politika (JKI-K): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">politika</span> Teorie a praxe jednání původně zaměřeného na vedení polis, vytvoření a udržení státního řádu, dnes na utváření a řízení vztahů mezi společ. skupinami v rámci státu a mezi státy navzájem. Jako subsystém soc. skutečnosti se p. vždy vztahuje ke konkrétnímu náboženství, které je součástí této skutečnosti. Teoret. reflexe vztahu náboženství a p. je důsledkem a součástí novověkého osamostatňování, atomizace a zesvětšťování jednotlivých sociokulturních sfér, a proto nese výrazné rysy europocentrismu. Dějinné vztahy mezi p. a [[křesťanství (JKI-K)|křesťanstvím]] mají různou podobu. Rané křesťanství se díky zřetelné prézentní [[eschatologie (JKI-K)|eschatologii]] vědomě odlišovalo od p. Bylo vůči ní lhostejné (Mt 22, 21) a sobě nárokovalo větší společ. závaznost (Sk 5, 29). Aktivně zamítavý vztah k p. se projevoval tehdy, když si řím. moc osobovala božskou dimenzi (zejm. kult císaře). Po [[konstantinovský obrat (JKI-K)|konstantinovském obratu]] přejímá [[církev (JKI-K)|církev]] jako rozhodující společ. instituce polit. model řím. říše, sakralizuje ho a dává mu jednotný náb.-polit. základ. Představa kř. pozemského okrsku tak dostává vyhraněně polit. rozměr, reprezentovaný [[papež (JKI-K)|papežem]] a císařem (byzantinismus, [[cézaropapismus (JKI-K)|césaropapismus]]). Středověkým sporem o [[investitura (JKI-K)|investituru]] začíná rozlišování „světského“ a „duchovního“, které však k oddělení sfér náboženství a p. dospělo teprve po náb. válkách 16.-17. stol. Novověká [[sekularizace (JKI-K)|sekularizace]] a vznik moderního státu vedou k důslednému oddělení [[stát (JKI-K)|státu]] od církve, náboženství se přenáší do občanského soukromí. Přes formálně práv. akty oddělení státu a církve i přes stanoviska např. [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhého vatikánského koncilu]] nikdy nedošlo k opuštění polit. rozměru činnosti církví. S různou mírou zprostředkování a v různých podobách (etika politiky, soc. etika, polit. teologie, civil religion, [[teologie (JKI-K)|teologie osvobození]], [[fundamentalismus křesťanský (JKI-K)|fundamentalismus]] křesťanský, integralismus ap.) dosahují politizace řady svých postojů jak v otázkách celkového étosu světové p., tak v problémech každodenní praktické p. |
<span id="entry">politika</span> Teorie a praxe jednání původně zaměřeného na vedení polis, vytvoření a udržení státního řádu, dnes na utváření a řízení vztahů mezi společ. skupinami v rámci státu a mezi státy navzájem. Jako subsystém soc. skutečnosti se p. vždy vztahuje ke konkrétnímu náboženství, které je součástí této skutečnosti. Teoret. reflexe vztahu náboženství a p. je důsledkem a součástí novověkého osamostatňování, atomizace a zesvětšťování jednotlivých sociokulturních sfér, a proto nese výrazné rysy europocentrismu. Dějinné vztahy mezi p. a [[křesťanství (JKI-K)|křesťanstvím]] mají různou podobu. Rané křesťanství se díky zřetelné prézentní [[eschatologie (JKI-K)|eschatologii]] vědomě odlišovalo od p. Bylo vůči ní lhostejné (Mt 22, 21) a sobě nárokovalo větší společ. závaznost (Sk 5, 29). Aktivně zamítavý vztah k p. se projevoval tehdy, když si řím. moc osobovala božskou dimenzi (zejm. kult císaře). Po [[konstantinovský obrat (JKI-K)|konstantinovském obratu]] přejímá [[církev (JKI-K)|církev]] jako rozhodující společ. instituce polit. model řím. říše, sakralizuje ho a dává mu jednotný náb.