Adam (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy do Slovníku islámu) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">Adam</span> (arab. Ádam) První [[člověk (JKI-I)|člověk]], jehož Bůh stvořil jako svého zástupce na zemi a „naučil ho jménům věcí“ (korán 2: 28-37). Bibl. motiv [[stvoření (JKI-I)|stvoření]] člověka se v koránu objevuje na řadě míst (např. 7: 18-33, 20: 114-120). A. partnerku Evu (arab. Hawá) korán výslovně neuvádí, a to ani jako pramáti lidského rodu. Zmiňuje se pouze ve výroku „manželka tvá“, když Bůh vyzývá A., aby s ní žil v rajské zahradě. Přes varování Boha A. podlehl našeptávání [[ďábel (JKI-I)|ďábla]] (Iblís) a okusil plodů „stromu nesmrtelnosti“. Stal se prvním člověkem, který neuposlechl Pána svého a „z pravé cesty se uchýlil“. A. se stal význ. součástí islám. věrouky jako první v řadě [[proroci (JKI-I)|proroků]] a předmětem exegetického problému stvoření. V lit. i hovorové [[arabština (JKI-I)|arabštině]] se dodnes udržel výraz banú Ádam – synové Adamovi – jako synonymum pro výraz lidé. |
<span id="entry">Adam</span> (arab. Ádam) První [[člověk (JKI-I)|člověk]], jehož Bůh stvořil jako svého zástupce na zemi a „naučil ho jménům věcí“ (korán 2: 28-37). Bibl. motiv [[stvoření (JKI-I)|stvoření]] člověka se v koránu objevuje na řadě míst (např. 7: 18-33, 20: 114-120). A. partnerku Evu (arab. Hawá) korán výslovně neuvádí, a to ani jako pramáti lidského rodu. Zmiňuje se pouze ve výroku „manželka tvá“, když Bůh vyzývá A., aby s ní žil v rajské zahradě. Přes varování Boha A. podlehl našeptávání [[ďábel (JKI-I)|ďábla]] (Iblís) a okusil plodů „stromu nesmrtelnosti“. Stal se prvním člověkem, který neuposlechl Pána svého a „z pravé cesty se uchýlil“. A. se stal význ. součástí islám. věrouky jako první v řadě [[proroci (JKI-I)|proroků]] a předmětem exegetického problému stvoření. V lit. i hovorové [[arabština (JKI-I)|arabštině]] se dodnes udržel výraz banú Ádam – synové Adamovi – jako synonymum pro výraz lidé. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[Adam (JKI-J)|Adam (JKI-J)]], [[Eva (JKI-J)|Eva (JKI-J)]], [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích prvotní (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[Adam (JKI-J)|Adam (JKI-J)]], [[Eva (JKI-J)|Eva (JKI-J)]], [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích prvotní (JKI-K)]], [[Ádám (Islam)|Ádám (Islam)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37
Adam (arab. Ádam) První člověk, jehož Bůh stvořil jako svého zástupce na zemi a „naučil ho jménům věcí“ (korán 2: 28-37). Bibl. motiv stvoření člověka se v koránu objevuje na řadě míst (např. 7: 18-33, 20: 114-120). A. partnerku Evu (arab. Hawá) korán výslovně neuvádí, a to ani jako pramáti lidského rodu. Zmiňuje se pouze ve výroku „manželka tvá“, když Bůh vyzývá A., aby s ní žil v rajské zahradě. Přes varování Boha A. podlehl našeptávání ďábla (Iblís) a okusil plodů „stromu nesmrtelnosti“. Stal se prvním člověkem, který neuposlechl Pána svého a „z pravé cesty se uchýlil“. A. se stal význ. součástí islám. věrouky jako první v řadě proroků a předmětem exegetického problému stvoření. V lit. i hovorové arabštině se dodnes udržel výraz banú Ádam – synové Adamovi – jako synonymum pro výraz lidé.
Viz též: Adam (JKI-J), Eva (JKI-J), hřích prvotní (JKI-K), Ádám (Islam)