dějiny (Islam)

Verze z 14. 11. 2024, 15:49, kterou vytvořil imported>ZRN (přidán Slovník islámu)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

dějiny (tárích) – základní rámec „vzestupu člověka“ a zároveň jedna ze zásadních disciplín lidské vzdělanosti. Islám má smysl pro dějinný proces rozvinutý tak jako patrně žádné jiné náboženství. Zárodečné chápání historie můžeme vnímat jak v samotném zjevení Koránu, tak i v Tradici (sunna) a v neposlední řadě též v četných dílech středověkých islámských učenců (ʻulamáʼ). Základní schéma průběhu lidských dějin v islámském podání můžeme s notnou dávkou generalizace nastínit následovně: Historie probíhá lineárně a nikoliv cyklicky. Vychází ze stvoření a spěje k předem danému konci světa (adžal). Vše ve vesmíru (včetně lidstva, bašar) je zde proto, aby splnilo jistý předem stanovený záměr (tadbír). Rámec historie je tedy neměnný a jeho smyslem je dobro a spása (nadžát) člověka. Člověk se tak stává jediným činitelem, neboť pouze on má jistou dávku svobody jednání, byť její míra je pro středověké muslimské učence sporná. Jednání člověka může na jednu stranu odrážet jeho víru (ímán) v Boha (a pak je v souladu s Božími úradky), nebo naopak může být ovládáno jeho žádostmi a chtíči, a pak se člověk dostává na scestí. V průběhu historie se lidstvu opakovaně dostalo poznání o záměrech Božích prostřednictvím vystoupení řady proroků, jejichž poslání v tomto směru hrálo roli jistého korektiva. Prorok Muhammad sám sebe pokládal za jednoho z oněch varovatelů (nadhír) a šiřitelů dobré zvěsti (bašír). Muslimské podání historické koncepce se vyznačuje přimočarostí; od samého počátku představují dějiny proces postupného vedení člověka ke spáse. Pravým a konečným cílem dějinného běhu pak je zřízení eschatologického Božího království na Onom světě (eschatologie).

Dále k tématu

  • Gombár, Eduard. Úvod do dějin islámských zemí. Praha: Najáda, 1994;
  • Hillenbrand, Carole. Islám: Historie, současnost a perspektivy. Přel. Jitka Jeníková. Praha: Paseka, 2017;
  • Hourani, Albert. Dějiny arabského světa: Od 7. století po současnost. Přel. Šimon Pellar. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010;
  • Ibn Chaldún, Abú Zajd Abd ar-Rahmán Ibn Muhammad. Čas království a říší: Muqaddima. Přeložil a úvodem a poznámkami opatřil Ivan Hrbek. Praha: Odeon, 1972;
  • Petráček, Karel. Islám a obraty času. Praha: Svoboda, 1969;
  • Robinson, Francis. Svět islámu. Přel. Josef Orel, Petra Eflerová, Jan Marek. Praha: Knižní klub, 1997;
  • Tauer, Felix. Svět islámu: Dějiny a kultura. Praha: Vyšehrad, 2006.

Bronislav Ostřanský