amulet (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">amulet</span> (hebr. kamia nebo kamea) Předmět sloužící k ochraně proti neštěstí, zlým [[duch (JKI-J)|duchům]] (démonům), zlému pohledu (uřknutí), nebezpečí, nemocem atp. Archeologické nálezy dokládají, že a. se hojně vyskytovaly již v bibl. době. Byly rozšířeny i v talmudickém období, ačkoliv proti nim vystupovala řada učenců, a pokud neměly nežid. pohanskou náplň, byly tolerovány. Zhotovovaly se v různých tvarech, např. magických trojúhelníků, čtverců, hexagramů ([[magen David (JKI-J)|magen David]]), ruky, [[menora (JKI-J)|menory]] atp. a často je zdobily mystické kombinace božích jmen (tzv. cejrufim), jména [[anděl (JKI-J)|andělů]], démonů a též bibl. verše. Obzvláštní důležitosti a. nabyly v praktické [[kabala (JKI-J)|kabale]]. Mnohé mystické texty, jako např. ''Sefer Jecira'' nebo ''Sefer Razi’el'', obsahují návody na jejich zhotovování. Názory rabínů na a. se lišily: Např. Šrira ga’on, jeho syn Haj ga’on a po nich i [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] zhotovování a. a jejich užívání odsuzovali. Naproti tomu Šlomo ben Avraham Adret a Nachmanides (Moše ben Nachman) a. dovolovali. V čes. zemích byl obviněn ze zhotovování sabatiánských a. Jonatan [[Eibe(n)schütz, Jonatan (JKI-J)|Eibenschütz]] ([[Šabtaj Cvi (JKI-J)|Šabtaj Cvi]]). Používání a. je stále velmi rozšířeno mezi orientálními [[Žid (JKI-J)|Židy]]. |
<span id="entry">amulet</span> (hebr. kamia nebo kamea) Předmět sloužící k ochraně proti neštěstí, zlým [[duch (JKI-J)|duchům]] (démonům), zlému pohledu (uřknutí), nebezpečí, nemocem atp. Archeologické nálezy dokládají, že a. se hojně vyskytovaly již v bibl. době. Byly rozšířeny i v talmudickém období, ačkoliv proti nim vystupovala řada učenců, a pokud neměly nežid. pohanskou náplň, byly tolerovány. Zhotovovaly se v různých tvarech, např. magických trojúhelníků, čtverců, hexagramů ([[magen David (JKI-J)|magen David]]), ruky, [[menora (JKI-J)|menory]] atp. a často je zdobily mystické kombinace božích jmen (tzv. cejrufim), jména [[anděl (JKI-J)|andělů]], démonů a též bibl. verše. Obzvláštní důležitosti a. nabyly v praktické [[kabala (JKI-J)|kabale]]. Mnohé mystické texty, jako např. ''Sefer Jecira'' nebo ''Sefer Razi’el'', obsahují návody na jejich zhotovování. Názory rabínů na a. se lišily: Např. Šrira ga’on, jeho syn Haj ga’on a po nich i [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] zhotovování a. a jejich užívání odsuzovali. Naproti tomu Šlomo ben Avraham Adret a Nachmanides (Moše ben Nachman) a. dovolovali. V čes. zemích byl obviněn ze zhotovování sabatiánských a. Jonatan [[Eibe(n)schütz, Jonatan (JKI-J)|Eibenschütz]] ([[Šabtaj Cvi (JKI-J)|Šabtaj Cvi]]). Používání a. je stále velmi rozšířeno mezi orientálními [[Žid (JKI-J)|Židy]]. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[amulety (JKI-I)|amulety (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[amulety (JKI-I)|amulety (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
amulet (hebr. kamia nebo kamea) Předmět sloužící k ochraně proti neštěstí, zlým duchům (démonům), zlému pohledu (uřknutí), nebezpečí, nemocem atp. Archeologické nálezy dokládají, že a. se hojně vyskytovaly již v bibl. době. Byly rozšířeny i v talmudickém období, ačkoliv proti nim vystupovala řada učenců, a pokud neměly nežid. pohanskou náplň, byly tolerovány. Zhotovovaly se v různých tvarech, např. magických trojúhelníků, čtverců, hexagramů (magen David), ruky, menory atp. a často je zdobily mystické kombinace božích jmen (tzv. cejrufim), jména andělů, démonů a též bibl. verše. Obzvláštní důležitosti a. nabyly v praktické kabale. Mnohé mystické texty, jako např. Sefer Jecira nebo Sefer Razi’el, obsahují návody na jejich zhotovování. Názory rabínů na a. se lišily: Např. Šrira ga’on, jeho syn Haj ga’on a po nich i Maimonides zhotovování a. a jejich užívání odsuzovali. Naproti tomu Šlomo ben Avraham Adret a Nachmanides (Moše ben Nachman) a. dovolovali. V čes. zemích byl obviněn ze zhotovování sabatiánských a. Jonatan Eibenschütz (Šabtaj Cvi). Používání a. je stále velmi rozšířeno mezi orientálními Židy.
Viz též: amulety (JKI-I)