obec věřících (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">obec věřících</span> (arab. umma) Termín se objevuje v [[korán (JKI-I)|koránu]], kde se hovoří o dvou zákl. ummách – společenství duchů (umma džinníja, [[džinnové (JKI-I)|džinnové]]) a společenství lidí (umma insáníja). Ta se v koránu dělí na několik převážně etnicky a jazykově vymezených společenství. K některým z nich Bůh ([[Alláh (JKI-I)|Alláh]]) seslal své [[proroci (JKI-I)|proroky]]. Podle koránu všechny dosavadní ummy se boží zvěsti zpronevěřily. Jejich příslušníci jsou nicméně nazýváni ahl al-kitáb – lid knihy ([[jinověrci (JKI-I)|jinověrci]], [[křesťané (JKI-I)|křesťané]], [[Židé (JKI-I)|Židé]]) a nejsou zatracováni jako heretici či polyteisté. Jedinou pravověrnou ummou je podle koránu umma arabíja, jíž Bůh naposledy seslal své zjevení. Zákl. pilířem společ. uspořádání se stala příslušnost k umma islámíja – obci věřících muslimů. Vytvořila se nová soc. entita, která rozbíjela strukturu společnosti založenou na pokrevních svazcích a kultu rodových božstev a přírodních idolů. Místo rodové a kmenové struktury se postupně uplatnil model jednotné obce formálně sobě rovných individuí, spjatých vírou v jediného Boha. Pův. etnicko-náb. obsah ummy se změnil s [[chalífát (JKI-I)|chalífátem]], když Arabové při svých výbojích postupně rezignovali na svou etnicitu. Pův. pojetí ummy jakožto obce stoupenců Muhammadova učení ale nezaniklo. Umma muhammadíja naopak zůstávala ideálním vzorem společ. i duchovní praxe po celé dějiny islámu. O.v. je v pojetí [[právní věda (JKI-I)|právní vědy]] jednotná a věčná; tato teze opět zesílila za kolonialismu a boje muslim. etnik za nezávislost. Sémantický posun v pojmu umma nastal v 19. stol., kdy se islám. modernisté a sekularisté vyrovnávali s novými výrazy, souvisejícími s impaktem evrop. civilizace. Dnes umma v moderní arabštině supluje absenci pojmu národ, plurál umam se uplatnil v neologismu umamíja-internacionalismus. [[panislamismus (JKI-I)|Panislamismus]] a koncepce [[fundamentalismus islámský (JKI-I)|fundamentalismu]] naopak znovu využily ummy k akcentaci pův. obsahu a ideálu o.v.
 
<span id="entry">obec věřících</span> (arab. umma) Termín se objevuje v [[korán (JKI-I)|koránu]], kde se hovoří o dvou zákl. ummách – společenství duchů (umma džinníja, [[džinnové (JKI-I)|džinnové]]) a společenství lidí (umma insáníja). Ta se v koránu dělí na několik převážně etnicky a jazykově vymezených společenství. K některým z nich Bůh ([[Alláh (JKI-I)|Alláh]]) seslal své [[proroci (JKI-I)|proroky]]. Podle koránu všechny dosavadní ummy se boží zvěsti zpronevěřily. Jejich příslušníci jsou nicméně nazýváni ahl al-kitáb – lid knihy ([[jinověrci (JKI-I)|jinověrci]], [[křesťané (JKI-I)|křesťané]], [[Židé (JKI-I)|Židé]]) a nejsou zatracováni jako heretici či polyteisté. Jedinou pravověrnou ummou je podle koránu umma arabíja, jíž Bůh naposledy seslal své zjevení. Zákl. pilířem společ. uspořádání se stala příslušnost k umma islámíja – obci věřících muslimů. Vytvořila se nová soc. entita, která rozbíjela strukturu společnosti založenou na pokrevních svazcích a kultu rodových božstev a přírodních idolů. Místo rodové a kmenové struktury se postupně uplatnil model jednotné obce formálně sobě rovných individuí, spjatých vírou v jediného Boha. Pův. etnicko-náb. obsah ummy se změnil s [[chalífát (JKI-I)|chalífátem]], když Arabové při svých výbojích postupně rezignovali na svou etnicitu. Pův. pojetí ummy jakožto obce stoupenců Muhammadova učení ale nezaniklo. Umma muhammadíja naopak zůstávala ideálním vzorem společ. i duchovní praxe po celé dějiny islámu. O.v. je v pojetí [[právní věda (JKI-I)|právní vědy]] jednotná a věčná; tato teze opět zesílila za kolonialismu a boje muslim. etnik za nezávislost. Sémantický posun v pojmu umma nastal v 19. stol., kdy se islám. modernisté a sekularisté vyrovnávali s novými výrazy, souvisejícími s impaktem evrop. civilizace. Dnes umma v moderní arabštině supluje absenci pojmu národ, plurál umam se uplatnil v neologismu umamíja-internacionalismus. [[panislamismus (JKI-I)|Panislamismus]] a koncepce [[fundamentalismus islámský (JKI-I)|fundamentalismu]] naopak znovu využily ummy k akcentaci pův. obsahu a ideálu o.v.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[stát (JKI-K)|stát (JKI-K)]], [[církev (JKI-K)|církev (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[stát (JKI-K)|stát (JKI-K)]], [[církev (JKI-K)|církev (JKI-K)]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

obec věřících (arab. umma) Termín se objevuje v koránu, kde se hovoří o dvou zákl. ummách – společenství duchů (umma džinníja, džinnové) a společenství lidí (umma insáníja). Ta se v koránu dělí na několik převážně etnicky a jazykově vymezených společenství. K některým z nich Bůh (Alláh) seslal své proroky. Podle koránu všechny dosavadní ummy se boží zvěsti zpronevěřily. Jejich příslušníci jsou nicméně nazýváni ahl al-kitáb – lid knihy (jinověrci, křesťané, Židé) a nejsou zatracováni jako heretici či polyteisté. Jedinou pravověrnou ummou je podle koránu umma arabíja, jíž Bůh naposledy seslal své zjevení. Zákl. pilířem společ. uspořádání se stala příslušnost k umma islámíja – obci věřících muslimů. Vytvořila se nová soc. entita, která rozbíjela strukturu společnosti založenou na pokrevních svazcích a kultu rodových božstev a přírodních idolů. Místo rodové a kmenové struktury se postupně uplatnil model jednotné obce formálně sobě rovných individuí, spjatých vírou v jediného Boha. Pův. etnicko-náb. obsah ummy se změnil s chalífátem, když Arabové při svých výbojích postupně rezignovali na svou etnicitu. Pův. pojetí ummy jakožto obce stoupenců Muhammadova učení ale nezaniklo. Umma muhammadíja naopak zůstávala ideálním vzorem společ. i duchovní praxe po celé dějiny islámu. O.v. je v pojetí právní vědy jednotná a věčná; tato teze opět zesílila za kolonialismu a boje muslim. etnik za nezávislost. Sémantický posun v pojmu umma nastal v 19. stol., kdy se islám. modernisté a sekularisté vyrovnávali s novými výrazy, souvisejícími s impaktem evrop. civilizace. Dnes umma v moderní arabštině supluje absenci pojmu národ, plurál umam se uplatnil v neologismu umamíja-internacionalismus. Panislamismus a koncepce fundamentalismu naopak znovu využily ummy k akcentaci pův. obsahu a ideálu o.v.

Miloš Mendel

Viz též: stát (JKI-K), církev (JKI-K)