pravděpodob­ně v důsledku rozdílného sociálního zázemí ale došlo ke spojení denominací amerických univerzalistůa unitářů až roku 1961 do Unitářsko-univerzalistické asociace. Zatímco spole­čenství unitářů bylo totiž tvořeno měst­ským, pře­vážně středostavovským obyvatelstvem, univerzalisté byli ob­vykle chudšía po­cházeli ze zemědělských oblastí.

Podobně jako unitáři se také univerzalisté společensky angažovali,a to hlavně proti otroctví (už v Prohlášení univerzalistů roku 1790 ve Filadelfii)a pro reformu vězeňstvía zlepšení postavení pracujících žen. Ženy mohly v některých univerzalistických církevních obcích kázat téměř od samého začátku. Jednouz prvních ordinovaných duchovních se roku 1863 stala Olympia Brownová (1835–1926), významná bojovnice za práva žen.

Dalším hnutím, které bylo od počátku velmi blízké unitářstvía nakonec s ním – stejně jako univerzalismus – splynulo, byl transcendentalismus. Oproti racionalistickému unitářství, prodchnutému osvícenskými idejemia deismem (jenž měl obzvlášť v americké společnosti velmi silnou tradici), hledali transcendentalisté božství spíše intuitivněa zakoušeli ho citem pro­střednictvím mystického ponoru či zážitkůz přírody. Dále než unitáři zacházeli v oslabování významu křesťanského dědictví: opustili křesťanské obřadya kostely či modlitebnya Bibli kladli na stejnou či nižší úroveň co do míry duchovního bohatství ve srovnánís jinou náboženskou literaturou, především indickou. Transcen­dentalismus se tak stal prvním západ­ním nábo­ženským hnutím, které vědomě čerpalo z tra­dic Východu. Transcendentalismus ovšem zasahoval daleko širší oblast než jen náboženství: měli filosofickoua uměleckou podobua stal se širokým kulturním hnutím, které je možné chápati jako později vzniklou, ryze americkou obdobu evropského romantismu.

Vůdčí postavou transcendentalismu byl Ralph Waldo Emerson (1803–1882), původně unitářský duchovnív Bostonu, který se roku 1832 rozešel se svou církví, když odmítl vysluhovat eucharistii (Večeři Páně). Vedla ho k tomu touha jednat svobodněa upřímně; odložil proto církevní formu, kterou považoval za odumřelou,a nadále působil jako spisovatela překlada­tel. Jeho esej Příroda z roku 1836 se stal jakýmsi manifestem transcendentalismua městečko Concord, v němž se roku 1834 Emerson usadil, jeho cent­rem. Samotný název transcendenta­lismu ukazuje na zájemo to, co člověka pře­sahuje (trans­cenduje), ale co nemusí mít podobu Boha jako osoby. Naopak, jak dílo Emerso­na, taki dílo jeho blízkého následovníkaa rovněž slavného esejisty Henryho Davida Thoreaua (1817–1862) směřuje spíše k panteisticky poja­tému božství, které prostupuje vesmírema projevuje se v přírodě. Na rozdíl od osvícenského pohledu na přírodu jako na mechanismus ovládaný přírodními zákony totiž transcendentalis­té spatřovali přírodu jako svobodnoua spontánní živoucí jednotu, v níž je obsažen božský mravní řád. Obnovením souladu s přírodou člověk zakouší souladi s božstvím.V přírod­ním dění se tak odrážíi lidský vnitřní duchovní život. Proto sei v nejznámějším Thoreauově díle Walden aneb Život v lesích (1854) proplétají líčení přírody s duchovními úvahami. Svým esejem Občanská neposlušnost (v první verzi 1849) Thoreau ovlivnil duchovní osobnostii daleko za hranicemi transcendentalismua unitářství, například Lva Nikolajeviče Tolstého (1828–1910), Móhandáse K. Gándhího (1869–1948) nebo Martina L. Kinga (1929–1968).

