askeze (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">askeze</span> Odmítání světa, kajícnictví, zdrženlivost, umrtvování těla a potlačování žádostivosti. Judaismus se k a. staví většinou odmítavě, neboť podle [[bible (JKI-J)|bible]] se [[Bůh (JKI-J)|Bůh]] těší ze svého [[stvoření (JKI-J)|stvoření]] a člověku, který je vrcholem božího díla, stanovuje jasně, jaké úkoly má ve světě plnit. Přesto se však již v bibl. textech objevují asketické prvky, které hrály význ. roli. Jedná se např. o [[půst (JKI-J)|půsty]], které zejm. po [[exil (JKI-J)|exilu]] nabyly na důležitosti, dále zdrženlivost v oblasti [[sexualita (JKI-J)|sexuality]] v určitých obdobích, sliby [[nazir (JKI-J)|nazirů]] ap. V období Druhého [[chrám (JKI-J)|chrámu]] pak podle bibl. vzoru jednaly skupiny zbožných (chasidim), jejichž členové se zdržovali pití vína a ukládali si i další omezení. Teprve [[Filón Alexandrijský (JKI-J)|Filón Alexandrijský]] položil základy antropologie a etiky, které vedly ke skutečné a. Tělo chápal v platonském pojetí jako vězení [[duše (JKI-J)|duše]] a jako pramen všeho špatného. Z toho pak vyplývá zásada, že je třeba zbavit se každého přirozeného pudu a citu. Filónovo učení však mělo na judaismus pouze malý vliv. Důležitější byla snaha [[farizeové (JKI-J)|farizeů]] o přenesení zákonů o posvěcení a vyčlenění na všechny Židy, která s sebou nesla příležitostně i asketické tendence. Avšak i v této době je takové jednání většinou motivováno obavami z různých neštěstí a pohrom. Talmudičtí učenci většinou odmítali osobní omezování a přijímání slibů v tomto smyslu. Také filosofové jako [[Sa’adja ben Josef al-Fajúmí (JKI-J)|Sa’adja Ga’on]], [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] a Šlomo ibn [[ibn Gabirol, Šlomo ben Jehuda (JKI-J)|Gabirol]] se většinou drželi tradičních názorů na nevhodnost asketického jednání. Pouze Bachja ibn [[ibn Pakuda, Bachja ben Josef (JKI-J)|Pakuda]] a ještě ve větší míře Avraham bar Chija podporovali pravidelné půsty a další projevy a. až po sexuální abstinenci. Silnější sklony k asketickému jednání se projevovaly u [[chasidej Aškenaz (JKI-J)|chasidej Aškenaz]] a v pozdější praktické [[kabala (JKI-J)|kabale]], zatímco východoevrop. [[chasidismus (JKI-J)|chasidismus]] považoval a. přímo za hříšnou, neboť vede ke zkormoucenosti duše, která brání skutečné zbožnosti. |
<span id="entry">askeze</span> Odmítání světa, kajícnictví, zdrženlivost, umrtvování těla a potlačování žádostivosti. Judaismus se k a. staví většinou odmítavě, neboť podle [[bible (JKI-J)|bible]] se [[Bůh (JKI-J)|Bůh]] těší ze svého [[stvoření (JKI-J)|stvoření]] a člověku, který je vrcholem božího díla, stanovuje jasně, jaké úkoly má ve světě plnit. Přesto se však již v bibl. textech objevují asketické prvky, které hrály význ. roli. Jedná se např. o [[půst (JKI-J)|půsty]], které zejm. po [[exil (JKI-J)|exilu]] nabyly na důležitosti, dále zdrženlivost v oblasti [[sexualita (JKI-J)|sexuality]] v určitých obdobích, sliby [[nazir (JKI-J)|nazirů]] ap. V období Druhého [[chrám (JKI-J)|chrámu]] pak podle bibl. vzoru jednaly skupiny zbožných (chasidim), jejichž členové se zdržovali pití vína a ukládali si i další omezení. Teprve [[Filón Alexandrijský (JKI-J)|Filón Alexandrijský]] položil základy antropologie a etiky, které vedly ke skutečné a. Tělo chápal v platonském pojetí jako vězení [[duše (JKI-J)|duše]] a jako pramen všeho