cherub (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">cherub</span> (hebr. kruv, pl. kruvim) Okřídlená démonická bytost přiřazovaná v pobibl. tradicích k [[anděl (JKI-J)|andělům]]. V [[bible (JKI-J)|bibli]] mají ch. různé podoby i funkce. Po vyhnání [[Adam (JKI-J)|Adama]] a [[Eva (JKI-J)|Evy]] byli postaveni jako stráž do rajské zahrady ([[gan eden (JKI-J)|gan eden]]), aby chránili přístup ke stromu života (Gn 3, 24). Podobný ochranný smysl měly zřejmě i dvě velké pozlacené sochy ch. ve velesvatyni a další jejich zobrazení ve vnitřní výzdobě Šalomounova [[chrám (JKI-J)|chrámu]] (1Kr 6, 23-35). Jejich strážná funkce se v chrámu propojovala s funkcí trůnních bytostí [[Jahve (JKI-J)|Jahva]]. Dva zlatí ch., kteří byli připevněni na víko [[schrána smlouvy (JKI-J)|schrány]] smlouvy umístěné ve [[stan setkávání (JKI-J)|stanu setkávání]] (Ex 25, 18-20; 37, 6-9) a potom v chrámové velesvatyni (1Kr 8, 6-7; 2Pa 5, 7-8), svými rozevřenými křídly přikrývali místo mezi sebou, odkud Bůh promlouvá (Ex 25, 22; Nu 7, 89). S tím souvisí i častý Jahvův přídomek „trůnící nad ch.“ (1S 4, 4; 2S 6, 2; 2Kr 19, 15; 1Pa 13, 6; Ž 80, 2; 99, 1; Iz 37, 16). [[Ezechiel (JKI-J)|Ezechiel]], v jehož proroctví ch. vystupují jako bytosti se čtyřmi křídly a čtyřmi tvářemi, rozvinul celou řadu barvitých prvků, jejichž důležitým pojítkem je souvislost ch. s větrem a funkce jízdních bytostí Jahva (Ez 1, 4-28; 10, 14-21). Motiv Boha jezdícího na ch. zaznívá i jinde (2S 22, 11). Funkce ch. byla výhradně ochranná a služebná. Třebaže jejich konkrétní podoby [[Izrael (JKI-J)|Izrael]] sdílel s okolními kulturami Předního východu, v bibli nejsou nikdy předmětem uctívání. |
<span id="entry">cherub</span> (hebr. kruv, pl. kruvim) Okřídlená démonická bytost přiřazovaná v pobibl. tradicích k [[anděl (JKI-J)|andělům]]. V [[bible (JKI-J)|bibli]] mají ch. různé podoby i funkce. Po vyhnání [[Adam (JKI-J)|Adama]] a [[Eva (JKI-J)|Evy]] byli postaveni jako stráž do rajské zahrady ([[gan eden (JKI-J)|gan eden]]), aby chránili přístup ke stromu života (Gn 3, 24). Podobný ochranný smysl měly zřejmě i dvě velké pozlacené sochy ch. ve velesvatyni a další jejich zobrazení ve vnitřní výzdobě Šalomounova [[chrám (JKI-J)|chrámu]] (1Kr 6, 23-35). Jejich strážná funkce se v chrámu propojovala s funkcí trůnních bytostí [[Jahve (JKI-J)|Jahva]]. Dva zlatí ch., kteří byli připevněni na víko [[schrána smlouvy (JKI-J)|schrány]] smlouvy umístěné ve [[stan setkávání (JKI-J)|stanu setkávání]] (Ex 25, 18-20; 37, 6-9) a potom v chrámové velesvatyni (1Kr 8, 6-7; 2Pa 5, 7-8), svými rozevřenými křídly přikrývali místo mezi sebou, odkud Bůh promlouvá (Ex 25, 22; Nu 7, 89). S tím souvisí i častý Jahvův přídomek „trůnící nad ch.“ (1S 4, 4; 2S 6, 2; 2Kr 19, 15; 1Pa 13, 6; Ž 80, 2; 99, 1; Iz 37, 16). [[Ezechiel (JKI-J)|Ezechiel]], v jehož proroctví ch. vystupují jako bytosti se čtyřmi křídly a čtyřmi tvářemi, rozvinul celou řadu barvitých prvků, jejichž důležitým pojítkem je souvislost ch. s větrem a funkce jízdních bytostí Jahva (Ez 1, 4-28; 10, 14-21). Motiv Boha jezdícího na ch. zaznívá i jinde (2S 22, 11). Funkce ch. byla výhradně ochranná a služebná. Třebaže jejich konkrétní podoby [[Izrael (JKI-J)|Izrael]] sdílel s okolními kulturami Předního východu, v bibli nejsou nikdy předmětem uctívání. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[anděl (JKI-K)|anděl (JKI-K)]], [[andělé (JKI-I)|andělé (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[anděl (JKI-K)|anděl (JKI-K)]], [[andělé (JKI-I)|andělé (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
cherub (hebr. kruv, pl. kruvim) Okřídlená démonická bytost přiřazovaná v pobibl. tradicích k andělům. V bibli mají ch. různé podoby i funkce. Po vyhnání Adama a Evy byli postaveni jako stráž do rajské zahrady (gan eden), aby chránili přístup ke stromu života (Gn 3, 24). Podobný ochranný smysl měly zřejmě i dvě velké pozlacené sochy ch. ve velesvatyni a další jejich zobrazení ve vnitřní výzdobě Šalomounova chrámu (1Kr 6, 23-35). Jejich strážná funkce se v chrámu propojovala s funkcí trůnních bytostí Jahva. Dva zlatí ch., kteří byli připevněni na víko schrány smlouvy umístěné ve stanu setkávání (Ex 25, 18-20; 37, 6-9) a potom v chrámové velesvatyni (1Kr 8, 6-7; 2Pa 5, 7-8), svými rozevřenými křídly přikrývali místo mezi sebou, odkud Bůh promlouvá (Ex 25, 22; Nu 7, 89). S tím souvisí i častý Jahvův přídomek „trůnící nad ch.“ (1S 4, 4; 2S 6, 2; 2Kr 19, 15; 1Pa 13, 6; Ž 80, 2; 99, 1; Iz 37, 16). Ezechiel, v jehož proroctví ch. vystupují jako bytosti se čtyřmi křídly a čtyřmi tvářemi, rozvinul celou řadu barvitých prvků, jejichž důležitým pojítkem je souvislost ch. s větrem a funkce jízdních bytostí Jahva (Ez 1, 4-28; 10, 14-21). Motiv Boha jezdícího na ch. zaznívá i jinde (2S 22, 11). Funkce ch. byla výhradně ochranná a služebná. Třebaže jejich konkrétní podoby Izrael sdílel s okolními kulturami Předního východu, v bibli nejsou nikdy předmětem uctívání.
Viz též: anděl (JKI-K), andělé (JKI-I)