Podobně jako unitářia univerzalisté bylii transcendentalisté společenskými reformátorya angažovali se především v boji proti otroctví, ale například též za práva žen či práva původních obyvatel Ameriky. Někteří šli ovšem ještě dále k praktickému uskutečnění představo životě v souladu s přírodou. Původně unitářský duchovní George Ripley (1802–1880) zahájil roku 1841 zemědělský komunitní experiment Farma na říčce (Brook Farm), nesený idejemi transcen­dentalismu. Farma ovšem neprosperovala,a tak se roku 1844 stala tzv. falanstérou, komuni­tou podle modelu francouzského filosofa Charlese Fouriera (1772–1837). Na vytváření sítě fourie­rovských falanstér ve Spojených státech se ostatně podílela řada transcendentalistů, ať už byli uvnitř či vně unitářské církve. Podněty transcendentalistů totiž postupně v unitářské církvi zdomácně­lya jejich nositelé už nemuseli církev opouštět.

Vedle prvotního odmítnutí transcendentalismua jeho pozdějšího přijetí si ale americké unitářství muselo ujasnit ještě jednu zásadní otázku,a to dokonce s dosahemi do evropských unitářských společenství. Na konferenci západních unitářů v Cincinnati roku 1886 se do spo­ru dostali delegáti s velmi podobnými názory, ale jedna jejich strana požadovala jednoduchéa jasné přihláše­ní unitářů ke křesťanství, druhá strana pak namítala, že jakákoli formulace kréda by nutně byla svazujícía omezující svo­bodu přesvědčení, jíž se unitáři ve své církvi těší. Konference se nakonec roz­hodla nepod­miňovat účast ve společenství žádným dogmatickým pravidlem, nýbrž uvítat „každého, kdo se chce připojit, aby pomohl nastolit pravdu, spravedlnosta lásku ve světě“. Trvalo ovšem ještě nejméně jedno desetiletí, než byl tento postoj mezi americkýmii zahra­ničními unitáři všeobecně přijat.

Tento velmi otevřený postoj charakterizuje světové unitářství až do současnostia umožňuje zahrnout do vzájemné spolupráce náboženské obce s různými historickými kořeny,s různými přesvědčenímia konečněi s různými jmény, ať už se jednáo obce unitář­ské, nebo unitářsko-univerzalistické. Ostatněi název zastřešující Mezinárodní rady unitářůa univerzalistů (vznikla roku 1995) dovoluje obě možnosti. Podle údajů této Rady je ve světě v současnosti asi půl milionu unitářů, podle jiných odhadů z toho je asi 200 tisíc ve Spojených státecha 70 tisíc v Rumunsku.

Religionistická charakteristika unitářstvía příbuzných duchovních směrů

Společenství unitářůa univerzalistů je na první pohled nápadné svou pestrostí. Je v něm možné rozeznat snad až šest navzájem se prolínajícícha ovlivňujících tradic. Nejstarší z nich je křesťanská antitrinitární tradice, podepřenáa posílená od doby osvícenství tradicí racionalistického deismua od 19. století tradicí křesťan­ského liberalismu. V těchto třech tradicích je patrný vliv křesťanského dědictvía dohromady vytvářejí jeden z pólů společenství unitářůa univerzalistů, obvykle chápaný jako „unitářský“. Druhý svazek zahrnuje tradici přírodní mys­tiky transcendentalistů, tradici esoterně chápané křesťanské mystikya tradici humanismu bez vazby na konkrétní náboženství (tzv. sekulár­ního humanismu). Tento druhý pól společenství unitářůa univerzalistů je obvykle chá­pán jako „univerzalistický“.I v něm jsou ale zásadní rozdíly. Mystickya esotericky orientovaní unitářia univerzalisté v posledním půlstoletí obvykle dobře komunikují s hnutím Nového věku (New Age)a někdy přejímajíi rétoriku tohoto hnutí (hovoří napříklado kosmickém vědomí, mimosmyslovém vnímá­ní, duchovních energiícha podobně). Běžně také čerpají z duchovních tradic Východu, především z buddhismu (ve Spojených státech) nebo z jógických systémů (napříkladu nás). Bývají otevřeni inspiracím ze strany novopohanského vnímání přírody. Naproti tomu sekulárně humanisticky orientovaní unitářia univerzalisté jsou k náboženské praxi spíše skeptičtía na duchovních tradicích si cení především jejich etického rozměru.

