apokalypsa (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">apokalypsa</span> (řec. apokalypsis – odhalení, zjevení) Druh raně žid. písemnictví rozvíjený zejm. od 2. stol. př.n.l. do konce 1. stol. n.l. A. vznikaly ve vypjatých hist. situacích, které narušovaly prorockou jistotu v božích zaslíbeních a poskytovaly prostor pro hojná eschatologická očekávání. Smysl přítomných strádání byl spatřován v nadcházejícím zlomu, který náhle otevře novou dějinnou epochu (aión) a jehož budoucí průběh je možno za zvláštních okolností (prostřednictvím [[anděl (JKI-J)|andělů]], použitím číselné symboliky atp.) odhalit a zaznamenat. Vytvářením barvitých futurálních vizí, spojených s [[eschatologie (JKI-J)|eschatologií]] a očekáváním [[mesiáš (JKI-J)|mesiáše]], navazovaly a. na některé bibl. [[prorok (JKI-J)|proroky]] (Iz 24, 27; Ez 38, 39; Za 9, 14). Naléhavost jejich poselství však byla zesilována katastrofickým aranžmá bohatě využívajícím starší mytologické látky i alegoricky skryté narážky na souč. ohrožení. Jejich autorita byla mnohdy zdůrazněna retrospektivním líčením událostí, které se již staly (vaticinium ex eventu), a z podobných důvodů byly a. připisovány významným bibl. postavám, což jim věcně propůjčuje charakter [[pseudepigraf (JKI-J)|pseudepigrafů]]. Apokalyptické pasáže obsahuje již bibl. kniha [[Daniel (JKI-J)|Daniel]], která vznikla v pol. 2. stol. př.n.l. K nejvýzn. židovským a. patří ''Jubilea'' čili ''Malá Genesis'', žid. ''Sibyliny věštby'', etiopská verze knihy ''Henoch'', některé další spisy nalezené pouze v [[Kumrán (JKI-J)|Kumránu]] (''Válka synů světla proti synům tmy'') a texty bezprostředně reagující na pád Jeruzaléma a zánik [[chrám (JKI-J)|chrámu]] 70 n.l. (''4. Ezdrášova, 2.'' ''Bárukova''). V těsné vazbě na žid. a. se utvářela také kř. apokalyptika tvořící jeden z hl. formativních zdrojů kř. [[teologie (JKI-K)|teologie]].
 
<span id="entry">apokalypsa</span> (řec. apokalypsis – odhalení, zjevení) Druh raně žid. písemnictví rozvíjený zejm. od 2. stol. př.n.l. do konce 1. stol. n.l. A. vznikaly ve vypjatých hist. situacích, které narušovaly prorockou jistotu v božích zaslíbeních a poskytovaly prostor pro hojná eschatologická očekávání. Smysl přítomných strádání byl spatřován v nadcházejícím zlomu, který náhle otevře novou dějinnou epochu (aión) a jehož budoucí průběh je možno za zvláštních okolností (prostřednictvím [[anděl (JKI-J)|andělů]], použitím číselné symboliky atp.) odhalit a zaznamenat. Vytvářením barvitých futurálních vizí, spojených s [[eschatologie (JKI-J)|eschatologií]] a očekáváním [[mesiáš (JKI-J)|mesiáše]], navazovaly a. na některé bibl. [[prorok (JKI-J)|proroky]] (Iz 24, 27; Ez 38, 39; Za 9, 14). Naléhavost jejich poselství však byla zesilována katastrofickým aranžmá bohatě využívajícím starší mytologické látky i alegoricky skryté narážky na souč. ohrožení. Jejich autorita byla mnohdy zdůrazněna retrospektivním líčením událostí, které se již staly (vaticinium ex eventu), a z podobných důvodů byly a. připisovány významným bibl. postavám, což jim věcně propůjčuje charakter [[pseudepigraf (JKI-J)|pseudepigrafů]]. Apokalyptické pasáže obsahuje již bibl. kniha [[Daniel (JKI-J)|Daniel]], která vznikla v pol. 2. stol. př.n.l. K nejvýzn. židovským a. patří ''Jubilea'' čili ''Malá Genesis'', žid. ''Sibyliny věštby'', etiopská verze knihy ''Henoch'', některé další spisy nalezené pouze v [[Kumrán (JKI-J)|Kumránu]] (''Válka synů světla proti synům tmy'') a texty bezprostředně reagující na pád Jeruzaléma a zánik [[chrám (JKI-J)|chrámu]] 70 n.l. (''4. Ezdrášova, 2.'' ''Bárukova''). V těsné vazbě na žid. a. se utvářela také kř. apokalyptika tvořící jeden z hl. formativních zdrojů kř. [[teologie (JKI-K)|teologie]].
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[apokalypsa (JKI-K)|apokalypsa (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[apokalypsa (JKI-K)|apokalypsa (JKI-K)]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

apokalypsa (řec. apokalypsis – odhalení, zjevení) Druh raně žid. písemnictví rozvíjený zejm. od 2. stol. př.n.l. do konce 1. stol. n.l. A. vznikaly ve vypjatých hist. situacích, které narušovaly prorockou jistotu v božích zaslíbeních a poskytovaly prostor pro hojná eschatologická očekávání. Smysl přítomných strádání byl spatřován v nadcházejícím zlomu, který náhle otevře novou dějinnou epochu (aión) a jehož budoucí průběh je možno za zvláštních okolností (prostřednictvím andělů, použitím číselné symboliky atp.) odhalit a zaznamenat. Vytvářením barvitých futurálních vizí, spojených s eschatologií a očekáváním mesiáše, navazovaly a. na některé bibl. proroky (Iz 24, 27; Ez 38, 39; Za 9, 14). Naléhavost jejich poselství však byla zesilována katastrofickým aranžmá bohatě využívajícím starší mytologické látky i alegoricky skryté narážky na souč. ohrožení. Jejich autorita byla mnohdy zdůrazněna retrospektivním líčením událostí, které se již staly (vaticinium ex eventu), a z podobných důvodů byly a. připisovány významným bibl. postavám, což jim věcně propůjčuje charakter pseudepigrafů. Apokalyptické pasáže obsahuje již bibl. kniha Daniel, která vznikla v pol. 2. stol. př.n.l. K nejvýzn. židovským a. patří Jubilea čili Malá Genesis, žid. Sibyliny věštby, etiopská verze knihy Henoch, některé další spisy nalezené pouze v Kumránu (Válka synů světla proti synům tmy) a texty bezprostředně reagující na pád Jeruzaléma a zánik chrámu 70 n.l. (4. Ezdrášova, 2. Bárukova). V těsné vazbě na žid. a. se utvářela také kř. apokalyptika tvořící jeden z hl. formativních zdrojů kř. teologie.

Dalibor Papoušek

Viz též: apokalypsa (JKI-K)