pokušení (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">pokušení</span> Podle rabínské tradice se v každém člověku sváří dvě protikladné tendence – tíhnutí k dobru (hebr. jecer ha-tov) a tíhnutí ke [[zlo (JKI-J)|zlu]] (jecer ha-ra). Výraz jecer se zpravidla vykládá jako pud či instinkt, napětí mezi jecer ha-tov a jecer ha-ra tedy není dualismem v kosmickém smyslu, ale má spíše psych. rozměr. Jecer ha-ra se nejčastěji spojuje s lidskou [[sexualita (JKI-J)|sexualitou]], ale i s negativními emocemi, chorobnou ctižádostí apod., nikoli však přímo se zlem. Bez jecer ha-ra by totiž nebylo možné např. založit [[manželství (JKI-J)|manželství]], počít děti, postavit dům či uspět v obchodě (Genesis raba 9, 7). V návaznosti na bibl. užití je jecer ha-ra chápán jako tvůrčí síla, která principiálně není zlá, avšak může se vymknout kontrole. Cílem je zvládání jecer ha-ra dodržováním příkazů [[Tóra (JKI-J)|Tóry]], která působí jako vodítko a ukázňující princip dávající průchod jecer ha-tov. Jecer ha-ra, který je někdy personifikován a spojován s působením [[ďábel (JKI-J)|ďábla]] či [[anděl (JKI-J)|anděla]] smrti, působí pouze v tomto světě, v budoucím světě (hebr. olam ha-ba) nebude mít místo. |
<span id="entry">pokušení</span> Podle rabínské tradice se v každém člověku sváří dvě protikladné tendence – tíhnutí k dobru (hebr. jecer ha-tov) a tíhnutí ke [[zlo (JKI-J)|zlu]] (jecer ha-ra). Výraz jecer se zpravidla vykládá jako pud či instinkt, napětí mezi jecer ha-tov a jecer ha-ra tedy není dualismem v kosmickém smyslu, ale má spíše psych. rozměr. Jecer ha-ra se nejčastěji spojuje s lidskou [[sexualita (JKI-J)|sexualitou]], ale i s negativními emocemi, chorobnou ctižádostí apod., nikoli však přímo se zlem. Bez jecer ha-ra by totiž nebylo možné např. založit [[manželství (JKI-J)|manželství]], počít děti, postavit dům či uspět v obchodě (Genesis raba 9, 7). V návaznosti na bibl. užití je jecer ha-ra chápán jako tvůrčí síla, která principiálně není zlá, avšak může se vymknout kontrole. Cílem je zvládání jecer ha-ra dodržováním příkazů [[Tóra (JKI-J)|Tóry]], která působí jako vodítko a ukázňující princip dávající průchod jecer ha-tov. Jecer ha-ra, který je někdy personifikován a spojován s působením [[ďábel (JKI-J)|ďábla]] či [[anděl (JKI-J)|anděla]] smrti, působí pouze v tomto světě, v budoucím světě (hebr. olam ha-ba) nebude mít místo. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[pokušení (JKI-K)|pokušení (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[pokušení (JKI-K)|pokušení (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
pokušení Podle rabínské tradice se v každém člověku sváří dvě protikladné tendence – tíhnutí k dobru (hebr. jecer ha-tov) a tíhnutí ke zlu (jecer ha-ra). Výraz jecer se zpravidla vykládá jako pud či instinkt, napětí mezi jecer ha-tov a jecer ha-ra tedy není dualismem v kosmickém smyslu, ale má spíše psych. rozměr. Jecer ha-ra se nejčastěji spojuje s lidskou sexualitou, ale i s negativními emocemi, chorobnou ctižádostí apod., nikoli však přímo se zlem. Bez jecer ha-ra by totiž nebylo možné např. založit manželství, počít děti, postavit dům či uspět v obchodě (Genesis raba 9, 7). V návaznosti na bibl. užití je jecer ha-ra chápán jako tvůrčí síla, která principiálně není zlá, avšak může se vymknout kontrole. Cílem je zvládání jecer ha-ra dodržováním příkazů Tóry, která působí jako vodítko a ukázňující princip dávající průchod jecer ha-tov. Jecer ha-ra, který je někdy personifikován a spojován s působením ďábla či anděla smrti, působí pouze v tomto světě, v budoucím světě (hebr. olam ha-ba) nebude mít místo.
Viz též: pokušení (JKI-K)