Unitářea univerzalisty velmi rozdílných přesvědčenía postojů drží pospolu především hodnota svobody. Život je totiž ve společenství unitářůa univerzalistů chápán jako cesta duchovního hledá­ní, jejíž směr je záležitostí osobní svobodya individuální odpovědnosti. Z toho vyplývá nechuť k jakékoli pevné formula­ci víry,i kdyby se snad na této víře společenství shodlo, což je těžko možné předpokládat. Navíc je transcendentní podstata světa unitářia univerzalisty obvykle považována za lidskými slovy nevystižitelnou. Formulace kréda by tedy byla nejen vždy omylná, ale svým statickým charak­terem by se stala překážkou pro dynamické individuální hledání,a navíc by hledající­mu odní­mala osobní odpovědnost.

Navzdory rozmanitosti náboženských přesvědčení, která mezi unitářia univerzalisty panuje, je možné říci, že společenství sdílí víru v duchovní podstatu a řád vesmíru. Duchovní podstata vesmíru není blíže specifikovánaa může být různě nazývána, kromě jinéhoi výrazem „Bůh“, spíše ale „Nejvyšší pravda“, „Nejvyšší skutečnost“a podobně. Každopádně jsou ale představyo té­to podstatě různé: může to být jak mono­teistická představa osobního Boha, tak panteistická představa neosob­ního božství, které tvoří duši veškerenstva. Důležitější než pojetí Boha či božství je ovšem víra v rozumnýa v zásadě poznatelný řád vesmíru. Význam nadpřiroze­ného zjevení je touto vírou oslaben, popřípadě v důsledku racionalis­tického přístupu je zjevení přímo vy­loučeno. Daleko spíše nežo zjevení Bo­ha či pro­jevení bož­ství unitářůma univerzalistům jdeo soulad jednotlivého člověka s tímto řádem nebo – snad lépe řečeno –o přizpůsobení člověka tomuto řádu. Život Ježíše Nazaretského na Zemi tedy nemá smysl jako způsob, jímž se Bůh zjevuje lidem, ale jako příklad výjimečného člověka, jehož pomocí se další lidé mohou přibližovat Bohu či božství.

Ať už je „Nejvyšší skutečnost“ chápána jakkoli, je mezi unitářia univerzalisty oceňována její tvořivá síla, která se projevuje stálým vývojem světa. Na tomto vývoji se podílejíi jednotliví lidé,a to jednak svou tvořivostí, ale především zvyšováním duchovnía mravní úrovně. Tento svůj hlavní úkol člověk realizuje jak na sobě, tak ve společnostia vlastně v celém světě. Při tom je zcela autonomní: rozhodujícími autoritami pro výběr prostředků, jimiž tento záměr plní, je jeho rozuma jeho svědomí. Z tohoto pojetí člověkaa jeho úkolu ve světě vyplývá silná nedůvěra unitářůa univerzalistů vůči všemu, co odporuje rozumovémua vědeckému poznánía co vyžaduje ústupky svědomí. Bible je tak současnými unitářia univerzalisty oceňována jako mimořádně moudrá kniha, která ovšem není autoritativní, nýbrž spolu s ostatními knihami, lidskými výtvoryi přírodou inspiruje k pozitivnímu duchovnímua mravnímu vývoji. Na tomto vývoji člověk zde na tomto světě s Bohem či božstvím spolupracuje. Ve vědomí, že člo­věk je božím dítětem ane­bo součástí božství, nacházejí unitářia univerzalisté optimistický pohled na sebei ostatní lidia na možnosti svéhoi jejich zlepšování. K prostředkům zlepšo­vání světa patříi uměnía vytváření krásya harmonie.

Ve společenstvích unitářůa univerzalistů sice obvykle nepanuje shoda, zda má být po­užíván výraz „Bůh“ ani zda spole­čenství má být považováno za křesťanské, ale jednoznačná shoda je v předpokladu, že exis­tuje duchovní rozměr lidského životaa že na jeho základě je člověk vázán k mravnémua spo­lečensky angažovanému jednání. Takové praktické každoden­ní jednání je důležitější než sám obsah víry. Zájem unitářůa univerzalistů na zlepšování tohoto světa se projevuje starostío potřeby jednotlivých bližních, alei snahouo společenské refor­my či ochranou přírody. Tento zájem se nezastavuje ani před politickým angažmá; například mezi americkými prezidenty bylo v 19. století několik aktivních unitářů. Většina unitářůa univerzalistů deklarovala ve 20. sto­letí jasné politické postoje proti válce ve Vietnamu, za právo žen na potrat, za omezení střelných zbranía podobně.

