Maria (JKI-K): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">Maria</span> (hebr. Mirjám – vznešená) Matka [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše]]; v kř. [[církev (JKI-K)|církvi]] všech konfesí ctěna jako Matka Božího Syna. Markovo [[evangelium (JKI-K)|evangelium]] se o ní zmiňuje jen v souvislosti s nadřazením duch. mateřství nad tělesným (3, 31–35), [[Pavel z Tarsu (JKI-K)|Pavel z Tarsu]] o ní mluví nepřímo, ve výroku o narození Božího Syna z ženy (Ga 4, 4). Podle Mt 2 a L 1 počala Ježíše z [[Duch svatý (JKI-K)|Ducha svatého]]. Učení o jejím trvalém panenství vyjadřuje v teol. interpretaci skutečnost, že Ježíšův život představuje pro člověka zcela nový počátek; početím Ježíše z Panny se přerušuje předávání následků prvotního [[hřích prvotní (JKI-K)|hříchu]]. Už v [[Nový zákon (JKI-K)|Novém zákoně]] se M. stala modelem věřící ženy. Později s ní byly spojeny dogmatické výroky (např. v římkat. církvi učení o jejím neposkvrněném početí a o jejím nanebevzetí), které protest. církve nesdílejí. |
<span id="entry">Maria</span> (hebr. Mirjám – vznešená) Matka [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše]]; v kř. [[církev (JKI-K)|církvi]] všech konfesí ctěna jako Matka Božího Syna. Markovo [[evangelium (JKI-K)|evangelium]] se o ní zmiňuje jen v souvislosti s nadřazením duch. mateřství nad tělesným (3, 31–35), [[Pavel z Tarsu (JKI-K)|Pavel z Tarsu]] o ní mluví nepřímo, ve výroku o narození Božího Syna z ženy (Ga 4, 4). Podle Mt 2 a L 1 počala Ježíše z [[Duch svatý (JKI-K)|Ducha svatého]]. Učení o jejím trvalém panenství vyjadřuje v teol. interpretaci skutečnost, že Ježíšův život představuje pro člověka zcela nový počátek; početím Ježíše z Panny se přerušuje předávání následků prvotního [[hřích prvotní (JKI-K)|hříchu]]. Už v [[Nový zákon (JKI-K)|Novém zákoně]] se M. stala modelem věřící ženy. Později s ní byly spojeny dogmatické výroky (např. v římkat. církvi učení o jejím neposkvrněném početí a o jejím nanebevzetí), které protest. církve nesdílejí. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[mariánské svátky (JKI-K)|mariánské svátky]], [[mariologie (JKI-K)|mariologie]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Pokorný Pavel|Pavel Pokorný]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Pokorný Pavel|Pavel Pokorný]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[mariánské svátky (JKI-K)|mariánské svátky]], [[mariologie (JKI-K)|mariologie]] |
||
[[Kategorie:Aut: Pokorný Pavel]] |
[[Kategorie:Aut: Pokorný Pavel]] |
||
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]] |
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
Maria (hebr. Mirjám – vznešená) Matka Ježíše; v kř. církvi všech konfesí ctěna jako Matka Božího Syna. Markovo evangelium se o ní zmiňuje jen v souvislosti s nadřazením duch. mateřství nad tělesným (3, 31–35), Pavel z Tarsu o ní mluví nepřímo, ve výroku o narození Božího Syna z ženy (Ga 4, 4). Podle Mt 2 a L 1 počala Ježíše z Ducha svatého. Učení o jejím trvalém panenství vyjadřuje v teol. interpretaci skutečnost, že Ježíšův život představuje pro člověka zcela nový počátek; početím Ježíše z Panny se přerušuje předávání následků prvotního hříchu. Už v Novém zákoně se M. stala modelem věřící ženy. Později s ní byly spojeny dogmatické výroky (např. v římkat. církvi učení o jejím neposkvrněném početí a o jejím nanebevzetí), které protest. církve nesdílejí.
Viz též: mariánské svátky, mariologie