smlouva (JKI-K): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">smlouva</span> (hebr. berit, řec. diathéké) Pojem bibl. [[teologie (JKI-K)|teologie]] vyjadřující vztah mezi [[Bůh (JKI-K)|Bohem]] a člověkem. Není to vztah osudově určený ani náhodný. Je založen na dobrovolném rozhodnutí přirovnaném ke s. V bibl. pojetí však jde o s. nerovných partnerů. Člověk je na Bohu závislý, ale Bohu záleží na tom, aby s člověkem vstoupil do vědomého společenství. Bůh přejímá veškeré záruky ochrany a zajištění života, člověk se zavazuje toliko k věrnosti stvrzené dodržováním božího zákona. Dějiny [[Izrael (JKI-J)|Izraele]] chápou některé sz. tradice jako dějiny dodržování a nedodržování s. s Bohem. V době formování sz. [[kánon (JKI-K)|kánonu]] byla teologie s. rozvinuta a mluvilo se o s. s [[Noe (JKI-J)|Noemem]] (Gn 9) a [[Abraham (JKI-K)|Abrahamem]] (Gn 15 a 17), o sinajské s. (Ex 19–24), o s. s [[David (JKI-J)|Davidem]] (2S 7), tzv. levitské s. (Nu 18), o eschatologické nové s. napsané na lidských srdcích (Jr 31) či o s. pokoje (Ez 37). Jejím naplněním se pro [[křesťan (JKI-K)|křesťany]] stala [[oběť (JKI-K)|oběť]] Kristova ([[soteriologie (JKI-K)|soteriologie]]; Mk 14, 24, srov. Žd 8-9). – V dějinách teologie hrála idea s. závažnou roli v [[kalvinismus (JKI-K)|kalvínismu]] (federální teologie). |
<span id="entry">smlouva</span> (hebr. berit, řec. diathéké) Pojem bibl. [[teologie (JKI-K)|teologie]] vyjadřující vztah mezi [[Bůh (JKI-K)|Bohem]] a člověkem. Není to vztah osudově určený ani náhodný. Je založen na dobrovolném rozhodnutí přirovnaném ke s. V bibl. pojetí však jde o s. nerovných partnerů. Člověk je na Bohu závislý, ale Bohu záleží na tom, aby s člověkem vstoupil do vědomého společenství. Bůh přejímá veškeré záruky ochrany a zajištění života, člověk se zavazuje toliko k věrnosti stvrzené dodržováním božího zákona. Dějiny [[Izrael (JKI-J)|Izraele]] chápou některé sz. tradice jako dějiny dodržování a nedodržování s. s Bohem. V době formování sz. [[kánon (JKI-K)|kánonu]] byla teologie s. rozvinuta a mluvilo se o s. s [[Noe (JKI-J)|Noemem]] (Gn 9) a [[Abraham (JKI-K)|Abrahamem]] (Gn 15 a 17), o sinajské s. (Ex 19–24), o s. s [[David (JKI-J)|Davidem]] (2S 7), tzv. levitské s. (Nu 18), o eschatologické nové s. napsané na lidských srdcích (Jr 31) či o s. pokoje (Ez 37). Jejím naplněním se pro [[křesťan (JKI-K)|křesťany]] stala [[oběť (JKI-K)|oběť]] Kristova ([[soteriologie (JKI-K)|soteriologie]]; Mk 14, 24, srov. Žd 8-9). – V dějinách teologie hrála idea s. závažnou roli v [[kalvinismus (JKI-K)|kalvínismu]] (federální teologie). |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[smlouva (JKI-J)|smlouva (JKI-J)]], [[smlouva (JKI-I)|smlouva (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Pokorný Pavel|Pavel Pokorný]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Pokorný Pavel|Pavel Pokorný]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[smlouva (JKI-J)|smlouva (JKI-J)]], [[smlouva (JKI-I)|smlouva (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Pokorný Pavel]] |
[[Kategorie:Aut: Pokorný Pavel]] |
||
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]] |
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
smlouva (hebr. berit, řec. diathéké) Pojem bibl. teologie vyjadřující vztah mezi Bohem a člověkem. Není to vztah osudově určený ani náhodný. Je založen na dobrovolném rozhodnutí přirovnaném ke s. V bibl. pojetí však jde o s. nerovných partnerů. Člověk je na Bohu závislý, ale Bohu záleží na tom, aby s člověkem vstoupil do vědomého společenství. Bůh přejímá veškeré záruky ochrany a zajištění života, člověk se zavazuje toliko k věrnosti stvrzené dodržováním božího zákona. Dějiny Izraele chápou některé sz. tradice jako dějiny dodržování a nedodržování s. s Bohem. V době formování sz. kánonu byla teologie s. rozvinuta a mluvilo se o s. s Noemem (Gn 9) a Abrahamem (Gn 15 a 17), o sinajské s. (Ex 19–24), o s. s Davidem (2S 7), tzv. levitské s. (Nu 18), o eschatologické nové s. napsané na lidských srdcích (Jr 31) či o s. pokoje (Ez 37). Jejím naplněním se pro křesťany stala oběť Kristova (soteriologie; Mk 14, 24, srov. Žd 8-9). – V dějinách teologie hrála idea s. závažnou roli v kalvínismu (federální teologie).
Viz též: smlouva (JKI-J), smlouva (JKI-I)