Z přístupu k vlastnímu duchovnímu životu jako k hledání cesty vyplývá tolerance vůči těm, kteří na své duchovní cestě hledají jinak. Tolerance jinak smýšlejícícha obdiv ke všem herezím jako pro­jevům svobodného ducha jsou pro společenství unitářůa uni­verza­listů typické. Ostatně obhajoba náboženské svobodya podpora tolerance mezi lidmi odlišných duchovních tradic je v současné době jedním z hlavních poslání Mezinárodní aso­ciace pro náboženskou svobodu (IARF), kterou (pod názvem Mezinárodní rada unitářskýcha jiných liberálních náboženských myslitelů) roku 1900 založili zástupci Americké unitářské asociace.

Podobně jako v křesťanskosti svých přesvědčení se unitářia univerzalisté mezi sebou lišíi blízkosti svých bohoslužeb tradičním křesťanským formám. Nedělní shromáždění obvykle sestávajíz duchovní promluvy (kázání) nebo přednášky, varhanní či jiné hudby, zpěvu, čtení inspirativních textůa tiché meditace. Míra používání Bible jako nedělního čtení je různá; obvyk­le je běžně používánai jiná náboženská, popřípadě též nenáboženská (např. umělecká) litera­tura. Shromáždění bývají ozvláštněnai neokázalými obřady, jako třeba zapalováním svíčeka podobně, přičemž je – stejně jako při jiných příležitostech – oceňována svobodná tvořivost. Zatímco křesťansky orientovaní unitáři mohou praktikovat křest dítě, ostatní dávají přednost jeho obdobámv různých formách uvítání dítěte. Vzácněji se pro­vádějíi růz­né formy společného hodu jako obdoba křesťanské eucharistie, ovšem bez expli­citního odka­zu k Ježíši Nazaretskému.

Připomínány bývajíi hlavní svátky tradice křesťanské (Vánoce, Velikonoce), alei židovské (Chanuka) nebo buddhistické (Vésak), nejsou ale slaveny v jejich původní podobě ani duchu, ale slouží spíše jako inspirace k rozvíjení unitářskýcha univerzalistických idejí. Takřka všude po světě pronikla mezi unitářea univerzalisty původně česká Květinová slavnost, kte­rou poprvé vystrojil zakladatel českého unitářství Norbert F. Čapek (1870–1943) se svojí manželkou Májou Čapkovou (1888–1966) roku 1923. Kaž­dý účastník na ni přináší květinu; rozmanitost shromážděných květin symbolizuje pestré společenství lidí (a může samozřejmě nésti jiné symbolické významy)a po dalších bodech slavnostia závěrečném žehnání květin si každý účastník odnáší jinou květinu než tu, již přinesl. Unitářské obce obvykle pořádajíi množství kulturních akcí, jakými jsou přednášky, semináře, koncertya podobně.

K odporu proti většinově křesťanskému konceptu Boha jako Trojice přivedl unitářea univerzalisty doslovnýa později též racionalistický výklad Bible podobně jako například rané adventisty, badatele Bible (svědky Jehovovi)a příslušníky několika dalších méně významných společen­ství. Současné unitářsko-univerzalistické společnosti se ovšem od nich výrazně odlišujía podobají se spíše liberálním církvím vzniklým na přelomu 18.a 19. století, tedy ve svém for­mativním období v anglo­saském světě. S příslušníky liberálních církví se unitářia univerzalisté ostatně shodnou napříkladi na psy­cho­logizaci Ježíšova významu jako lidského vzoru, na optimis­mu ohledně možností zlepšování člověkaa společnosti, na zájmuo sociální otázkyi na dal­ších charakteristic­kých rysech. Tytoa mnoho dalších církví ovlivnili unitářia univerzalisté během 19. stoletía napomohli jejich opouštění vyhraněně kalvínských konceptůo dvojím předurčení,o utrpení hříšníkůa podobně. Ve 20.a 21. století jsou unitářia univerzalisté naopak spíše vystaveni vlivům zvenku,a to – jak je uvedeno výše – konceptya praxí světových náboženstvíi hnutí Nového věku.

