mahájána (Buddh): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">mahájána</span> [mahāyāna] – Velký vůz, tzv. severní buddhismus, má své počátky už v raném období vývoje nauky (''[[dharma (Buddh)#2|dharma<sup>2</sup>]]'', pál. ''dhamma''). ''Mahájána'' postrádá ucelený kánon, ale má několik velmi důležitých spisů, které do jisté míry sjednocují tento nestejnorodý směr buddhismu. ''Aštasáhasrikápradžňápáramitásútra'' pojednává o šesti dokonalostech ''[[Bódhisattva (Buddh)|bódhisattvy]]'', zvláště o nejvyšší moudrosti (san. ''[[pradžňá (Buddh)|pradžňá]]'', pál. ''paňňá''), totiž o poznání prázdnoty (san. ''[[šúnjatá (Buddh)|šúnjatá]]'', pál. ''suňňatá''); zestručněním této ''[[sútra (Buddh)|sútry]]'' (pál. ''sutta'') je ''[[Mahájánasútra (Buddh)|Mahájánasútra]]'', z níž prý [[Nágárdžuna (Buddh)#1|Nágárdžuna<sup>1</sup>]] odvodil svou ''Múlamadhjamakakáriku''. ''[[Gandavjúha (Buddh)|Gandavjúha]]'' oslavuje ''bódhisattvu'' [[Maňdžušrí (Buddh)|Maňdžušrího]] a též pojednává o všeobecné prázdnotě a o spáse světa skrze ''bódhisattvy''. ''[[Dašabhúmíšvara (Buddh)|Dašabhúmíšvara]]'' podrobně líčí deset stupňů k dosažení buddhovství. ''Samádhirádža'', úplným názvem ''[[Sarvadharmasvabhávasamatávipaňčitasamádhirádža (Buddh)|Sarvadharmasvabhávasamatávipaňčitasamádhirádža]]'', je dialog popisující různé stupně meditace (san. ''[[dhjána (Buddh)|dhjána]]'', pál. ''džhána'') a kontemplace (''[[samápatti (Buddh)|samápatti]]''), jimiž lze dosíci procitnutí (''[[bódhi (Buddh)|bódhi]]''). ''[[Saddharmalankávatárasútra (Buddh)|Saddharmalankávatárasútra]]'' vyjadřuje názory školy ''[[vidžňánaváda (Buddh)|vidžňánaváda]]''. ''[[Saddharmapundaríkasútra (Buddh)|Saddharmapundaríkasútra]]'' už Buddhu zbožnila, učinila z něj bytost, která po dlouhé věky žila a navěky bude žít. ''[[Lalitavistara (Buddh)|Lalitavistara]]'' líčí životní hrátky Buddhovy a též pojednává o tantrickém rituálu. ''[[Suvarnaprabhásasútra (Buddh)|Suvarnaprabhása]]'' či ''Suvarnaprabhásóttama'' je spis víceméně filozofický, ale všímá si tantrického rituálu. Cesta k osvobození se změnila ve Velký vůz v tom smyslu, že ideál dřívějšího období Malého vozu byl prohlášen za egoistický, a jiný ideál, nikoli osobní spása, nýbrž spása člověčenstva, ba veškerenstva byl vyzdvižen jako souladný s monistickou tendencí nových směrů spekulace. Empirickému světu byl dovolen jen stín reality v tom, že jako prostor jedině vhodný k uplatňování transcendentních altruistických ctností, všeobjímající slitovné něhy (''[[karuná (Buddh)|karuná]]''), poskytoval možnost přípravy k realizaci absolutna, ke vstupu do ''[[nirvána (Buddh)|nirvány]]'' (pál. ''nibbána''), do „těla ''dharmy''“ (san. ''dharmakája''). Neposkvrněná moudrost, která bývala jedním z hlavních atributů světce, se nyní stala nejvyšší dokonalou pravdou, dokonalostí [v] moudrosti (san. ''[[pradžňápáramitá (Buddh)|pradžňápáramitá]]'') a ta byla ztotožněna s jedním aspektem Buddhova vesmírného intelektuálního těla (san. ''džňánakája''). Buddha přestal být lidský. Jako nositel „těla nejvyššího blaženství“ (san. ''sambhógakája'') se stal opravdovým Bohem. Avšak nebyl chápán co Tvůrce světa a všehomíra. Tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. V tomto období se buddhismus stal náboženstvím, ale přece se v tom různily dva proudy, totiž mystický a náboženský (pro lidové vrstvy) a filozofický, vůbec ne náboženský (to pro logické myslitele). ''Mahájánu'' lze charakterizovat jako ezoterický panteismus i exoterický polyteismus. Pro formy svých obřadů a uctívání si dovolil výpůjčky z divotvorného tantrického rituálu. Pro skulpturní zobrazení svých ideálů užil nejprve mistrovství řeckých umělců dálného severozápadu, což je takzvaná gándhárská škola, která se později zdárně rozvinula i jinde a nabyla pravého indického charakteru. Mocný rozvoj ''mahájány'' však nikterak neznamená potlačení nebo úpadek směru hínajánského. |
