laik (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">laik</span> (z řec. láos – lid) Ve starověku příslušník lidu [[Izrael (JKI-J)|Izraele]] (hebr. am Jisra’el), který nenáležel k [[levita, lévijec (JKI-J)|levitům]] a [[kněz (JKI-J)|kněžím]]. Po zániku jeruzalémského [[chrám (JKI-J)|chrámu]] 70 n.l., kdy obě kněžské skupiny soustředěné na chrámovou [[bohoslužba (JKI-J)|bohoslužbu]] pozbyly na významu, ztratilo rozlišování na l. a kněžskou vrstvu praktický smysl. Přítomnost potomků kněžských a levitských rodů není při bohoslužbě v [[synagoga (JKI-J)|synagoze]] nutná, i když, pokud jsou přítomni, provádějí některé rituální úkony přednostně; jako první jsou voláni ke čtení [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] ([[alija (JKI-J)|alija]] la-Tora). Jediným kněžským obřadem, který po zániku Chrámu zůstal výlučně v kněžské kompetenci, je kněžské [[požehnání (JKI-J)|požehnání]]. Ohlas někdejšího oddělení kněží a l. také uchoval obřad vykoupení [[prvorozený (JKI-J)|prvorozeného]] (pidjon ha-ben). |
<span id="entry">laik</span> (z řec. láos – lid) Ve starověku příslušník lidu [[Izrael (JKI-J)|Izraele]] (hebr. am Jisra’el), který nenáležel k [[levita, lévijec (JKI-J)|levitům]] a [[kněz (JKI-J)|kněžím]]. Po zániku jeruzalémského [[chrám (JKI-J)|chrámu]] 70 n.l., kdy obě kněžské skupiny soustředěné na chrámovou [[bohoslužba (JKI-J)|bohoslužbu]] pozbyly na významu, ztratilo rozlišování na l. a kněžskou vrstvu praktický smysl. Přítomnost potomků kněžských a levitských rodů není při bohoslužbě v [[synagoga (JKI-J)|synagoze]] nutná, i když, pokud jsou přítomni, provádějí některé rituální úkony přednostně; jako první jsou voláni ke čtení [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] ([[alija (JKI-J)|alija]] la-Tora). Jediným kněžským obřadem, který po zániku Chrámu zůstal výlučně v kněžské kompetenci, je kněžské [[požehnání (JKI-J)|požehnání]]. Ohlas někdejšího oddělení kněží a l. také uchoval obřad vykoupení [[prvorozený (JKI-J)|prvorozeného]] (pidjon ha-ben). |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[laik (JKI-K)|laik (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[laik (JKI-K)|laik (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
laik (z řec. láos – lid) Ve starověku příslušník lidu Izraele (hebr. am Jisra’el), který nenáležel k levitům a kněžím. Po zániku jeruzalémského chrámu 70 n.l., kdy obě kněžské skupiny soustředěné na chrámovou bohoslužbu pozbyly na významu, ztratilo rozlišování na l. a kněžskou vrstvu praktický smysl. Přítomnost potomků kněžských a levitských rodů není při bohoslužbě v synagoze nutná, i když, pokud jsou přítomni, provádějí některé rituální úkony přednostně; jako první jsou voláni ke čtení Tóry (alija la-Tora). Jediným kněžským obřadem, který po zániku Chrámu zůstal výlučně v kněžské kompetenci, je kněžské požehnání. Ohlas někdejšího oddělení kněží a l. také uchoval obřad vykoupení prvorozeného (pidjon ha-ben).
Viz též: laik (JKI-K)