Unitářství v českých zemích

Reformační kvas husitství vedl v českých zemích – stejně jako jinde – v okrajových případech k antitrinitářství, tedy nábožensky podmíněnému popírání Kristova božství. Jednalo se však jeno lokálně omezenéa miniaturní skupiny, jejichž členové byli po odhalení tvrdě perzekvováni. Obdobné myšlenky se objevilyi později, po vyhlášení josefinské náboženské tolerance, v rámci některých nepovolených náboženských sekt (tzv. deisté). Ani tyto představy neměly širší společenský ohlas, dlouhodobě se neprosadilya žádným způsobem neovlivnily další náboženský vývojv českých zemích,a to ani v případě okrajových skupin. Pokud se na ně moderní unitáři odvolávali, šloo historickou legitimizaci prostřednicím velmi vzdálených (i věroučněa ortoprakticky) analogií, nikolio reálnou kontinuitu unitářských názorů a/nebo skupin; to si ovšem unitářští autoři uvědomovali.

Moderní unitářství přinesl do českých zemí na počátku meziválečného období původně baptistický kazatel Norbert Fabián Čapek ze Spojených států amerických. Po návratu ze zámoří začal Čapek na počátku dvacátých let pořádat veřejné přednáškya publikovat (rovněž na populárněpsychologickáa další témata), v roce 1922 spolu se svými stoupenci založil Pražskou obec svobodného bratrstvía v následujícím roce celorepublikovou Společnost svobodného bratrství (její působení bylo do unifikace zákonů omezeno na české země, na Slovensku se však reálně neprosadila ani nikdy později). Společnost fungovala jako občanský spolek, podobně jako další menší církve, pořádala náboženská shromáždění, přednáškya vydávala časopis Cestya cíle. Jejím hlavním představitelem byl zakladatel N. F. Čapek, k němuž se později přidružil zejména jeho zeť Karel J. Hašpl (1904–1964)a na čas (ve druhé polovině třicátýcha v první polovině čtyřicátých let) rovněž sociolog Jaroslav Šíma (1914–1955). Významnýma dobově výjimečným rysem unitářské zbožnosti se stalo angažování žen jako duchovních; výše již zmíněná manželka N. F. Čapka Mája Čapková ve společenství působila jako „duchovní rádkyně“, první ordinovanou duchovní se v roce 1930 stala jeho dcera, manželka Karla Hašpla Bohdana Hašplová (1899–1989). V rámci sebelegitimizace společnost ráda zdůrazňovala unitářské kořeny manželky prvního československého prezidenta Charlotty G. Masarykové (1850–1923), třebaže ta se žádného (proto-)unitářského hnutí v českých zemích neúčastnilaa po první světové válce kvůli svému zdravotnímu stavu ani nemohla; Masarykovi se nicméně v předválečném obdobía omezenějii později s N. F. Čapkema dalšími unitáři stýkali.

V roce 1930 čeští unitáři získali státní uznání jako Náboženská společnost československých unitářů, Společnost svobodného bratrství přitom nadále fungovala paralelně jako organizační zázemí rodící se církve (až do komunistického tažení proti občanským spolkům, kdy v roce 1951 musela s církví splynout). Centrem činnosti byla Praha, menší společenství však vznikla také v dalších českýcha moravských městech, dlouhodobě se přitom udržely pouze obce v Brněa Plzni. Zlom přineslo období druhé světové války, kdy byl N. F. Čapek uvězněna nakonec zemřel v koncentračním táboře. Po jeho smrti nastal konflikt mezi ambiciózním Šímou, který prosazoval spolupráci s protektorátními orgány, na jedné straněa Hašplema Jaroslavem Stahlem (1872–1955), kteří tuto spolupráci odmítalia naopak se podíleli na odboji. Ve vedení církvei společnosti přitom převládl Hašplůva Stahlův směr, což vedlo mimo jiné k dočasné ztrátě pražského církevního ústředí. V bezprostředně poválečném období naproti tomu nastal rozkvěta vzniklo několik nových náboženských obcí. Třebaže Hašpl zůstal autoritou pro členy církve až do své smrti, v letech 1958–59 byl ve funkci ústředního duchovního nahrazen vůči komunistickému režimu konformnějším Dušanem J. Kafkou (1916–1993).