<span id="entry">mahájána</span> [mahāyāna] – Velký vůz, tzv. severní buddhismus, má své počátky už v raném období vývoje nauky (''[[dharma (Buddh)#2|dharma<sup>2</sup>]]'', pál. ''dhamma''). ''Mahájána'' postrádá ucelený kánon, ale má několik velmi důležitých spisů, které do jisté míry sjednocují tento nestejnorodý směr buddhismu. ''Aštasáhasrikápradžňápáramitásútra'' pojednává o šesti dokonalostech ''[[Bódhisattva (Buddh)|bódhisattvy]]'', zvláště o nejvyšší moudrosti (san. ''[[pradžňá (Buddh)|pradžňá]]'', pál. ''paňňá''), totiž o poznání prázdnoty (san. ''[[šúnjatá (Buddh)|šúnjatá]]'', pál. ''suňňatá''); zestručněním této ''[[sútra (Buddh)|sútry]]'' (pál. ''sutta'') je ''[[Mahájánasútra (Buddh)|Mahájánasútra]]'', z níž prý [[Nágárdžuna (Buddh)#1|Nágárdžuna<sup>1</sup>]] odvodil svou ''Múlamadhjamakakáriku''. ''[[Gandavjúha (Buddh)|Gandavjúha]]'' oslavuje ''bódhisattvu'' [[Maňdžušrí (Buddh)|Maňdžušrího]] a též pojednává o všeobecné prázdnotě a o spáse světa skrze ''bódhisattvy''. ''[[Dašabhúmíšvara (Buddh)|Dašabhúmíšvara]]'' podrobně líčí deset stupňů k dosažení buddhovství. ''Samádhirádža'', úplným názvem ''[[Sarvadharmasvabhávasamatávipaňčitasamádhirádža (Buddh)|Sarvadharmasvabhávasamatávipaňčitasamádhirádža]]'', je dialog popisující různé stupně meditace (san. ''[[dhjána (Buddh)|dhjána]]'', pál. ''džhána'') a kontemplace (''[[samápatti (Buddh)|samápatti]]''), jimiž lze dosíci procitnutí (''[[bódhi (Buddh)|bódhi]]''). ''[[Saddharmalankávatárasútra (Buddh)|Saddharmalankávatárasútra]]'' vyjadřuje názory školy ''[[vidžňánaváda (Buddh)|vidžňánaváda]]''. ''[[Saddharmapundaríkasútra (Buddh)|Saddharmapundaríkasútra]]'' už Buddhu zbožnila, učinila z něj bytost, která po dlouhé věky žila a navěky bude žít. ''[[Lalitavistara (Buddh)|Lalitavistara]]'' líčí životní hrátky Buddhovy a též pojednává o tantrickém rituálu. ''[[Suvarnaprabhásasútra (Buddh)|Suvarnaprabhása]]'' či ''Suvarnaprabhásóttama'' je spis víceméně filozofický, ale všímá si tantrického rituálu. Cesta k osvobození se změnila ve Velký vůz v tom smyslu, že ideál dřívějšího období Malého vozu byl prohlášen za egoistický, a jiný ideál, nikoli osobní spása, nýbrž spása člověčenstva, ba veškerenstva byl vyzdvižen jako souladný s monistickou tendencí nových směrů spekulace. Empirickému světu byl dovolen jen stín reality v tom, že jako prostor jedině vhodný k uplatňování transcendentních altruistických ctností, všeobjímající slitovné něhy (''[[karuná (Buddh)|karuná]]''), poskytoval možnost přípravy k realizaci absolutna, ke vstupu do ''[[nirvána (Buddh)|nirvány]]'' (pál. ''nibbána''), do „těla ''dharmy''“ (san. ''dharmakája''). Neposkvrněná moudrost, která bývala jedním z hlavních atributů světce, se nyní stala nejvyšší dokonalou pravdou, dokonalostí [v] moudrosti (san. ''[[pradžňápáramitá (Buddh)|pradžňápáramitá]]'') a ta byla ztotožněna s jedním aspektem Buddhova vesmírného intelektuálního těla (san. ''džňánakája''). Buddha přestal být lidský. Jako nositel „těla nejvyššího blaženství“ (san. ''sambhógakája'') se stal opravdovým Bohem. Avšak nebyl chápán co Tvůrce světa a všehomíra. Tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. V tomto období se buddhismus stal náboženstvím, ale přece se v tom různily dva proudy, totiž mystický a náboženský (pro lidové vrstvy) a filozofický, vůbec ne náboženský (to pro logické myslitele). ''Mahájánu'' lze charakterizovat jako ezoterický panteismus i exoterický polyteismus. Pro formy svých obřadů a uctívání si dovolil výpůjčky z divotvorného tantrického rituálu. Pro skulpturní zobrazení svých ideálů užil nejprve mistrovství řeckých umělců dálného severozápadu, což je takzvaná gándhárská škola, která se později zdárně rozvinula i jinde a nabyla pravého indického charakteru. Mocný rozvoj ''mahájány'' však nikterak neznamená potlačení nebo úpadek směru hínajánského. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[hínajána (Buddh)|hínajána]]'', ''[[vadžrajána (Buddh)|vadžrajána]]'' |
