kiduš (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<div id="photo">[[Soubor:JKI_kiduš.jpg|upright|Kiduš. Posvěcení šabatu nebo svátku nad pohárem vína (Šeder zmirot u-virkat ha-mazon, Praha 1514)]]</div><span id="entry">kiduš</span> (hebr. posvěcení) [[požehnání (JKI-J)|Požehnání]] nad pohárem vína, které se podle Ex 20,8 pronáší před večerním jídlem a po ranní bohoslužbě o [[šabat (JKI-J)|šabatu]] a [[svátky ročního cyklu (JKI-J)|svátcích]]. Pokud není k dispozici víno, je dovoleno podle talmudického traktátu ''Pesachim'' odříkat k. nad jiným nápojem nebo nad dvěma bochníky chleba. Účelem k. je posvěcení příslušného dne. Povinnost pronést k. se vztahuje v případech nutnosti i na žid. [[žena (JKI-J)|ženu]]. Mezi aškenázskými Židy se vyvinul zvyk pronášet k. i v [[synagoga (JKI-J)|synagoze]], a to proto, že synagoga v minulosti často sloužila i pro ubytování poutníků. Pronášení k. je velmi starý zvyk, jak dokládají spory mezi stoupenci [[Šamaj (JKI-J)|Šamajovy]] a [[Hilel (JKI-J)|Hilelovy]] školy zachycené v [[Mišna (JKI-J)|Mišně]]. Zákl. text k. sestává z recitace Gn 1, 31 - 2, 3, požehnání nad vínem a požehnání šabatu či příslušného svátku. |
<div id="photo">[[Soubor:JKI_kiduš.jpg|upright|Kiduš. Posvěcení šabatu nebo svátku nad pohárem vína (Šeder zmirot u-virkat ha-mazon, Praha 1514)]]</div><span id="entry">kiduš</span> (hebr. posvěcení) [[požehnání (JKI-J)|Požehnání]] nad pohárem vína, které se podle Ex 20,8 pronáší před večerním jídlem a po ranní bohoslužbě o [[šabat (JKI-J)|šabatu]] a [[svátky ročního cyklu (JKI-J)|svátcích]]. Pokud není k dispozici víno, je dovoleno podle talmudického traktátu ''Pesachim'' odříkat k. nad jiným nápojem nebo nad dvěma bochníky chleba. Účelem k. je posvěcení příslušného dne. Povinnost pronést k. se vztahuje v případech nutnosti i na žid. [[žena (JKI-J)|ženu]]. Mezi aškenázskými Židy se vyvinul zvyk pronášet k. i v [[synagoga (JKI-J)|synagoze]], a to proto, že synagoga v minulosti často sloužila i pro ubytování poutníků. Pronášení k. je velmi starý zvyk, jak dokládají spory mezi stoupenci [[Šamaj (JKI-J)|Šamajovy]] a [[Hilel (JKI-J)|Hilelovy]] školy zachycené v [[Mišna (JKI-J)|Mišně]]. Zákl. text k. sestává z recitace Gn 1, 31 - 2, 3, požehnání nad vínem a požehnání šabatu či příslušného svátku. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[požehnání (JKI-K)|požehnání (JKI-K)]], [[požehnání (JKI-I)|požehnání (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[požehnání (JKI-K)|požehnání (JKI-K)]], [[požehnání (JKI-I)|požehnání (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
kiduš (hebr. posvěcení) Požehnání nad pohárem vína, které se podle Ex 20,8 pronáší před večerním jídlem a po ranní bohoslužbě o šabatu a svátcích. Pokud není k dispozici víno, je dovoleno podle talmudického traktátu Pesachim odříkat k. nad jiným nápojem nebo nad dvěma bochníky chleba. Účelem k. je posvěcení příslušného dne. Povinnost pronést k. se vztahuje v případech nutnosti i na žid. ženu. Mezi aškenázskými Židy se vyvinul zvyk pronášet k. i v synagoze, a to proto, že synagoga v minulosti často sloužila i pro ubytování poutníků. Pronášení k. je velmi starý zvyk, jak dokládají spory mezi stoupenci Šamajovy a Hilelovy školy zachycené v Mišně. Zákl. text k. sestává z recitace Gn 1, 31 - 2, 3, požehnání nad vínem a požehnání šabatu či příslušného svátku.
Viz též: požehnání (JKI-K), požehnání (JKI-I)