Období komunistické vlády vedlo k dlouhodobému úpadku unitářské církve. Místní odbočky postupně zanikalya počet členů se snižoval, členstvo rovněž stárlo; svůj díl na tom měly represivní zásahy státních orgánů. Obnova po pádu komunistického režimu, k níž přispěli noví duchovníi členové obcí, byla jen částečnáa komplikovaná kvůli vnitrocírkevním sporům; některé (nové) obce náboženskou společnost opustily nebo z ní byly vyloučeny. V současnosti proto církev tvoří jen tři etablované náboženské obcea nově vzniklá nepočetná odbočka v Teplicích, vedle toho funguje tzv. obec širšího společenství, která zahrnuje jednotlivce v celé republice (okrajověi na Slovensku) – jde však spíšeo virtuální společenství, tvořící snad základ budoucích místních odboček. Po rozpadu federace byl název církve změněn na Náboženská společnost českých unitářů (ten přitom platil již v období protektorátu).

V devadesátých letech 20. století došlo uvnitř církve k rozkolu. Na jedné straně stál duchovní Vladimír Strejček (*1948), který byl v roce 1991 vyslán americkými unitáři k obnově české církve, na druhé straně její část, jež Strejčkovi přisuzovala mocenské ambicea projevovala nesouhlas s jeho náboženskými názory. Obě frakce přitom byly zhruba stejně početné. Strejček v rozporu s platnou církevní ústavou v říjnu 1993 svolal do Plzně církevní sněm, na kterém prosadil nové stanovy, jimž sei přes problematický charakter dostalo schválení ministerstvem kultury. Následně z církve začal vylučovat své oponentya omezil jakoukoli činnost, která nepodléhala jeho přímému schválení. Další církevní představitelé, kteří legitimitu plzeňského sněmu neuznali, se ovšem obrátili na ministerstvo kulturya když nepochodili, na soud. Rozhodnutí pražského Vrchního soudu v říjnu 1998 jim dalo za pravdu, trvalo však ještě další rok, než dokázali Strejčkaa jeho stoupence z církve vyloučita převzít v ní reálnou moc. K tomu došlo v roce 2000, kdy byly zároveň zrušeny obce, které podporovaly Strejčkův směr. Ani tento dlouhotrvající rozkol unitářské církvi přirozeně neprospěl.

Organizace církve

Náboženská společnost českých unitářů pro sebe odmítá označení církev. Její základní jednotkou je (místní) náboženská obec, která může mít další místní skupiny/odbočky (v období komunistické vlády se užívalo označení kazatelské stanice). V současnosti vedle několika místních obcí existuje také Obec širšího společenství, která sdružuje zájemce v ostatních lokalitách celé republiky.

Náboženské obce jsou vedeny duchovními, které ustanovuje ústřední správní sbor ve spolupráci s voleným místním správním sborem. Duchovní, zpravidla teologicky či religionisticky vzdělaný na některé z  vysokých škol založených unitáři či univerzalisty (v minulosti byly vstupní podmínky z praktických důvodů často zmírňovány), vede nedělní shromáždění, vykonává obřady, koná pastoracia podobně. Rozhodova­cí pravomoci přitom v současnosti nemají duchovnía biskupové (výjimkou jsou v tomto smě­ru rumunští unitáři), ani starší (presbyteři) tak, jak to bylo ve sborech, které byly původně kalvínské. Česká unitářská společnost ovšem nemá ani biskupy, ani presbytery; jejím duchovním vedoucím či spíše koordinátorem duchovenské činnosti, zaškolování nových duchovnícha podobně je ústřední duchovní. Současné unitářskéa univerzalistické obce přejaly kongregační model, v němž pravomocii odpovědnost náleží celé obci prostřednictvím jejího valného shromáždění. Vý­konným orgánem valného shromáždění je volený místní správní výbor. Svazky unitářských obcí jsou spravovány sněmem volených zástupců prostřednictvím svého výkonného orgánu.

Činnost Náboženské společnosti českých unitářů je financována ze státního příspěvkua z výnosů nemovitého majetku (pronájem části pražského církevního ústředí), dále z příspěvkůa darů. V prvních letech budování církve byly významné dary zahraničních souvěrců, které se začaly znovu uplatňovat při obnově po roce 1989.

