buddhakula (Buddh): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">buddhakula</span> – doslovně „buddhovské rody“, pět základních kvalit „těla blaženosti“ (''[[sambhógakája (Buddh)|sambhógakája]]''), jak jsou zobrazovány v ''[[mandala (Buddh)|mandalách]]'' pěti ''[[tathágata (Buddh)|tathágatů]]'' či ''[[dhjánibuddhové (Buddh)|dhjánibuddhů]]''; představují pět různých vidů moudrosti z poznání (san. ''[[pradžňá (Buddh)|pradžňá]]'', pál. ''paňňá'') a projevují se zároveň jako pozitivní energie i jako negativní mentální postoje. Každý z těchto jevů je nadán jednou z těchto pěti kvalit, takže je lze kategorizovat jako rody (''kula''). Tohoto třídění hojně využívá ''[[vadžrajána (Buddh)|vadžrajána]]'', Diamantový vůz, ve své ikonografii a ve vší své symbolice. Pány jednotlivých rodů jsou [[Vairóčana (Buddh)|Vairóčana]], [[Akšóbhja (Buddh)|Akšóbhja]], [[Ratnasambhava (Buddh)|Ratnasambhava]], [[Amitábha (Buddh)|Amitábha]] a [[Amóghasiddhi (Buddh)|Amóghasiddhi]]. Vairóčana, barvy bílé, je umístěn ve středu ''[[mandala (Buddh)|mandaly]]''. Ztělesňuje počáteční nevědomost, příčinu ''[[sansára (Buddh)|sansáry]]'', ale zároveň i moudrost v nejzazší realitě, jež se jeví ve všech věcech. Je pánem tathágatovského či buddhovského rodu (san. ''tathágatakula'', ''buddhakula''). Dole, to jest na východě, sídlí Akšóbhja, pán diamantového rodu (san. ''vadžrakula''). Je zbarven modře nebo zlatě a jeho záporná energie se projevuje útočným násilím, jež se ovšem může kdykoli proměnit v nekonečnou moudrost obrazu „věrného jako v zrcadle“. Na jihu ''mandaly'', to jest vlevo, je žlutý Ratnasambhava, pán rodu klenotů (san. ''ratnakula''), ztělesnění pýchy a moudré nestrannosti, již nelze překonat. Nahoře, to jest na západě, vidíme Amitábhu, červeného pána lotosového rodu (san. ''padmakula''), který symbolizuje chtíč a na druhé straně moudrost rozlišování. Napravo na severu pak je Amóghasiddhi, zelený pán karmanového rodu (san. ''karmakula''). Ztělesňuje závist a moudrost v hojnosti. Těchto pět nadsmyslových ''buddhů'' (san. ''dhjánibuddha'') či ''tathágatů'' je nadáno i jinými atributy, ale to se v různých ''[[tantra (Buddh)|tantrách]]'' liší, a mají také své vidy ženské. |
<span id="entry">buddhakula</span> – doslovně „buddhovské rody“, pět základních kvalit „těla blaženosti“ (''[[sambhógakája (Buddh)|sambhógakája]]''), jak jsou zobrazovány v ''[[mandala (Buddh)|mandalách]]'' pěti ''[[tathágata (Buddh)|tathágatů]]'' či ''[[dhjánibuddhové (Buddh)|dhjánibuddhů]]''; představují pět různých vidů moudrosti z poznání (san. ''[[pradžňá (Buddh)|pradžňá]]'', pál. ''paňňá'') a projevují se zároveň jako pozitivní energie i jako negativní mentální postoje. Každý z těchto jevů je nadán jednou z těchto pěti kvalit, takže je lze kategorizovat jako rody (''kula''). Tohoto třídění hojně využívá ''[[vadžrajána (Buddh)|vadžrajána]]'', Diamantový vůz, ve své ikonografii a ve vší své symbolice. Pány jednotlivých rodů jsou [[Vairóčana (Buddh)|Vairóčana]], [[Akšóbhja (Buddh)|Akšóbhja]], [[Ratnasambhava (Buddh)|Ratnasambhava]], [[Amitábha (Buddh)|Amitábha]] a [[Amóghasiddhi (Buddh)|Amóghasiddhi]]. Vairóčana, barvy bílé, je umístěn ve středu ''[[mandala (Buddh)|mandaly]]''. Ztělesňuje počáteční nevědomost, příčinu ''[[sansára (Buddh)|sansáry]]'', ale zároveň i moudrost v nejzazší realitě, jež se jeví ve všech věcech. Je pánem tathágatovského či buddhovského rodu (san. ''tathágatakula'', ''buddhakula''). Dole, to jest na východě, sídlí Akšóbhja, pán diamantového rodu (san. ''vadžrakula''). Je zbarven modře nebo zlatě a jeho záporná energie se projevuje útočným násilím, jež se ovšem může kdykoli proměnit v nekonečnou moudrost obrazu „věrného jako v zrcadle“. Na jihu ''mandaly'', to jest vlevo, je žlutý Ratnasambhava, pán rodu klenotů (san. ''ratnakula''), ztělesnění pýchy a moudré nestrannosti, již nelze překonat. Nahoře, to jest na západě, vidíme Amitábhu, červeného pána lotosového rodu (san. ''padmakula''), který symbolizuje chtíč a na druhé straně moudrost rozlišování. Napravo na severu pak je Amóghasiddhi, zelený pán karmanového rodu (san. ''karmakula''). Ztělesňuje závist a moudrost v hojnosti. Těchto pět nadsmyslových ''buddhů'' (san. ''dhjánibuddha'') či ''tathágatů'' je nadáno i jinými atributy, ale to se v různých ''[[tantra (Buddh)|tantrách]]'' liší, a mají také své vidy ženské. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[óm (Buddh)|óm mani padmé húm]]'' |
||
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[óm (Buddh)|óm mani padmé húm]]'' |
||
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
[[Kategorie:Aut: Miltner Vladimír]] |
||
[[Kategorie:Buddhismus]] |
[[Kategorie:Buddhismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
buddhakula – doslovně „buddhovské rody“, pět základních kvalit „těla blaženosti“ (sambhógakája), jak jsou zobrazovány v mandalách pěti tathágatů či dhjánibuddhů; představují pět různých vidů moudrosti z poznání (san. pradžňá, pál. paňňá) a projevují se zároveň jako pozitivní energie i jako negativní mentální postoje. Každý z těchto jevů je nadán jednou z těchto pěti kvalit, takže je lze kategorizovat jako rody (kula). Tohoto třídění hojně využívá vadžrajána, Diamantový vůz, ve své ikonografii a ve vší své symbolice. Pány jednotlivých rodů jsou Vairóčana, Akšóbhja, Ratnasambhava, Amitábha a Amóghasiddhi. Vairóčana, barvy bílé, je umístěn ve středu mandaly. Ztělesňuje počáteční nevědomost, příčinu sansáry, ale zároveň i moudrost v nejzazší realitě, jež se jeví ve všech věcech. Je pánem tathágatovského či buddhovského rodu (san. tathágatakula, buddhakula). Dole, to jest na východě, sídlí Akšóbhja, pán diamantového rodu (san. vadžrakula). Je zbarven modře nebo zlatě a jeho záporná energie se projevuje útočným násilím, jež se ovšem může kdykoli proměnit v nekonečnou moudrost obrazu „věrného jako v zrcadle“. Na jihu mandaly, to jest vlevo, je žlutý Ratnasambhava, pán rodu klenotů (san. ratnakula), ztělesnění pýchy a moudré nestrannosti, již nelze překonat. Nahoře, to jest na západě, vidíme Amitábhu, červeného pána lotosového rodu (san. padmakula), který symbolizuje chtíč a na druhé straně moudrost rozlišování. Napravo na severu pak je Amóghasiddhi, zelený pán karmanového rodu (san. karmakula). Ztělesňuje závist a moudrost v hojnosti. Těchto pět nadsmyslových buddhů (san. dhjánibuddha) či tathágatů je nadáno i jinými atributy, ale to se v různých tantrách liší, a mají také své vidy ženské.
Viz též: óm mani padmé húm