etika (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">etika</span> (arab. achlák) Nauka o morálce, normách chování a jednání; má změnit chování a jednání skupiny [[obec věřících (JKI-I)|obce věřících]], popř. celého lidstva podle zásad božího zákona ([[šarí‘a (JKI-I)|šarí‘a]]). Ten odhaluje studium posvátných textů ([[korán (JKI-I)|korán]], sbírky [[tradice prorocká (JKI-I)|tradic]], [[sunna (JKI-I)|sunna]]) a naplňuje se praktickým jednáním. [[muslim (JKI-I)|Muslim]] má povinnost vykonávat předepsané úkony rituálu nikoliv proto, aby si naklonil Boha a odvrátil od sebe jeho hněv, nýbrž aby se jako součást obce věřících přibližoval k Bohu, pochopil boží záměry a uskutečňoval je. Angažovanost věřícího odráží jeho přesvědčení, že řád a celistvost lidského společenství se má uchovávat a soustavně obnovovat, a to povznášením muslim. obce i potíráním myšlenek a činů ohrožujících řád a vnášejících do světa chaos ([[rozvrat (JKI-I)|rozvrat]]). Islám obsahuje vizi jediné lidské komunity, ve které se všichni podřizují vysokému morálnímu a náb. standardu. Má-li náboženství fungovat jako ochranný mechanismus společnosti, je nutná značná míra centralizace a kontroly nad chováním a jednáním jejích členů. Lpění na vytyčeném ideálu je důsledek široce pojaté morální a náb. vize a její interpretace, která se drží koránského textu.
 
<span id="entry">etika</span> (arab. achlák) Nauka o morálce, normách chování a jednání; má změnit chování a jednání skupiny [[obec věřících (JKI-I)|obce věřících]], popř. celého lidstva podle zásad božího zákona ([[šarí‘a (JKI-I)|šarí‘a]]). Ten odhaluje studium posvátných textů ([[korán (JKI-I)|korán]], sbírky [[tradice prorocká (JKI-I)|tradic]], [[sunna (JKI-I)|sunna]]) a naplňuje se praktickým jednáním. [[muslim (JKI-I)|Muslim]] má povinnost vykonávat předepsané úkony rituálu nikoliv proto, aby si naklonil Boha a odvrátil od sebe jeho hněv, nýbrž aby se jako součást obce věřících přibližoval k Bohu, pochopil boží záměry a uskutečňoval je. Angažovanost věřícího odráží jeho přesvědčení, že řád a celistvost lidského společenství se má uchovávat a soustavně obnovovat, a to povznášením muslim. obce i potíráním myšlenek a činů ohrožujících řád a vnášejících do světa chaos ([[rozvrat (JKI-I)|rozvrat]]). Islám obsahuje vizi jediné lidské komunity, ve které se všichni podřizují vysokému morálnímu a náb. standardu. Má-li náboženství fungovat jako ochranný mechanismus společnosti, je nutná značná míra centralizace a kontroly nad chováním a jednáním jejích členů. Lpění na vytyčeném ideálu je důsledek široce pojaté morální a náb. vize a její interpretace, která se drží koránského textu.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[musar (JKI-J)|musar (JKI-J)]], [[etika křesťanská (JKI-K)|etika křesťanská (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[musar (JKI-J)|musar (JKI-J)]], [[etika křesťanská (JKI-K)|etika křesťanská (JKI-K)]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Verze z 14. 11. 2024, 21:37

etika (arab. achlák) Nauka o morálce, normách chování a jednání; má změnit chování a jednání skupiny obce věřících, popř. celého lidstva podle zásad božího zákona (šarí‘a). Ten odhaluje studium posvátných textů (korán, sbírky tradic, sunna) a naplňuje se praktickým jednáním. Muslim má povinnost vykonávat předepsané úkony rituálu nikoliv proto, aby si naklonil Boha a odvrátil od sebe jeho hněv, nýbrž aby se jako součást obce věřících přibližoval k Bohu, pochopil boží záměry a uskutečňoval je. Angažovanost věřícího odráží jeho přesvědčení, že řád a celistvost lidského společenství se má uchovávat a soustavně obnovovat, a to povznášením muslim. obce i potíráním myšlenek a činů ohrožujících řád a vnášejících do světa chaos (rozvrat). Islám obsahuje vizi jediné lidské komunity, ve které se všichni podřizují vysokému morálnímu a náb. standardu. Má-li náboženství fungovat jako ochranný mechanismus společnosti, je nutná značná míra centralizace a kontroly nad chováním a jednáním jejích členů. Lpění na vytyčeném ideálu je důsledek široce pojaté morální a náb. vize a její interpretace, která se drží koránského textu.

Zdeněk Müller

Viz též: musar (JKI-J), etika křesťanská (JKI-K)