Náboženské obce

Neexistence, případně nesystematické vedení vnitrocírkevních pramenů nedovoluje přesně určit dobua charakter existence jednotlivých náboženských obcí, zejména v období vlády komunistického režimu. Následující údaje je proto třeba považovat pouze za orientační.

obce odbočky
1930 1
1940 1 5
1950 5 5
1960 4 5
1970 7 4
1980 7 4
1990 8 1
2000 3
2010 4 1
2020 8 4

Církevní zařízení

Organizační zázemí Náboženské společnosti československých unitářů tvořila až do nástupu komunistické moci Společnost svobodného bratrstvív Praze. Zpočátku sídlila v soukromém bytě N. F. Čapka, od roku 1932 v církevním domě pražské obce v Karlově ulici, který se zároveň stal celocírkevním ústředím. Po zrušení společnosti v roce 1951 přešly všechny její funkce na vlastní nábožnou společnost.

Prostřednictvím Společnosti svobodného bratrství, respektive vlastním nákladem (Unitaria) unitářská společnost vydávalaa dodnes vydává příležitostné nábožensky orientované publikace, zpočátku předevšímz pera N. F. Čapka. Činnost nakladatelství byla obnovena v roce 1990, záhy však padla za oběť vnitrocírkevním sporůma i po jejich odeznění fakticky absentovala. Ke skutečné obnově došlo znovu až v roce 2009, mezi novějšími publikacemi dominují církevní sebeprezentacea informaceo vlastní historii. Zdaleka nejdůležitějším publikačním počinem bylo vydávání měsíčníku Cestya cíle (vycházel 10x ročně, zprvu s podtitulem List nové generace pro veřejnéa osobní otázky, později Měsíčník Svobodného bratrství, Měsíčník československých unitářů aj.), který vycházel pod vedením N. F. Čapkaa jeho nástupců v letech 1922–51 (v letech 1945–51 s novým názvem Cesty světla). Od roku 1988 až do vypuknutí vnitrounitářských sporů vycházela celounitářská revue Cesta, kterou vedl Zdeněk Fuka. V roce 2002 začala pražská obec vydávat vlastní měsíčník Unitářské listy, další obce však nadále vydávaly vlastní časopisy: Poutník v Brně (asi od roku 1990), Svobodná cesta v Plzni (2005–12), My v Teplicích (od roku 2014). Od roku 2012 vychází pololetně celounitářský časopis Tvůrčí život.

Pokuso církevní odbornou teologickou školu nepřekročil zárodečnou fázi. V roce 1942 byl zřízen církevní seminář, který byl roku 1944 díky úsilí J. Šímy přeměněn na Ideovou kolej, která měla poskytovat vyšší odborné vzdělání. Ta byla zároveň fakticky propojenas Ústavem pro sociálnía hospodářskou výchovu při České sociologické společnosti, který Šíma rovněž ovládal. Celé úsilí však ztroskotalo ještě téhož roku kvůli odchodu „zneuznaného“ Šímy z vedení náboženské obcei pro reálné obavy z možné likvidace celé církve. Po druhé světové válce už seminář nebyl obnoven, duchovní většinou studovaliv zahraničí. Záměry na zřízení střední či vyšší odborné školy v devadesátých letech 20. století se nedočkaly naplnění.

Unitářská společnost otevřela v roce 1947 Unitářský dětský domov Hany Benešové v Olešovicíchu Benešova (dnes součást obce Kamenice). Sídlem se stalo bývalé letní sídlo továrníka Ringhoffera, které náboženská společnost zakoupilaa adaptovala díky zahraniční finanční pomoci. V současnosti budova slouží jako základní škola.

Počet věřících

sčítání lidu
1930 289
1940 --
1950 --
1960 --
1970 --
1980 --
1991 365
2001 302
2011 155

Vnitrocírkevní statistiky do roku 1989 nejsou zachovanéa pozdější komplikuje spor mezi dvěma frakcemi unitářské společnosti, který probíhal v devadesátých letech 20. století. Obě znesvářené skupiny uváděly rozdílný počet členů (Strejčkova kolem 650, jeho oponenti kolem 400), z nichž část byla evidentně započítávána oběma;i tak však zjevně šloo nadnesená čísla. Ke konsolidaci členstva došlo teprve v posledních letech, současně se však projevil jeho zásadní úbytek, způsobený hlavně demografickým vývojema rovněž odchodem Strečkových příznivců. Část z nich se nadále (soukromě) sdružuje mimo Náboženskou společnost českých unitářů. Náboženská společnost českých unitářů rozlišuje mezi plnoprávnými členya tzv. příznivci, kteří nemají právo hlasovata vstupovat do církevněsprávních orgánů. Příznivcem může být jak čekatel na plnoprávné členství, tak osoba, která plně nesouhlasí s náboženským vyznáním unitářů (např. člen nějaké jiné církve).

