Adam kadmon (JKI-J)
Adam kadmon (hebr. prvotní Adam) V rané kabale je používán termín Adam eljon (hebr. vrchní, nejvyšší Adam), v Zoharu odpovídající aram. termín Adam ila’a, nebo Adam di-l’ela. Termín A.k. se poprvé objevil v raném kabalistickém traktátu Sod jedi’at ha-meci’ut ze 13. století. Z verše Gn 1,26 („učiňme člověka k našemu obrazu, v naší podobě“, hebr. be-calmejnu) gnostikové vyvodili, že tělesný Adam kadmon byl vytvořen v podobě stejně nazývané duch. bytosti. Tato bytost představuje boží emanace ve všech deseti sefírách (sférách), jindy pouze v některých (zpravidla Chochma, Keter nebo Tif’eret). V luriánské kabale znamená světelné světy, které po stažení Ejn Sof vyzařovaly do takto vzniklého prostoru. Tento A.k. představuje nejdokonalejší projev božství, který je do určité míry přístupný lidské meditaci.