bohové a bohyně (Hind)

bohové a bohyně (déva [deva], déví [devī]) – vyšší bytosti, obývající dimenze reality, nepřístupné normálnímu lidskému vnímání. Ponecháme-li stranou složité filozofické interpretace (srovn. Bůh), jsou bohové hinduismu bytosti s neobyčejně dlouhým životem v relativní blaženosti, podléhají však plně kosmickým zákonům (srovn. rta, dharma, karma). Byli zrozeni ve svých nebeských světech v důsledku karmických zásluh, které si získali v předchozích životech na nižších úrovních. Po jejich vyčerpání mohou být opět zrozeni níže, např. na lidské úrovni, podobně jako mohou někteří lidé dosáhnout nebeského zrození jako bohové, jestliže si dokáží vytříbit svou mysl (vnímavost, inteligenci, duchovní rozpoložení apod.) na příslušnou úroveň a zaslouží si je jako výsledku svých činů. V hinduismu jako náboženství jsou bohové důležití pro kultovní praxi na všech úrovních jako konkrétní symboly skrytého nepostižitelného božství, ale také jako kosmické inteligence a svéprávné božské osobnosti, které obvykle ovládají určitou specifickou oblast skutečnosti. Jako takoví si zasluhují úcty a přísluší jim přinášet oběti, neboť mohou lidem prokazovat přízeň. Vystupují v mnoha legendách a mytologických dějích, které zobrazují nebo vyjadřují jejich postavení a úlohu ve světovém dění a její význam pro životy lidí. Pro účely chrámového i domácího kultu jsou zobrazováni jako ikony s mnoha symbolickými atributy, které rovněž vyjadřují jejich charakter a pole působnosti.

Literatura:
Bhattacharji, Sukumari (1970), The Indian Theogony, Cambridge: Cambridge University Press.
Danielou, Alain (1985), The Gods of India: Hindu Polytheism, New York: Inner Traditions International.
Gonda, Jan (1957), Some Observations on the Relations between ‘Gods’ and ‘Powers’ in the Veda à propos of the phrase sūnuḥ sahasaḥ, ’s-Gravenhage, Netherlands: Mouton.
Johnson, Donald and Jean (1972), God & Gods in Hinduism, New Delhi: Heinemann.

Karel Werner