Literatura

25 let československého unitářství. 1923–1948. NSČU + SSB, Praha 1948.
Norbert F. ČAPEK: Myšlenky. Ed. M. Mikota. Unitaria, Praha 1993.
Norbert F. ČAPEK: Základy unitářství. Obec unitářů, Plzeň 2007.
Norbert F. ČAPEK: Hledání moderního náboženství. Rané spisy Norberta Fabiána Čapka. Unitaria, Praha 2013.
Emilie ČERNÁ: 60 let čs. unitarianismu. Unitaria, Praha 1963.
Iva FIŠEROVÁ – Petr SAMOJSKÝ (eds.): Víme, že nejsme sami? Tři pilíře unitářské teologie. Unitaria, Praha 2011.
Karel HAŠPL: Pokrokové náboženství. ÚCN (Blahoslav), Praha 1952.
Karel HAŠPL: Potřebuje člověk náboženství? Ed. L. Pivoňka. Unitaria, Praha 2011.
Ladislav HORA: Náboženská společnost československých unitářů. SPVC MK ČR, Praha 1982.
George D. CHRYSSIDES: The Elements of Unitarianism. Element Books, Shaftesbury – Boston – Melbourne 1998.
Antonín KOSTLÁN: „Die Arianer in Böhmen von dem Dreissigjährigen Krieg. Zur Verbreitung antitrinitarischer Ansichten in der böhmischen Gesselschaft am Vorabend der Rekatholisierung.“ Acta Comeniana 11 (35), 1995, s. 89–119.
Jiří KOUBEK: „Spor českých unitářů rozhodnut.“ Dingir 3, 1999, 2, s. 8–9.
Jiří KOUBEK: „Spor nekončí.“ Dingir 3, 1999, 4, s. 33.
Jiří KOUBEK: „Strejček nás to naučil.“ Dingir 4, 2000, 2, s. 9–10.
Radovan LOVČÍ: „Ediční činnost unitářů.“ Poutník 2012, 10, s. 5–10.
Radovan LOVČÍ: Životní příběh Olympie Brownové. Příspěvek k dějináma odkazu unitářsko-univerzalistického hnutí. Unitaria, Praha 2015.
Radovan LOVČÍ: Unitářstvía Charlotta Garrigue Masaryková. Vliv manželů Masarykových na genezi československé Unitarie. Obec unitářů, Plzeň 2019.
Frank S. MEAD – SamuelS HILL: Handbook of Denominations in the United States. Abingdon Press, Nashville 2001, s. 330–334.
Zdeněk R. NEŠPOR: „Sociolog(ie) mezi kolárkem, hákovým křížema rudou hvězdou: Jaroslav Šíma v dějinách české sociologie.“ Sociologický časopis/Czech Sociological Review 47, 2011, 5, s. 967–989.
Zdeněk R. NEŠPOR: Víra bez církve? Východočeské toleranční sektářství v 18.a 19. století. Albis international, Ústí nad Labem 2004.
Mason OLDS: Religious Humanism in America. University Press of America, Washington 1977.
Luděk PIVOŇKA: Unitářství. Spiritualita pro 21. století. Unitaria, Praha 2012.
Luděk PIVOŇKA: Života víra N. F. Čapka. Obec unitářů, Plzeň 2007.
Vladimír STREJČEK: Historiea myšlenky unitářstvía univerzalismu ve světěa v České republice. Unitaria, Praha 1999.
Jaroslav ŠÍMA: 1936: „‘Deisti‘, předchůdcové československého unitářství.“ Náboženská revue CČS 8, 1936, s. 177–179,  257–261, 403–404.
Jaroslav ŠÍMA – Norbert F. ČAPEK – Karel J. HAŠPL: Tvůrčí náboženství. Příspěvek čs. unitářů k ideové orientaci. Unitaria, Praha 1937 (nové vydání 2011).
Drahomil ŠPALE: Nárys dějin unitářství v českých zemích. Unitaria, Praha 2010.
Earl M. WILBUR: A History of Unitarianism. Beacon Press, Boston 1977.

Oficiální internetové stránky: http://www.unitaria.cz/.
Zápis v Registru církví a náboženských společností MK ČR

Zdeněk R. Nešpor
Zdeněk Vojtíšek