buddhismus (Buddh)

buddhismus – jeden ze čtyř nejrozšířenějších duchovních proudů lidstva; hluboce humanitní světonázorová filozofie. Její zákonitý vznik a další rozkošatělý vývoj podnítil Sidhártha Gótamovec (san. Siddhártha Gautama, pál. Siddhattha Gótama), jenž žil asi v 5. století před n. l. a byl posléze zván Buddha, Procitnuvší. Trýznivou otázku po příčině poutání bytostí do sřetězení stále pokračujících znovuzrozování, do koloběhu životů (sansára) a po možném způsobu, jak se z něj zdárně vymanit, což byl ústřední problém veškeré indické filozofie v jeho době, zodpověděl roztočením kolesa dharmy (san. dharmačakrapravartana, pál. dhammačakkappavattana) a vyhlášením čtyř ušlechtilých pravd (san. árjasatja, pál. arijasačča). To je to pravé jádro buddhismu, které je společné všem buddhistickým školám a směrům, ať kdekoli po širém světě. Dějinný vývoj buddhismu v Indii lze rozdělit na tato čtyři období: 1. od Siddhárthova procitnutí (bódhi) do prvního koncilu, tedy období raného buddhismu, kdy nauku hlásal sám Buddha a jeho přímí učedníci; 2. od prvního koncilu, kdy počaly rašit první významnější názorové rozdíly a vznikat nové školy; 3. od konce 1. století n. l., kdy povstává mahájána se svými dvěma hlavními směry madhjamakouvidžňánavádou; 4. od počátku 7. století, kdy vzniká buddhistický tantrismus, vadžrajána, Diamantový vůz. Během svého vývoje se pozdní buddhismus postupně přestával lišit od pestře bujících forem šivaismu, višnuismu a jejich odnoží tantrických. Čím více se buddhismus šířil, tím více slábl a podléhal folklorním vírám a pověrám. Buddhismus nebyl násilně potlačen, buddhismus nezanikl, neboť jak z hinduismu vyšel, tak se v hinduismu rozplynul. „Hinduismus ho zardousil bratrským objetím“, jak pravil Sarvapalli Rádhákrišnan. Zároveň ovšem vidíme mohutné šíření buddhismu mimo území Velké Indie a všude tam je přijímán a také ovlivňován místními vírami. Malý vůz (hínajána) ovládl Šrí Lanku, Barmu, Laos, Kambodžu a Thajsko, Velký vůz (mahájána) pak Čínu, Vietnam, Koreu a Japonsko a Diamantový vůz (vadžrajána) posléze Tibet, Nepál, Bhútán, Sikkim, Mongolsko a též Japonsko.

Vladimír Miltner

Význam pojmu v hinduismu viz buddhismus (Hind)