anděl (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 2: Řádek 2:
   
 
V rabínském [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] vystupují a. často v rozšířených vyprávěních bibl. příběhů. Byli stvořeni druhého nebo pátého dne [[stvoření (JKI-J)|stvoření]], podílejí se na díle stvoření, tvoří boží poradní sbor a vystupují jako služebníci Boha v nebeském [[Jeruzalém (JKI-J)|Jeruzalémě]]. Rozeznávali se dobří a zlí a. (démoni), a. nad životem a [[smrt (JKI-J)|smrtí]]. Nejznámějšími a. tohoto období jsou Gabriel, Michael, Rafael, Uriel, Sandalafon a Metatron. A. jsou podřízeni Bohu a jejich hl. úlohou je jeho velebení. Výslovné uctívání a. je odmítáno, protože z hlediska judaismu je důležitější přímý kontakt mezi Bohem a [[Izrael (JKI-J)|Izraelem]], případně spravedlivými. Vztah nadřízenosti, podřízenosti, příp. rovnosti mezi lidmi a a. je předmětem četných diskusí. Angelologie byla dále rozpracována ve středověkém judaismu, [[kabala (JKI-J)|kabale]] a [[chasidismus (JKI-J)|chasidismu]]. Neodmítla ji zcela ani [[filosofie židovská (JKI-J)|filosofie]], a. v ní pouze pozbyli svou tělesnost a stali se netělesnými inteligencemi působícími v kosmu.
 
V rabínském [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] vystupují a. často v rozšířených vyprávěních bibl. příběhů. Byli stvořeni druhého nebo pátého dne [[stvoření (JKI-J)|stvoření]], podílejí se na díle stvoření, tvoří boží poradní sbor a vystupují jako služebníci Boha v nebeském [[Jeruzalém (JKI-J)|Jeruzalémě]]. Rozeznávali se dobří a zlí a. (démoni), a. nad životem a [[smrt (JKI-J)|smrtí]]. Nejznámějšími a. tohoto období jsou Gabriel, Michael, Rafael, Uriel, Sandalafon a Metatron. A. jsou podřízeni Bohu a jejich hl. úlohou je jeho velebení. Výslovné uctívání a. je odmítáno, protože z hlediska judaismu je důležitější přímý kontakt mezi Bohem a [[Izrael (JKI-J)|Izraelem]], případně spravedlivými. Vztah nadřízenosti, podřízenosti, příp. rovnosti mezi lidmi a a. je předmětem četných diskusí. Angelologie byla dále rozpracována ve středověkém judaismu, [[kabala (JKI-J)|kabale]] a [[chasidismus (JKI-J)|chasidismu]]. Neodmítla ji zcela ani [[filosofie židovská (JKI-J)|filosofie]], a. v ní pouze pozbyli svou tělesnost a stali se netělesnými inteligencemi působícími v kosmu.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[anděl (JKI-K)|anděl (JKI-K)]], [[andělé (JKI-I)|andělé (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[anděl (JKI-K)|anděl (JKI-K)]], [[andělé (JKI-I)|andělé (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]]
 
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

anděl (hebr. mal’ach – posel) Souhrnně jsou a. označováni také jako bnej Elohim (synové boží) nebo Kedošim (svatí). V bibl. textech jsou rozděleni do několika skupin, jako např. cherubové, serafové, chajot, ofanim nebo erelim. Jménem jsou známi pouze Michael a Gabriel. Velkého rozšíření doznali a. v pseudepigrafech. A. ovládali pozemský i nadzemský svět a plnili různé úlohy. Působili jako přímluvci, žalobci, vykonávali tresty a soudy, oslavovali Boha, zprostředkovávali modlitby, ochraňovali člověka atp. Protiklad Boha tvořili padlí a. (ďábel), proti nimž museli spravedliví vést boj. Učení o a. (angelologie) plně znali pouze zasvěcení. Z velkého počtu andělů vynikaly některé vzájemně se překrývající skupiny, např. archandělé Uriel, Rafael, Raguel, Michael, Sariel, Gabriel (Gavri’el) a Jeremiel, nebo „andělé přítomnosti“ (Mal’achej ha-panim) Michael, Gabriel (Gavri´el), Rafael a Panuel.

V rabínském judaismu vystupují a. často v rozšířených vyprávěních bibl. příběhů. Byli stvořeni druhého nebo pátého dne stvoření, podílejí se na díle stvoření, tvoří boží poradní sbor a vystupují jako služebníci Boha v nebeském Jeruzalémě. Rozeznávali se dobří a zlí a. (démoni), a. nad životem a smrtí. Nejznámějšími a. tohoto období jsou Gabriel, Michael, Rafael, Uriel, Sandalafon a Metatron. A. jsou podřízeni Bohu a jejich hl. úlohou je jeho velebení. Výslovné uctívání a. je odmítáno, protože z hlediska judaismu je důležitější přímý kontakt mezi Bohem a Izraelem, případně spravedlivými. Vztah nadřízenosti, podřízenosti, příp. rovnosti mezi lidmi a a. je předmětem četných diskusí. Angelologie byla dále rozpracována ve středověkém judaismu, kabale a chasidismu. Neodmítla ji zcela ani filosofie, a. v ní pouze pozbyli svou tělesnost a stali se netělesnými inteligencemi působícími v kosmu.

Bedřich Nosek

Viz též: anděl (JKI-K), andělé (JKI-I)