-polit. základ. Představa kř. pozemského okrsku tak dostává vyhraněně polit. rozměr, reprezentovaný [[papež (JKI-K)|papežem]] a císařem (byzantinismus, [[cézaropapismus (JKI-K)|césaropapismus]]). Středověkým sporem o [[investitura (JKI-K)|investituru]] začíná rozlišování „světského“ a „duchovního“, které však k oddělení sfér náboženství a p. dospělo teprve po náb. válkách 16.-17. stol. Novověká [[sekularizace (JKI-K)|sekularizace]] a vznik moderního státu vedou k důslednému oddělení [[stát (JKI-K)|státu]] od církve, náboženství se přenáší do občanského soukromí. Přes formálně práv. akty oddělení státu a církve i přes stanoviska např. [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhého vatikánského koncilu]] nikdy nedošlo k opuštění polit. rozměru činnosti církví. S různou mírou zprostředkování a v různých podobách (etika politiky, soc. etika, polit. teologie, civil religion, [[teologie (JKI-K)|teologie osvobození]], [[fundamentalismus křesťanský (JKI-K)|fundamentalismus]] křesťanský, integralismus ap.) dosahují politizace řady svých postojů jak v otázkách celkového étosu světové p., tak v problémech každodenní praktické p. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[politika (JKI-I)|politika (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Horyna Břetislav|Břetislav Horyna]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Horyna Břetislav|Břetislav Horyna]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[politika (JKI-I)|politika (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Horyna Břetislav]] |
[[Kategorie:Aut: Horyna Břetislav]] |
||
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]] |
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
politika Teorie a praxe jednání původně zaměřeného na vedení polis, vytvoření a udržení státního řádu, dnes na utváření a řízení vztahů mezi společ. skupinami v rámci státu a mezi státy navzájem. Jako subsystém soc. skutečnosti se p. vždy vztahuje ke konkrétnímu náboženství, které je součástí této skutečnosti. Teoret. reflexe vztahu náboženství a p. je důsledkem a součástí novověkého osamostatňování, atomizace a zesvětšťování jednotlivých sociokulturních sfér, a proto nese výrazné rysy europocentrismu. Dějinné vztahy mezi p. a křesťanstvím mají různou podobu. Rané křesťanství se díky zřetelné prézentní eschatologii vědomě odlišovalo od p. Bylo vůči ní lhostejné (Mt 22, 21) a sobě nárokovalo větší společ. závaznost (Sk 5, 29). Aktivně zamítavý vztah k p. se projevoval tehdy, když si řím. moc osobovala božskou dimenzi (zejm. kult císaře). Po konstantinovském obratu přejímá církev jako rozhodující společ. instituce polit. model řím. říše, sakralizuje ho a dává mu jednotný náb.-polit. základ. Představa kř. pozemského okrsku tak dostává vyhraněně polit. rozměr, reprezentovaný papežem a císařem (byzantinismus, césaropapismus). Středověkým sporem o investituru začíná rozlišování „světského“ a „duchovního“, které však k oddělení sfér náboženství a p. dospělo teprve po náb. válkách 16.-17. stol. Novověká sekularizace a vznik moderního státu vedou k důslednému oddělení státu od církve, náboženství se přenáší do občanského soukromí. Přes formálně práv. akty oddělení státu a církve i přes stanoviska např. druhého vatikánského koncilu nikdy nedošlo k opuštění polit. rozměru činnosti církví. S různou mírou zprostředkování a v různých podobách (etika politiky, soc. etika, polit. teologie, civil religion, teologie osvobození, fundamentalismus křesťanský, integralismus ap.) dosahují politizace řady svých postojů jak v otázkách celkového étosu světové p., tak v problémech každodenní praktické p.
Viz též: politika (JKI-I)