||
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Miltner Vladimír|Vladimír Miltner]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> ''[[hínajána (Buddh)|hínajána]]'', ''[[vadžrajána (Buddh)|vadžrajána]]'' |
||
Význam pojmu v hinduismu viz [[mahájána (Hind)]] |
Význam pojmu v hinduismu viz [[mahájána (Hind)]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
mahájána [mahāyāna] – Velký vůz, tzv. severní buddhismus, má své počátky už v raném období vývoje nauky (dharma2, pál. dhamma). Mahájána postrádá ucelený kánon, ale má několik velmi důležitých spisů, které do jisté míry sjednocují tento nestejnorodý směr buddhismu. Aštasáhasrikápradžňápáramitásútra pojednává o šesti dokonalostech bódhisattvy, zvláště o nejvyšší moudrosti (san. pradžňá, pál. paňňá), totiž o poznání prázdnoty (san. šúnjatá, pál. suňňatá); zestručněním této sútry (pál. sutta) je Mahájánasútra, z níž prý Nágárdžuna1 odvodil svou Múlamadhjamakakáriku. Gandavjúha oslavuje bódhisattvu Maňdžušrího a též pojednává o všeobecné prázdnotě a o spáse světa skrze bódhisattvy. Dašabhúmíšvara podrobně líčí deset stupňů k dosažení buddhovství. Samádhirádža, úplným názvem Sarvadharmasvabhávasamatávipaňčitasamádhirádža, je dialog popisující různé stupně meditace (san. dhjána, pál. džhána) a kontemplace (samápatti), jimiž lze dosíci procitnutí (bódhi). Saddharmalankávatárasútra vyjadřuje názory školy vidžňánaváda. Saddharmapundaríkasútra už Buddhu zbožnila, učinila z něj bytost, která po dlouhé věky žila a navěky bude žít. Lalitavistara líčí životní hrátky Buddhovy a též pojednává o tantrickém rituálu. Suvarnaprabhása či Suvarnaprabhásóttama je spis víceméně filozofický, ale všímá si tantrického rituálu. Cesta k osvobození se změnila ve Velký vůz v tom smyslu, že ideál dřívějšího období Malého vozu byl prohlášen za egoistický, a jiný ideál, nikoli osobní spása, nýbrž spása člověčenstva, ba veškerenstva byl vyzdvižen jako souladný s monistickou tendencí nových směrů spekulace. Empirickému světu byl dovolen jen stín reality v tom, že jako prostor jedině vhodný k uplatňování transcendentních altruistických ctností, všeobjímající slitovné něhy (karuná), poskytoval možnost přípravy k realizaci absolutna, ke vstupu do nirvány (pál. nibbána), do „těla dharmy“ (san. dharmakája). Neposkvrněná moudrost, která bývala jedním z hlavních atributů světce, se nyní stala nejvyšší dokonalou pravdou, dokonalostí [v] moudrosti (san. pradžňápáramitá) a ta byla ztotožněna s jedním aspektem Buddhova vesmírného intelektuálního těla (san. džňánakája). Buddha přestal být lidský. Jako nositel „těla nejvyššího blaženství“ (san. sambhógakája) se stal opravdovým Bohem. Avšak nebyl chápán co Tvůrce světa a všehomíra. Tento rys si nová buddhologie podržela z předchozího období. V tomto období se buddhismus stal náboženstvím, ale přece se v tom různily dva proudy, totiž mystický a náboženský (pro lidové vrstvy) a filozofický, vůbec ne náboženský (to pro logické myslitele). Mahájánu lze charakterizovat jako ezoterický panteismus i exoterický polyteismus. Pro formy svých obřadů a uctívání si dovolil výpůjčky z divotvorného tantrického rituálu. Pro skulpturní zobrazení svých ideálů užil nejprve mistrovství řeckých umělců dálného severozápadu, což je takzvaná gándhárská škola, která se později zdárně rozvinula i jinde a nabyla pravého indického charakteru. Mocný rozvoj mahájány však nikterak neznamená potlačení nebo úpadek směru hínajánského.
Viz též: hínajána, vadžrajána
Význam pojmu v hinduismu viz mahájána (Hind)