hřích (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">hřích</span> (v bibl. hebrejštině peša, chet, avon; v rabínské hebrejštině avera) I když se významy bibl. výrazů překrývají, vyjadřuje peša spíše h. etické a rituální povahy, zatímco chet spíše h. znesvěcení [[stvoření (JKI-J)|stvoření]]. Termín avera zavedli talmudičtí učenci jako protiklad k [[micva (JKI-J)|micva]], vyjadřující porušení božího přikázání. H. mohou být ve vztahu mezi lidmi navzájem a mezi lidmi a [[Bůh (JKI-J)|Bohem]]. První skupina vyžaduje odpuštění poškozené strany, druhá [[pokání (JKI-J)|pokání]] sestávající z lítosti nad h., rozhodnutím nehřešit a vyznáním h., vyjádřeným liturg. formulemi pronášenými při veřejné [[bohoslužba (JKI-J)|bohoslužbě]]. Přísnými tresty jsou postihovány h. páchané veřejně (be-farhesija). Za tři nejtěžší h. jsou považovány [[idolatrie (JKI-J)|idolatrie]] (avoda zara), vražda (šfichat damim) a nedovolené sexuální styky (giluj arajot). V [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] neexistuje pojem prvotního hříchu, člověk se rodí s čistou, neposkvrněnou [[duše (JKI-J)|duší]]. |
<span id="entry">hřích</span> (v bibl. hebrejštině peša, chet, avon; v rabínské hebrejštině avera) I když se významy bibl. výrazů překrývají, vyjadřuje peša spíše h. etické a rituální povahy, zatímco chet spíše h. znesvěcení [[stvoření (JKI-J)|stvoření]]. Termín avera zavedli talmudičtí učenci jako protiklad k [[micva (JKI-J)|micva]], vyjadřující porušení božího přikázání. H. mohou být ve vztahu mezi lidmi navzájem a mezi lidmi a [[Bůh (JKI-J)|Bohem]]. První skupina vyžaduje odpuštění poškozené strany, druhá [[pokání (JKI-J)|pokání]] sestávající z lítosti nad h., rozhodnutím nehřešit a vyznáním h., vyjádřeným liturg. formulemi pronášenými při veřejné [[bohoslužba (JKI-J)|bohoslužbě]]. Přísnými tresty jsou postihovány h. páchané veřejně (be-farhesija). Za tři nejtěžší h. jsou považovány [[idolatrie (JKI-J)|idolatrie]] (avoda zara), vražda (šfichat damim) a nedovolené sexuální styky (giluj arajot). V [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] neexistuje pojem prvotního hříchu, člověk se rodí s čistou, neposkvrněnou [[duše (JKI-J)|duší]]. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[hřích (JKI-K)|hřích (JKI-K)]], [[hřích (JKI-I)|hřích (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[hřích (JKI-K)|hřích (JKI-K)]], [[hřích (JKI-I)|hřích (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
hřích (v bibl. hebrejštině peša, chet, avon; v rabínské hebrejštině avera) I když se významy bibl. výrazů překrývají, vyjadřuje peša spíše h. etické a rituální povahy, zatímco chet spíše h. znesvěcení stvoření. Termín avera zavedli talmudičtí učenci jako protiklad k micva, vyjadřující porušení božího přikázání. H. mohou být ve vztahu mezi lidmi navzájem a mezi lidmi a Bohem. První skupina vyžaduje odpuštění poškozené strany, druhá pokání sestávající z lítosti nad h., rozhodnutím nehřešit a vyznáním h., vyjádřeným liturg. formulemi pronášenými při veřejné bohoslužbě. Přísnými tresty jsou postihovány h. páchané veřejně (be-farhesija). Za tři nejtěžší h. jsou považovány idolatrie (avoda zara), vražda (šfichat damim) a nedovolené sexuální styky (giluj arajot). V judaismu neexistuje pojem prvotního hříchu, člověk se rodí s čistou, neposkvrněnou duší.
Viz též: hřích (JKI-K), hřích (JKI-I)