buddhakula (Buddh)
buddhakula – doslovně „buddhovské rody“, pět základních kvalit „těla blaženosti“ (sambhógakája), jak jsou zobrazovány v mandalách pěti tathágatů či dhjánibuddhů; představují pět různých vidů moudrosti z poznání (san. pradžňá, pál. paňňá) a projevují se zároveň jako pozitivní energie i jako negativní mentální postoje. Každý z těchto jevů je nadán jednou z těchto pěti kvalit, takže je lze kategorizovat jako rody (kula). Tohoto třídění hojně využívá vadžrajána, Diamantový vůz, ve své ikonografii a ve vší své symbolice. Pány jednotlivých rodů jsou Vairóčana, Akšóbhja, Ratnasambhava, Amitábha a Amóghasiddhi. Vairóčana, barvy bílé, je umístěn ve středu mandaly. Ztělesňuje počáteční nevědomost, příčinu sansáry, ale zároveň i moudrost v nejzazší realitě, jež se jeví ve všech věcech. Je pánem tathágatovského či buddhovského rodu (san. tathágatakula, buddhakula). Dole, to jest na východě, sídlí Akšóbhja, pán diamantového rodu (san. vadžrakula). Je zbarven modře nebo zlatě a jeho záporná energie se projevuje útočným násilím, jež se ovšem může kdykoli proměnit v nekonečnou moudrost obrazu „věrného jako v zrcadle“. Na jihu mandaly, to jest vlevo, je žlutý Ratnasambhava, pán rodu klenotů (san. ratnakula), ztělesnění pýchy a moudré nestrannosti, již nelze překonat. Nahoře, to jest na západě, vidíme Amitábhu, červeného pána lotosového rodu (san. padmakula), který symbolizuje chtíč a na druhé straně moudrost rozlišování. Napravo na severu pak je Amóghasiddhi, zelený pán karmanového rodu (san. karmakula). Ztělesňuje závist a moudrost v hojnosti. Těchto pět nadsmyslových buddhů (san. dhjánibuddha) či tathágatů je nadáno i jinými atributy, ale to se v různých tantrách liší, a mají také své vidy ženské.
Viz též: óm mani padmé húm