špatného. Z toho pak vyplývá zásada, že je třeba zbavit se každého přirozeného pudu a citu. Filónovo učení však mělo na judaismus pouze malý vliv. Důležitější byla snaha [[farizeové (JKI-J)|farizeů]] o přenesení zákonů o posvěcení a vyčlenění na všechny Židy, která s sebou nesla příležitostně i asketické tendence. Avšak i v této době je takové jednání většinou motivováno obavami z různých neštěstí a pohrom. Talmudičtí učenci většinou odmítali osobní omezování a přijímání slibů v tomto smyslu. Také filosofové jako [[Sa’adja ben Josef al-Fajúmí (JKI-J)|Sa’adja Ga’on]], [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] a Šlomo ibn [[ibn Gabirol, Šlomo ben Jehuda (JKI-J)|Gabirol]] se většinou drželi tradičních názorů na nevhodnost asketického jednání. Pouze Bachja ibn [[ibn Pakuda, Bachja ben Josef (JKI-J)|Pakuda]] a ještě ve větší míře Avraham bar Chija podporovali pravidelné půsty a další projevy a. až po sexuální abstinenci. Silnější sklony k asketickému jednání se projevovaly u [[chasidej Aškenaz (JKI-J)|chasidej Aškenaz]] a v pozdější praktické [[kabala (JKI-J)|kabale]], zatímco východoevrop. [[chasidismus (JKI-J)|chasidismus]] považoval a. přímo za hříšnou, neboť vede ke zkormoucenosti duše, která brání skutečné zbožnosti. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[askeze (JKI-K)|askeze (JKI-K)]], [[askeze (JKI-I)|askeze (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[askeze (JKI-K)|askeze (JKI-K)]], [[askeze (JKI-I)|askeze (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
askeze Odmítání světa, kajícnictví, zdrženlivost, umrtvování těla a potlačování žádostivosti. Judaismus se k a. staví většinou odmítavě, neboť podle bible se Bůh těší ze svého stvoření a člověku, který je vrcholem božího díla, stanovuje jasně, jaké úkoly má ve světě plnit. Přesto se však již v bibl. textech objevují asketické prvky, které hrály význ. roli. Jedná se např. o půsty, které zejm. po exilu nabyly na důležitosti, dále zdrženlivost v oblasti sexuality v určitých obdobích, sliby nazirů ap. V období Druhého chrámu pak podle bibl. vzoru jednaly skupiny zbožných (chasidim), jejichž členové se zdržovali pití vína a ukládali si i další omezení. Teprve Filón Alexandrijský položil základy antropologie a etiky, které vedly ke skutečné a. Tělo chápal v platonském pojetí jako vězení duše a jako pramen všeho špatného. Z toho pak vyplývá zásada, že je třeba zbavit se každého přirozeného pudu a citu. Filónovo učení však mělo na judaismus pouze malý vliv. Důležitější byla snaha farizeů o přenesení zákonů o posvěcení a vyčlenění na všechny Židy, která s sebou nesla příležitostně i asketické tendence. Avšak i v této době je takové jednání většinou motivováno obavami z různých neštěstí a pohrom. Talmudičtí učenci většinou odmítali osobní omezování a přijímání slibů v tomto smyslu. Také filosofové jako Sa’adja Ga’on, Maimonides a Šlomo ibn Gabirol se většinou drželi tradičních názorů na nevhodnost asketického jednání. Pouze Bachja ibn Pakuda a ještě ve větší míře Avraham bar Chija podporovali pravidelné půsty a další projevy a. až po sexuální abstinenci. Silnější sklony k asketickému jednání se projevovaly u chasidej Aškenaz a v pozdější praktické kabale, zatímco východoevrop. chasidismus považoval a. přímo za hříšnou, neboť vede ke zkormoucenosti duše, která brání skutečné zbožnosti.
Viz též: askeze (JKI-K), askeze (JKI-I)