zázraky (Islam)

zázraky (muʻdžiza, karáma) – nadpřirozené jevy. Na stránkách zejména súfijských spisů se s různými nadpřirozenými jevy setkáváme poměrně často. Rovněž tak v tradičním podání životopisu Prorokova (síra nabawíja) rozhodně není o zázraky nouze. Na druhou stranu ortodoxní teologové neustále zdůrazňovali, že jediný skutečný zázrak spojený s Muhammadovým životem a působením je zjevení Koránu. Není to však úplně přesné; s Prorokovým životem v jeho tradičním podání se pojí celá řada událostí, které nelze nepovažovat za zázraky, jako jsou kupříkladu jeho noční cesta do Jeruzaléma (isráʼ) a odtud do sedmi sfér nebeských (miʻrádž) nebo „andělská intervence“ (andělé) během významné bitvy u pramene Badr aj. Ostatně mezi zázračné akty můžeme směle zařadit též samotné Zjevení (wahj), jehož se Muhammadovi dostalo. Byli-li bychom důslední, mohli bychom přemýšlet, zda do této kategorie nezařadit celou řadu vizionářských snů (výklad snů), které se k Prorokově životní cestě váží. Stejně zdrženlivě, jako se teologové stavěli k zázrakům Prorokovým, přistupovali též k nadpřirozeným schopnostem a dovednostem, jež byly tradičně připisovány mnoha súfijským šajchům. Naproti tomu, nikdy nebylo zpochybňováno, že zázraky, jež konali prorokové před Muhammadem, byly současně darem od Boha (Alláh) a zároveň hrály roli jistého „legitimizačního prvku“ – aby lidé věděli, že se opravdu jedná o proroka, a nikoliv o „lžiproroka“. Vnímání zázraků v islámu tedy není jednoznačné – a to ani mezi súfiji. Arabština má (na rozdíl od češtiny) pro slovo „zázrak“ dva ekvivalenty. Muʻdžiza je zázrakem přisuzovaným prorokovi , zatímco karáma je zázrak přisuzovaný světci, walímu (tedy člověku blízkému Bohu). Oba tyto akty představují Boží znamení (ája), které poukazuje na výjimečnost a poslání toho, kdo je jeho „aktérem“. Ovšem súfijové mezi zázraky (především kategorie karámát) počítali i psychické schopnosti, vlastnosti a přednosti, které se nám rozhodně pod slovem „zázrak“ obtížně představují. Spíše bychom je byli ochotni vnímat jako „důkaz Božího milosrdenství“.

Dále k tématu

  • Al-Maqrízí, Taqíjuddín Ahmad. Popsání pozoruhodností Egypta. Přel. Bronislav Ostřanský. Praha: Academia, 2012;
  • Boušek, Daniel. Polemika islámu s judaismem a hebrejskou biblí ve středověku: Ibn Hazm a Samawʼal al-Maghribí. Praha: Academia, 2013;
  • Ibn Isháq, Muhammad. Muhammad: Život Alláhova proroka. Přel. Viktor Svoboda. Praha: Leda, 2009;
  • Kropáček, Luboš. Súfismus: Dějiny islámské mystiky. Praha: Vyšehrad, 2008;
  • Mendel, Miloš. Muslimové a jejich svět: O víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2015.

Bronislav Ostřanský

Viz též: zázrak (JKI-I)