zlo (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">zlo</span> (hebr. ra, řec. kakos, ponéros) Síla způsobující [[hřích (JKI-J)|hřích]], neštěstí a utrpení. Z žid. pojetí [[stvoření (JKI-J)|stvoření]] vyplývá, že stvořený svět, ve své totalitě odvozený od [[Bůh (JKI-J)|Boha]], je dobrý (Gn 1, 10). Zákonitě tak vyvstává otázka, co je zdrojem z. ve světě a jaký je jeho vztah k Bohu. Přestože zvláště v mladších textech hebr. [[bible (JKI-J)|bible]] je příčinám z. a lidského utrpení věnována věnována značná pozornost ([[Kohelet (JKI-J)|Kohelet]], [[Jób (JKI-J)|Jób]]), systematičtější pokusy o její řešení spadají až do období [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]]. Talmudičtí učenci se soustředili především na rozvíjení antidualistické argumentace, vysvětlující rozpor mezi nekonečnou dobrotou Boha a reálnou existencí z. ve světě ([[teodicea (JKI-K)|teodicea]]). Jedním z nejrozšířenějších řešení, které zdůvodňuje, proč spravedliví na tomto světě trpí, je přesvědčení, že jsou na tomto světě trestáni pro sebemenší hřích a odměny se jim dostane až v [[ráj (JKI-J)|ráji]], zatímco hříšníci jsou na tomto světě odměněni za sebemenší dobrý skutek a trestu se jim dostane až po [[smrt (JKI-J)|smrti]] (''Avot'' 2, 16; ''Genesis raba'' 33, 1). Pod vlivem muslim. [[kalám (JKI-I)|kalámu]], obhajujícím fil. cestou jedinost Boha, vyslovil již [[Sa’adja ben Josef al-Fajúmí (JKI-J)|Sa’adja Ga’on]] tezi, že Bůh nestvořil z., protože z. nemá oddělenou podstatu a je pouze nedostatkem dobra. Teprve na půdě žid. středověké filosofie byl formulován zákl. rozpor, vyjádřený třemi tezemi: (1) Bůh je totálně dobrý; (2) z. je reálné; (3) Bůh je všemohoucí. Při zachování tradičního teismu se nejschůdnější cestou jeho překlenutí ukázalo učení o svobodné vůli, kterou Bůh člověku poskytuje, aniž by se ovšem vzdával své všemohoucnosti. Člověk se tedy může z boží vůle svobodně rozhodovat, zda bude následovat dobro vytčené zjevenou [[Tóra (JKI-J)|Tórou]], nebo zvolí z. a cestu hříchu. |
<span id="entry">zlo</span> (hebr. ra, řec. kakos, ponéros) Síla způsobující [[hřích (JKI-J)|hřích]], neštěstí a utrpení. Z žid. pojetí [[stvoření (JKI-J)|stvoření]] vyplývá, že stvořený svět, ve své totalitě odvozený od [[Bůh (JKI-J)|Boha]], je dobrý (Gn 1, 10). Zákonitě tak vyvstává otázka, co je zdrojem z. ve světě a jaký je jeho vztah k Bohu. Přestože zvláště v mladších textech hebr. [[bible (JKI-J)|bible]] je příčinám z. a lidského utrpení věnována věnována značná pozornost ([[Kohelet (JKI-J)|Kohelet]], [[Jób (JKI-J)|Jób]]), systematičtější pokusy o její řešení spadají až do období [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]]. Talmudičtí učenci se soustředili především na rozvíjení antidualistické argumentace, vysvětlující rozpor mezi nekonečnou dobrotou Boha a reálnou existencí z. ve světě ([[teodicea (JKI-K)|teodicea]]). Jedním z nejrozšířenějších řešení, které zdůvodňuje, proč spravedliví na tomto světě trpí, je přesvědčení, že jsou na tomto světě trestáni pro sebemenší hřích a odměny se jim dostane až v [[ráj (JKI-J)|ráji]], zatímco hříšníci jsou na tomto světě odměněni za sebemenší dobrý skutek a trestu se jim dostane až po [[smrt (JKI-J)|smrti]] (''Avot'' 2, 16; ''Genesis raba'' 33, 1). Pod vlivem muslim. [[kalám (JKI-I)|kalámu]], obhajujícím fil. cestou jedinost Boha, vyslovil již [[Sa’adja ben Josef al-Fajúmí (JKI-J)|Sa’adja Ga’on]] tezi, že Bůh nestvořil z., protože z. nemá oddělenou podstatu a je pouze nedostatkem dobra. Teprve na půdě žid. středověké filosofie byl formulován zákl. rozpor, vyjádřený třemi tezemi: (1) Bůh je totálně dobrý; (2) z. je reálné; (3) Bůh je všemohoucí. Při zachování tradičního teismu se nejschůdnější cestou jeho překlenutí ukázalo učení o svobodné vůli, kterou Bůh člověku poskytuje, aniž by se ovšem vzdával své všemohoucnosti. Člověk se tedy může z boží vůle svobodně rozhodovat, zda bude následovat dobro vytčené zjevenou [[Tóra (JKI-J)|Tórou]], nebo zvolí z. a cestu hříchu. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[zlo (JKI-K)|zlo (JKI-K)]], [[zlo (JKI-I)|zlo (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[zlo (JKI-K)|zlo (JKI-K)]], [[zlo (JKI-I)|zlo (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
zlo (hebr. ra, řec. kakos, ponéros) Síla způsobující hřích, neštěstí a utrpení. Z žid. pojetí stvoření vyplývá, že stvořený svět, ve své totalitě odvozený od Boha, je dobrý (Gn 1, 10). Zákonitě tak vyvstává otázka, co je zdrojem z. ve světě a jaký je jeho vztah k Bohu. Přestože zvláště v mladších textech hebr. bible je příčinám z. a lidského utrpení věnována věnována značná pozornost (Kohelet, Jób), systematičtější pokusy o její řešení spadají až do období Talmudu. Talmudičtí učenci se soustředili především na rozvíjení antidualistické argumentace, vysvětlující rozpor mezi nekonečnou dobrotou Boha a reálnou existencí z. ve světě (teodicea). Jedním z nejrozšířenějších řešení, které zdůvodňuje, proč spravedliví na tomto světě trpí, je přesvědčení, že jsou na tomto světě trestáni pro sebemenší hřích a odměny se jim dostane až v ráji, zatímco hříšníci jsou na tomto světě odměněni za sebemenší dobrý skutek a trestu se jim dostane až po smrti (Avot 2, 16; Genesis raba 33, 1). Pod vlivem muslim. kalámu, obhajujícím fil. cestou jedinost Boha, vyslovil již Sa’adja Ga’on tezi, že Bůh nestvořil z., protože z. nemá oddělenou podstatu a je pouze nedostatkem dobra. Teprve na půdě žid. středověké filosofie byl formulován zákl. rozpor, vyjádřený třemi tezemi: (1) Bůh je totálně dobrý; (2) z. je reálné; (3) Bůh je všemohoucí. Při zachování tradičního teismu se nejschůdnější cestou jeho překlenutí ukázalo učení o svobodné vůli, kterou Bůh člověku poskytuje, aniž by se ovšem vzdával své všemohoucnosti. Člověk se tedy může z boží vůle svobodně rozhodovat, zda bude následovat dobro vytčené zjevenou Tórou, nebo zvolí z. a cestu hříchu.
Viz též: zlo (JKI-K), zlo (JKI-I)