Adam (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy do Slovníku islámu)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">Adam</span> (arab. Ádam) První [[člověk (JKI-I)|člověk]], jehož Bůh stvořil jako svého zástupce na zemi a „naučil ho jménům věcí“ (korán 2: 28-37). Bibl. motiv [[stvoření (JKI-I)|stvoření]] člověka se v koránu objevuje na řadě míst (např. 7: 18-33, 20: 114-120). A. partnerku Evu (arab. Hawá) korán výslovně neuvádí, a to ani jako pramáti lidského rodu. Zmiňuje se pouze ve výroku „manželka tvá“, když Bůh vyzývá A., aby s ní žil v rajské zahradě. Přes varování Boha A. podlehl našeptávání [[ďábel (JKI-I)|ďábla]] (Iblís) a okusil plodů „stromu nesmrtelnosti“. Stal se prvním člověkem, který neuposlechl Pána svého a „z pravé cesty se uchýlil“. A. se stal význ. součástí islám. věrouky jako první v řadě [[proroci (JKI-I)|proroků]] a předmětem exegetického problému stvoření. V lit. i hovorové [[arabština (JKI-I)|arabštině]] se dodnes udržel výraz banú Ádam – synové Adamovi – jako synonymum pro výraz lidé.
 
<span id="entry">Adam</span> (arab. Ádam) První [[člověk (JKI-I)|člověk]], jehož Bůh stvořil jako svého zástupce na zemi a „naučil ho jménům věcí“ (korán 2: 28-37). Bibl. motiv [[stvoření (JKI-I)|stvoření]] člověka se v koránu objevuje na řadě míst (např. 7: 18-33, 20: 114-120). A. partnerku Evu (arab. Hawá) korán výslovně neuvádí, a to ani jako pramáti lidského rodu. Zmiňuje se pouze ve výroku „manželka tvá“, když Bůh vyzývá A., aby s ní žil v rajské zahradě. Přes varování Boha A. podlehl našeptávání [[ďábel (JKI-I)|ďábla]] (Iblís) a okusil plodů „stromu nesmrtelnosti“. Stal se prvním člověkem, který neuposlechl Pána svého a „z pravé cesty se uchýlil“. A. se stal význ. součástí islám. věrouky jako první v řadě [[proroci (JKI-I)|proroků]] a předmětem exegetického problému stvoření. V lit. i hovorové [[arabština (JKI-I)|arabštině]] se dodnes udržel výraz banú Ádam – synové Adamovi – jako synonymum pro výraz lidé.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[Adam (JKI-J)|Adam (JKI-J)]], [[Eva (JKI-J)|Eva (JKI-J)]], [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích prvotní (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[Adam (JKI-J)|Adam (JKI-J)]], [[Eva (JKI-J)|Eva (JKI-J)]], [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích prvotní (JKI-K)]], [[Ádám (Islam)|Ádám (Islam)]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37

Adam (arab. Ádam) První člověk, jehož Bůh stvořil jako svého zástupce na zemi a „naučil ho jménům věcí“ (korán 2: 28-37). Bibl. motiv stvoření člověka se v koránu objevuje na řadě míst (např. 7: 18-33, 20: 114-120). A. partnerku Evu (arab. Hawá) korán výslovně neuvádí, a to ani jako pramáti lidského rodu. Zmiňuje se pouze ve výroku „manželka tvá“, když Bůh vyzývá A., aby s ní žil v rajské zahradě. Přes varování Boha A. podlehl našeptávání ďábla (Iblís) a okusil plodů „stromu nesmrtelnosti“. Stal se prvním člověkem, který neuposlechl Pána svého a „z pravé cesty se uchýlil“. A. se stal význ. součástí islám. věrouky jako první v řadě proroků a předmětem exegetického problému stvoření. V lit. i hovorové arabštině se dodnes udržel výraz banú Ádam – synové Adamovi – jako synonymum pro výraz lidé.

Miloš Mendel

Viz též: Adam (JKI-J), Eva (JKI-J), hřích prvotní (JKI-K), Ádám (Islam)